1. Call of Juarez: Bound in Blood (X360)

Call of Juarez: Bound in Blood (X360)

Twee stoere, zwaarbewapende cowboys turen een ravijn in waar zich een legertje vijanden bevindt. “Shall we do this quietly?” vraagt de meest ongure van de twee aan de ander, waarna beide heren zich bulderend op de dijen slaan van de pret. Vervolgens laat een van de mannen een rochel het ravijn in vallen. De camera zit er bovenop en volgt de fluim die uiteen spat op de hoed van een van de vijanden. Deze kijkt in reactie daarop omhoog, waarna de hel in alle hevigheid losbarst. Aldus de veelbelovende intro van het schietspel Call of Juarez: Bound in Blood.

De twee cowboys uit de intro zijn broers van elkaar: Ray en Thomas. Zij spelen de hoofdrol in het verhaal van Call of Juarez: Bound in Blood dat wordt verteld door een derde broer, William. Ray en Thomas zijn schurken van het ergste soort, terwijl William als priester het heilige boontje van de familie is. De insteek om het verhaal te laten vertellen door een niet-speelbaar personage, vind ik verfrissend. Helaas is de uitwerking in dit specifieke geval wat minder en dat heeft alles te maken met het feit dat William een ontzettende sul is. Terwijl Ray en Thomas er lustig op los moorden, blijft William maar zeuren over God, vergeving, vrede op aarde en meer van dat soort zoetsappigs. Heus, als je nog niemand had omgelegd, zou je dat na een preek van priester William zeker in overweging nemen, waarbij hij met stip bovenaan je lijstje zou staan. Zijn sneue teksten werken namelijk al snel enorm op je zenuwen! Gelukkig hoef je als speler dus niet in de huid te kruipen van deze dramjurk.

Die eer is voorbehouden aan Ray en Thomas. Voorafgaand aan elk level, krijg je de keuze met wie van hen je wilt spelen. Ontwikkelaar Techland heeft geprobeerd deze keuze relevant te maken door de broers te voorzien van specifieke eigenschappen. Zo kan Ray als enige overweg met dynamiet en kan hij (in de stijl van John Woo) gelijktijdig met twee revolvers zijn tegenstanders te lijf. Thomas daarentegen heeft dan weer een monopolie op het gebruik van de handboog en kan met zijn lasso op plekken komen die voor Ray onbereikbaar zijn. In praktijk waren de verschillen in gameplay voor mij niet zo groot. Die handboog heb ik bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt. Ook kwamen de verschillen op mij wat geforceerd over. Zo beschikt Thomas weliswaar over twee revolvers, maar kan hij die dus niet gelijktijdig hanteren. Wat is daarvan de logica? Dit is des te vreemder nu hij dit op bepaalde, vaststaande momenten (wanneer hij samen met Ray een deur intrapt waarachter zich een aantal vijanden bevindt) opeens wel kan…

Goed, de keuze voor Ray of Thomas is dus niet zo relevant nu die keuze weinig invloed heeft op de speelervaring. Dat hoeft geen probleem te zijn als die speelervaring de moeite waard is, en tot op zekere hoogte is dat het geval. Call of Juarez: Bound in Blood is een ongecompliceerd schietspel. Verwacht geen opzienbarende randzaken, want die zul je niet vinden. Wel zul je naar hartenlust vijanden kunnen afmaken, waarbij je kunt kiezen uit een redelijk gevarieerd aanbod van wapens. Daarnaast werkt het coversysteem verrassend goed. Je hoeft maar ergens tegenaan te lopen om er (automatisch) dekking achter te zoeken. De basis (schieten en dekking zoeken) is dus zeker aanwezig in deze game, die er ook nog prima uitziet. Verder maken de broers – zoals alleen broers dat kunnen – continu hatelijke opmerkingen naar elkaar, die bij mij meer dan eens een glimlach op mijn gezicht toverden. Een laatste eervolle vermelding is er voor de duels waarmee menig ‘eindbaas’ zal moeten worden verslagen. Deze duels zitten goed in elkaar. Met de linker analoge stick zet je zijwaartse stappen (die nodig zijn om de tegenstander goed in je vizier te krijgen), en met de rechter analoge stick beweeg je je hand. Die hand heb je natuurlijk bij voorkeur zo dicht mogelijk in de buurt van je revolver op het moment dat er geschoten mag worden, maar als je wat al te gretig bent, werkt dat averechts doordat je hand dan juist een stuk van je blaffer af beweegt. Op het moment dat de kerkklok luidt, mag er worden geschoten, en ik trok daarbij lang niet altijd aan het langste eind. De moeilijkheidsgraad bij de duels ligt vrij hoog, zoals het hele spel niet enorm simpel is. Op punten is het spel behoorlijk uitdagend, wat natuurlijk alleen maar toe te juichen is.

Toch is het niet allemaal hosanna. Dat heeft alles te maken met het feit dat wel heel veel zaken in het spel slordig of ondoordacht zijn. Zo mag er bij de duels dus geschoten worden zodra de kerkklok luidt. Het gekke is dat dit ook geldt voor duels die midden in de woestijn plaatsvinden en er geen kerkklok in de buurt is! Daarnaast is de ‘bullet time’-variant, die ook in dit spel vanzelfsprekend aanwezig is, slordig uitgewerkt. De bullet time (die het mogelijk maakt tegenstanders in slow motion het zwijgen op te leggen) kan namelijk alleen worden uitgevoerd met je revolver(s), terwijl hij op ieder moment kan worden ingeschakeld, ongeacht het wapen dat je op dat moment hanteert. Zo loop je op het ene moment dus met een geweer rond, terwijl je na het activeren van de bullet time direct met je revolver(s) staat te zwaaien. Zelfs Lucky Luke, die toch sneller schiet dan zijn schaduw, kan dit tempo niet bijbenen. Volstrekt onrealistisch. Datzelfde geldt voor het paardrijden in Call of Juarez: Bound in Blood. Weliswaar zie je als je op zo’n knol zit, twee oortjes op het scherm en beweeg je een stuk sneller door de omgeving, maar je hebt geen seconde het idee dat je daadwerkelijk op een paard zit. Zo kan Ray bijvoorbeeld zelfs in vol galop nog steeds doodleuk met twee revolvers uit de voeten, waarbij ook het richten net zo accuraat gaat als wanneer hij met beide benen op de grond staat. Helemaal lachwekkend wordt het wanneer een paard onder je vandaan wordt geschoten. Je zou toch denken dat je daarvan wat hinder zou ondervinden. Maar nee hoor, in dit spel merk je er nauwelijks iets van. De twee oortjes vóór je verdwijnen en je zakt wat qua ooghoogte, maar dat is het dan ook wel. Ronduit armoedig. Ook teleurstellend is dat de omstanders in Call of Juarez: Bound in Blood niet kunnen worden geraakt. Ten slotte zijn er ook wat problemen met ‘collision detection’ (je geweer verdwijnt bijvoorbeeld regelmatig deels in de omgeving), wat het spel een nóg goedkopere uitstraling geeft.

Conclusie en beoordeling

Call of Juarez: Bound in Blood is een schietspel dat zich niet alleen afspeelt in een überdikke setting, maar dat ook de basis dik voor elkaar heeft met onder andere een puik coversysteem. Het ziet er allemaal ook nog eens prima uit, dus wat wil een mens nog meer? Een hele hoop. Het paardrijden zit bijvoorbeeld slecht in elkaar, en een schietspel waar omstanders niet kunnen worden geraakt, kan anno 2010 (of anno 2009, toen het spel uitkwam) echt niet meer door de beugel. Kortom, een prima schietspel, maar niets bijzonders.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • puik coversysteem
  • mooie duels
  • uitdagend
  • Minpunten
  • paardrijden zwak uitgewerkt
  • veel slordigheden
  • omstanders kunnen niet dood
  • William is een dramjurk!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk?

  • beter!!

  • Boeit me dus echt niet

  • Naja, wacht gewoont ot dan;). Geduld is een schone zaak:).

  • Ik wil zo grag SSBB spelen =D

  • Wel erg handig, ben alleen wel benieuwt of nintendo dit goed zal keuren denk het eerlijk gezegt niet.

  • Pleur er toch gewoon een chip in, erg makkelijk. Gaat ie dan stuk, dan koop je gewoon een nieuwe wii, tis niet dat je een investering van 400-500 euro moet doen. M'n neefjes gaan helemaal los met Brawl, NMH (+gore dus US), en zal ze straks nog wat leuks toestoppen. Even checken wat er zoal gereleased is worldwide deze week.

    Al is zo'n freeloader wel een kant en klare oplossing.

  • okee

  • Als je kijkt wat voor andere dingen er allemaal nog te krijgen valt daar :P

  • ik wacht wel gewoon af, als zoon updat er komt kun je of je wii niet meer updaten of je hebt geld verspilt. Ik wacht gewoon:]

  • Lijkt me echt super als dit ding het gewoon goed doet met SSBB



    Btw: ik had dit getipt :P

  • Ik ga hem misschien wel laten ombouwen…

  • chill dan haal ik deze en de US versie van SSBB!!

  • Die ken ik al ;).

  • Is dit niet illegaal? haha…

  • Was je lid van de Nintendo Club????????????? Kijk hier maar eens!. Gepost op 9.05.

  • Ah hij is er eindelijk ;D

  • Misschien dat ik de aanschaf meer eens overweeg.



    Hoe zit dat trouwens met verzending bij die site? Ik kan nergens een degelijke uitleg vinden :S

  • Is wel handig, vooral met Amerikaanse releases die er eerder zijn. Met de Japanse releases heb je helaas natuurlijk dat ze vaak alleen in het Japans zijn.

  • Shenmue@



    De USA versie van NMH werkt niet eens op een PAL Wii, met of zonder modchip.



    On-topic:

    En hoe gaat deze freeloader om met buitenlandse updates?



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren