1. Nier (X360)

Nier (X360)

Een halfnaakte dame die getalenteerd is in het uitspreken van alles wat maar vloekend en grof overkomt. Een hoofdrolspeler die Nier blijkt te heten en zijn dochter wil genezen van een dodelijke ziekte. En een sprekend boek die onder andere zelfspot heeft met de game. Je kunt inderdaad wel stellen dat Nier (lees voortaan: Gestalt) één van de vreemdste games van deze generatie is. Maar of dit positief is…

We tellen de zomer van het jaar 2049. Blijkbaar is de hele opwarming van de aarde overgegaan naar een nieuwe ijstijd, want ondanks de zomer ligt de aarde bedekt onder een dikke laag sneeuw. Niet alleen dat is al vreemd, het lijkt net dat het apocalyptische tijdperk is aangebroken. Terwijl de dikke vlokken sneeuw nog naar beneden dwarrelen, zijn Nier en zijn dochter Yonah hun laatste voedsel aan het verorberen in een droog en verlaten gebouw. Hoewel ze beide dik ingepakt zijn, lijdt Yonah aan een dodelijke ziekte; de Black Scrawl. Plotseling worden ze aangevallen door meerdere Shades (schaduwmonsters). Nier strijdt dapper om zijn dochter te beschermen van de monsters, maar uiteindelijk heeft hij te weinig kracht om de Shades te verslaan. Of toch niet? Er blijkt nog een personage in het gebouw aanwezig te zijn. Grimoire Noir, een magisch en pratend boek. Nier roept om zijn kracht en sluit een pact met Grimoire Noir. Hierdoor heeft hij de kracht om zijn dochter te beschermen van de aanvallende Shades. Nadat alle Shades met Nier zijn nieuwe krachten zijn uitgeschakeld, blijkt dat er in de zieke Yonah niet meer veel leven zit.

1233 jaren zijn voorbij geraasd en Nier en Yonah bevinden zich nu in een zonnige wereld met veel groene velden. Het lijkt een beetje op de middeleeuwen. De speler komt er al snel achter dat de wereld steeds meer wordt bedreigd door de Shades en dat Yonah nog steeds aan dezelfde mysterieuze ziekte lijdt. Op een dag ontmoet Nier het magische en pratende boek Grimoire Weiss (déjà vu?). Grimoire Weiss blijkt misschien wel de sleutel te zijn om Yonah te genezen. Samen besluiten ze om op avontuur te gaan om een manier te vinden om Yonah te redden en om een manier te vinden waardoor alle Shades worden uitgeschakeld.

Er zullen dan ook hordes Shades over de speler zijn kling vloeien. Hoewel Nier veel RPG-aspecten met zich meebrengt, speelt de actie weg als een heuse hack ’n slash game. Verwacht hier echter niet te veel van, want zowel de RPG-aspecten als het vechten zelf is ronduit matig (lees: simpel) uitgewerkt. Er zijn twee knoppen voor het vechten, nog een knop om te blokken of je evenwicht te herstellen en een knop om weg te duiken. Over het algemeen gebruik je alleen één aanvalsknop en zo nu en dan de knop om een aanval van een tegenstander te blokken of om je evenwicht te herstellen. Uiteindelijk komt dit voor het grootste gedeelte neer op simpelweg buttonbashen. Gelukkig krijgt de speler na zijn ontmoeting met Grimoire Weiss de mogelijkheid om magie te gebruiken. Dit maakt het vechten iets gevarieerder. Hier geldt alleen dat je als speler waarschijnlijk maar twee spreuken van het hele assortiment voor de gehele game gaat gebruiken. Doordat de balans tussen de verschillende spreuken ver te zoeken is. De ene spreuk is namelijk een stuk handiger en sterker dan de andere spreuk.

Er is echter nog wel de mogelijkheid om je magie te gaan upgraden, net als je wapens. Maar zoals er al gezegd is, de RPG-aspecten zijn ook simpel gehouden. Het is dan eindelijk ook totaal niet nodig om magie en wapens te gaan upgraden, omdat je het zonder ook wel gaat redden. Het hoofdpersonage wordt namelijk door het vechten zelf sterker, want de game werkt met een levelsysteem. Daarbij kan er op elk moment Shades worden geslacht, omdat Gestalt een open spelwereld heeft. Hierdoor is het ook mogelijk om verschillende activiteiten te beleven zonder met het hoofdverhaal bezig te zijn. Eén van deze mogelijkheden is om je bezig te gaan houden met allemaal verschillende sidequests. Helaas zijn 90% van deze opdrachten totaal niet interessant en ronduit saai te noemen. Hier komt nog eens bij, dat de sidequest bijna de enige manier is om aan geld te komen. Wil je dus een nieuw zwaard kopen, dan wordt men bijna verplicht om deze sidequests te gaan uitvoeren. Het is dan ook wel duidelijk dat Gestalt het moet hebben van het prima uitgewerkte hoofdverhaal.

Zoals je al kon lezen is het verhaal op zichzelf al zeer interessant, maar wordt ook nog eens interessant gehouden door de nodige plottwists. Daarbij ontmoet Nier naast Grimoire Weiss nog twee personages die hem zullen gaan helpen op zijn avontuur. De eerste is onze halfnaakte dame Kainé die er van houdt om te vloeken. Ten tweede hebben we Emil nog. Emil is nog slechts een kind, maar heeft de kracht om iedereen die hij aankijkt met zijn ogen te verstenen. Verrassend genoeg zijn Weiss, Kainé en Emil een stuk interessanter dan Nier zelf. Vooral Grimoire Weiss steekt er met kop en schouders bovenuit door zijn scherpe en hilarische opmerkingen. Ook Kainé zal vaak een glimlach op je gezicht toveren door één van haar groffe quotes. Het is alleen jammer dat de voice-acting soms de wensen overlaat. Vooral bij Emil is het verschrikkelijk. Dit wordt echter weer goed gecompenseerd door de stem van Grimoire Weiss die prettig en mysterieus is.

De muziek van Nier is integendeel tot de voice-acting perfect uitgevoerd. Er mag dan ook wel zonder twijfel gezegd worden dat Nier één van de beste soundtracks van deze generatie bevat. Met de ene keer een rustig en emotioneel nummer, terwijl de andere keer de bombastische muziek weer door de speakers schalt. Dit heeft de game trouwens wel meer dan nodig, want visueel is het alles behalve indrukwekkend. Vooral de open velden zien er leeg en saai uit. Dit mag echter de pret niet drukken, want hier krijgt de speler een originele camera voor terug. Hoewel de camera meestal achter het hoofdpersonage staat, flitst deze soms om naar boven of de zijkant. Hierdoor lijkt het soms net als je een 2D game aan het spelen bent of een top-down shooter. Een leuke afwisseling, die nog maar eens aangeeft hoe origineel de bedenkers van deze game zijn.

Hier houdt de originaliteit nog niet op. Om verder te komen in de game, zal je ook verschillende plaatsen en tempels moeten gaan bezoeken. Deze zijn één voor één prima ontworpen en bevatten soms zelfs nieuwe en originele ideeën. Zo is er ook een dorpje te vinden waar de bewoners vast zitten in hun eigen droomwereld. Aan jou de taak om de dorpelingen hier uit te bevrijden. Hoe je dit doet? Gewoon door het verhaal van de droom te lezen. Er zal dus een verhaal op jouw beeldscherm verschijnen met jezelf in de hoofdrol en de omgevingen gecreëerd door de slapende bewoner. Saai? Totaal niet, vooral als ook nog eens blijkt dat het interessant en zeer goed is geschreven. De tempels bevatten integendeel tot het slapende dorpje gewoon vijanden die verslagen zullen moeten worden. Hier vallen natuurlijk ook de zogenaamde eindbazen onder. Deze zijn gelukkig een genot om uit te schakelen. Er moet dan wel gezegd worden, dat de gevechten niet bijsterend origineel zijn opgezet.

Helaas levert de vermakelijkheid van de tempels en dorpjes ook het grootste minpunt op van Nier. Er zijn er namelijk te weinig. Dit leidt jammer genoeg tot erg veel backtracken. Zo zal je elke tempel meerdere keren bezoeken tot soms wel drie keer aan toe. Natuurlijk is dit net weer iets te veel van het goede. Het is dan ook erg jammer dat de makers van Gestalt geen grotere wereld hebben gemaakt.

… daar ben ik nog steeds niet over uit. Het is dan ook heel moeilijk om aan dit product een cijfer vast te plakken. De plus- en minpunten houden zich in evenwicht, terwijl ook mijn gevoel zich in de haren vliegt. ‘Geef die game toch een dikke acht, het heeft prachtige muziek, een interessant verhaal en zit ook nog eens boordevol humor. Hé, een dikke acht?! Ga toch weg man, je weet toch nog wel dat je die ene tempel voor de derde keer moest bezoeken? Of dat je steeds door die lege velden moest lopen. Volgens mij ben ik met een krappe voldoende nog erg vrijgevig. Ben je blind of zo? Zie je niet hoe origineel deze game is met allemaal nieuwe toevoegingen en dan heb ik het nog geen eens over Grimoire Weiss gehad. Nee, en ik heb het nog niet over Nier gehad. Volgens mij is dit gewoon je game niet. Als je echt van dit spel wilt genieten, moet je houden van de originele en vreemde insteek die Gestalt heeft. Anders ga je je echt ergeren aan alle minpunten en zal het een tergend saai avontuur worden. Nee vertel mij wat. '

Conclusie en beoordeling

-
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Speelt soepel weg…
  • Grimoire Weiss en Kainé…
  • Verhaal
  • Meeslepende soundtrack
  • Originele camerawendingen
  • Nieuwe ideeën en vermakelijke tempels
  • Minpunten
  • onder andere door het simpele vechtsysteem
  • jammer dat Nier zo’n saaie klootzak is
  • Visueel erg matig
  • Mist diepgang in de RPG-aspecten
  • Erg veel backtracken
  • Saaie sidequests

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het gaat niet goed met Atari, misschien kan Phil daar wat aan veranderen.

  • Wtf, maakte net niet iemand een grapje daarover?



    Edit:



    @OptimusPrime

    Hij gaat naar Atari LOL



    Hij kan in de toekomst kijken xD





  • We gaan het beleven :)

  • Dat kan best nog eens een goede aanwinst worden voor Atari :)

  • Wat jij zegt Spam Fischer!

  • Zou best wel een verspilling zijn van Phil. Hoop eerder dat hij naar Bioware, Take Two of Ubisoft of iets dergelijks zal gaan. Atari ligt hij bijna op zijn sterfensbed

  • Dat is het laatste waaraan ik aan zou denken, alhoewel hij wel een grote aanwinst kan zijn voor het bedrijf. Maar het blijft alsnog een gerucht.

  • Als hij naar Atari gaat in Amerika is het een goede zet, maar in Azië en Europa draait Atari al goed het enige nadeel is dat ze in Europa en Azië slechte publiciteit krijgen door Amerika.

  • Zou heel mooi zijn voor Atari, dat nog een paar goede mensen kan gebruiken.

  • Misschien zou het Atari helpen, we zullen zien.

  • En na een week is Atari failliet ;)

  • @Freestyleforce

    Daar moest ik ook meteen aan denken xD

  • Nou Nou Phil dat is wel een flinke stap terug..

  • Mensen zien het als een stap terug.. je kunt het natuurlijk ook zien als een grote uitdaging ;)

  • Van de regen in de drup heet dat ;-)

  • Wie wil die fagg uberhaupt op je werk hebben?

  • Zou idd goed zijn voor Atari!

  • Wel een rare stap als het waar is.

  • Atari zit al diep onder de grond.

  • … uhm… ok

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren