1. The World Ends With You (NDS)

The World Ends With You (NDS)

Stel je voor dat je wakker wordt op het drukste kruispunt in jouw stad of dorp. Je kijkt om je heen en ziet je medebewoners langs je heen lopen. Iedereen lijkt druk en niemand heeft aandacht voor jou. Je krabbelt overeind en kijkt om je heen. Hoe kom je hier eigenlijk terecht? Waarom vraagt niemand hoe het met je gaat? Je veegt je kleren af en spreekt iemand aan... Geen reactie, na het nog een paar keer geprobeerd te hebben, zonder succes, schreeuw je het uit... WAAROM HOORT NIEMAND MIJ, WAAR BEN IK, WAT IS HIER AAN DE HAND? Je besluit verder te lopen, nou ja besluiten doe je niets meer, want je bent in de war. Je gaat op de automatische piloot verder en ziet opeens een raar soort kikker op je afspringen. Het enige wat je kunt doen is wegrennen, en ook dit “besluit” neem je op de automatische piloot. Dan hoor je een meisjesstem, het meisje lijkt jou te roepen... Zou het kunnen dat ze jou wel ziet? Wie is deze jongedame, en waarom kan zij jou wel zien. Zoveel vragen, en geen antwoorden... Jouw avontuur, of je nou wilt of niet, kan beginnen.

Dit overkomt Neku Sakuraba, de hoofdpersoon in The World Ends With You (TWEWY), in Shibuya, de hipste wijk in Tokyo. Neku is een jongen die zich heeft teruggetrokken uit de maatschappij. Hij heeft geen andere mensen nodig in zijn leven. Andere mensen staan hem alleen maar in de weg, en vormen een hindernis voor zijn eigen vrijheid en creativiteit. Vooral aan het begin van het spel maken de karaktertrekjes van Neku je niet echt enthousiast dat je het spel met hem speelt. De dialogen tussen Neku en de jongedame die hem te hulp schiet, Shiki, laten af en toe je vingers krommen om je DS. Gelukkig heeft Square Enix rekening gehouden met het feit dat de meeste gamers toch liever een held spelen, dan een anti-held, want naarmate je verder komt in het verhaal, ontgroeit Neku zijn asociale trekjes. Dit is meteen ook de kracht van het verhaal. TWEWY bevat een verhaal met een boodschap waar elke gamer wat aan heeft. Het is een keer geen heldenepos à la Final Fantasy, maar een meer maatschappelijk gerelateerd verhaal waar iedereen zich in kan vinden. Tenminste, als je het durft toe te geven.

Het gaat te ver om het verhaal in detail te behandelen, en belangrijker is ook de gameplay. TWEWY kent grofweg drie belangrijke aspecten. Het belangrijkste aspect is het vechtsysteem. Neku en zijn verschillende partners moeten zogenoemde Noise verslaan en ook moeten andere spelpersonages bevochten worden. Het gevecht vindt plaats op beide schermen van de DS en dit heeft geleid tot vele discussies over de moeilijkheidsgraad van het vechtsysteem van TWEWY. Voor mij is het duidelijk, deze innovatieve manier van gevechten aangaan is briljant. Het zorgt ervoor dat je vastgekluisterd aan je DS zit, al je concentratie nodig hebt om beide schermen in de gaten te houden, en tegelijkertijd met zowel je stylus als het d-pad probeert je vijanden uit te schakelen. Het duurt even voordat je het onder de knie hebt, en je zult ook snel op zoek gaan naar een stijl die het beste bij jou past. Zo zal bijvoorbeeld de ene gamer meer op het bovenste scherm letten, en een andere gamer meer voor button-bashing kiezen, terwijl weer anderen meester proberen te worden over beide schermen en het maximale uit de gevechten willen halen. Ook is er de mogelijkheid om je partner (het bovenste scherm) te laten besturen door de AI, maar dit maakt het spel een stuk minder uitdagend. Omdat het vechtsysteem zoveel verschillende aspecten heeft wil ik mij beperken tot een paar belangrijke features.

De eerste is een grote groene bal die telkens door je schermen heen stuitert. Dit wordt de puck genoemd. De puck laat je op het scherm verschijnen door je vijanden schade toe te brengen, zodra Neku of zijn partner dit doet gaat de puck langzaam naar het andere scherm. Als de puck daar eenmaal gekomen is, is het de bedoeling dat het personage op dat scherm de aanvallen uit gaat voeren. Zo kun je de puck heen en weer passen tussen de personages. Dit vereist een behoorlijke controle over het vechtsysteem, maar betaalt zich uit aan het eind van het gevecht, zodra de punten toegekend worden. Naast het passen van de puck, is het ook van belang je vijanden zo snel mogelijk te verslaan, en om gevechten aan elkaar te rijgen. Zo krijg je meer punten als je drie gevechten achter elkaar speelt, dan als je elk gevecht los speelt. Natuurlijk heb je in het eerste geval hoogstwaarschijnlijk een minder goed gevulde levensmeter bij het ingaan van het tweede en derde gevecht. Daarnaast loont het als je weinig schade oploopt. Deze factoren spelen een rol om, zoals het een RPG betaamt, te “level-uppen”.

Het tweede belangrijke aspect, wat ook gerelateerd is aan het vechtsysteem, zijn buttons. Buttons? Ja, je kent ze wel vroeger toen ik nog jong was spelde je ze op je trui en meestal hadden ze een plaatje van Mickey Mouse of Donald Duck, echte jeugdhelden dus. Later werden ze kleiner en werden ze op tassen gespeld vooral door de wat meer alternatieve jongeren. Dit soort buttons, pins genoemd, spelen een erg belangrijke rol in TWEWY. Neku is in staat om de pins te gebruiken tijdens gevechten. Elke pin heeft z'n eigen kracht, die op een bepaalde manier geactiveerd kan worden. Zo zijn er pins waarbij je snel met je stylus over het scherm moet wrijven, de vijand moet aantikken, een verticale slash beweging moet maken of waarbij je in de microfoon moet schreeuwen. Neku kan meerdere pins gebruiken tijdens gevechten en het is dus belangrijk om de juiste combinaties van pins in een gevecht mee te nemen. Bijvoorbeeld als je een pin hebt die geactiveerd wordt door herhaaldelijk je vijand aan te tikken, en een pin die geactiveerd wordt door je vijand te slashen kan dit elkaar tegenwerken. Sommigen zien dit als een bug in het vechtsysteem, voor mij is het meer een kwestie van tactiek en slim je pins inzetten.

Je kunt je kracht beïnvloeden met de kleding die Neku en zijn partner dragen. Shibuya is de hipste wijk in Tokyo en je wordt daar beoordeeld op welke merkkleding je draagt. Als je kleding en pins draagt die in zijn, dan zal dit je sterker maken in gevechten. Draag je merken die helemaal uit zijn, dan word je in het gevecht benadeeld. Voor de meeste gamers, waaronder ik, zal dit een beetje vreemd overkomen. Ik ben modebewust, maar niet tot in extremen, en ben zeker geen meeloper. Zo kun je het spel gelukkig ook benaderen, als je handig genoeg bent in het vechten en gevechten wint, dan worden de merken die jij draagt vanzelf populair. Je kunt dus kiezen om trendvolger of trendsetter te zijn, en dat laatste bevalt mij wel. Jammer is het dat de kleding die Neku en zijn partner dragen niet in de graphics terug komt

Om toch kort weer even terug te komen op het verhaal. Neku staat, samen met zijn partner Shiki, voor de opdracht om bepaalde missies uit te spelen. Met andere woorden, elke dag is er een andere missie en gaandeweg komen ze er achter dat ze zeven dagen hebben voordat ze meer informatie krijgen over wat er met hen gebeurd is. Dit houdt in dat Neku en Shiki onder aanvoering van de stylusbewegingen heel Shibuya, van district naar district, door rennen om de dagelijkse missie te voltooien. Hierbij worden ze dwars gezeten door Noise en andere kwaadwillenden. Grafisch heeft de game een cartoonachtige stijl waar je of van houdt, of niet tegenaan kunt kijken. Ook de soundtrack is geweldig. Een mix van Japanse techno en Square Enix game muziek. Het is audiovisueel duidelijk niet standaard Square Enix, maar voor mij een welkome afwisseling van hun repertoire. Mede daarom kon ik met plezier een heel district ontdoen van alle Noise, gewoon om het plezier. Het vechtsysteem gaf mij zoveel voldoening dat ik gevecht na gevecht speelde en vrij snel een hoog level had.

Toen besefte ik dat een ander geweldig punt van deze game is dat je beloond wordt om de uitdaging voor jezelf zo groot mogelijk te maken. Hoe is dit in TWEWY gedaan? Je level bepaalt onder andere de grootte van je levensmeter. Hoe hoger je level, hoe meer klappen je kunt incasseren in een gevecht. Echter, hoe hoger je level hoe kleiner de kans wordt dat jouw vijanden aan het eind van het gevecht pins zullen laten vallen. De pins die jouw vijanden laten vallen zijn niet alleen gevecht-pins, maar ook geld-pins. Geld-pins kun je inwisselen voor keiharde pegels, waarmee je onder andere kleding kunt kopen, en gevecht-pins kun je natuurlijk gebruiken in gevechten. Hoe lager je level, hoe meer pins je krijgt en dus loont het om het jezelf heel moeilijk te maken, om meer pins te verzamelen. Ik heb het spel constant op level 9 gespeeld, terwijl mijn maximale level ongeveer rond de 62 lag. In gevechten met sterke personages kan je level naar boven bijgesteld worden, om een grotere kans te maken tegen bijvoorbeeld een eindbaas. Het feit dat je level instelbaar is, levert extra mogelijkheden, erg leuk gevonden dus.

Over levels gesproken, je pins kunnen ook in level stijgen, dit level is niet instelbaar en volgt de logische wetten der RPGs. Een hoger level, betekent een sterkere pin die meer schade toebrengt. Daarbij voegt Square Enix een Pokémon element toe, namelijk pins kunnen evolueren. Evolueren kan op twee manieren gebeuren. De eerste is door je pin in te zetten tijdens gevechten. De ervaringspunten die de pin krijgt zorgen dat de pin evolueert, een bekend concept. De tweede manier is dat pins kunnen evolueren als je TWEWY niet speelt. Huh? Je pins krijgen ervaringspunten voor elk uur dat je het spel niet speelt. Hoe gaaf is dat? Nu houdt dit principe op na een week, dus je kunt maximaal een week aan ervaringspunten krijgen door het spel niet te spelen. Dit kan leiden tot andere evoluties. Het wordt zo een uitdaging om alle pins te verzamelen, nogmaals een bekend concept.

Dit brengt mij bij de laatste opmerkingen over deze fantastische game, helaas zonder de game volledig besproken te hebben. Zo is er een mini-game waarbij je pins ingezet worden op een soort van “Bakugan meets jeu-de-boule” manier, wat een leuke afwisseling is. Deze game kun je ook in multi-player spelen. Maar leuker is het om, nadat je het hoofdverhaal van de game uitgespeeld hebt, aan de slag te gaan met de “after-story”. Je kunt alle hoofdstukken opnieuw spelen (met al je pins en statistieken die je aan het eind van de game had) en bepaalde opdrachten uitvoeren om zo meer informatie over de verhaallijn te krijgen. Omdat de verhaallijn nog wat onduidelijkheden bevat is dit voor de hardcore gamer echt een aanrader. Het zal je binding met de game alleen maar vergroten. Een hele goede keuze van de ontwikkelaars, en alhoewel ik het moeilijk vind om dit onder replay-value te scharen, vind ik dat het op een originele manier een beloning geeft aan gamers die door willen spelen nadat het hoofdverhaal uitgespeeld is.

Conclusie en beoordeling

De lengte van mijn recensie geeft mijn enthousiasme over de game weer. Ik kan makkelijk nog enkele alinea's schrijven over deze game, mede door de diepgang en legio mogelijkheden die het spel biedt, die ik nog niet behandeld heb. Dit is niet een game die je “even speelt”, dit is een spel dat je tot je neemt en wilt beheersen. De game is daarbij ook audiovisueel prachtig, waardoor je met pijn en moeite de DS dichtklapt om te gaan eten, of slapen. Gelukkig wordt dit ook beloond door ervaringspunten voor je pins, en de mogelijkheid om nieuwe pins te verzamelen. TWEWY bevat een fantastische, mysterieuze verhaallijn, die een gave boodschap heeft. Maar ook krijg je het bekende “gotta catch em all” gevoel. Of het nou om pins, kleren of Noise gaat, je wil het onderste uit deze game naar boven halen. Voor mij alle reden om deze bijzondere game een bijzonder cijfer te geven.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Audiovisueel aantrekkelijk verfrissend
  • Geweldige gameplay die alle DS functionaliteit benut
  • Een vechtsysteem wat je tot frustratie toe wilt beheersen
  • Sterke verhaallijn, met een boodschap
  • Veel extra's nadat de game uitgespeeld
  • Minpunten
  • Aanpassingen aan je karakter komen niet tot uiting in de graphics
  • Overkill aan details en instellingen (die gelukkig niet te veel invloed hebben op het gameverloop)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik kan me volledig vinden in je recensie. Je punten zijn exact de juiste beschrijvingen voor deze game; in een gezelschap is hij enigzins nog te bespelen en in je eentje is er geen zak aan door de schaarse gamemodi. Ik hoop in een eventuele FIFA Street 4 wel wat vernieuwing te vinden.

  • wachtte al op de recensie, game stelt teleur, zeker na de 8 die deel 2 kreeg

  • Mooie kritische recensie. Vond de demo wat stroefjes, balen van de weinige content. In NBA Street zit dit altid wel snor, jammer dat dat hier niet zo is.

  • Ik vind het echt een kut spel, vriend van me heeft hem.. nah echt.. geen woorden voor

  • weer een mooie recensie van slimdavy

    had wat meer verwacht van deze game dat wel…

  • effe oftopic: Waar blijft de recensie van Lost the game…

  • effe oftopic: Waar blijft de recensie van Lost the game…

    Die laat niet lang meer op zich wachten mindgame ;)

  • Ik snap niet waarom ze er geen story mode in geflikkerd hebben ofwat maarja ook de stijl ligt mij total niet… dan maar terug naar oldskool fifa street 1 ^^

  • hm, ik had toch liever die andere stijl!

  • Goede recensie, 't is namelijk ook 'n waardeloos spel, ik denk namelijk niet dat veel mensen blij zullen zijn met die nieuwe stijl, maar ja 't was 't proberen waard!

  • deel 1 was nog t beste :)

  • De demo was wel grappig!!! maar geen €60

    Die toppers van 2008 zijn aardig mislukt… Misschien hadden julie alleen de echte toppers moeten nemen.

  • Was er al bang voor toen ik de demo 1 minuut speelde.

  • Hoefde hem al niet, maar na deze recensie helemaal niet meer.

  • Vond de visuele stijl juist een minpunt bah wat een rot game. dikke 4,5 krijgt ie van mij.

    Controls zijn ook niet alles, geluid is niks bijzonders.

  • lijkt me niet erg veel aan

  • Mooie recensie, ik had er toch wel wat meer van verwacht..

  • Ik had er inderdaad wat meer van verwacht. Gemiste kans denk ik.

  • dom, van ea

  • goeie recensie, hoopte alleen op een betere game!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren