1. Tekken 6 (PS3)

Tekken 6 (PS3)

Eind vorig jaar kwam dan eindelijk Tekken 6 naar de consoles. De fightinggame die in Japan al twee jaar in de arcadehallen speelbaar was, liep behoorlijk wat vertraging op bij de ontwikkeling van de consoleversies. Daarna kwam een kleine twee maanden later ook de PSP-versie op de markt. Anders dan Tekken 5 vertaald werd voor de PSP met de naam Dark Resurrection, komt Tekken 6 gewoon onder zijn originele naam. In deze recensie zal ik daarom zowel de PlayStation 3/Xbox 360- als de PSP-versie bespreken. Zijn de games het wachten waard?

Wij Nederlanders zitten op het gebied van fighting-games niet op de ideale positie. Traditiegetrouw komen fighting-games eerst uit in de Japanse arcadehallen voordat aan ports gewerkt wordt die ons Westerlingen van ons gebruikelijke potje vechten moeten voorzien. Dat Tekken 6 ook onder deze traditie valt, is duidelijk zichtbaar. Je zou van Tekken 6 de meest vooraanstaande graphics verwachten, maar die verwachting kan Tekken 6 helaas niet waarmaken. De personages reageren veel te statisch op jouw input wat een heel onnatuurlijke indruk geeft. Bovendien lag bij Tekken altijd de nadruk op het “AAUUWWW-gevoel” van de replays in slow motion die de klappen nog eens extra benadrukten. Deze lijken een beetje achterhaald omdat de personages en omgevingen licht gedateerd zijn. De twee jaar die Bandai Namco heeft gehad om de game te ontwikkelen, hadden genoeg moeten zijn om deze problemen te ondervangen.

De PSP-versie van Tekken 6 heeft minder last van de graphisch, mindere kwaliteit en de personages komen ook wat minder statisch over. Weliswaar is er geen vooruitgang waar te nemen ten opzichte van Dark Resurrection, maar voor de PSP loopt het spel ver vooruit op vele andere games. Het is genieten van de prachtige omgevingen en personages die op een klein scherm veel gedetailleerder lijken dan op de consoleversies. De personages reageren echter nog wel hetzelfde dan op de consoles, maar dat is voor de PSP nog wel te vergeven. Daarnaast zijn er op de PSP nog wat extra omgevingen beschikbaar om in te vechten die niet op de consoleversies beschikbaar zijn.

In Tekken 6 is er een hoop veranderd ten opzichte van Tekken 5 op de PlayStation 2. De twee jaar dat we op de game hebben moeten wachten zit hem waarschijnlijk in de Scenario Campaign. In deze modus kies je een personage waarmee je geheel op beat ‘m up-stijl in een omgeving rondloopt om daar alles wat beweegt neer te rammen. Aan het einde van elk level kom je een boss tegen die je, wanneer je hem of haar verslaat, kunt gebruiken als speelbaar personage in dezelfde modus. Tussen de levels door speelt een verhaal dat het wat leuker maakt om alle levels te doorlopen. Echter levert deze modus wel wat frustraties op als het gaat om de besturing. Omdat het spel een target kiest moet je je tot dat personage richten op ook daadwerkelijk raak te kunnen slaan. Dit in combinatie met de knoppencombinaties die je moet gebruiken om verschillende moves uit te voeren, levert nog wel eens op dat je in het niets staat te slaan. En dat geldt zeker als er zo’n tien man om je heen staan die klaar staan om je eens flink voor je kont te schoppen. Bij de PSP-versie ontbreekt deze modus. Mis je dit? Nee, de Scenario Campaign is een leuke toevoeging voor de consoleversies, maar eigenlijk geheel overbodig.

Aan deze Scenario Campaign zit ook de Arena verbonden. De Arena is wat ze vroeger de Story-modus noemde. In de PSP-versie noemen ze deze modus nog wel gewoon de Story-modus. In de Arena doe je mee aan het Iron Fist tornooi en elk personage heeft daar zijn eigen reden voor. In het begin wordt in stripvorm uitgelegd waarom een personage meedoet. Wanneer je de eindbaas hebt verslagen zal in een kort filmpje worden uitgelegd wat het personage verder met zijn leven doet. Deze zitten allemaal vol humor, wat het extra aantrekkelijk maakt alle personages uit te spelen. Dit is echter niet meer zo’n grote klus dan de vorige delen. In Tekken 6 neem je het eerst op tegen nog maar 3 gewone vechters om vervolgens Jim Kazama alle hoeken van de arena te laten zien. Als laatst neem je het op tegen Azazel. En die laatste is tevens ook het enige minpunt van het spel. Azazel hebben ze zo sterk gemaakt, dat je met je eigen personage na een poging of twee Azazel wel te pakken hebt, maar zodra je personages pakt waarmee je normaal niet speelt, het beest veel te sterk is. Azazel gaat daarom snel frustreren wat de plezier in de Arena-modus een beetje weg zal nemen.

Maar waarom zou je dan wèl Tekken 6 kopen? De kracht van Tekken zit hem in de diepgang die alle personages hebben. Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl welke perfect wordt vertaald naar knoppencombinaties. In Tekken heb je een knop voor iedere afzonderlijke ledemaat. Zo bestuur je elke arm en been apart in combinatie met de richtingtoetsen. Combineer je twee ledenmaten met elkaar dan maak je een Grab, wat een extra sterke aanval oplevert. Typerend voor Tekken zijn daarnaast de juggles en het vastzetten tegen de randen van de arena. Juggles zijn daarbij het omhoogslaan van een tegenstander om hem daarna in de lucht te houden. Hierop kan je tegenstander niets doen en kun je op en snelle manier veel levenspunten van je tegenstander af halen. Een goede combinatie is echter moeilijker te maken dan het lijkt. Hierdoor moet je je echt in personages verdiepen om optimaal van het spel te genieten. Tekken biedt hierdoor een enorme diepgang die bij soortgelijke games vaak ontbreekt. Op dit gebied is Tekken 6 op de PSP niet verschillend waardoor je, wanneer je op de consoles speelt, even goed op de PSP kan spelen. Hierdoor kan de PSP-versie optimaal als draagbare versie dienen om lekker in de trein je skills nog wat aan te scherpen om online wel te kunnen winnen.

Die laatste opmerking maakte ik niet voor niets. Tekken 6 kent namelijk op de consoles een online modus, dat het mogelijk maakt om ook online met je vrienden of tegen onbekenden te spelen. Uiteraard wordt bijgehouden hoeveel je wint en verliest, maar je kunt ook even relaxed een potje vechten zonder dat je reputatie eraan gaat. Ook kun je via het internet Ghosts downloaden van echte spelers, voor als de computer geen partij meer voor je is. Daarnaast is het ook een prima leerschool om te kijken hoe andere spelers het doen. Heb je net een moeilijke partij achter de rug, dan kun je de replay opslaan, zodat je later nog rustig kunt bekijken waarom je hebt verloren. Dit maakt de online modus extra compleet, waardoor de houdbaarheid van het spel aanzienlijk wordt verlengd. Uiteraard kan zowel op de consoles als op de PSP Offline ook tegen elkaar worden gespeeld.

Om te voorkomen dat de single-player snel gaat vervele, heeft Bandai Namco extra spelmodi toegevoegd die men kent uit de vorige delen die voor uitdaging zorgen. Zo zijn de survival-, ghost- en trainingsmodi weer aanwezig evenals Time Attack, waarin je zo snel mogelijk een aantal gevechten moet afronden. Nieuw is de Team Battle waarin je het tegen een computerteam of een vriend opneemt. Deze optie ontbreekt op de PSP, maar die heeft de Gold Rush modus waarin je in plaats van punten, geld verdient voor het raken van je tegenstander.

Conclusie en beoordeling

Ondanks de twee jaar vertraging is Tekken 6, net als zijn voorgangers, weer een topgame geworden. Zowel de game op de PSP als op de console zijn het aanschaffen waard. En voor mensen die alle systemen bezitten is de PSP een mooi medium om onderweg je skills wat bij de schaven. De Scenario Campaign-modus in de consoleversies is wat overbodig en niet perfect uitgewerkt, maar zorgt er wel voor dat Tekken 6 voor de consoles een langere houdbaarheidsdatum heeft. Alle modi uit de vorige delen zijn ook weer van de partij, waardoor de game vertrouwt aanvoelt, en net dat extra content biedt dat andere games vaak niet doen. Helaas is op de consoles goed te zien dat de game twee jaar oud is, wat naar mijn mening in die twee jaar makkelijk wat verbeterd had kunnen worden. Maar kijk je door dit foutje heen dan staat hier weer een volwaardig deel uit de Tekken-serie, met alle elementen die de titel zo sterk maken.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Typische Tekken-gameplay
  • Extra Scenario Campaign voor consoles
  • Online kont-schoppen
  • Extra modi offline
  • Veel personages
  • Diepgang in besturing
  • Minpunten
  • Graphics consoleversies achterhaald
  • Scenario Campaign slecht uitgewerkt
  • Azazel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik dacht al dat hem ergens van herkende! Nou ja, eigenlijk ook niet. Volgens mij is dit iets waar de ontwikkelaar recent pas is achtergekomen en waarvan ze dachten dat het wel leuk was om te melden :)

  • jammer dat zo'n cool personage op zo'n aap/retard is gebaseerd :(

  • Ooit koop ik een PS3, speel ik Uncharted en kom ik erachter dat Nathan Drake veel vetter is. Johnny is rlx voor Jackass, maar niet meer dan dat.

  • Ah ja, nu ik eens goed kijk, zie ik inderdaad een aantal overeenkomsten.

  • nu jullie het over Johnny Knoxville hebben, ik las vandaag dat hij een ernstig ongeluk heeft gehad. Hij had bijna zn ballen verloren.

  • Nathan Drake denkt meer dan drie keer na, voordat hij op actie overgaat. In tegenstelling tot Johnny die z'n risico''s voor lief neemt.

  • @ Lost: Mooi gesproken :)

  • Het heeft wel iets idd.

  • Zo'n geinig personage, met zo'n vent….

  • grappig

  • dat zn uiterlijk erop lijkt wil niet meteen zeggen dat je hun persoonlijkheden moet vergelijken :P

  • Nja, ik had dit echt niet gezien, waarschijnlijk HEEEEEEL losjes gebaseerd op Mister Knok dan. EN qua persoonlijkheid lijken ze absoluut niet op elkaar. Ik dacht eerder dat ze hem gebaseerd hadden op:



    http://en.wikipedia.org/wiki/John_Sheppard_(Stargate)

  • Je moet er maar op komen :P

  • Haha grappig!



    @ lost: :P

  • Hi, I'm Nathan Drake and this is Uncharted: Drake's Fortune :p

  • nu jullie het over Johnny Knoxville hebben, ik las vandaag dat hij een ernstig ongeluk heeft gehad. Hij had bijna zn ballen verloren.



    Lolz :P



    Maar ze lijken inderdaad wel op elkaar..


  • Wat een onzin!

  • Okee….

  • Joepie… XD

  • @ Denetsu

    Joe Flanigan lijkt er idd veel meer op :P



    Grappig bericht maar bij het maken van characters is het gewoonlijk om naar real life mensen te kijken voor referentie materiaal dus niet meer dan logisch.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren