1. Team Fortress 2 (PC)

Team Fortress 2 (PC)

Lang, lang geleden, in 1998, toen online gaming nog in de kinderschoenen stond, maakten een aantal hobbyisten een multiplayermod voor de populaire shooter Quake. Deze Mod heette Team Fortress, omdat je als team moest samenwerken om een fort te verdedigen of aan te vallen. Deze mod had verschillende spelersklassen, iets dat toen nog nieuw was. Een jonge gamedeveloper, Valve Software, dat net de megahit Half-Life had gemaakt, zag wel brood in deze mod en kocht het Team van hobbyisten op om de mod opnieuw te maken, maar nu op de Half-Life engine. Deze mod werd al snel populair en Valve begon aan een vervolg. Negen jaar heeft het moeten duren, maar in 2007 was daar eindelijk Team Fortress 2, en dit spel ga ik hier bespreken.

De Gameplay

Aan Team Fortress 2 valt meteen goed te zien dat de roots bij quake liggen: de gameplay is snel en je hebt nog een ouderwetse levensbalk. In Team Fortress 2 draait alles om samenwerking. Je Kill/death ratio wordt niet weergegeven en het is duidelijk dat winnen als een team het allerbelangrijkste is. Als je

verliest ben je namelijk ongewapend en komt het andere team eraan om jou een kopje kleiner te maken. Het spel is zo gebalanceerd dat één speler nooit het verschil kan maken, zoals in een andere populaire shooter, waar iemand een team kan laten winnen door een atoombom op hun hoofd te droppen nadat hij 25 kills heeft gehaald. Dat kan niet in Team Fortress 2. Het team dat goed samenwerkt wint bijna altijd.

Team Fortress 2 kent dezelfde 9 klassen als de eerste Team Fortress. Het klassensysteem zorgt ervoor dat er voor alle soorten spelers iets bij is: ben je een adrenalinejunkie met reflexen sneller dan de tong van een kameleon, dan kies je de Scout, die snel kan rennen en perfect is voor het teisteren en uitlokken van de vijand. Als je een wat rustigere, tactische speler bent kies je de Spy, die zichzelf kan vermommen als iemand van de vijand en zelfs onzichtbaar kan worden, om uiteindelijk zijn slachtoffers te vermoorden met een dodelijke rugsteek, of de Engineer, die sentryguns bouwt om belangrijke locaties te verdedigen, en dispensers om zijn team van ammunitie en gezondheid te voorzien. Elke klasse speelt volledig anders, omdat ze een verschillende taak hebben binnen het team en voor/tegen andere vijanden moeten vluchten/vechten. Het samenwerken ligt zo besloten in de rol van de klassen, dat het niet moelijk is om samen te werken, en je jezelf(en je punten) niet hoeft op te offeren voor een ander. Voorbeeld: Een Medic voorziet met zijn medigun andere klassen van gezondheid. Als die dan een kill maken terwijl ze gehealed worden, krijgt de medic een assist. Hierdoor wordt het voor de medic aantrekkelijk om iemand continu te healen. Diegene kan dan grotere risico’s nemen en meer kills maken, wat voor beiden punten oplevert.

Het systeem van Team Fortress 2 werkt motiverend: Als je doodgaat, krijg je altijd iets ‘van de zonnige kant’ te zien, als: ‘ Je hebt deze ronde meer kills gemaakt dan je record tot nog toe’. Je records kun je altijd nakijken. Hierdoor wordt het spel ook niet snel frustrerend. Ook is het spel niet frustrerend omdat er vaak geen lag is op de servers en alles compleet uitgebalanceerd is. Ook is het spel zeer gevarieerd, vanwege het klassensysteem. De gameplay is dus dik in orde.

De Stijl

Nee, niet dé stijl(van mondriaan en rietveld enzo) maar de stijl van het spel. Die is namelijk nogal prominent aanwezig. Waar andere shooters vaak voor realisme gaan, kiest Team Fortress 2 voor een ‘cartoony’ stijl, geïnspireerd op propagandaposters van de jaren ’40. Alles is net iets meer overdreven dan in het echt. Behalve dat de graphics er zo minder snel gedateerd uit gaan zien helpt het ook met de gameplay: Het identificeren van tegenstanders is erg makkelijk,

aangezien elke class een goed herkenbaar silhouet heeft. Je kunt zo sneller bedenken of je wilt vluchten of vechten, wat een must is met verschillende klassen. De heavy bijvoorbeeld, die je meestal niet van voren aan wilt vallen omdat hij een enorme minigun heeft, is echt enorm. Als je hem over de heuvel ziet komen moet je maken dat je wegkomt. Maar als je een sniper bent lach hem uit je omdat hij traag is en een enorm hoofd heeft en trakteer je hem op een headshot.

Valve heeft commentaar van de developers in de game gestopt, en hierin wordt uitgebreid verteld over de bijzondere stijl van het spel. De game is doorspekt van humor, maar wel echte Valve-humor: subtiel, intelligent en vol met verwijzingen naar films, games en het internet. Toch voelen de humor noch het cartoony stijltje geforceerd. Het lijkt helemaal bij de game te passen. Met de stijl van de game zit het dus helemaal goed.

Updates en community

Om het spel vers te houden en de levensduur te verlengen vernieuwt Valve het spel soms met nieuwe wapens, maps en gametypes. Vaak veranderen deze updates ook echt iets aan het spel, waardoor ineens hele nieuwe strategieën ontstaan of juist verdwijnen. Dit houdt het spel fris en nieuw en evolueert de gameplay continu. Ondertussen wordt het spel ook nog actief gepatcht, om zelfs de kleinste glitches eruit te halen.

Helaas verschijnen deze updates alleen op de pc. Nu zullen veel mensen daar geen problemen mee hebben, maar ik waarschuw toch maar: Deze game is niet veel soeps op de consoles. De gameplay is nog steeds leuk, maar vrij beperkt en er zijn weinig mensen die het spel spelen. Waar de game echt thuishoort is de pc. Deze biedt namelijk ook ondersteuning voor dedicated servers en custom maps, waardoor de levensduur van het spel nog meer verlengd wordt. Iedereen die het spel heeft kan de SDK downloaden en zelf aan de slag gaan. Valve heeft een developer wiki met bergen documentatie over het maken van een map. TF2 op de pc heeft een kleine, maar zeer toegewijde community, en er worden regelmatig toernooien en mapping contests gehouden.

Op de pc draait het spel goed, zelfs op zwakke computers. De game maakt gebruik van de Source engine, die ook gebruikt werd in Half-Life 2. Toch zien de graphics er heel goed uit. Ook is het spel met 20 euro helemaal niet duur. Er zijn vergelijkbare spellen die drie keer zo veel kosten. Er is dus eigenlijk geen reden om TF2 niet op te pikken als je van online shooters houdt, behalve als je per se op een console wilt spelen of je een hekel hebt aan Steam, het online distributieplatform van Valve.

Conclusie en beoordeling

Team Fortress is een online shooter die eigenlijk niets verkeerd doet. De klassen zijn gebalanceerd en gevarieerd. Door de updates en actieve community kan het je honderden uren bezig houden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • class-based gameplay
  • stijl van de game
  • updates
  • community
  • systeemeisen
  • prijs
  • Minpunten
  • niet veel soeps op consoles

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jezus, komen ze wel lekker laat mee

  • Welkom in de wereld van de copyrigths.

  • zeikerds

  • Dat gaan ze toch verliezen en uiteindelijk kost het ze een hoop geld…

  • Wat een zeikerds!

  • Die lui zijn net zo hersenloos als de zombies in Dead Rising.

  • Er zijn honderden spellen/films over zombies en dat Dead Rising toevallig zich ook in een winkelcentum afspeeld betekend toch niet dat het hetzelfde is?

  • Zeikers, moesten ze eerder mee komen.

  • dus dead rising wordt aangeklaagd???

  • waneer komt 2 XD ik fond wel een lage spel:P

  • Whut? Meer als een jaar na de game zijn originele release? Lame.

  • Zal wel weer een studio zijn die aan de rand van faillissement zit

  • Lijkt me er logisch daar ze daar nu mee gaan komen…?

    Willen ze wat extra geld verdienen ofzo..?

  • Ze proberen ook overal weer geld uit te slepen…

    maar laat de games dan met rust!

  • Wat ik me dan afvraag; Moet die rechter die de zaak behandeld dan eerst een paar uur Dead Rising gaan zitten spelen en vervolgens de film gaan zitten kijken om te zien overeenkomsten zijn…



    Het zou wel humor zijn.

  • Wacht effe op de game stond toen ik hem had gekocht dat het niets had te maken met de film. dat hebben ze speciaal er op gezet. het lijkt alleen op de film omdat je in een winkelcentrum zit met zombies

  • Ze hebben ook wel gelijk, maar ze zijn nu te laat

  • ze hebben nu een probleem aangezien je geen rechten kunt hebben op het idee van een winkelcentrum vol met zombies…it's impossible.



    maar snap ook niet dat ze daar nu pas mee komen, terwijl de game al ruim 2 jaar oud is -_-

  • Ze zijn er zeker erg laat mee… maar ze hebben weldegelijk een punt. Aan het begin van Dead Rising meld Capcom dan wel dat het spel op geen enkele wijze verbonden is aan Dawn of the Dead, maar dat hadden ze net eventjes beter moeten verbergen. Het winkelcentrum, de overlevenden, het helikopterplatform, het is goed te zien dat Dead Rising op zijn minst inspiratie uit de film heeft gehaald.

  • Ik vind Dead Rising heel erg op Dawn of the Dead lijken. En als jullie Call of Duty hebben gespeeld, dan zullen de mensen die Behind Enemy Lines hebben gezien ook wel overeenkomsten zien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren