1. Red Steel 2 (Wii)

Red Steel 2 (Wii)

Het Wilde Westen moet geen fijne tijd zijn om in te hebben geleefd. Het was een ruige, genadeloze tijd en het gevaar loerde van elke kant. Indianen die je scalp willen hebben, outlaws die de saloon terroriseren, ninja’s die je clan uit moorden… wat? Jazeker, dat laatste ook. Moordlustige samoerai’s, tumbleweeds, wilde katana-gevechten en brute shoot-outs zijn aan de orde van de dag in Red Steel 2.

Het mag al snel blijken dat Red Steel 2 in alles behalve de naam en het basisconcept (vechten met zwaard en pistool) verschilt met de originele Red Steel. Waar die een Japanse maffia-setting had en een realistische vormgeving, speelt de sequel zich af in een Western-sfeer en is het uiterlijk ook flink veranderd. De hamvraag is natuurlijk of dat een verbetering is ten opzichte van deel één.

In Caldera, een klein stadje midden in de Nevadawoestijn, is er van alles mis. De Kusagari-clan die er van oudsher woonde is nergens te bekennen en de straten staan vol met schurken en ander geboefte. De naamloze hoofdrolspeler – we noemen ‘m voor het gemak even Barend – keert na een lange tijd verbannen te zijn terug naar de stad om polshoogte te nemen. Nadat hij door de leider van de Jackals (het tuig wat in Caldera rondloopt) bestolen is van zijn katana, neemt Barend contact op met zijn zwaardmeester Jian om wraak te nemen op de Jackals en de andere boosdoeners die het op zijn clan en stad hebben voorzien. Zoals je al kunt lezen staat dit belabberde verhaal bol van de stereotypen en clichés. Het hele avontuur is belachelijk voorspelbaar en ook de personages die Barend door de loop van de gebeurtenissen werken niet echt mee: hun karakter is zo plat als een pannenkoek, hun beweegredenen zijn zwak en ook de voice-acting is schandalig slecht. Gelukkig is er dan nog de gameplay om het goed te maken.

En wat voor een gameplay is het! Waar in deel één de besturing houterig en geforceerd aanvoelde, daar is ze zo soepel en intuïtief in deel twee. Door de toevoeging van de WiiMotion Plus worden te bewegingen die je maakt bijna precies zo overgezet in de game. Met een simpele zwaai van de Wiimote klieft Barend zo een vijand doormidden en het richten werkt eveneens beter dan ooit. Ook de kracht van de slag die je maakt wordt nagenoeg perfect geregistreerd, wat weer handig is voor als Barend tegen een bepantserde tegenstander vecht. Verder is de balans tussen zwaardvechten en schieten flink verbeterd. In deel één moest de speler schieten en in bepaalde, voorgeprogrammeerde stukken zwaardvechten; in deel twee is dit helemaal aan de speler zelf. Schiet je liever met je shotgun iedereen aan barrels? Dat kan. Hak en steek je iedereen liever aan gort met je katana? Dat kan ook.

Om dat hakken en steken niet teveel van hetzelfde te laten worden, zijn er verschillende zwaardtechnieken aan het spel toegevoegd. Allereerst zijn er de Hidden Moves, die Barend in de smidse bij Jian kan kopen. Denk hierbij aan aanvallen zoals the Guillotine, een krachtige sprongaanval, of the Storm, die doet denken aan de spin-attack van The Legend of Zelda’s Link. Verder zijn er nog de wat extremere aanvallen: de Kusagari-moves. Hierbij worden zowat alle natuurwetten getart. Zo is er the Eagle, waarbij een vijand meters de lucht in wordt geslagen, waarop de speler hem achterna kan springen of neer kan schieten. Mijn persoonlijke favoriet is echter the Dragon: nadat Barend zijn katana een korte tijd heeft opgeladen, schiet hij een krachtige energiegolf waar Ryu’s hadouken niks bij is op de vijand af. Deze aanvallen voegen ook echt iets toe: zonder zou het spel onmogelijk lastig te spelen worden. Vooral omdat de kunstmatige intelligentie van de vijand zeker niet niks is, zijn deze moves welhaast een must om erbij te hebben.

Al dat vechten doet Barend tijdens de talloze missies die hem gegeven worden. Aan het prikbord bij Jian of een van de andere figuren die Barend tegenkomt hangen allerlei problemen die Barend opknappen mag. Hierbij is het de ene keer de bedoeling om een communicatietoren aan te zetten, de andere keer weer om een personage te ontmoeten, et cetera. Helaas is er weinig afwisseling in deze missies, en eigenlijk ook het hele spel. Buiten de hoofdverhaallijn is er gewoon helemaal niks te doen, op een paar saaie en weinig toevoegende side-quests na. En aangezien de twaalf uur-durende singleplayer-mode het enige is wat er in het spel te doen is, is dat toch zeker een flink gemis. Een multiplayer-optie (waarbij de spelers het met zwaard en geweer tegen elkaar zouden kunnen opnemen) of een challenge-mode (waarbij de speler zou moeten scherpschieten of rijen bamboe op dezelfde manier zou moeten omhakken) zou zeker niet hebben misstaan. Jammer, maar misschien een optie voor deel drie?

Maar hoe slecht geslaagd de afwisseling is, zo goed is de stijl en sfeer neergezet in Red Steel 2. Zoals eerder gezegd is de vormgeving van het spel flink op de schop genomen en het resultaat is dan ook niks minder dan mooi te noemen. Waar de originele Red Steel realistisch probeerde over te komen (en er overigens ook vrij belabberd uitzag), daar is zijn opvolger mooi cel-shaded weergegeven. De vergelijking met Borderlands wordt dan ook snel gemaakt, hoewel het kleurenpalet van Red Steel 2 wat warmer is. Ook de bijzondere sfeer in Caldera zal de speler snel opvallen: het spel mag zich dan wel een Western-setting aanmeten, de Oosterse en futuristische trekjes zijn onmiskenbaar en zorgen voor een unieke en toffe sfeer. Met Barend de saloon uitlopen en de pagode in waarbij een geavanceerde schuifdeur moet worden gehackt; het kan allemaal. Ook de vijanden hebben zo’n toffe oriëntaalse Western-saus over zich heen gegoten gekregen. Hierbij moet je denken aan een samoerai met een cowboy-hoed, een outlaw met een Japans masker en dergelijke dingen. Om het bondig te beschrijven: de sfeer is gelijk aan die van een techno-western met Aziatische trekjes, en dat allemaal cel-shaded weergegeven.

De vraag is natuurlijk of Red Steel 2 iets voor jou is. Trok het basisprincipe van de originele Red Steel je en vind je de Western-stijl en de onrealistische moves en vormgeving leuk? Dan is Red Steel 2 zeker iets voor jou. Ben je meer van het realisme, verhaal en old-school knallen en houd je niet zo van Westerns? Dan kan je het spel beter laten liggen.

Conclusie en beoordeling

Red Steel 2 overtreft zijn voorganger op vrijwel elk front. Hoewel het wazige verhaal slecht is en bol staat van de clichés en het spel niet veel afwisseling kent, zijn deze dingen goed te doen in vergelijking met de pluspunten. Het zwaardvechten werkt geweldig en ook met het schieten is niks mis. Verder zijn er nog uiteraard de onrealistische, maar leuke Hidden- en Kusagari-moves en de toffe vormgeving en sfeer om de speler zoet te houden. Een geweldige first person actie-titel!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Zwaardvechten werkt!
  • Hidden- en Kusagari-moves
  • Geweldige sfeer en stijl
  • Minpunten
  • Belabberd verhaal
  • Weinig afwisseling

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • damn jammer… laat ze maar de hele versie optijd opleveren… kan niet meer wachten

  • Exact, steek maar des te meer tijd in het verder ontwikkelen van de game :)

  • Boeiend, geen demo nodig.

  • geen demo nodig!

  • woehoe muktiplayer komt wel hoop ik?

  • Jezus wat een onzin, alsof andere games dit probleem niet hebben. Gaat er toch om een idee vh spel te krijgen. Iedereen begrijpt toch dat je niet alles kunt laten zien in een demo…

  • Wie heeft er een demo nodig xD koop gewoon die game _0_

  • maakt toch niet uit gta blijkt altijd een goede game serie dus als je gta san anderreas luek vondt dan denk ik gewoon dat kje hem moet kopen hijsis zowiezo beter dan san andreas

  • Er zijn zo veel games waar geen demo van is. Het maakt mij niet uit want ik ga hem toch zeker kopen. Iedereen weet toch hoe GTA speelt dus waarom een demo?

  • Ik koop die game toch!!

  • Meer ontwikkeltijd idd:), ik heb hem iig al gereserveerd:D.



    @TradeMark: Je zou toch maar door een heel klein gedeelte van de stad kunnen gaan, das toch geen donder aan:P.

  • het zou wel leuk zijn een demo…. maar ik koop hem toch wel. maar het zou leuk zijn om die lange 2 maand te overbruggen met een demo:)

  • @TradeMark

    Maar de meeste mensen kennen het concept van GTA ook wel. Ik denk dat hij gelijk heeft als hij zegt dat er niet meer mensen over de streep getrokken zullen worden door de demo. En dat is toch voor een ontwikkelaar uiteindelijk het doel van een demo: meer mensen over de streep trekken om de game te kopen.

  • Hoeft van mij niet. Het is duidelijk wat GTA IV inhoud en om daar een demo van te maken kost ook wel veel tijd.

  • DAT.. is best wel balen. Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die het spel zowiezo al kopen. Er zijn ook veeeeeel mensen die niet kunnen wachten en dan ef zo'n demo helemaal kapot spelen… :P

  • Die demo had ik graag gespeeld! Maar ik haal hem hoe dan ook, dus echt nodig was hij voor mij ook niet. =)

  • Boeit niet, wees maar gewoon zo snel mogelijk met GTA klaar!

  • geen demo nodig gewoon dit spel kopen!!!

  • boeie … lanceer die shit

  • Lol, dit was vantevoren al te raden. Niet zo'n probleem, speel op 29 april de completeversie wel :).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren