1. Super Mario Galaxy 2 (Wii)

Super Mario Galaxy 2 (Wii)

Het lijkt bijna onbeleefd om Super Mario Galaxy 2 een vervolg te noemen. In tegenstelling tot de meeste games deze dagen krijgt deze follow-up behandeling meer. In dat opzicht is het een follow-up beroofd van marketing, begunstiging van subtiele verfijning en seismische over-innovatie. Dat is iets een beetje kort hoewel... en Nintendo heeft niet alleen een zacht geleverd tweede portie van het origineel. In plaats daarvan, zijn de briljante concepten onderzocht die in het hart van de eerste game liggen en daarna de toegevoegde laag op laag van oogverblindende uitvinding om hen heen.

Zeker, er zijn nieuwe toevoegingen in het nieuwste avontuur van Mario's - een aantal kleine, zoals de nieuwe Rock en Cloud power-ups, en een paar echt belangrijke extra's zoals de welkome terugkeer van Yoshi's. Maar het echte succes van Super Mario Galaxy 2 ligt in de slaafse toewijding aan de zuiverheid van Mario's platform erfenis, het vormgeven van een inventief rijk, een diep beloond avontuur rond die magere, klassieke kern.

Met talloze herhalingen van dezelfde formule die nu bijna 25 jaar terug reikt, lijkt het erop dat radicale game-innovaties gewoon niet meer nodig zijn. Nintendo had decennia lang zijn ambacht en verdoken reeks van Mario's bewegingen perfect - als vrolijke en rijkelijk vloeiende animaties als ooit - zich telkens weer hebben bewezen. Het is dat rotsvaste solide fundament dat is ingeschakeld om zich heen grijpende Nintendo draaiingen rond deze tijd - en het resultaat in Super Mario Galaxy 2 is een spel dat charmeert en betovert met haar gedurfde, felle optocht van wilde ideeën en heerlijke verrassingen.

Op het eerste gezicht is het allemaal zeer bekend - bijna underwhelming dus - zoals Nintendo behendigheid herintroduceert als de basis van haar zwaartekracht buigende platformgame. Zelfs florerende openingen voelen als een halfslachtige redux invoering van het wonderlijke Super Mario Galaxy en de eerste paar levels bieden een langzame loopvlakvernieuwing van Hoop Galaxy's twirling en planetoïde surfen. Ja, het is zo mooi als vroeger, maar er is niet dat moment van onweerstaanbare charme.

Geherintroduceerd gaat plichtmatigheid uit de weg en Super Mario Galaxy 2 katapulteert plotseling in een hectische, full-on aanval van meesterlijk design en vernuft. Uw eerste smaak van deze game komt in de vorm van Yoshi. Hoewel Super Mario Sunshine de geschubde groene jongen terugbracht als weinig meer dan een cameo, hij is een echte bonafide spelmechaniek deze keer.

Hij heeft zijn handelsmerk springen en zweven tong te grijpen, maar dat is slechts het begin. Met behulp van de Remote aanwijzer, Yoshi rasterpallen op voorwerpen, zwaaien door de lucht, en het is verbazingwekkend tactiele en enorm bevredigend. En, zoals met alle Mario's trucjes dit keer rond, deze indrukwekkende opening openingszetten te bouwen en op te bouwen als je verder in het spel, fruit fysiek transformeren Yoshi om nog meer mogelijkheden te openen als hij drijft skyward of races langs onmogelijk, maag-kolken tracks.

Het is hetzelfde verhaal voor de nieuwe power-ups zoals de Mushroom Rock en Cloud. Simpel in concept, de voormalige verandert Mario in een onstuitbare sloopkogel, terwijl de laatste biedt de beperkte mogelijkheid om nieuwe paden te maken en platforms, maar ze zijn uitgerekt tot creatieve breekpunt als het spel stormen op. Zelfs vertrouwde elementen zoals de Bee, Boo en Spring Paddestoelen krijgen een nieuw leven ingeblazen als Nintendo vindt in toenemende mate onbetrouwbaar voor het gebruik ervan. Het is echt-draw op keer laten vallen - in feite, kras dat, zo meedogenloos.

Het is een belangrijk thema voor dit vervolg - niets ooit outstays zijn welkom, wat betekent dat je je altijd links schreeuwen voor meer. Het zorgt voor een ervaring die volstrekt dwingende's in haar vrijgevigheid, het maken van vrijwel elk ander spel die we hebben gezien in de afgelopen tijd kijken positief in vergelijking gierig. Zelfs Galaxies zelf flitsen in het knipperen van een oog dit keer rond. Overwegende dat de oorspronkelijke Galaxy volgde de bekende formule van zijn 3D-voorgangers, hergebruik van grote stukken van iets repurposed niveaus vijf of zes keer op haar avontuur uit te breiden, Galaxy 2 zelden levert meer dan de helft van dat bedrag van Star uitdagingen voordat ongeduldig kloppen je naar de volgende set van brutaal met gevarieerde doelstellingen.

Elke prachtig-gerealiseerde wereld denkt dat er niets van gooien in een hele nieuwe kijk op de zwaartekracht tartend tot platforming voordat achteloos opzij gieten. Of je nu boren door de aarde steeds meer ingewikkelde routes toegang, flipping platformen, van onder je voeten, dribbelend in een sterk uitgebreide selectie van de side-scrolling cursussen timing of uw vooruitgang om een zwaartekracht-switching metronoom, het is allemaal ongelooflijk intuïtief en briljant te bereiken dankzij talloze tweaks om originele formule Super Mario Galaxy's. De controles zijn strakker, zoals de camera, en er is veel van de bijstand als het even moeilijk begint te krijgen, opnieuw een aantal optionele bijstands Super Mario Bros Wii's voor de serie nieuwkomers.

Galaxy's werd verfijnd over de hele linie in feite, met deze opvolger van zijn voorganger noodlanding op het water van de charmante hub-wereld, maar ingewikkelde ten gunste van de meer traditionele 2D-vertakking route progressie. Het is een beweging die niet, in onze ogen althans, Rob de ervaring van enkele van de meest heerlijke exploratie elementen, maar stroomlijnt de reeks in een slankere, ademloos streven. Het eerste spel is meer oog springende gebreken zijn ook aangepakt, zoals de infuriatingly vluchtig grappenmaker Comet uitdagingen, nu ontgrendeld door het verzamelen van medaillons in elk level, die blijven waar ze zijn gezet eenmaal onthuld.

Er is ook de kleine kwestie van relatieve de eerste wedstrijd van het gebrek aan uitdaging. Vroeger was het een koud kunstje om de game net - of in ieder geval kijken naar de aftiteling - met zijn meer duivelse momenten terug aangehouden voor spelers meer persistent. Dat is al die tijd rond maar veranderd en Galaxy 2 is nooit bang om de vooruitgang te stoppen met een verblindend beetje kwaad van het ontwerp kronkelendheid. Interessant, Star quota zijn een beetje strenger zijn dit keer rond als je vooruit te ontgrendelen het traject, wat betekent dat je vaak gedwongen om terug te krabbelen en graven dieper in elk sterrenstelsel als u wilt doorgaan.

Als er een gebied dat ergert met Galaxy 2, is het deze. Vooral als het spel bereikt de tweede helft, zijn die broodnodige Stars vaak gekoppeld aan grappenmaker Comet uitdagingen, het aanbieden van iets geremixte versies van de niveaus die u al hebt voltooid. Met slechts een handvol varianten - met inbegrip van speed-runs, grijpers en munt "sudden death" boss battles - ze zijn een van de weinige gebieden waar de game-elementen langer blijven dan hun van harte welkom. Ze bieden ook een aantal van de grootste uitdagingen in het spel, wat betekent dat je zult spelen en het afspelen van hen een heleboel. Dat is maar een kleine kritiek in de grote regeling van dingen die al een en dat is slechts mogelijk om in een spel dat consequent buit met zijn niet-aflatende churn van glorieuze inventiviteit.

Conclusie en beoordeling

Super Mario Galaxy 2 is gewoon de ultieme verfijning van reeds meesterlijke controle op Nintendo's van het genre, is het liefde gemaakt, weelderig gepresenteerd en een absolute regelrechte genot om te spelen. Het is schitterend in haar breedte van de ideeën en de rijkdom van afleiding, en alles komt samen in een pakket niet te missen - en onbetwistbare klassieker - dat praktisch is de belichaming van pure, onvervalste plezier.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • supermooie graphics
  • gameplay geweldig
  • Minpunten
  • euh....

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo'n score had ik al verwacht, boxen is lame.

  • xD mooie score

  • Tja, wat verwacht je dan ook van een game zonder ontwikkelaar en een titel die je zo bij tig andere games zou kunnen bedenken…

  • Tof spel…

  • XD echt zo'n Wii-titel die 2 euro kostte om te ontwikkelen XD

  • Bij gamekings zag ik deze titel voor het eerst verschijnen.

    Deze game is geen pluspunt waardig, zelfs de prijs kan daar niets aan veranderen.

  • Lekker hoog cijfer :p

  • Hehe weer ff heerlijk een Wii game afgekraakt zie ik. Wat een flut spel is dit zeg ik snap hier echt de nut niet van in

  • Kijk die graphics.. Playstation 1 anyone?

  • Lijkt mij leuk

  • Gewoon BLEGH!

  • Terecht cijfer voor zo'n misbaksel.



    Waarom willen sommige ontwikkelaars alleen maar snel geld verdienen?

  • een uitgekotst informatica werkstuk. Jammer dat niemand ,behalve Nintendo zelf, kunstwerken kan maken op de Wii.

  • Lol te slecht voor woorden dus

  • wat een kutgame

  • Gewoon boxen met Wii Sports

  • Games maken is net als sinterklaas… Je moet er in geloven, anders word het niets…

  • wow zo slecht

  • Bleeeh!

  • Zijn die screens nou zo vaag of lijkt dat maar?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren