1. New Super Mario Bros. (NDS)

New Super Mario Bros. (NDS)

Veel gamefranchises van deze tijd worden ervan verweten dat ze niet vernieuwend genoeg zijn. Men vindt ze te veel van hetzelfde, lijken te veel op hun voorganger of geven niet het gevoel van ‘wow, dit is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt’. Een lager cijfer is een logisch gevolg, maar dat er ook een lager aantal exemplaren over de toonbank gaan is geen zekerheid. Mensen die alsnog een game van een bepaalde franchise willen kopen kunnen dan beter de meest recente game bestellen. Zo heb je dit ook in de Super Mario Bros. Serie. De eerste Mario games die uitkwamen op de NES waren echte nostalgie, maar hebben nu op het gebied van graphics wel een flinke achterstand. Daarom kwam New Super Mario Bros., een game die oude fans weer aan een 2D platformer moeten kluisteren en tegelijkertijd een nieuwe generatie gamers moet aanzetten tot het spelen van een ‘echte’ Mario game.

Het is al een hele tijd geleden dat Nintendo nog eens kwam aandrijven met een nieuwe 2D platformer voor ’s werelds bekendste loodgieter. De laatste Mario-platformer die zich een waardig lid mocht noemen van de franchise is Super Mario World (1991). Later kwam ook nog Super Mario Land 2 en Yoshi’s Island, maar deze konden zich niet meten met hun voorganger. Super Mario World heeft ervoor gezorgd dat er torenhoge eisen werden gesteld die moeilijk konden worden voldaan. Het wachten werd haast ondraaglijk voor sommige 2D Mario fanaten die zich al die tijd moesten gaan bevredigen met 3D Mario games (zoals Super Mario 64 en Super Mario Sunshine). Deze games waren natuurlijk ook buitengewoon goed, maar voor sommigen onder ons is het gewoon leuker om met Mario perfecte sprongen te maken zonder hierbij een bepaald aantal sterren te moeten verzamelen. New Super Mario Bros. (NSMB) kan je hierdoor zien als een Super Mario World in een vernieuwd jasje met een aantal toevoegingen.

Dat je in NSMB voor de zoveelste keer Peach moet redden uit de klauwen van Bowser kan zelfs het kleinste kind raden. Dat je hiervoor in totaal acht verschillende werelden moet gaan doorkruisen is ook een gegeven dat al jarenlang standhoudt in de langlopende franchise. Eens je begint met het avontuur, wordt het al meteen duidelijk waar Nintendo zich mee bezig heeft gehouden. De omgevingen zien er namelijk kleurrijk uit en hebben oog voor detail. Deze omgevingen zijn allemaal te bewonderen in 2D, wat je niet kan zeggen van Mario. De loodgieter is op een bepaalde manier getekend waardoor je het gevoel krijgt dat je in een tweedimensionale wereld zit te spelen met een driedimensionaal hoofdpersonage. Dit geldt ook voor de andere bewegende personages in het spel. Alle goomba’s, koopa’s, hammer bros’. et cetera uit de vorige versies zijn ook hier te bewonderen in 3D. Later in de game zal je nog enkele andere vijanden tegenkomen met elk hun eigen uiterlijk en eigenschappen. Deze indrukwekkende facelift zorgt er gewoon voor dat er hier geen sprake is van negatieve kritiek.

De welbekende Mario deuntjes hebben duidelijk geen nood aan een facelift, we kunnen nog altijd genieten van dezelfde melodieën zoals vroeger. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe liedjes te horen die stuk voor stuk tot in de puntjes werden afgewerkt. Het is een genot voor elk luisterend oor. Een interessant detail: in de meest recente 3D platformers met Mario in de hoofdrol weerklonk op het moment dat je de ‘springknop’ indrukte een juichkreetje van Mario. In New Super Mario Bros. is dit terug veranderd naar een ‘boing’-geluid zoals we dat gewend waren uit de vorige 2D-platformers. Naar mijn mening was dit een goeie keuze van Nintendo. New Super Mario Bros. moest zo verslavend zijn als zijn voorganger dus was het een must dat elk detail volledig paste in de wereld van Mario. Door al deze details bij elkaar te smijten kregen we opnieuw de sfeer die we tig jaar geleden meemaakten. Dit kan misschien negatief klinken, maar is voor vele Mario-fanaten een grote opluchting.

Ook op het vlak van gameplay is het bij New Super Mario Bros. meer van hetzelfde. Perfect op maat gesneden sprongen maken en het uitroeien van alle vijanden is nog altijd een formule die aanslaat en een plezier is voor elke gamer. Dat je in NSMB ook nog een aantal nieuwe moves kan uitvoeren brengt net dat tikkeltje vernieuwing dat onmisbaar is in elke opvolger van een franchise. Zo kan je nu de bekende wall-jump doen om je nog op het laatste moment te redden uit de vele afgronden die de wereld telt. Ook de triple jump is mogelijk, maar naar mijn mening onnodig in het spel geprogrammeerd. Je kan evenzeer de game uitspelen zonder maar één keer de move uit te voeren. Het grijpen van vijanden (en terug weggooien) is daarentegen wel iets dat handig kan zijn in bepaalde levels. Het level design in sommige levels kan soms zo inventief zijn dat je uw beste moves uit de kast moet halen om aan het einde van de weg een vlag te zien wapperen.

De gedaantes waarin je het einde van een level bereikte waren niet zo uiteenlopend. Om dat te veranderen heeft Nintendo enkele nieuwe power-ups ontwikkeld om dit te vermijden. Eerst en vooral heb je maxi-Mario. In deze gedaante wals je eigenlijk door het level heen, waardoor je alle buizen en blokken wegduwt of wegslaat. Een groot nadeel hieraan is dat je hierdoor alle geheime doorgangen en geheime sterrenmunten (dit zijn 3 munten die je moet proberen te vinden in elk level) aan je voorbij laat gaan. Het is leuk voor de eerste keren maar daarna zal je deze power-up voornamelijk willen vermijden. Je kan het eigenlijk vergelijken met het onsterfelijkheidsterretje maar dan minder praktisch. Dit kan je niet zeggen van mini-Mario. Met mini-Mario is het mogelijk om door kleine buizen en doorgangen te wurmen en op deze manier geheime doorgangen of sterrenmunten te bereiken. Ook zijn zweefsprongen werden mooi in de game verwerkt. Hier bovenop is er ook nog een power-up die je laat transformeren in een koopa, maar zijn specifieke eigenschappen zijn niet voldoende vernieuwend waardoor ook deze gedaante weinig aanzet tot spelen zal opwekken.

Nadat ik de singleplayer game volledig had uitgespeeld, werd het tijd om eens met de multiplayer te beginnen . Eens ik zag wat er van mij werd verwacht, wist ik al met zekerheid dat dit geen leuke bezigheid zou zijn. Hetgeen wat je in de multiplayer moet doen is helaas, het verzamelen van sterren. In de 3D platformers is dit een perfecte manier om verder te komen in een game, in 2D platformers ronduit saai. Gelukkig hebben ze in hun latere Wii-versie dit zeer goed rechtgezet. Naast de single- en multiplayer heb je natuurlijk ook nog de minigames. Het grootste gedeelte ervan zijn nieuw hoewel er ook een aantal ‘gestolen’ zijn van Super Mario 64 DS. Zoals bij elke verzameling van minigames zijn er ook hier goeie en minder goeie minigames, waardoor een totaaloordeel vrij moeilijk is. Dat je wel wat tijd nodig hebt om ze allemaal te spelen is wel een zekerheid.

Conclusie en beoordeling

New Super Mario Bros. doet precies wat het moet doen. Het sleept de oudere gamers opnieuw mee in de bekende 2D Mario-sferen van vroeger en laat de jongere gamers zien wat Nintendo zo bekend maakte in de jaren stillekes. Met een geslaagde grafische face-lift en enkele nieuwe moves blijft ook deze telg in de langlopende serie goed meegaan met de tijd en zorgt het er nog altijd voor dat we blijven plezier beleven aan de game. Toch moet Nintendo stilaan gaan opletten van uitmelkerij, want de nieuwe power-ups en de multiplayer waren naar Nintendo normen ronduit zwak. Ook kan NSMB niet tippen aan z’n voorganger maar een must-have voor de DS blijft het!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geslaagde grafische face-lift
  • Geluid op peil
  • Gameplay staat nog altijd als een huis
  • Nieuwe moves
  • Mini-Mario
  • Grote replay waarde
  • Minpunten
  • Maxi-Mario
  • Multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Altijd leuk…

  • Zelf zal ik geen cheats gebruiken, maar het is wel grappig voor een ander account.

  • Cheats FTW!!!













    Nadat ik hem heb uitgespeeld natuurlijk:)





  • Was altijd leek om lekker te cheaten in GTA nadat je hem had uitgespeeld.

  • beter zitten er weer vette cheats in bij san andreas vond ik ze echt vet.

  • Tis natuurlijk altijd leuk om af en toe nog te proberen, maar het blijft het leukst om de game gewoon uit te spelen:D.

  • yeaahhh vet, ik gebruik ze dan wel als k hem heb uitgespeeld! en hoop niet dat daardoor steeds de hele game vast loopt!

  • eerst zo maar eens uitspelen :D

  • tuurlijk, dat hoort gewoon bij GTA. Ik zou zelfs teleurgesteld zijn als het niet zo was.

  • Ik speel altijd eerst een keer zonder en dan gewoon opnieuw met:P

  • ik gebruik ze als ik heb uitgespeeld altijd weer tof

  • Wat een onthulling.

  • ik ga de game met cheats spelen

  • Eerst zonder uitspelen :).

  • Cheats om verhicles te laten spawnen waren altijd wel grappig

  • Vind het altijd zo jammer als mensen cheats gaan gebruiken, als men de game nog niet eens zonder cheats heeft uitgespeeld..

  • altijd goed

  • ik ga gwn doen wat ik altyd doe



    gwn eerst een save zonder cheats dan later een save mett.



    daroom heb ik zeg maar ook 2 accounts of X360



    1tje voor cheats en 1tje gwn serieus en voor de achivemnts




  • Alleen in GTA is cheaten leuk! :P

  • Ik ga geen cheats gebruiken want ik wil achievements halen :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren