1. E3: Splinter Cell 3

E3: Splinter Cell 3

Vorig jaar was Ubisoft nog de grote verrassing op de E3 met een geheel nieuw scala aan games zoals Prince of Persia en Far Cry. Dit jaar was duidelijk te merken dat Ubisoft zal doorborduren op deze ‘franchises’, zoals ze het zelf alweer noemt (klonk alleen nogal EA-achtig).

Eén van Ubisoft’s sterkste titels van de afgelopen twee jaar is Splinter Cell, met twee console- en PC-versies, een Game Boy Advance-versie, en zelfs mobile-versies voor je mobiel. Deze E3 kondigde Ubisoft deel drie voor de PC aan (consoles-versies zijn later ook te verwachten) en sommige mensen klagen nu dat het wel heel snel gaat. Deze mensen moeten echter alle screenshots en filmpjes er nog maar eens op nakijken, want Splinter Cell 3 is gewoon weer een topgame in de maak, ongeacht dat het origineel nog maar anderhalf jaar oud is.

Op de E3 kregen we een software showcase te zien, maar het verschil met de standaard presentaties was echter dat we met een soort afstandsbediening telkens mochten kiezen wat we te zien kregen. Zo werd eerst uitgebreid de singleplayer behandeld. Deze is op het eerste gezicht niet echt vernieuwend ten opzichte van de eerdere twee delen, maar Sam heeft weer een aantal nieuwe bewegingen geleerd sinds Pandora Tomorrow. Duidelijke verbetering is ook weer het leveldesign. Er is namelijk nog beter over alles nagedacht. Eén van de mooiste toevoegingen is het weersysteem. Het kan dus gaan regenen, wat als logisch gevolg heeft dat Sam nat wordt, wat ook heel duidelijk aan bijvoorbeeld zijn pak en haar zichtbaar is.

Tweede wat we te zien kregen was de nieuwe coöperatieve functie. Deze was al aanwezig in Pandora Tomorrow voor de multiplayer, maar bij dit nieuwe deel is er ook een mission based co-op functie, waarbij je dus moet samenwerken (en ook echt móet, anders kom je niet ver) om de missie uit te spelen. Denk bijvoorbeeld aan een opzetje geven om over een muur te komen of elkaar helpen een muur te beklimmen. De mooiste beweging die we te zien kregen was waar ‘Sam 1’ uit een luchtbuis ging hangen, waarbij zijn benen werden vastgehouden door ‘Sam 2’, zodat ‘Sam 1’ even iemands nek kon omdraaien; altijd makkelijk. Het is natuurlijk even afwachten hoeveel aandacht Ubisoft aan deze coöperatieve functie zal besteden en of het uiteindelijk een goede plaats in het spel krijgt, maar we hebben goede hoop.

Wat wij te zien kregen (en waar de filmpjes en screenshots ook van zijn) was de PC-versie. Deze zag er geweldig uit. De lichteffecten waren fantastisch, de eerder genoemde regen zorgde voor een uiterst realistisch effect, en ook alle andere grafische aspecten waren dik in orde (goede bumpmapping, schaduweffecten). Ik vroeg me naderhand dan ook af of de console-versies al deze fantastische verfraaiingen wel aankunnen, en niet teveel uitgekleed gaan worden.

Splinter Cell 3 brengt op zich weinig verrassing met zich mee, maar de serie is zo jong dat er nog wel ruimte is voor een aantal nieuwe delen. Ubisoft probeert zich toch weer te vernieuwen door details nog beter uit te werken, nieuwe opties toe te voegen en visueel de lat nog hoger te leggen. Zolang deze kleine verbeteringen elke keer weer voor een nieuw goed avontuur van Sam Fisher leiden, hoor je ons niet mopperen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ubisoft melkt zijn franchises ook uit nu kan je over een paar jaartjes splinter cell bij elkaar vegen omdat hij dan op is… dom dom dom, terweil als je om de 2,5 jaar een nieuwe uitbrengt de gameplay stukken beter en vernieuwender is vergeleken met het voorgaande deel en Sam nog jaren meekan!

  • ik vind ook wel dat nieuwe delen van bekende franchises elkaar erg snel opvolgen, maar met zulke grote ontwikkelteams en genoeg geld is dat waarschijnlijk geen probleem, maar ik denk dat als het zo doorgaat de industrie zichzelf nekt omdat je het als gamer financieel gezien niet kan bijbenen, ik niet in ieder geval : )

  • Als je de presentatie heb meegemaakt, zoals ik :D, dan durf je het woord uitmelken niet in je bek te nemen!

  • te snel, te haastig, strax kunnen ze de spellen geeneens beter maken :P

    dan is alles al verwerkt in het vorige deel…

  • Lijkt me een ongelofelijk tof spel. Ik ben nu (pas) met deel 1 bezig, en dat vind ik al tof. Alleen ze moeten niet al die spellen gaan uitmelken, dat moeten ze maar aan EA overlaten :P

  • heb deel 1 overgeslagen en heel fftjes met deel 12 bezig geweest, maar deze screens zien er echt heel goed uit, mooie opgebouwde modellen, je ziet echt goede vormen bijvoorbeeld het bovenstaande plaatje, maar dat hebben wel meer spellen, nu nog WEER vette gameplay ( mutiplayer) en ik ben blij…

  • MGS3 is niet te vergelijken met Splinter Cell, ook al zegt de ontwikkelaar het zo realistisch mogelijk te maken kan het echt niet tegen Splinter Cell op. Okay, de titels komen wat snel maar het wordt grafisch steeds beter, steeds vernieuwende gameplay, dus is toch alleen maar prima. Als precies hetzelfde spel over een jaar pas werd getoond hadden jullie niet geklaagd. Wees blij dat Ubisoft ons vast de spellen van de toekomst laat ervaren. Het spel gebruikt Pixel Shader 3, een techniek die alleen nog door Splinter Cell 3 en de Unreal 3 Engine wordt gebruikt. Ubisoft is gewoon een modern bedrijf.

  • Alweer SP :S

  • met deze zijn ze ook al een tijdje bezig. Het team wat splintercell 1 heeft gemaakt (van Ubisoft Montreal) is meteen begonnen met deze game, pandora tomorrow is gemaakt door Ubisoft Shanghi.

  • is mgs3 al uit dan in Japan?

  • tis wat snel maar zolang het vernieuwend is kan het me eerlijk gezegd geen ruk schelen….keep up the good work ubisoft !

  • Lijkt me weer 0wnage worden.

  • begint een beetje uitmelken te worden vind ik. Ze kunnen beter 3 jaar wachten en ECHT nieuwe dingen in het spel stampen behalve meer missies, meer wapens, betere graphics

  • "Als de verkoopcijfers van bijv. metal gear solid 2 niet zo stroef gingen in het begin had er al lang een vervolg van metal gear 2 geweest"



    Dat slaat echt nergens op. MGS op de psx verkocht geweldig en pas 3 jaar later was zijn opvolger en MGS2 verkocht ook goed en precies 3 jaar na die release komt deel 3. Kojima heeft ook gezegd dat 3 jaar en goede periode is omdat je juist dan veel nieuwe dingen kan toevoegen.

  • ik heb de beelden overigens ook gezien en ik vond het:



    vetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvetvet….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren