1. Suikoden: Tierkreis (NDS)

Suikoden: Tierkreis (NDS)

Wat zijn de sterren toch mooi. Vaak loop ik ’s avonds een rondje buiten, weg van alle lantaarnpalen, zodat ik een goede blik naar boven kan werpen. Een mooie gedachte is het, dat zo’n klein stipje aan de hemel zo’n grote zon kan zijn in een ver zonnestelsel. Belangrijke dingen moeten het daar zijn: zonder zou er immers geen warmte en licht zijn. En veel dat het er moeten zijn! Tenminste, als ik de 108 Stars of Destiny mee moet tellen die je in Suikoden Tierkreis tegenkomt.

Dit klinkt voor een leek natuurlijk als loos gebrabbel, maar in Suikoden Tierkreis, een spin-off van de niet zo bekende Suikoden-serie, voert de speler de zogenaamde 108 Stars of Destiny aan, een groep van magische strijders. Het begint allemaal in Citro Village, een klein dorpje dat last heeft van een monsterplaag. De naamloze hoofdrolspeler – die ik in het geheel niet onorigineel Barend heb gedoopt – en zijn vrienden gaan daarom op pad om deze monster te doden, maar tijdens de jacht komen ze een mysterieus boek tegen dat hun magische krachten verschaft. Ondertussen is er ook nog een oorlog bezig tussen de Order of the One True Way, een groepering die hun religie aan iedereen opdringt, en the Magedom of Janam, die hen tegengaat. In deze machtsstrijd raken Barend en compagnons, samen met nog een heleboel anderen wezens uit andere werelden, verwikkeld, waarop een grootschalige oorlog ontbrand. Dit verhaal, dat losjes is gebaseerd op een Chinese mythe, de Shui Hu Zhuan, is prettig om te volgen en bevat genoeg onverwachte plottwists om het tot aan het eind boeiend te houden. Misschien zijn de personages niet allemaal even goed uitgediept, toch voelt de speler binding met ze en het is dan ook leuk om ze tot aan het bittere eind te volgen.

En om eerlijk te zijn: het spel moet het ook vooral van het verhaal hebben. De gameplay is namelijk niet echt om over naar huis te schrijven. Het is niet slecht, integendeel, maar het is gewoon nogal standaard en al allemaal gedaan. De speler volgt het verhaal in een op quests gebaseerde structuur en verplaatst zich tussen de verschillende gebieden met behulp van een kaart. Dat klinkt allemaal nog niet zo slecht, maar het is vooral het gevechtssysteem wat niet echt aanlokkelijk is. De speler kan maximaal vier personages (in tegenstelling tot de zes in andere Suikoden-delen) op het veld neerzetten, waarop vervolgens een turn-based gevecht volgt. Deze personages vallen dan aan met hun zwaarden, magie, bijlen en andere dodelijke dingen, en that’s it. Geen diepgaande veldslagen dus, maar gewoon een simpele en vooral saaie kwestie van je personages op de juiste positie neerzetten en dan aanvallen. Het enige wat de strijd nog enigszins leuk maakt zijn de Team Attacks, waarbij verschillende teamgenoten samen een extra sterke aanval doen. Jammer genoeg is deze optie lang niet altijd beschikbaar, zodat je maar gewoon snel op A drukt om het gevecht zo snel mogelijk te beëindigen.

Buiten dat zijn er gelukkig nog wel andere dingen te doen in het spel. Zoals er al eerder vermeld is, zijn er maar liefst 108 Stars of Destiny waarmee de speler strijden kan, maar dat betekent niet dat hij die ook allemaal in de schoot geworpen krijgt. Nee, daarvoor moet er actief gezocht worden en zal de speler ook de nodige side-quests moeten doen. Stiekem is het geheel niet nodig om ze alle 108 bij je leger te voegen, maar zoals onze grote vriend en held Ash Ketchum tijden geleden al sprak: ‘You’ve gotta catch ‘em all!’ en dat is een waarheid als een Miltank. De speler kan precies zien hoeveel Stars er nog te verzamelen zijn op zijn Pokéd — ik bedoel Tablet of Promise, waar alle namen van de verkregen Stars opstaan. Verder, om nog maar eens in Pokémon-sferen door te gaan, kan je ook je personages (of Mudkip, hoe je het wil noemen) met andere spelers ruilen. Zo kunnen ze bij iemand anders nieuwe vaardigheden leren en dergelijke. Dit is behoorlijk tof om te doen en verlengt de toch al niet zo korte speelduur aanzienlijk.

Naast al deze dingen is er natuurlijk ook nog de aankleding van het spel. En om het maar even kort te houden: die is wonderschoon. De speler bestuurt Barend door prachtige gebieden, van levendige bossen tot grimmige mijnen. Al deze mooie omgevingen zijn in 2D gemaakt, met hier en daar driedimensionale effecten eroverheen gedaan. Ook het character-design is wonderwel gedaan: de personages getuigen stuk voor stuk van een geïnspireerd en fantasierijk ontwerp. Voeg daar nog eens wat verbluffend mooi geanimeerde cut scenes aan toe en je hebt een game van een geweldige grafische pracht. Zonder schroom durf ik te stellen dat Suikoden Tierkreis een van de mooiste DS-titels is tot nu toe.

Verder, alsof dat nog niet eens genoeg was, zijn er ook nog de voice-acting en muziek. Vooral het eerstgenoemde verdient lof: alle personages hebben een stem die precies de juiste snaar weet te raken. Of het nu de voice-acting van Barend (een ADHD’er die zijn Ritalin kwijt is) betreft of die van aartsvijand en leider van the Order of the One True Way Valfred (rustig, beheerst en o zo badass), stuk voor stuk zijn het uitblinkers die perfect bij de personages aansluiten. Met de muziek is het evenzo: mooie composities die goed passen bij tijd en gelegenheid.

En om deze positiviteit nog eens door te zetten: de speelduur. Zoals ik al eerder zei is die niet onaanzienlijk. De speler zal voor de hoofdverhaallijn alleen al zo’n achtentwintig uur nodig hebben, en dan zijn de side-quests en dergelijke er nog niet bij opgeteld. Buiten het verhaal kan de speler dan nog alle 108 Stars verzamelen en eventueel ruilen met een vriend. Voor het uitspelen van de hoofdverhaallijn zelf is helaas wel wat volharding nodig, want het is een lastige zaak om de saaie gameplay al die uren vol te houden; gelukkig maken het verhaal en de rest dat een beetje goed.

Conclusie en beoordeling

Suikoden Tierkreis is een tof spel geworden dat niets echt fout doet. Het verhaal is leuk, de muziek en voice-acting is tof en ook qua uiterlijk is er niks op het spel aan te merken. Het enige minpunt wat er eigenlijk is, is de saaie en nogal standaard gameplay, maar dat hakt er dan ook gelijk flink in. Gelukkig is er dan nog het verzamelen en ruilen van de Stars om dat nog enigszins goed te maken. Voor mensen die nog een normale, doorsnee RPG zoeken is Suikoden Tierkreis goed aan te raden, diehard Suikoden-fans kunnen het beter laten.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Leuk verhaal
  • Toffe muziek en voice-acting
  • Mooi uiterlijk
  • Verzamelen en uitruilen Stars
  • Minpunten
  • Saaie, té standaard gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt goed, nu valt er in iedergeval één excuus weg voor het niet maken van een PS3 titel als dit eenmaal goed in praktijk wordt uitgewerkt.

  • Go Insomniac Games :) !

  • Insomniac lijkt dan ook minder moeite te hebben de technologie te doorgronden

    Insomniac is bijna een first party met een zeer populaire exclusieve reeks voor PS2 en nu ook PS3, als die de steun van Sony al niet zouden krijgen of gekregen hebben om met de PS3 te leren werken dan weet ik niet wie wel.

    Bovendien laten ook zij zien dat ze nog moeite hebben doordat hun ratchet & clank \"slechts\" aan 720p draait op de mighty PS3.



    Op zich natuurlijk wel positief dat devs elkaar willen helpen.


  • @Gemini:

    Vergeet ook niet de eerste 3 delen van Spyro ;) .



    En dat van 720p, tja de echte reden zullen we nooit te weten komen. Misschien doen ze 1080p wel bij hun spellen vanaf of na Resistance 2…

  • <dubbel>

  • KLASSE

  • Top ontwikkelaar, dat blijkt wel weer

  • Goede ontwikkelaar!

  • Toppie!

  • Die gemini moet je gewoon laten lullen joh, komt toch alleen maar Xbox talk uit.



    Maar goed idee van ze om zo andere ontwikkelaars een beetje te helpen.

  • Is denk ik alleen maar voordelig van de PS3 deze aktie en ik hoop dan ook snel resultaat te zien, al duurt dat vast nog wel even :P .

  • Insomniac ftw !

  • @Cerandox_NL:

    Nou, soms dan moet ik hem wel gelijk geven, omdat ik het dan met hem eens ben.



    Ik kan me nog een bericht herinneren waarin stond dat ze het niet voor elkaar kregen om Resistance in 1080p te draaien, maar van ToD weten we de reden niet.

    Maar who cares? Het is een geweldige game punt :) (imo).


  • Dat is erg netjes, hopelijk spoort het aan voor andere bedrijven ook op de PS3 te gaan ontwikkelen.

  • Goede ontwikkelaar!

  • dat is mooi

  • @ Cerandox : weer op je pietje getrapt voor niks?

  • @ Gemini

    Hoezo? Heeft Cerandox dan een pietje ofwa?
    wist ik nie… :p

  • YEAH !

  • Toppie! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren