1. APB (PC)

APB (PC)

Het is een feit dat wij als mensheid nooit een dag zullen kennen waarop er geen kattenkwaad wordt uitgehaald. Zo is het ook een feit dat misdaad altijd een onderdeel van ons leven zal blijven. De tijd heeft ons geleerd dat je criminelen vaak het beste aan kan pakken door ze te benaderen op dezelfde manier als dat zij doen. Bekende woorden als, “When u want to catch a criminal, you need to think as a criminal”, zijn dan ook manieren om ze aan te pakken. Nu is het zo dat de meeste gezonde mensen liever geen crimineel leven willen leiden vanwege de risico’s. Hetzelfde geldt voor een politieagent. Sommige mensen lijkt het ontzettend tof om de hele dag boeven te mogen vangen en legaal met je pistool te mogen schieten, maar de realiteit is toch wat anders. Het merendeel van de tijd zit je achter een bureau verslagen te schrijven. Maar stel.. stel dan toch dat er een manier is om jouw verscholen ik naar buiten te mogen laten. Zelf helemaal los te gaan in een stad met mensen die precies zoals jou zijn. Stel…? Dan zou APB wel eens een spel voor jou kunnen zijn.

'Welkom to San Paro! Live, dance, be creative, be yourself!'

'Every city has it's problems, we just solve our own.'

In San Paro is het behoorlijk misgegaan. De burgemeester is vermoord en criminaliteit heeft een record geblazen. Twee jaar later heeft de nieuwe burgemeester de politie een flinke dosis vrijheid gegeven. De politie, genoemd de ‘Enforcers’, zijn vaak iets te schietgrage mannen en vrouwen die echt ALLES doen om de criminaliteit te onderdrukken. Ze pakken kwaad met kwaad aan en zijn niet bang om te doen wat nodig is, wat het ook mag kosten. Helaas duurde het niet lang voordat de “Criminals” en “Enforcers” niet alleen maar vijanden waren, maar zelfs de confrontatie aan het opzoeken waren. San Paro veranderde in een heuse oorlogszone waarbij zowel de Enforcers als de Criminals elkaar het lijf aan gaan met wapens, kunst en muziek. Een kat en muisspel dat pas ophoudt tot er nog maar één overeind staat.

'You look great! Who made your shirt?'

APB (afgekort voor All Point Bulletin) is MMO die volledig geleefd word door de spelers. Het is volledig online en heeft geen mogelijkheid tot het spelen in je eentje. Het spel kent drie gebieden die weer in twee zones zijn te onderscheiden. Het social district is een plek waar de Criminals en Enforcers beide tot rust kunnen komen en lekker creatief aan de gang kunnen gaan. Je kan er je nieuwe kleding laten zien of zelfs je zelf ontworpen paintjobs voor je auto showen. Het action district is de plek waar het echte werk moet gebeuren. Jij moet samen met je factie laten zien wie er de baas is door de andere factie het leven zuur te maken. Je kan in dit gebied “levelen” en nieuwe spullen unlocken. De bedoeling is hier dan ook om voor jouw factie missies te behalen of de tegenstand uit te schakelen. Elke factie heeft zijn eigen manier van spelen. Als Criminal zal je veel meer te maken hebben met de bewoners van de stad. Door ze te beroven, of een winkel te slopen kan je spullen verzamelen en ze in te leveren bij een van je opdrachtgevers. Ook moet je grotere dingen aanpakken als banken beroven, belangrijke punten saboteren of een huis in de fik zetten. Als Enforcer is het vooral de bedoeling dat je de Criminals tegen houdt. Door Criminals te spotten als ze een misdaad begaan kan je (als ze nog niet achtervolgt worden) ze achtervolgen tot je ze hebt uitgeschakeld. Ook kan je zelf geld transporteren van een opslagplaats naar een bank. De missies zelf hebben niet veel diepgang. Verwacht geen GTA waarbij je mooie filmpjes krijgt te zien of een gesproken dialoog. Nee, het is een snel systeem die je meteen in de missie gooit. Je hoeft vaak ook niet lang te wachten tot je kan spelen want de leader krijgt bijna om de minuut een missie aangeboden. Je zou na een tijdje helemaal gestoord worden als je bij elke missie een filmpje te zien zou krijgen. De gameplay van zowel de Enforcers als de Criminals is behoorlijk hetzelfde al is de sfeer van de factie behoorlijk eigen. Als Enforcer ben je echt de “good guy” en als Criminal een echte “bad guy”. Ook de spelers die voor de factie kiezen hebben vaak een persoonlijkheid die bij hun factie past. Zo zijn Enforcers* vaak rustige mensen en Criminals** de wat grof gemonde mensen.

* Verwacht veel Belgen bij Enforcers

** Verwacht veel Russen en Engelsen bij Criminals

'My friends are my everything. We tasted the same blood and hunger for more.'

Het spelen tegen en met elkaar wordt op bepaalde manieren gestimuleerd. Het is mogelijk om het spel in je eentje te spelen. Dus alle “lone wolves” kunnen gerust aan hun trekken komen. Nu is het alleen veel aantrekkelijker om met een groep mensen de stad in te gaan. Je krijgt hogere beloningen na een missie en je levelt bijna drie keer zo snel. Ook kan je met goede teamleden veel sneller de top bereiken. Je leert elkaars speelstijl kennen en kan elkaars rug altijd dekken. Het is dan eigenlijk ook een must om dit spel MET microfoon te spelen want communicatie is één van de belangrijkste onderdelen. Je wordt tijdens je missies (die je vaak zonder tegenstanders start) automatisch in een matchmaking proces geplaatst. De andere factie krijgt dan een missie aangeboden waarbij ze jou kunnen tegenhouden om je missie te voltooien. Ze zullen zien hoe goed de tegenstand is en kunnen zelf beoordelen of ze de missie willen accepteren. De missies bestaan uit verschillende fases en zijn tot de laatste over het algemeen (met tegenstand) nog wel te doen. De laatste fase bestaat vaak uit een uitgebalanceerd gevecht waarbij beide partijen een missie moeten volbrengen. Dus je kan alles winnen en verliezen op een tactisch uitgedacht plan van de tegenstand op het laatste moment. Nu is mijn ervaring hierbij dat de spanning echt om te snijden is. Ik zit in een groep van drie gasten en we zijn nu op hoog niveau aan het spelen. Wij zijn onlangs al tegen zes Criminals geplaatst omdat we te “goed” waren. Door perfecte communicatie, goed gebruik maken van voertuigen en wapens en het level toch behoorlijk goed te kennen, zal je nog best goed presteren. Wanneer “You Win!” in je scherm staat en je van de tegenstand een compliment ontvangt, zal je bij dit spel het meeste genieten.

'Wha? I want to be more intelligent.. But I just can't be?'

Dat brengt me meteen naar het punt van het levelen. Want hoe balanceert het spel nou dat je altijd gebalanceerde tegenstanders krijgt. Het levelen in APB is niet zoals je bij de meeste MMO’s zal verwachten. Bij spellen als World of Warcraft is levelen een onderdeel van het spel waarbij spelers steeds sterker en sterker worden. Bij APB is dit anders, het is een MMO en geen MMORPG. Verwacht dus geen stats aan te kunnen passen of iets anders in de richting van RPG's. Je levelt meerdere dingen tegelijk. Je hebt je eigen level, deze geeft aan hoe “goed” jij bent. Je behaalt deze door missies te winnen. Dit geeft je geen voordelen in het spel zelf. Het is meer een aanduiding hoe goed jij bent en wat voor tegenstand je kan verwachten. Het spel draait dus echt om skill en je level is meer een aanduiding van hoe goed je bent. Goede gear maakt het spel wel makkelijker, maar verwacht geen mensen die gewoonweg niet dood kunnen. Dus al speel je al een paar uur zonder te verliezen kan je een ontzettende tegenstand verwachten die je even doen verbleken. Daarnaast moet je levelen voor facties in het spel. Deze zijn eigenlijk het belangrijkste omdat je, bij hun, met de tijd nieuwe spullen vrijspeelt. De spullen die je vrijspeelt zijn onder andere nieuwe wapens, upgrades en veel andere dingen die je het leven net iets makkelijker kunnen maken. Verwacht geen vetpot in het begin, je moet er veel tijd in steken om de interessante dingen vrij te spelen.

Het verschil in niveau tussen iemand die net begint en iemand die al wat weekjes er op heeft zitten is behoorlijk groot. Nu geven veel mensen de upgrades en wapens snel de schuld, maar dit is helaas onterecht. Het verschil tussen een beginnende speler en een ervaren pro is ongeveer 10%. Je wordt gewoon vijf keer zo goed in het spelen door het spel langer te doen. Je leert de wereld goed kennen en zal snel je eigen favoriete wapens krijgen. Het mikken gaat steeds makkelijker en je ontmoet steeds meer mensen van jouw niveau. Door in een clan te gaan met mensen die bij jou passen zal je veel sneller het spel waarderen.

'The people in a city make the city'

En mensen ontmoeten daar draait het hele spel eigenlijk om. Samen met een paar (ingame) vrienden lekker door de stad scheuren en de andere factie afmaken. Je zelf ontworpen kleding laten zien en natuurlijk de leagues binnen het spel weten te behalen. De tegenstand vernederen met je zelfgemaakte “death theme” (een deuntje van vijf seconden die de tegenstander hoort als je hem uitschakelt) of met je eigen bolide iemand uit zijn sloffen te rammen.

APB is een spel die moet en gaat leven van zijn community. De spelers maken het spel en dat is een week na release al te merken. Ongeschreven regels zijn nu al aan het ontstaan en de makers hebben nu al aangegeven goed te luisteren naar verbeteringen voor komende patches.

'It aint Saint Patricks Day right? I'm seeing green people all over the place!'

APB ziet er voor een MMO behoorlijk goed uit, al moet je geen GTA verwachten. Het enige nadeel dat komt kijken met een spel van dit kaliber is dat je internet en pc het behoorlijk zwaar krijgen met alle custom items, alle paintjobs, kleding en deuntjes moeten tegelijk geladen worden en dit wil er nog wel eens voor zorgen dat er hier en daar een popup verschijnt. Het schijnt dan weer te verschillen tussen de spelers hoe erg dit is. Ikzelf heb een behoorlijks sterke kast en een dijk van een internetverbinding en moet zeggen dat het soms opvalt, maar totaal niet stoort. Zo ben ik nooit tegen onzichtbare voorwerpen aangereden. Iets waar sommige anderen soms wel last van hebben. Als je internet verbinding wat traag is zal het gebeuren dat je een vervangende load krijgt voor de spelers. Dit “groene mannetje met petje” is iets wat erg goedkoop uitziet, maar beter dan andere MMO’s waarbij spelers “opeens” verschijnen.

Ook is het instap gehalte behoorlijk hoog. Als je net start kan je geen drol en de tegenstand is snel te sterk. Het is dan ook verstandig om gewoon een paar uur lang door te bijten en geld te verdienen om eens wat goede wapens te kopen. Met de tijd wordt het spel steeds bekender en gaat het je makkelijker af. Er is een tuturial waarbij je een paar basics uitgelegt krijgt, maar eigenlijk moet je het spel leren spelen door het even (20+ uur) te doen. Iets waar de meeste MMO’s last van hebben is dat er eigenlijk teveel te doen is om in één tutorial te stoppen. Zelfs zat ik eigenlijk niet te wachten op een tutorial van een paar uur, dus dit werkte voor mij prima. De spelers zijn ook absoluut niet beroert om je iets uit te leggen dus vraag altijd wat je vragen moet!

Nu is het customizen een groot onderdeel van het spel en je wordt eigenlijk pas gewaardeerd als speler als je hier aan mee doet. Zowel je karakter als je auto zijn te “pimpen” en dit wordt ook goed gestimuleerd. Nu kan je bij de “programma’s” om te designen goed op weg komen, maar verwacht geen Adobe kwaliteit. Je zult creatief manieren moeten verzinnen om iets te willen maken zoals dat jij wilt dat het er uit komt te zien.

'I pew pew'd the whole time... and he.. he just turned around and killed me!

De gameplay van APB was even wennen. Het is een “third person shooter” die vergelijkbaar speelt als een GTA. Normaal ben ik een console gamer, dus bij dit spel was het even wennen geen auto-aim te hebben. Ook in het begin moet je verwachten bijna alles mis te gaan schieten. Het kost wat oefening om elk schot gericht te schieten. De wapens in het spel hebben allemaal hun voor en nadelen, alhoewel sommige wapens nog wel iets mogen gedowngrade worden. Toch zie je dat iedereen zijn eigen speelstijl krijgt waar die zich thuis bij voelt. Normaal ben ik “de sniper:”, maar bij dit spel speelde het gewoon lekkerder om met een assault rifle op pad te gaan. Hetzelfde geldt een beetje voor de voertuigen. Allemaal hebben ze hun voor en nadelen en besturen ook elk op hun eigen manier. Je zal ook met een paar uurtjes een favoriet krijgen en tot in de centimeter precies kunnen rijden. Helaas zitten er hier en daar ook wat mensen tussen die het verschil tussen de weg en een muur niet kunnen zien, gelukkig hebben clans vaak een vaste chauffeur die ontzettend goed kan omgaan met voertuigen.

Zoals eerder vermeld zijn er twee action districts die elk hun voor en nadelen hebben. Het ‘Financial District’ is in de stad met veel close tot medium range gevechten. Alles zit gewoon wat dichter op elkaar en je kan je vijand altijd verrassen door ergens een deur open te trappen en ze van achteren aan te vallen. Het tweede district is het ‘Waterfront District’ en speelt zich af aan de rand van een haven. Verwacht veel open gebieden en lange afstand gevechten. Beide steden zijn als grote arena’s ingericht. De meeste gebieden zijn van meerdere kanten te bereiken en geven je altijd de mogelijkheid om te flanken. Het is ook een must om je spelwereld te kennen want er is geen GPS in dit spel. Alles zul je moeten doen met de routes die je hebt onthouden. Dit zorgt er weer voor dat skill een rol speelt. Een ervaren speler zal ongeveer anderhalf keer sneller bij zijn missie zijn dan een beginnende speler. Soms zijn deze verschillen genoeg om de tegenstand te stoppen.

'Why are u here when u shouldn't even be born?'

Af en toe heb ik bij APB nog wel eens het gevoel ‘het spel had zo veel beter kunnen zijn met wat meer tijd’, maar elke keer als ik de wereld instap vermaak ik mijzelf enorm. Laat me duidelijk zijn dat er behoorlijk wat dingetjes zijn die beter kunnen, maar het zijn allemaal punten die nog opgelost kunnen worden met de tijd. Dit zijn dingen als upgrades, er staat niet hoe je ze kan unlocken waardoor je niet echt een idee hebt wat je nou precies moet doen om je nieuwe auto te unlocken. Hier komt de community weer van pas, want die kunnen je alles vertellen of uitleggen. Toch had ik liever gezien dat je alles zelf kan vinden in plaats van alles te moeten vragen. Ook loop je soms in de stad rond en is er geen auto te vinden. Dan ben je gedwongen om te lopen en ben je volledig kwetsbaar tegen tegenstanders met een sniper. Ook had ik iets meer diepgang in een verhaal gezien. Het is wel aanwezig in het spel, maar je krijgt het pas mee als je bij facties aan het spelen bent. Zelfs dan moet je de moeite nemen om een mailtje door te willen lezen.

Conclusie en beoordeling

APB is een spel dat mij nog steeds erg vermaakt. Eindelijk weer eens een spel waar echt “skill” een vereiste is. Het spel is behoorlijk verslavend in de zin van speeltijd en dingen kunnen unlocken. Toch is het makkelijk om het spel even aan de kant te leggen om iets anders te doen. Er zullen een stuk minder mensen ten onder gaan aan een spel als deze dan aan een spel als WoW. Het matchmaking systeem werkt naar behoren en je zal altijd een groep tegen komen waarbij je toch stof moet happen. Ook als je nog geen vrienden hebt kan je snel bij een groep aansluiten om wat chaos te creëren. APB is wel een spel waar je veel tijd in moet steken om beter te worden. Pas na een uurtje of acht zit een beetje lekker in het spel en kan je meekomen met het niveau van de rest. Naar mijn mening een aantal uur die een stuk aantrekkelijker is dan de twee maanden die je in World of Warcraft moet steken voordat je een beetje mee kan doen met de guilds. Ik kan je dit spel aanraden als je een echte teamspeler bent die een creatieve tik heeft meegekregen van zijn omgeving. Het spel moet je aanspreken, doet dit het niet zal je snel je muis wegleggen en is anders gaan doen. Hou jij van een grote dosis “Cops and Robbers” dan is dit spel misschien iets voor jou. En doet het dat wel? See you in San Paro!
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Actieve Community
  • Creativiteit wordt explosief gestimuleert
  • Een echte "Skill" game.
  • Verslavend, maar makkelijk weer weg te leggen.
  • Minpunten
  • Toch het gevoel dat het spel niet "af" is.
  • Design programma's mochten iets uitgebreider.
  • Te weinig opvallend verhaal.
  • Soms zijn de auto's nergens te vinden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Cool

  • Ben benieuwd…

  • Releasedatum: Q4 2007 ? :)

  • Ben benieuwd….

  • Microsoft doet wel hun best om japanse zieltjes aan hun te binden zeg

  • Ben benieuwd

  • Ik ben benieuwd of het wat is…

  • Naaah ik denk het niet.

  • Releasedatum: Q4 2007

    Dat klopt niet.

  • Leuk hoor maar niet mijn soort spel dus ik ga hem waarsschijlijk niet kopen.

  • Het is dus al een lang lopende serie. Raar dat ik er dan vrijwel niks over weet ;S

  • Ik vind de game niet knap, maar toch steeds de titel: Tales of Eternia, Tales of Vesperia etc. etc.

  • Deze game lijkt me heel gaaf. Hopelijk komt hij ook nog naar de PS3.

  • Cool, laat maar zien!

  • lijkt me lomp om hem niet uit te brengen in europa, daar hebben immers veel meer mensen een 360 dan in japan

  • Laat hem aub op de ps3 uit komen

  • Erg tof tales of symphonia was een erg vette game op de gamecube destijds en kan dus niet wachten op een next gen deel!

  • Gaap…………………………

    Lijkt me echt weer zo'n japans spel van niks!

  • Ik kijk erg uit naar deze game dus ik kan niet wachten.

  • Europa moet minimaal nog 6 maanden wachten wegens vertaalperikelen…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren