1. Call of Duty: Modern Warfare 2 (X360)

Call of Duty: Modern Warfare 2 (X360)

“Zoek dekking!” Barend, die tot voor kort nog lekker stond te dagdromen over een hete mok frambozenthee, dook nu snel weg achter een muurtje. Snel pakte hij zijn geweer tevoorschijn en loerde over de loop heen naar eventuele noob-tubers en sprint-knifers. Toen hij ze niet vond, rende hij daarop snel naar zijn teammaten toe. Plotseling vlamde er een felle pijn op in zijn borst. “HA! One hit K.O., sucker! Oh man, wat is snipen toch heerlijk…” klonk er van een afstandje. Barend kreunde, terwijl hij met zijn laatste virtuele adem schold: “Verdulleme, die vervloekte campers ook in Call of Duty: Modern Warfare 2…”

Bij het woord ‘hype’ springt meteen de titel Call of Duty: Modern Warfare 2 in gedachte. Deze opvolger van het succesvolle Call of Duty: Modern Warfare werd ruim van tevoren al flink in de aandacht gezet en alle op bloed beluste pubers die hun testosteron niet onder controle konden houden plasten alleen al bij het horen van het spel in hun broek. Of dit ook terecht is blijft natuurlijk de vraag.

Modern Warfare 2 laat ons zo’n vijf jaar na het eind van het eerste deel beginnen. De Russische Nationalisten hebben na de dood van hun baas Zakhaev een nieuwe leider gevonden: Vladimir Makarov. Het Westen voelt wederom nattigheid en besluit de Task Forces in te zetten om de dreiging te stoppen. De speler volgt in plaats van de bekende Captain Soap MacTavish nu drie verschillende soldaten in hun strijd tegen de Nationalisten op allerhande plekken: de benauwende straten van Rio de Janeiro, de kille vlakten van Kazachstan, et cetera. Dit singleplayerverhaal zit bomvol actie, explosies en spanning, wat nog meer versterkt wordt door de mooie en sfeervolle muziek van Hans Zimmer, de bekende componist die onder andere zijn muzikale bijdrage leverde aan Pirates of the Caribbean. Nu klinkt dat allemaal veelbelovend, maar helaas zijn er twee dingen die dat alles grondig verpesten: de singleplayer duurt op z’n langst zo’n zeven uur en op het eind is er ook nog eens een ronduit belachelijke plottwist die gewoon zó tenenkrommend stom is dat je er spontaan van huilen moet. Jammer, want met een beetje editing en nog een paar dagen extra in de studio hadden beide verholpen kunnen worden.

Gelukkig is er buiten de singleplayer nog extra content te ontdekken in Modern Warfare 2. Zo is er de Spec Ops-mode, waarin de speler drieëntwintig verschillende speciale operaties (vandaar de naam Spec Ops) met verschillende moeilijkheidsgraden moet zien te behalen. Om een nieuwe serie van missies vrij te spelen moeten er sterren verdiend worden, die op het eind van de operatie worden uitgereikt. Zo kan de speler als hij een opdracht perfect heeft uitgevoerd drie sterren halen, terwijl er bij slechtere prestaties maar één wordt gegeven. De missies variëren genoeg: soms is het simpelweg knallen op de vijand, maar aan de andere kant moeten er bommen onschadelijk gemaakt worden of iets dergelijks. Hierbij wordt men natuurlijk tegengestaan door de vijandelijke soldaten, maar echt veel stellen die niet voor. Zelfs op Hardened, een hogere moeilijkheidsgraad, is het niet lastig om de vijandige troepen een enkeltje eeuwige jachtvelden te geven. Wederom een misser, maar desalniettemin blijft de Spec Ops-mode nog steeds vermakelijk. Vooral vanwege het gegeven dat ze solo, met een vriend en online gespeeld kan worden is tof: het is immers leuk om met een vriend of vreemde tactisch te werk te gaan om zo in no-time die belabberde tegenstand te verslaan.

Maar degenen die het eerste deel van Modern Warfare hebben gespeeld, weten dat de online multiplayer hét ding is waar het spel om draait. Dat was hetgeen waar Modern Warfare werkelijk met kop en schouders boven de andere shooters uitstak, en ook nu propageert ontwikkelaar Infinity Ward deze spelstand als hét paradepaardje van Modern Warfare 2. Alle bekende spelmodi zijn weer van de partij: zo zijn er de oude vertrouwde Deathmatch, Team Deathmatch, Domination (in de volksmond ookwel ‘Pak de vlag’ genoemd) en zo kan er nog wel een tijdje doorgegaan worden. De hamvraag is echter natuurlijk: is deze multiplayer beter dan die van deel één? Om maar met de deur in huis te vallen: Nee, nee en nog eens nee.

Allereerst is er de kwestie van het level-design. De maps waarop er gespeeld wordt zijn over het algemeen te groot en hebben te veel hoekjes, ramen en andere geheime bergplekken om je in te verbergen, wat campen (op één plek blijven zitten terwijl niemand je ziet en jij iedereen afschiet) nogal aanmoedigt. Werkelijk, een speler kan geen stap verzetten op de grotere maps zonder dat hij van een afstand een dikke vette headshot krijgt. Deze hoekjes en gaatjes in de maps zijn dus ideaal om je als speler in te verbergen, zoals er te zien valt aan de campers. En als die campers nog niet genoeg waren, dan zijn er nog de sprint-knifers. Deze verbergen zich eveneens in de maps, wachtend op een onvermoedende prooi die langs wandelt. Nadat dit gebeurd is, is het enkel een simpele kwestie van erop af sprinten, het mes tevoorschijn toveren en ka-ching! Je wordt geraakt, bloed (wat overigens meer op tomatensap lijkt dan iets anders) spat op je gezicht en je kan weer wachten totdat je respawnt. Verder is er nog de kwestie van de zogenaamde ‘noob tube’. Niet dat Infinity Ward had kunnen voorspellen dat dit wapen zo groot en gehaat zou worden, maar werkelijk: je hebt je in een game nog nooit zó geërgerd. Deze granaatwerper is lekker makkelijk in gebruik en blaast iedereen die binnen bereik is naar de vergetelheid. Zo kan je als eerlijke speler die gewoon rustig met een sniper rifle of een M-16 aan het spelen is vrij weinig meer uitrichten en dat is natuurlijk een doodszonde van het hoogste kaliber.

De Perks en killstreaks zijn in tegenstelling tot de multiplayer-mode wel op niveau gebleven. Zo kan de speler na een killstreak van vijfentwintig (anders gezegd: na vijfentwintig tegenstanders gedood te hebben zonder zelf het loodje te hebben gelegd) een luchtaanval inseinen. Een nieuw gegeven is het feit dat spelers die iemand zijn killstreak afstoppen extra ervaringspunten krijgen, waarmee ze weer in rang kunnen stijgen. Dat is natuurlijk erg handig om snel te levelen. Ook de Perks zijn als vanouds weer van de partij, hoewel het er nu wel minder zijn dan in deel één. Dit wordt echter goedgemaakt door een soort van Perks Plus, die dus een Perk extra goed maken. Zo zorgt bijvoorbeeld de Perk “Sleight of Hand” ervoor dat de speler sneller herlaadt, maar als het een Perk Plus wordt gaat dit nóg sneller. Zo kunnen spelers hun soldaat naar hartenlust veranderen, zodat die ingesteld is op de speler’s eigen plus- en minpunten. Dit voegt wat extra diepgang toe aan de multiplayer, die er helaas maar een klein beetje minder slecht van wordt.

Conclusie en beoordeling

Call of Duty: Modern Warfare 2 kan het best worden omschreven als een buurman die je eens heeft uitgenodigd voor een lekkere barbecue, maar nu lekker in je brievenbus kakt. Op de Spec Ops, killstreaks en Perks na is er gewoon op geen enkel punt vooruitgang geboekt. De singleplayerverhaallijn mag dan episch zijn, hij is wel fors te kort en een achterlijke plottwist vergalt ook gelijk al het plezier wat je er als speler aan hebt beleefd. Verder is de multiplayer ook nog eens flink verpest door het slechte mapdesign, wat campen en sprint-knifen aanmoedigt. Zo, en nu eens die brievenbus schoonmaken.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Epische singleplayer...
  • Spec Ops
  • Perks en killstreaks
  • Minpunten
  • die wordt verpest door de korte duur...
  • en een belachelijke plottwist
  • Online multiplayer verpest door slecht mapdesign
  • Belabberde kunstmatige intelligentie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vond Zero een bijzonder leuk deel die helaas veel mensen links hebben laten liggen. Ben dus wel benieuwd naar een Wii re-release

  • Ik heb zero hier voor de Cube liggen, ze zullen er wel wat grote aanpassingen aan moeten geven wil ik deze titel halen.

  • Zero is 1 van de beste delen.

    Heel leuk om te doen met die samenwerking.



    Ook die drop boxen waren goed.

    Als je je shotgun in BOX A doet dan ligt ie niet in BOX B.


  • Als ze dat ook nou naar de 360 brengen voor een budgetprijsje, altijd die wii weer met RE

  • Voor een versie draaiende op de RE4 engine is het te kort dag helaas. Zie zo 1,2,3 niet in wat een Wii-mote aan die 'tank' besturing van het origineel moet verbeteren.

  • Eerst maar eens 4 kopen…

  • Ik vond re 0 juiste de minste van de 6 deeltjes (0,1,2,3,CV,4)

    Maar toch nog altijd een hele goeie game.

  • Leuk dat die gaat komen, maar hopelijk wordt het geen traditie om oude games in een nieuw jasje te steken.

  • @thom.bos: Ben je jaloers? :P

  • Capcom maakt alleen maar Remakes voor Nintedo Wii/Gamecube. Ik zie hun weinig nieuwe delen maken voor de Wii/Gamecube met uitzondering van RE0,RE4 & RE: The Umbrella Chronicles.



    Als deze game echt een remake voor de Wii wordt ben ik wel benieuwd hoe ze dan alles willen omzetten naar de Wii-mote.

  • Capcom ziet waar het grote geld ligt bij het ontwetende Wii publiek, namelijk het porten van games uit de vorige generatie. Waarom komen ze niet gewoon met nieuwe games…..



    De Wii is Backward compatible, dus haal die Resident evil zero gewoon lekker uit de budgetbakken. Je bent namelijk een dief van je eigen portemonee.



    Stel je voor dat men FFXII of Halo 2 opeens gaat porten naar de PS3 en 360. Dat slaat toch ook nergens op. Laat de vorige generatie gewoon met rust.


  • alweer een port!



    maar maar eens een nieuwe goede game!

  • wel leuk mr meer ook niet

  • Capcom ziet waar het grote geld ligt bij het ontwetende Wii publiek, namelijk het porten van games uit de vorige generatie. Waarom komen ze niet gewoon met nieuwe games…..



    De Wii is Backward compatible, dus haal die Resident evil zero gewoon lekker uit de budgetbakken. Je bent namelijk een dief van je eigen portemonee als je deze haalt.



    Stel je voor dat men FFXII of Halo 2 opeens gaat porten naar de PS3 en 360. Dat slaat toch ook nergens op. Laat de vorige generatie gewoon met rust.

    idd



  • De neuk Capcom? Ik zou echt niet snappen hoe ze de Wiimote willen gebruiken in een traditionele Resident Evil. 4 absoluut… maar dit?



    Whut?

  • @Tao

    Ga je nu niet te snel conclusies trekken…mischien krijgt deze game wel een co-op en kan je voor het eerst met zijn tweetjes een resident evil game spelen. Ik had zelf liever een Bundel van alle resident evil games op de cube gezien…zijn we gelijk klaar met het poorten van de resident evil games.

    Ik ben het wel eens dat je sommige klasiekers van de vorige generatie met rust moet laten…

  • Oke, het zou een goedkope port kunnen zijn, maar niemand die nog iets weet van deze game. Mischien doen ze wel iets heel gaafs en vernieuwends?

  • hmm, wanneer komen ze nou eens met wat meer info over Resident evil 5 ?

  • Dit kan nooit een port zijn. Er is niks handigs aan die Wiimote met de oude gameplay. Ze gaan RE zero maken met de gameplay van Umbrella Chronicles, mark my words. Bepaalde levels hebben ze al gemaakt in UC.

  • Wacht even… ik heb scans gezien…



    http://www.insidegamer.nl/forum/viewtopic.php?p=1831269#1831269

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren