1. Limbo (XBLA)

Limbo (XBLA)

Ergens in een stoffig zaaltje in Nederland wordt druk geroezemoes onderbroken door het geklop van een hamer. “Stilte in de zaal!, stilte, komaan gasten ik moet voor twaalf uur thuis zijn van mijn vrouw." "Beste leden van het Prijskritische gamersfront het is mij ter ore gekomen dat Microsoft een spel heeft uitgebracht dat in drie uur uit te spelen valt, drie uur! Klapper op de vuurpijl is dat de standaardprijs van 800 MS punten is opgetrokken met 50% naar 1200 punten. Welnu, ik heb reeds een boycotactie uitgestippeld om het spel in een slecht daglicht te stellen.” “Jolan jij gaat negatieve berichten spuien op Gamespot en Eurogamer, Leonard jij neemt IGN voor je rekening en Lucas van jou verwacht ik hetzelfde op Tweakers en Insidegamer. “Wat kijken jullie nou raar gasten, hup aan het werk.” Jolan steekt aarzelend zijn vinger in de lucht. Chef: “Wat moet je nou gast.” Jolan: “Chef Limbo heeft onze ogen geopend, bij deze stappen wij gezamenlijk uit het PKG. We richten ons nu op een fanclub voor Xbla games, als je wilt is er voor jou ook nog een plekje.” Chef: “Verraders, hoeveel heeft Microsoft jullie eigenlijk betaald?” Jolan, Lucas en Leonard verlaten de zaal en laten een stukje tekst achter op het bureau van de chef.

In Limbo ontwaak je in een kleurloze, schimmige wereld en moet je opzoek naar je verdwenen zusje. Tot daar het diepzinnige verhaal dat enkel als vage achtergrond dient. De wereld is getooid in zwart-wit-grijstinten, in combinatie met duistere erg sfeervolle silhouetten zorgt dit voor een beklijvende sfeer. De spookachtige aanblik en de grote mystiek slorpten mij onmiddellijk op zoals ik nog maar zelden meemaakte bij een spel. Door het totaal ontbreken van de HUD en laadschermen zorgt de ontwikkelaar ervoor dat de flow van de game nooit onderbroken wordt, je zit in een geweldig avontuur en niets zal je afleiden. Van begin tot einde is het genieten van de slaperige wereld met zijn lugubere vallen en meedogenloze bewoners die je genadeloos opwachten.

Het is nooit de bedoeling van Limbo om je omver te blazen met snelle actie, agressieve muziek of grafische pracht. Neen, Limbo schittert vooral door zijn eenvoud: Je hoort enkel je stappen of het geluid van wezens en mechanismen die zich in de wereld bevinden. Het krakende geluid van je beenderen zonder gekrijs of bloedspatten wanneer je door een val het leven laat is geweldig. Waar ik in andere games honderden lijken achteloos achterlaat en vrolijk doorga met moorden laat de dood in Limbo een morbide effect op de speler na. Vergis je niet: geluid is alom aanwezig en op auditief vlak is Limbo dik in orde, de geluiden zijn van hoge kwaliteit en versterken de sfeer. Ook qua omgevingselementen is Limbo simplistisch, elk los element dat je tegenkomt in de game zal je moeten gebruiken voor een puzzel, randdecoratie is door de prachtige silhouetten overbodig. Limbo heeft geen mix van vijf genre’s, explosies, flashy beelden of adrenaline verhogende gameplay nodig om indruk te maken. Op dat vlak zal het een echte verademing zijn voor menig gamer.

De puzzels waar je in Limbo mee af te rekenen krijgt hebben een hoog trial & error-gehalte, de vallen zijn opzettelijk goed verborgen en vaak verduisterd zodat je een tweede of derde poging zal moeten ondernemen om verder te raken. Ze vormen een onontbeerlijk stuk van de beleving van Limbo en passen feilloos in het geheel. De puzzels voelen inventief aan en steken vooral naar het einde toe ingenieus in mekaar. Waar je in den beginne nog berenklemmen opzij duwt moet je later ontsnappen aan een stijgende waterspiegel, kettingzagen ontwijken, spelen met stroomspanning en nog wat foefelen met de zwaartekracht. Physics spelen een belangrijke rol in de puzzels, zo moet je op een moment een krat links over een verticale wand krijgen, een tweede krat aan de rechterkant kan op een hellend vlak geduwd worden zodat deze bij het afdalen op een drukknop komt. Je duwt de krat rechts naar boven, rent naar links om daar op een krat te klimmen. De drukknop activeert tijdelijk de omkering van de zwaartekracht waardoor de linkse krat de lucht ingaat, je springt snel naar links bovenop de verticale wand en ziet de krat langs het schuine plafond over je hoofd vliegen. De zwaartekracht herstelt zich en de krat valt naar beneden zodat je voort kunt met je puzzel.

De puzzels zorgen stuk voor stuk voor veel voldoening, genieten geblazen zelfs voor mensen die zelden puzzelgames spelen. Frustrerend moeilijk wordt Limbo nooit al zal je af en toe eens wat langer naar een oplossing zoeken. Als je in het begin vrij snel wegkomt met snel iets te proberen, kom je later enkele breinbrekers tegen die abstracter en uitgebreider zijn, hier zul je wat creativiteit aan de dag moeten leggen om met een frisse kijk de logica te zoeken. Meerdere stappen vooruit denken wordt noodzakelijk, objecten moeten juist geplaatst worden in combinatie met de juiste bewegingen van je karakter om verder te raken. Bij de puzzels die wat sneller gaan is er minder denkwerk vereist zodat het aantal benodigde pogingen beperkt wordt. Limbo heeft een groot aantal gedenkwaardige momenten waardoor er een reële kans is dat je de game in één sessie doorspeelt. En daar knelt het schoentje een beetje, de game is op een viertal uur uit te spelen. Volgens mij zullen er echter nauwelijks mensen te vinden zijn die na het uitspelen van Limbo het niet de moeite vonden.

Iedereen met een 360 zou de trial van dit bijzondere spel gespeeld moeten hebben. Limbo is een memorabele arcade game geworden, moest er één element van de game minder goed zijn uitgewerkt: De puzzels, het grafische vlak of het geluid dan was de game geflopt, Limbo schittert omdat het op elk vlak haast tot in de perfectie is uitgewerkt.

PM: Chef, zet je vooroordelen opzij en speel Limbo , wij houden dat plaatsje in onze nieuwe club alvast open.

Conclusie en beoordeling

Met Limbo levert de Summer of Arcade 2010 out of the blue een unieke arcade topper van formaat af, de lat voor de andere arcade titels lijkt deze zomer onhaalbaar hoog gelegd te zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • De wereld straalt een geweldige sfeer uit.
  • De game zuigt je hierdoor volledig op en laat je niet meer los.
  • Prachtige grafische stijl
  • Ingenieuze puzzels
  • Minpunten
  • korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gelukkig maar….!!

  • Home was drie keer niks en blijft drie keer niks? Wat een geruststelling!

  • Tja, gisteren vertoefde ik alweer eventjes in de wereld van Home samen met andere betatesters & ik moet eerlijk zeggen dat ik het (na een update met nieuwe functies) nog steeds drie keer niks blijf vinden.



    Volgens mij ga ik mijn mening ook niet zo snel meer veranderen :)

  • Home lijkt me ook helemaal niks :S

  • Ik heb het nog niet kunnen spelen en niet meer kunnen zien dan de video's. Aangezien ik niet echt van dit soort dingen ben, ben ik ook bang dat het mij niet veel gaat boeien. Toch heb ik nog goede hoop dat het een hoop verbeteringen wat online-multiplayer vlak met zich meebrengt.

  • kmoet Home hebben…

  • Home is bagger.

  • Home lijkt me wel grappig… Meer niet…



    @Cheatcn



    Met je mario avatar. ;)


  • Gelukkig!

  • Ok, nice :)

  • Lijkt mij niet veel aan.

  • Lijkt me ook logisch dat het weinig effect zal hebben op de ontwikkeling van Home, over de kwaliteit van Home? Die zal gewoon goed zijn, het word denk iets voor tussendoor, niet iets dat je 24/7 gaat spelen.

  • gelukkig maar kwil wel zien of home leuk word

  • Sorry,ik ben verslaafd aan achievements.Dit is niet bepaald een reden voor mij om gelijk een PS3 aan te schaffen.

  • Mooi, zou anders nogal zonde zijn.

  • Home is inderdaad bagger, een van de grootste hypes van het afgelopen jaar die gewoon niet delivered.

  • Home lijkt me leuk. Maar om er nu echt geld aan uit te geven dan zou ik zelf niet doen.

  • Ikvind het heel erg jammer dat Harrison vertrokken is ..:(

  • Oke..

  • Het is allemaal zo houterig in die beta, heb er wel nooit iets van verwacht, dus al bij al kan je het wel omschrijven als iets geinigs, een extra'tje.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren