1. Team Fortress 2 (PC)

Team Fortress 2 (PC)

Wat is teamwork toch mooi. Vooral nu, met het WK voetbal vol in de aandacht, blijkt maar weer eens hoe belangrijk en tof het is. Maar ook buiten de sportwereld kan je zien hoe gaaf multiplayer-werken is: een duo-recensie maken bijvoorbeeld, of zingen in een koor, of je huiswerk van iemand anders overschrijven. Maar wat toch wel het grootste voorbeeld van teamwork is, zijn de bloederige shoot-outs in Team Fortress 2.

Waarom Team Fortress 2 zo’n groots voorbeeld is, kan je eigenlijk aan al de naam van het spel aflezen. De game draait namelijk helemaal om First Person Shooter-actie in online teamverband. Net zoals in het eerste deel strijden de twee facties RED en BLU tegen elkaar in allerhande modi, zoals Team Deathmatch, Capture the Intelligence en andere bekende spelstanden. Maar waar je in de multiplayer-spelstanden van befaamde shooters zoals Call of Duty: Modern Warfare 2 en Battlefield: Bad Company 2 niet echt het idee hebt heel erg met teamwork bezig te zijn, daar is dat bij Team Fortress 2 juist goed voelbaar. Iedereen moet met elkaar samenwerken, want de maps en ook de vijanden zorgen ervoor dat solo-spelers al gauw aan barrels worden geschoten. Deze nadruk op samenwerking is erg leuk gedaan, hoewel het af en toe ook redelijk frustrerend kan zijn als je in een team bij een volslagen aso zit die alles en iedereen in de weg zit. Gelukkig zijn dat er weinig, want buiten de vaste community die behoorlijk serieus is zitten er nog maar vrij weinig van zulke flapdrollen online.

Vanwege dit teamverband is het dan ook bijna verplicht om een gebalanceerde samenstelling in je ploeg te hebben. Het spel beschikt namelijk over maar liefst negen verschillende classes, die op hun beurt weer verdeeld zijn in de drie groepen ‘Offensive’, ‘Defensive’ en ‘Support’. Zo is er bijvoorbeeld de Scout, een arrogante en razendsnelle, doch weinig schade doende, Amerikaanse jongen, terwijl aan de aan de andere kant de Heavy een logge, maniakale Rus is met een enorme minigun die alles en iedereen in een mum van tijd aan flarden schiet. Deze hebben allebei hun eigen plaats te nemen in het spel: de Heavy is voornamelijk een defensieve kracht die veel schade kan hebben en ook veel uitdelen kan. De Scout daarentegen is juist een breekbare eenheid, maar wel eentje die haast niet te raken is en daardoor ook heel handig als je de Intelligence van de tegenstander moet stelen. Verder zijn er nog zeven andere classes die ieder hun eigen specialiteit en eigenaardigheden hebben. Ontwikkelaar Valve heeft namelijk elke class voorzien van zijn eigen humor en karakter; iets wat best hilarisch is om te zien tijdens een gevecht. Zo kan de Soldier, een stereotype drilsergeant met een raketwerper, midden in een shout-out keihard ‘LOSER!’ brullen en het is dan ook mooi als je ziet dat ie meteen daarop een headshot krijgt.

Net zoals de humor is het ook goed geregeld met de maps. Hoewel die tijdens de release nog weinig in aantal waren, zijn er nu, anno 2010, al een boel bijgekomen. De maps zijn stuk voor stuk snel onder te knie krijgen qua lay-out en er is geen enkele sprake van gebrek aan balans tussen de basissen van de teams. Mijn persoonlijke favoriet is toch wel het level 2Fort, waarin twee basissen regelrecht tegenover elkaar staan, verbonden door een brug en een paar geheime tunnels. Bij deze map is het zaak zo snel of onopvallend genoeg aan de andere kant van de brug te komen zonder geraakt te worden door de immer aanwezige Sniper die op het balkon aan de overkant op je aan het mikken is. Ook zijn er geen sniper-only maps die je nog wel eens tegenkomt in andere online shooters. De levels zijn voor alle classes toegankelijk en niet één heeft er een aanzienlijk voordeel op de ander. Dat is goed gedaan, aangezien niet elke speler goed om kan gaan met alle verschillende classes.

Wat de lezer ook niet ontgaan zal zijn, is de unieke stijl die Team Fortress 2 hanteert. De game is helemaal vormgegeven met koddige, cartoony graphics, die nogal kinderlijk ogen in vergelijking met de vele ledematen en het bloed dat rondvliegt. Niks geen gedetailleerde texturen of tien miljard polygonen op één plekje, maar leuk en kleurrijk character-design en simpel maar tof level-ontwerp. De stijl is een verademing tussen alle overrealistische shooters zoals MAG en Killzone 2. Waar die er over een jaar of twee al weer hartstikke gedateerd uit zullen zien, heeft Team Fortress 2 een tijdloze vibe, gelijk aan die van bijvoorbeeld The Legend of Zelda: The Wind Waker. Een gewaagde stap misschien van Valve die niet iedereen waarderen zal, maar wel eentje die zich geweldig geloond heeft.

Buiten die mooie stijl, het toffe class-systeem en de goede maps is er ook leuk soort van achievement-structuur. Na verloop van tijd zal de speler natuurlijk een boel kills maken, die allerlei dingen kunnen opleveren, zoals wapens. De Medic (een Duitse hospik met een Health-gun) krijgt bijvoorbeeld de ‘Über Saw’, een extra krachtige zaag om iedereen aan stukken te zagen, terwijl de Heavy een sandwich krijgt om zichzelf extra gezondheidspunten te geven. Samen met de bijna oneindige houdbaarheidsduur die online shooters eigen is zorgt dit voor urenlang gegarandeerd spelplezier. Door lag zal het dat plezier in elk geval niet vergald worden, want die is er vrij weinig. Hoogstens als iemand anders of de speler zelf een beroerde internetverbinding heeft zal er wat lag optreden, maar voor de rest is het spel gewoon vlekkeloos te spelen.

Conclusie en beoordeling

Team Fortress 2 is één van de sterkste online shooters die er vandaag de dag nog gespeeld worden. Met het toffe class-systeem, de humor, de goede maps en de achievements is er gewoonweg niks op het spel aan te merken. Van de mooie, tijdloze stijl moet je misschien wel houden, maar verder is er stomweg niks negatiefs over het spel te zeggen. Eén van de beste online shooters onder de zon!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geweldige stijl...
  • Tof class-systeem
  • Achievements
  • Humor
  • Goede maps
  • Minpunten
  • waar je wel van moet houden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Laat bericht, maar het blijft leuk om te horen. Hopelijk geld dit ook voor ons aangezien het een wereldwijde release zou worden.

  • Leuk voor de fans

  • Nice!! Hoop ook op die pre- order actie in Europa want ik heb nog geen een deel gespeeld *shame*

  • Ik hoop erg dat dit ook voor europa geld, ze spraken over een wereld wijde release en omdat hij in japan en amerika op zelfd dag komt is de kans wel heel groot dat hij dan ook naar euroopa komt.



    Ik hoop ook dat dat van die pre-order actie naar europa komt, denk dat ik het dan wel ga doen.

  • zoals een DVD met daarop een samenvatting van alles wat er is gebeurd.

    Als die actie ook in Nederland plaats zal vinden, dan weet ik niet of ik het nou wel of niet moet halen.

    Want ik ben namelijk bang voor een Subsistence versie.

    Ook de toegang tot de MGO Beta klinkt interesant.

  • hopen maar, en ig hier moeten jullie ook een hype van maken net als halo 3

  • Konami heeft vandaag bevestigd dat Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots ook op 12 juni in Europa zal verschijnen. De kans leek aanwezig dat de release met een paar dagen zou afwijken van de Amerikaanse release, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn; de game verschijnt wereldwijd op dezelfde dag.



    Bron: Eurogamer



    Is juist bevestigd ;)


  • Mooi !

  • Dat duurt nog wel even…

  • Das is al bijna het einde van het schooljaar!? Misschien dat ik tegen die tijd al een PS3 heb… :P

  • Nog best lang….

  • SCHITTEREND!

  • YES!!

  • Yes, had ik het net wel goed dat hij ook in europa die dag zou komen :P

  • Dat is heel mooi voor de ps3ers onder ons :).

  • dan is het bijna weer winter !!!!

  • Eindelijk.

    Ik ben er helemaal klaar voor.

    Ik hoop dat het einde eentje is om nooit te vergeten.

  • Nice, een van de twee toppers die k wil halen samen met GTA IV

  • Ben benieuwd :)

  • Hopen dat het echt 12 Juni is!! Heb zo'n zin in die game :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren