1. E3: Doom 3

E3: Doom 3

Op de Microsoft Xbox stand tijdens de E3, vlakbij toptitel Fable, kwamen plotseling vier Doom 3 demokasten tevoorschijn. Dat was een hele verrassing omdat de PC-versie al uitgebreid getoond was en we van de Xbox-versie slechts een aantal korte beelden gezien hadden. Want inderdaad, ID’s toptitel voor deze zomer op de PC komt ook naar de spelcomputer van Microsoft. Een goede beslissing want de demo liet ons alvast weten dat de moordlustige Xbox eigenaar niet zomaar om dit schietspel met horrorelementen heen kan. Overigens is de Xbox-versie helemaal opnieuw gebouwd door Vicarious Visions en niet door ID zelf. De mannen van deze kleine studio hebben echter geweldig werk afgeleverd.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, dan is het dat nu wel; Doom 3 is geen simpel vervolg op het tweede spel uit de reeks. Integendeel, het is een soort vernieuwde versie van het eerste spel om aan te tonen hoe die titel zou zijn geweest als de techniek toen al zo ver was als dat het nu is. De hoofdrol is weggelegd voor een marinier die werkt in een ruimtefaciliteit op de planeet Mars. Terwijl hij op onderzoek uit is, overvallen hordes monsters en vreemde wezens de basis. Bij terugkomst stuit de marinier dan ook op heel veel doden en een bijna totaal verwoest ruimtestation. Een groter probleem is dat de monsters slechts één doel hebben; via dit station doorreizen naar de Aarde om ook daar de baas te worden. Een doel dat de speler zal moeten voorkomen.

Doom 3 heeft ten opzichte van het origineel een hele metamorfose gekregen. Door deze metamorfose heeft het spel inmiddels meer weg van een horrorspel zoals Resident Evil dan van een schietspel als het allereerste spel uit de reeks. Het concept is nu namelijk voornamelijk gebaseerd op het onderzoeken van de omgeving en het afknallen van heel angstaanjagende monsters. De angst wordt ingeboezemd door fraaie visualisatie van de schaduwen en monsters en het prachtige levelontwerp.

De verandering van concept is op het juiste moment doorgedrongen. Immers, tijdens het ‘Pre-E3’ evenement van Activision was de aanwezige pers erg kritisch op het spel. Omdat de algemene opvatting over de reeks vooral is dat het veel knallen en rennen is, viel toen de snelheid van de actie erg tegen. Doom 3 mist die snelheid echter omdat het niet per definitie een ‘First Person Shooter’ is.

Gelukkig heeft de omschakeling fantastisch uitgepakt. Tijdens het spelen ervan heb ik mezelf er meerdere malen op betrapt te schrikken van de enge monsters. De schrikmomenten evenaren die van de Resident Evil spellen en worden nog verstevigd door het gezichtspunt (eerste persoon aanzicht) en de hoogstaande grafische kwaliteit. De demo vindt plaats in het eerste kwart van het uiteindelijke spel en valt op door de extreem donkere omgevingen. Vooral de schaduwen zijn prachtig weergegeven, net zoals de adembenemende lichteffecten. Bovendien hebben de makers een physics engine geïmplanteerd die ervoor zorgt dat veel voorwerpen in de omgeving op de juiste manier reageren op de speler zijn daden. Zo zullen lampen bungelen nadat er op geschoten is en kunnen dozen en kasten omvallen zoals dat in het echt ook is.

Wat het vooral eng maakt, is dat het spel voorzien is van een sterkere kunstmatige intelligentie. De aanwezige monsters zullen zich vaak verstoppen, onderwijl gebruik makende van de schaduwen, en pas toeslaan op het beste moment. Dit zorgt ervoor dat de speler elke schaduw zal willen doorzoeken met zijn zaklamp. Die zaklamp staat voor het spel overigens gelijk aan een wapen waardoor het niet mogelijk is om zowel de zaklamp als een wapen tegelijk te gebruiken. Hierdoor is het noodzakelijk snel te handelen en goed te kijken op de momenten dat de zaklamp wél gebruikt kan worden. Helaas voor de speler zullen de vijanden zich niet alleen verstoppen, maar ook wel degelijk de aanval kiezen. Tijdens gevechten zijn de monsters niet zo dom meer als in het origineel; ze zullen zich verstoppen achter dozen en soms zelfs samenwerken.

Waar de Xbox eigenaren vooral om blij moeten zijn, is natuurlijk de Xbox Live speloptie. Natuurlijk heeft de PC-versie ook de mogelijkheid om online gespeeld te worden, maar via de Xbox is het mogelijk online (of via System Link) met een vriend(in) het soloavontuur te voltooien. Hiermee is Doom 3 één van de weinige titels die co-op ondersteunt, en die optie is nogal gewild bij de gebruikers van Xbox Live. En zeg nou zelf: samen schrikken is nog altijd leuker dan in je eentje.

Tot slot zijn er nog enkele leuke details. Wat ons opviel tijdens het spelen van de demo, is dat het scherm veranderd als een ander wapen wordt gekozen. Dit gebeurde in de demo wanneer gewisseld werd tussen een shotgun of handgun en het machinegeweer. Omdat die laatste een munitiemetertje bevat, vervalt het metertje dat zich normaal gesproken in de hoek van het scherm bevindt. Daarnaast moet het belang van het geluid niet vergeten worden. Op de E3 was het mogelijk Doom 3 met een hoofdtelefoon te spelen en dat maakt het er nóg angstaanjagender op. De kreunende monsters en realistisch klinkende wapens zorgen voor een verbetering van het totaalpakket.

Niet iedereen heeft het verwacht, maar het lijkt er echt op dat de Xbox-versie van Doom 3 fantastische dingen zal laten zien. Door de ommekeer naar meer horror is het soloavontuur erg boeiend, maar door de co-op modus via Xbox Live wordt het spel ook met meerdere mensen veel interessanter. Doom 3 komt in de zomer al voor de PC en volgt in het najaar voor de Xbox. Wij worden ongeduldig, aangezien we aangenaam verrast werden door de demo op de E3.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Doom 3! *spooky*



    Had niet verwacht dat de Xbox versie er nog zo goed uit zou zien. Valt mij iig 100% mee, en aangezien het ook goed lijkt te spelen, is het misschien wel een idee om deze versie aan te schaffen.

  • Must Have! Ik ben blij dat ie nog op een console uitkomt, hoef ik tenminste niet te kloten met toetsenbord en muis, en belangrijker, geen PC Upgrade nodig :)

  • Dit spel is zo vaak uitgesteld, ik wordt er niet meer warm van.



    Spellen als Half-Life 2 en Unreal 3, zijn alweer een stuk verder dan dit spel.

  • Voor Xbox-begrippen ziet het er gewoon goed uit. Dat het niet tegen een high-end PC op kan is logisch, die kost ook tien keer zoveel.

  • Wat heeft een monitor met de kracht van je pc te maken ?

  • Ja Doom3 man, dat wordt echt vet!!

  • Dit spel is zo vaak uitgesteld, ik wordt er niet meer warm van.??? Volgens mij is H-L2 de ongekroonde koning van het uitstel.



    Spellen als Half-Life 2 en Unreal 3, zijn alweer een stuk verder dan dit spel. Duh, HL2 komt nog lang niet uit en Unreal 3, dat duurt nog langer…

  • hmm shooters speel ik toch het liefst op de pc;-) denk niet dat de besturing perfect zal werken.. but time will tell

  • Koning uitstel is nog altijd de Duke ,-)

  • zit er geen splitscreen co-op op? :P

  • ??? Volgens mij is H-L2 de ongekroonde koning van het uitstel.Half-Life 2 is pas een jaar geleden aangekondigd, net als Halo 2. Moet ik je geheugen even opfrissen op hoeveel e3s Doom III was?

  • nee joh ongekroonde koning is nog steeds Duke Nukem : Whatever/Whenever/Never…..of was het nou toch Forever ???



    Anyway, weet niet of Doom3 naast graphics echt vet gaat worden….speel het denk ik maar op pc !!

  • hmm, met zijn 2en lijkt me dat wel cool.

    1 met een rifle, de ander met een zaklamp

    "schijn es bij, volgens mij zag ik wat"

    *bwlegh!*




  • Houd niet zo van horror games dus.

    Nix voor mij hoe mooi het ook is.

  • wordt misschien wel lache…

    maar kan niet w8en op HALO2!!!!!!!!!!!

  • ja precies,

    doom is wel leuk en aardig, maar halo is wel da real shit.

    En dan heb je leuke multiplayer enzo en de omgevingen staan me wat meer aan

  • DIT SPEL WORDT VET, dat is een feit ( en mijn mening ) deze koop ik naast halo 2 ok gewoon.. co-op via system link (nee ik heb helaas geen live) is vettttt.

  • moet ik NIEt hebben

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren