1. Demon's Souls (PS3)

Demon's Souls (PS3)

Als ik een recente game moet noemen die ik erg pittig vond, dan noem ik Phantasy Star Zero. Deze RPG voor de DS was een aardig lastig spelletje, iets waar ik gewoonlijk niets van moet hebben, maar door de komst van Demon's Souls werd deze mening volledig omver geblazen. Moeilijke games kunnen ook ontzettend leuk zijn, want als je Demon's Souls in één zin zou moeten omschrijven, dan moet het woord, of een synoniem van, moeilijk er wel inzitten. Oh, en briljant mag ook aanwezig zijn.

Het leven van een Europese gamer loopt niet altijd over rozen; kijk je erg naar een spel uit, dat in Amerika al een tijdje in de schappen ligt, dan kan de lange wachttijd voordat hij ook naar ons toekomt wel eens lijden tot frustraties. Demon's Souls is daar een typisch voorbeeld van, want de Amerikanen mochten al sinds oktober vorig jaar met deze pittige RPG aan de slag. Alles wordt natuurlijk nog iets erger wanneer je door de lovende recensies op buitenlandse websites meer en meer naar de game gaat verlangen. We kunnen het ijs echter breken, want Demon's Souls is vanaf nu ook in Europa verkrijgbaar. Laten we deze game maar meteen in de PS3 steken en kijken waarom hij zo'n lovende scores kreeg.

De game speelt zich af in Boletaria, een koninkrijk dat door de machtsgeile King Allant de twaalfde geregeerd wordt. Wanneer de koning op weg is naar de Nexus, een enorme tempel in de bergen, loopt er iets goed fout. Hij heeft namelijk de 'Old One' opgewekt die ervoor zorgt dat alle zielen van de inwoners van Boletaria door demonen gestolen worden. Aan jou de taak om alle zielen terug te brengen en vrede te stichten in Boletaria.

In Demon's Souls speel je met je zelf ontworpen personage die je, in het begin van de game, geheel naar jouw hand kan zetten. Naast het kiezen van het uiterlijk van je held, kan je ook zijn klasse kiezen. Het aanmaken van personages voelt een beetje als in een MMORPG: je hebt namelijk verschillende klassen die elk hun voor- en nadelen hebben. Denk maar eens aan de warrior met het zwaard die een goede verdediging heeft, de hunter met pijl en boog die vanop afstand kan schieten, de magiër met zijn sterke magische krachten en de heler die leven kan herstellen en dus langer in gevecht kan blijven. Hier blijft het echter niet bij, want er zijn nog wat soorten waar je uit kunt kiezen. De mogelijkheid om je personage te creëren is erg uitgebreid en dat is precies wat we tegenwoordig verwachten van een RPG: een eigen smoel aan het personage geven die je gaat ontwikkelen is bijna net zo belangrijk geworden als het voeren van je huisdier.

Tutorialgewijs krijg je in het begin van de game de keuze of je uitleg wilt krijgen bij je eerste, niet al te lastige, missie. Hier leer je per klasse de manier van spelen, versla je de eerste vijanden en ontvang je al wat voorwerpen die goed van pas kunnen komen in de volgende missies. Wil je de uitleg liever niet, omdat je al bekend bent met de game, gewoonweg te lui bent of simpelweg geen zin hebt om de simpele instructies te volgen, dan kun je beginnen met het eerste level: een ware hel.

Demon's Souls draait namelijk geheel om de ervaring van de speler: deze game speel je niet uit met twee vingers in je neus. Met al je vingers aan de controller is het zelfs nog een hele opgave. In het eerste level zul je tientallen keren doodgaan, maar iedere keer kom je een stapje verder. Demon's Souls is een onvoorspelbare game, want in elk hoekje kan een nieuwe vijand zitten die heel sneaky een zwaard door je strot duwt. Dan ga je dood, probeer je het opnieuw en weet je dat het monster daar zit, waardoor je hem vervolgens te slim af bent. Maar wacht eens; in het volgende hoekje zit er nog één. Ah, daar lig je weer. Eigenlijk is dit een briljant principe: Demon's Souls is een game waarin je ontzettend vaak dood gaat, maar elke keer heb je weer zin om verder te gaan, want het halen van een level, het verslaan van een baas en het ontwikkelen van je personage voelt o zo bevredigend.

Demon's Souls is moeilijk te beschrijven; dit spel is een ervaring. Hetzelfde principe als bij een achtbaanrit: je vindt hem ontzettend leuk, maar het gevoel dat je hebt, kun je moeilijk omschrijven. De punten die Demon's Souls zo uniek maken, lijken op het eerste zicht echt dramatisch slecht, maar als je eenmaal in de wereld zit waar alles zich afspeelt, dan snap je dat tientallen keer doodgaan ontzettend vermakelijk kan zijn. Dat ene level dat je al voor de twintigste keer opnieuw speelt, gaat echt nooit gaan vervelen. Er zijn namelijk geen save punten in de game: ga je dood, dan mag je het opnieuw proberen. Dat kan wel eens lijden tot frustraties waardoor je de drang krijgt om je console uit te zetten, maar al vlug kietelt het terug om verder te spelen. Gelukkig maar dat we onze spulletjes, die we onderweg hadden verzameld, mochten bijhouden...

In je eentje spelen is al erg aangenaam, maar als je de multiplayer van Demon's Souls hebt geprobeerd, dan wil je niks anders meer. De online-mogelijkheden zijn net zo uniek als het verhaal en nee; je gaat niet op zoek naar andere spelers om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk tegenstanders neer te halen. Het hele idee is ontzettend verfrissend: je speelt gewoon de singleplayer, maar tijdens je weg kom je verschillende dingen op de vloer tegen. Dit kan onder andere een bericht van een andere speler zijn die je waarschuwt voor een sterke vijand om de hoek of een bloedspoor van een andere Demon's Souls-fanaat. Als je op het kruisje klikt, krijg je te zien hoe hij gestorven is: een kleine, maar leuke toevoeging. Dit is echter nog niet alles, want als je even in een level vastzit, dan kun je een andere gamer oproepen die je komt helpen, waardoor je de moeilijke baas ineens wel kunt verslaan. Geniaal!

Demon's Souls is een unieke game die je eigenlijk moeilijk kunt verwoorden. Het is de ervaring op zich en de sfeer die dit spel zo briljant maken. Je gaat in elk level tientallen keer dood, maar elke keer kom je net wat verder. Ook de multiplayer is een sensationele ervaring waar je een hele tijd zoet mee zult zijn.

Conclusie en beoordeling

We hebben er lang op moeten wachten, maar het eindproduct is kolossaal te noemen. Demon's Souls is een unieke ervaring dat je gewoon een keer moet hebben meegemaakt. Het is één van de lastigste spellen die op het moment verkrijgbaar zijn, maar de voldoening die je krijgt na het behalen van een level geeft zo'n fijn gevoel en het ontwikkelen van je personage voelt zo ontzettend goed aan. Als je van het RPG-genre houdt en het niet erg vindt om telkens levels opnieuw te moeten spelen, dan is Demon's Souls een must-buy.
93
Score
930
Score: 930
  • Pluspunten
  • Geniale sfeer
  • Prachtige gameplay
  • Personages ontwikkelen van een hoog niveau
  • innovatieve multiplayer
  • Minpunten
  • Geen spel voor opgevers
  • Servers blijven niet heel lang online

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Doe je best EA, je hebt wel goeie spellen op je naam staan :P

  • EA gaat failliet, face it. Eens een goed bedrijf, nu is het een bedrijf wat melkt.

  • @ Cheatcn



    EA faillliet? EA is één van de beste third-party ontwikkelaars, en er stond niks in over failliet gaan. Ze maken genoeg winst om te blijven draaien. Hun probleem is dat ze zelf niet ''goeie'' games maken.

  • EA failliet? Geloof je het zelf? Met franchises zoals Fifa en Army of Two? :')

  • @ Cheatcn: hahahaha gast denk eens na voor je iets typt man. Je opmerkingen worden met de dag dommer xD.

  • Idd dat slaat echt nergens op! Gewoon lachwekkend..

  • Ea wordt wel slechter, ze moeten zich een beetje van de sporten ontdoen want dat wordt gewoon ééntonig. Probeer samen te werken aan RPG's en shooters met een third party ontwikkelaar. Leer en maak een nieuwe start. Want die oude 'formules' werken gewoon niet meer zo goed als pakweg 5 jaar geleden.

  • De verkoopcijfers liegen er anders niet om, Gammort. Games als FIFA blijven nog steeds als de mallemoer verkopen.



    Wel ben ik het met je eens dat wat innovatievere projecten geen overbodige luxe zijn. Ben ook benieuwd of Army of Two idd wat wordt, bijvoorbeeld…

  • ze maken te veel games van films bijvoorbeeld iki heb lotr bfme2 misschien leuk toen lotr in was maar nu …

  • Prutsers.

  • failliet zullen ze niet gaan. Maar ze leveren echt slechte kwaliteit af. Ben blij dat ze het zelf nu ook inzien.

  • ik denk dat hun volgende spellen wel in kwalitiet gaan toenemen, nu ze er meer aandacht aan gaan schenken

  • Electronic Farts leveren alleen maar boutgames. Dus het is maar goed dat ze aandacht gaan schenken aan de kwaliteit en de lat hoger gaan leggen.

  • Goed dat ze niet tevreden zijn, hopelijk doen ze er iets aan. Waarom zou EA altijd naar metacritic kijken.

  • Ik vermaak me nog steeds met Madden 2008 hoor…

  • Failliet gaan ze niet zeker niet met top franchises als need for speed, command & conquer, burnout enz.



    Maar ze gaan de laatste tijd inderdaad wel achter uit met de kwaliteit.

  • Skate en Burnout Paradise zijn toch echt pareltjes hoor. Het wisselt gewoon, veel oude franchises zijn wat uitgemolken de afgelopen jaren, maar de nieuwe IP's doen het toch zeer, zeer netjes

  • EA brengt naast goede spellen natuurlijk ook wel eens een game uit die niet zo goed is, maar goed, toch oke dat een bedrijf de hand in eigen boezem steekt en de lat hoger probeert te leggen?

    Ze hadden bv ook de schuld kunnen leggen bij het feit dat mensen \"de game niet begrijpen\", of dat het ontwikkelen voor die en die console \"zo moeilijk is\". In plaats daarvan doen ze aan zelf-verbetering, dat kun je niet van alle bedrijven zeggen.

  • Dude, EA is de GROOTSTE third-party ontwikkelaar. Of ze GOED zijn is iets heel anders. EA is gewoon kut, Sims was briljant. Ik zou je voor gek moeten verklaren als je 10 FIFA's in je kast hebt staan, en elke NFS dood hebt gespeeld. Eens maakten ze een paar goede games, nu af en toe (zo'n een keer in een decenium) komt er een goede game uit xD.

  • EA en failliet XD

    Nee man, dat gaat het echt niet worden XD.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren