1. LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 (NDS)

LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 (NDS)

Hoofdschuddend legt Harry de Daily Prophet: IG special naast zich neer. Ron komt de trap afgestormd met zijn op een iPad lijkende, draagbare digitale schoolboek. Hoopvol kijkt Harry hem aan, maar Ron schudt zijn hoofd van links naar rechts. Boos staat Harry op en roept “Waarom heeft InsideGamer.nl nog geen recensie van mijn nieuwste spel geschreven?” Ron haalt zijn schouders op en doet een paar passen achteruit. Hij herinnert zich nog de laatste keer dat Harry zo boos werd. De rillingen lopen hem weer over zijn rug. Harry ijsbeert woest de kamer door. Ligt het misschien aan andere nieuwe releases? Nee, het is komkommertijd. Ligt het er misschien aan dat het spel niet leuk is, of juist te makkelijk, of.... wat kan het zijn? Dan komt Hermelien de Griffendor common room binnen. “Is het weer zover?”, zucht ze. “Harry je moet gewoon de waarheid onder ogen zien, je bent niet meer zo spraakmakend als 3 jaar geleden”. Woedend draait Harry zich om en schreeuwt “Expelliarmus!”. Hermelien spat uit elkaar, honderden LEGO blokjes liggen door de gemeenschapsruimte heen verspreid. “Oowwww dit was nou precies waar ik bang voor was.”, beeft Ron. “Kan er alsjeblieft iemand een recensie van LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 schrijven”, roept hij wanhopig. Nou vooruit dan Harry, Hermelien en Ron, bij dezen, en nu de focus weer op het acteerwerk he!

Harry Potter behoeft geen introductie meer. De jongen die sterker was dan “jeweetwel” verovert de wereld met magische, recordbrekende boeken en films. Zelfs onze demissionair Minister-President ontkwam niet aan de hype, maar de filmreeks nadert zijn einde en de boekenreeks is inmiddels compleet uitgemolken. Toch durven Traveller's Tales en Warner Bros. het aan om nu nog een game op de markt te brengen die de eerste vier jaren van Harry's avonturen op Zweinstein in LEGO stijl weergeeft. Het concept is niet nieuw, vele anderen gingen hem voor zoals Indiana Jones en Batman. Duidelijk is al wel dat elke LEGO game zich aan het betreffende personage aanpast. Harry Potter's leven bestaat uit mysteriën en puzzels en daarom kozen de ontwikkelaars voor een puzzel game. Dat kleine Harry genoeg te leren heeft in zijn eerste jaren, maakt deze insteek succesvol. Maar kan zo'n concept over een hele game bekoren? De valkuil van repeterende acties, puzzels en andere gameplay elementen wordt helaas niet helemaal omzeild. Maar laten we bij het begin beginnen. Toverstokjes gereed!

Het spel opent meteen met zijn sterkste punt: een animatiefilmpje. Deze cutscenes zijn heel leuk opgezet. Iedereen herkent scènes uit de films of passages uit de boeken en om deze uitgebeeld te zien in de LEGO wereld werkt vermakelijk. Daarnaast hebben de makers er voor gezorgd dat er af en toe een vette knipoog naar deze scènes en passages zit. Zo denkt Perkamentus zijn collega Anderling te zien in een kat, terwijl hij haar een speelse aai wilt geven (de oude snoeperd) staat Anderling opeens achter hem met een fronsende blik. Het schaamrood verschijnt nog net niet op Perkamentus zijn LEGO hoofd, maar de kijker kan een glimlach niet onderdrukken. Niet alle filmpjes zijn zo leuk als deze en daar komt die valkuil weer om de hoek kijken. Als je ongeveer 38 animatiefilmpjes over Harry Potter in LEGO stijl wilt maken, dan kan het niet anders of vijf zijn er gewoon slecht. Hier is niets aan te doen en over het algemeen blijft, door de korte duur van de filmpjes en de mogelijkheid ze bij een volgende keer over te slaan, de frustratie beperkt. Grafisch haalt de gameplay het natuurlijk niet bij het niveau van de filmpjes. Op de NDS doet de LEGO wereld wat “getekend” aan en getekende LEGO blokjes zijn lang niet zo leuk als echte LEGO blokjes. Maar door de helderheid van de graphics is de spelbeleving toch ruim voldoende.

De gameplay is niet vernieuwend, vernuftig of verslavend, en de ontwikkelaars hebben hier ook geen prioriteit aan gegeven. Als Harry, of een ander personage uit de serie, loop je rond door de bekende gebieden die de magische wereld rijk is. En of je nou in het verboden bos bent of op Zweinstein, het doel is hetzelfde: opdrachten uitvoeren en muntjes verzamelen. Dit betekent, voor de DS versie, lekker sliden en drukken met je stylus of d-pad. Natuurlijk bevat ook deze Harry Potter game de nodige toverspreuken waarmee objecten gerepareerd, of juist stukgemaakt kunnen worden. Daarnaast kun je objecten de wetten van de zwaartekracht naast zich neer laten leggen en... Nou ja, het moge duidelijk zijn alles wat een tovenaarsleerling van Zweinstein kan, kan in het spel. Zoals gezegd opent dit de weg naar veel, leuke puzzels. Het wordt al gauw duidelijk dat het spel gericht is op een brede doelgroep. Het uitvoeren van toverspreuken is een kwestie van een bepaald figuurtje tekenen met je stylus en een puzzel is binnen enkele minuten opgelost. De moeilijkheidsgraad is precies geschikt voor kinderen van zes jaar en ouderen van 43, maar bevind jij je ergens halverwege dit spectrum, dan speel je dit spel eigenlijk met één hand in je broekzak uit.

Ondanks dat Harry één grote vijand kent die garant zou moeten staan voor zinderende eindbaas gevechten, vind je hier in het spel niets van terug. De Heer van het Duister is niet moeilijker te verslaan dan die rare trol die Hermelien lastig valt, terwijl ze op het meisjestoilet zit te sobben. Hierdoor voelt het spel op bepaalde momenten wat vreemd aan en is de spanning ver te zoeken. Een ander voorbeeld zijn de “kijk-uit-dat-je-niet-gezien-wordt” puzzels. Het bereiken van je doel is vaak gemakkelijk. Echter, als je ondertussen ook alle muntjes en andere bijzondere items wilt pakken, zoals toverhoeden en de altijd-terugkerende-kaarten van tovenaars, kan het voorkomen dat zo'n puzzel meerdere keren overgespeeld moet worden. Dit gaat wel frustrerend werken. De muziek en geluidseffecten kunnen dit gelukkig met gemak compenseren. De muziek die automatisch in je hoofd begint te pingelen bij het horen van de naam “Harry Potter”, wordt op LEGO-achtige wijze in de game verwerkt. Daarnaast is dood gaan nog nooit zo leuk geweest. Dood gaan kun je het niet eens noemen, het personage spat in talloze LEGO stukjes uit elkaar, wat begeleid wordt door het geluid van vallende LEGO blokjes. Zelfs na zeven keer deed dit mij nog glimlachen en vol goede moed begon ik aan mijn volgende poging om langs dat lastige stukje heen te komen.

Elk personage in het spel beschikt zo over zijn eigen plus- en minpunten. Zo beweegt Hagrid zich erg log en traag, maar kan hij wel zware objecten verplaatsen. Harry is de enige die de onzichtbaarheidsmantel om kan doen en jammerende Jenny kan op plekken komen die voor de levenden onbereikbaar zijn. Er bestaat waarschijnlijk geen spel waarin je over zoveel speelbare personages beschikt. Noem een naam die voorkomt in een Harrry Potter boek en het karakter is speelbaar in het spel. Je moet hiervoor soms het karakter unlocken door levels geheel te voltooien. Dit is dan ook de uitdaging in de Free Play spelmodus, die gespeeld kan worden naast de Story Mode. Dit geeft de game een aanzienlijke replay waarde, maar daar moet je dan nog wel zin in hebben. Gelukkig is de Story Mode gemakkelijk in twintig uur uit te spelen, wat de speler moed geeft om nog een keer zo'n twaalf uur in de Free Play modus alle levels te doorlopen. Spreuken die je in het eerste jaar nog niet kon gebruiken in de Wegisweg staan na de Story Mode voltooid te hebben wel tot je beschikking. Eindelijk kun je die gesloten deur met “Alohamora” openen om weer een opdracht of verzamelobject tegen te komen. Eén ding is duidelijk: Harry heeft meer dan genoeg te doen!

Conclusie en beoordeling

Harry knikt goedkeurend na het lezen van de memberrecensie op InsideGamer.nl. Het doet hem goed om te merken dat zijn LEGO uitvoering positief gewaardeerd wordt. Hij begrijpt dat het spel soms wat repeterend aanvoelt, maar zo voelt zijn leven voor zichzelf ook aan. Gelukkig is de game de films en boeken trouw gebleven, met hier en daar een vette knipoog, waardoor de echte HP fans dit spel niet kunnen laten liggen. De gamer die iets meer uitdaging zoekt, kan echter beter een ander spel aanschaffen. Maar Harry weet net zo goed als jij, dat tijdens de zomervakantie iedereen behoefte heeft aan een activiteit waarbij je lekker onderuit gezakt, zonder veel inspanning met LEGO blokjes kunt spelen. LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 is daarvoor de meest geschikte kandidaat.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Leuke animatiefilmpjes met een knipoog naar het origineel
  • Meer dan 100 speelbare personages
  • Passende en grappige muzikale begeleiding
  • Ideale vakantiegame...
  • Minpunten
  • Repeterende en weinig uitdagende gameplay elementen
  • Standaard besturing en bezweringen
  • die het gevoel van een echte adventure game mist

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hahaha lachen! Even die brief lezen!:D



    Edit: Voor alle mensen die roepen dat EA dan Take-Two zou verpesten, oordeel niet te snel. Zolang ze TT niets dwingen en gewoon geld beschikbaar stellen voor vette games, is er geen probleem. Plus, er zit iets in een eventuele overname. Dit vond ik bv een sterk argument:



    We believe Take-Two's current share price already reflects investor expectations for a strong release of GTA IV as well as the longer-term issues that Take-Two faces. Once GTA IV ships, Take-Two will again be dependent on less-popular titles and face increasing challenges to compete with larger and better-capitalized competitors.



    Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat :).




  • Toe maar… 2 miljard is niet niks.

  • Goede zet van Take2 in mijn ogen, niet dat ik wat tegen EA heb. Maar in mijn ogen zijn in dit geval veel losse (kleine, in hoeverre hier sprake van is) partijen beter dan een paar grote partijen.



    Daarnaast is Take2 in mijn ogen sterk genoeg om op eigen benen te staan.



    Edit:

    Na de brief goed gelezen te hebben ben ik toch van mijn mening veranderd. Naast GTA heeft T2 inderdaad niet echt een grote franchise en leunt men op kleine, zwakkere franchises. Zoals WizzHole aangaf kan het inderdaad perspectief hebben, mits EA van het concept af blijft.



  • Ea got owned :P

  • Hmph…

  • 2 miljard O_o

  • Beter oprotten met EA, EA is een smet voor Take 2:)

  • W00tt. =P Maargoed, EA wil ook alles ! -.- Lekker dan Take 2 !!!

  • EA just got owned. Dit is hetzelfde als bij een aanzoek Live op TV voor tien miljoen mensen :)

  • Klasse van Take two.

  • Nee ! EA blijft van Take-Two! Ik zie de toekomst van GTA en Manhunt al, EA is een zwakte voor het geweld in die 2 games …

  • Wow… 2 miljard is best wel een aardig bedrag.

  • 2 miljard,wie biedt hoger;)

  • wss omdat activision ook samenging met die andere van wow, ben naam ff kwijt



    maja opzich wel goed anders zijn er dalijk alleen grote ontwikkelaars en is het rip kleine bedrijven

  • jammer, denk persoonlijk dat de overname wél positief zou zijn, om reeds genoemde standpunten van EA

  • Ter verduidelijking: twee miljard dollar is veel, maar haal het niet in de war met twee milard euro. Zoals het bericht al zegt is dat 1.34 miljard euro. Alsnog belachelijk veel geld, daar niet van, maar sommigen lijken er overheen te lezen.



    @ Null: Blizzard ;).

  • Het moet 1,34 miljard euro zijn (niet miljoen)

  • \"2 miljard dollar (1,34 miljoen euro) \"



    ?

  • Hmm, op zich zou het geen verkeerde keuze zijn voor Take Two, gezien dat zij laatst nog op het randje van faillisement zaten. Vraag me af op Take Two uiteindelijk toch nog zal zwichten voor EA of niet.



    @Iedereen die zeurt dat EA Take Two zou verpesten

    Kom op mensen, wat zeuren jullie nou. Bijvoorbeeld Seva, die games die jij opnoemt zijn beiden niet door Take Two gemaakt, alleen maar uitgebracht, net als alle andere titels. Dit betekent dus dat er als het goed is geen verandering kan komen in die games. Dit zou namelijk alleen kunnen als Take Two ook werkelijk iets ontwikkelt, wat ze niet doen ;)

  • Umh sinds wanneer is 2 miljard dollar 1,32 miljoen euro? B) Gaat het zo slecht met de dollar, ik ga ff een 8800 gtx kopen voor 6 euro dan in america B)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren