1. Red Dead Redemption (PS3)

Red Dead Redemption (PS3)

Na vele games in drukbezette steden gooit Rockstar het een keer over een andere boeg. De geoliede bolides, sletterige hoertjes en ondergrondse maffia worden ingeruild voor galoperende paarden, klassieke revolvers en lege wildernis. Red Dead Redemption is het vervolg op een vrij matige titel uit 2004. Eens kijken of de trendsetters in het free-roam genre het dit keer wel lukt om de gamers te imponeren.

Red Dead Redemption (RDR) is een free-roaming game. Voor de mensen die de afgelopen vijftien jaar onder een steen hebben geleefd: een free-roaming game geeft je volledige vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Bekende voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de Grand Theft Auto games (tevens gemaakt voor Rockstar), maar de vergelijking met het genre houd hier al snel op. Waar je in de GTA serie wordt losgelaten in een drukke stad, gaat het er in het geval van RDR een tikkie rustiger aan toe. Zoals bekend speelt RDR zich af in het wilde westen, maar in veel gevallen is dit 'westen' niet zo 'wild'. Het merendeel van het avontuur speelt zich af op het paard, galoperend over de grote open vlaktes, zo nu en dan onderbroken door een wild beest of willekeurige gebeurtenis. Iets wat valt te waarderen gezien de schitterende setting dat Rockstar heeft gecreëerd. De game ziet er buitengewoon goed uit, maar desondanks zal je met regelmaat stuitten op een bug of glitch. Iets wat we overigens gewend zijn van Rockstar games en voor lief nemen gezien de immense spelwereld die we kunnen betreden. Een groot probleem wat we Rockstar overigens wat minder kunnen vergeven is de instabiele framerate in de dorpjes. Dit had vele malen beter gekund.

Essentieel voor een free-roaming game is uiteraard een breed scala aan mogelijke missies, side-missies en andere bezigheden. Zoals we gewend zijn kent de game verhaal gedreven missies die het indrukwekkende en emotionele verhaal vertellen van John Marston. Deze ruig ogende cowboy heeft een donker verleden als 'outlaw' en wordt min of meer door de overheid verplicht dit goed te maken, door middel van het opsporen en executeren van zijn oude handlangers. Het verhaal kent genoeg afwijkingen en plottwisten om interessant te blijven tot het eind, dat binnen twintig uur zeker moet zijn te bereiken. Deze twintig uur tellen overigens exclusief voor de verhaal gedreven missies, mocht je alle overige uitdagingen ook willen doen (welke beschikbaar blijven na het einde van de game) zal de teller al snel oplopen naar de vijftig á zestig uur. Denk hierbij aan minigames, de mogelijkheid om te jagen op dieren (de wereld van RDR kent zo'n dertig verschillende soorten dieren), bloemetjes te plukken, het vinden van goud op basis van een echte schatkaarten en 'bounty-hunts', waar je wordt getracht schurken op te sporen en af te leveren bij de autoriteiten. Dit is slechts een klein assortiment uit de vele activiteiten dat RDR heeft te bieden.

Uiteraard is RDR een action-adventure en valt er gelukkig genoeg 'action' te beleven. Het paradepaartje is ongetwijfeld de 'deadeye'. Deze gimmick zorgt ervoor dat je met een druk op de knop de tijd kan vertragen en met behulp van de cursor een aantal plekken aan kan wijzen waar de kogels enkele seconden later zullen inslaan. Hoewel dit systeem slick oogt, zorgt het ervoor dat de game wat makkelijk word. Ook de auto-aim maakt de shootouts wat minder intens en haalt een stuk uitdaging uit de game weg. Ik raad ook iedereen aan om de game op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen om het zo naast plezierig ook uitdagend te houden.

Zoals we kennen uit andere games geeft RDR jouw de mogelijkheid om de game te spelen als zoals jij dat wilt. Regelmatig krijg je de keuze om een probleem op te lossen door middel van een goede daad, of het juist op te lossen door alles wat los en vast staat aan gort te schieten. Dit wordt allemaal bijgehouden in het honor/fame paneel waar je precies kan zien hoe jij het meest te werk gaat. Doe je een goede daad, dan wordt je beloond met honor. Schiet je onschuldige vrouwtjes door hun hoofd, dan zal het balkje weer wat terug lopen. Deze keuzes hebben weinig invloed op het verhaal, maar kunnen je wel belonen met meer tolerantie van politie, kortingen op items of andere zaken. Ook zal je gedurende het spel fame verzamelen wat dus betekend dat mensen je wat sneller herkennen op straat. Een leuke, subtiele toevoeging dat meewerkt aan het toffe geheel dat Red Dead Redemption heet.

Naast de sterke en veelzijdige singleplayer kent de game ook een uiterst vermakelijke multiplayer. Uiteraard zijn bekende modes als deathmatch, capture the bag en king of the hill vertegenwoordigd, maar het absolute toppunt is zonder twijfel de free-roam mode. Zoals de titel al zegt wordt de complete singleplayer map voor je beschikbaar gesteld, en ben je hierin vrij om te doen en laten wat je wilt. Het grote verschil zit hem uiteraard in de zestien andere spelers die ook in de map rondlopen, waarmee je samen missies kan spelen, gangs kunt vormen, of eigenlijk gewoon alles te doen waar je zelf zin in hebt. Gedurende je multiplayer sessies zal je in level stijgen waarmate er meer mounts, wapens en andere goodies beschikbaar komen. Al met al een waardige aanvulling aan deze game.

Conclusie en beoordeling

Red Dead Redemption stelt op vrijwel geen enkel gebied teleur. Van de graphics tot de gameplay, van het verhaal tot de multiplayer: nagenoeg alles is tot in de puntjes verzorgd. Het enige echte minpuntje is toch wel het technische aspect, met af en toe een glitch of een framedrop, maar dit valt volledig in het niets met oog op de complete ervaring. Rockstar bewijst wederom dat zij de uitvinders zijn van het free-roam genre; iets wat ze als geen ander kunnen. Hulde!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sfeervol
  • Get what your money's worth'
  • Meeslepend verhaal
  • Beste free-roam multiplayer tot nu toe
  • Minpunten
  • Glitches en framedrops

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • EA met gewoon van ze afblijven

  • nee man ea kan take two weer schuld vrij maken

  • Ja zeker!

  • Ik word altijd knetter van die foto's! Post gewoon de ava's van desbetreffende members. On de topiek: Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen, zolang ze de ontwikkelaars maar hun gang laten gaan.



    Edit: Waardeloze poll btw

  • EA doet aan uitmelken, dus nee.

  • precies EA moet gwn van ze afblijven.

  • Take-Two kan zich zelf wel redden…;)

  • Afblijven!

  • Take-Two geeft grote vrijheden aan hun ontwikkelaars,

    zo komen er totaal vernieuwende games(Gta, Bioshock), extreme games(GTA, Manhunt ), nieuwe franchises (Bioshock) …



    EA doet dit niet en werkt op bestaande succesformules ( Fifa , NFS, Sims , …) en heeft een te 'braaf' imago voor games als GTA en Manhunt …



    Al is EA de laatste tijd zich aan het herpakken op dit punt ….



    Maar EA is ook te commercieel ingesteld,

    Kosten drukken dus games niet lang online speelbaar?



    De grootste reden dat EA take2 wil overnemen is om de concurentie uit de sportgames weg te doen natuurlijk …








  • ach ze moeten zich met zichzelf bezig houden

  • @Brawler



    ik dacht meteen het zelfde XD

  • Nee, Take-Two doet het prima op eigen benen

    beter had ik het niet kunnen verwoorden…

  • don't touch GTA!

  • Nop, ik vind dat er stevige concurrentie moet zijn in de gamesindustrie, zodat er geen monopolie-positie valt te halen. Daardoor worden de ontwikkelaren onder druk gezet en krijgen we goed veel variatie in de games. Anders dan is er volledig geen doel om naartoe te werken en krijgen we allemaal flut games, wat geen gamer volgens mij wil.

  • whahaha die Wiizhole (wessel) lijkt echt te veel op the major van de film Hooligans

  • EA blijft van Take-Two, Take-Two heeft meer gedaan voor hun games dan EA. Bijvoorbeeld GTA, die hebben veel rechtszaken gedaan voor die serie, en het blijft nog steeds een top game. EA heeft steeds herhaalde games (Fifa, Sims, NBA enz. ) en sommige games hebben vernieuwingen ondergaan, maar dan zijn ze verneukt (Fifa Street 3). En ze maken hun games te rap, iedereen willen games direct, maar je kunt ondertussen toch een ander game maken ?

  • Nee, Take-Two doet het prima op eigen benen - 51.8%

  • Take 2 doet het de laatse paar maanden veel beter op het gebied van games, en ik denk dan ook dat ze wel op eigen benen kunnen staan. GTA, Maffia, Bioshock en hun eigen sportdivisie. Zij gaan uiteindelijk toch voor de kwaliteit van games en niet de kwaniteit. Zo zullen ze dan toch naamsbekendeig gaan maken zonder EA. En zoals Wessel al aangaf wil ik ook geen monopolie. Zij hebben genoeg studio's overgenomen.



    So Buzz of Electronic Amatures!!!

  • DIt lijkt wel zo'n slechte stelling net als bij voetbal insite. Het is niet zo dat Take two eronder zal gaan lijden. Take two zal wel blijven bestaan, alleen wordt het een dochterbedrijf van EA en zal het meer middelen tot zijn beschikking krijgen. Ik denk dat er dan een GTA spel eindelijk op tijd gereleased zal worden en niet zoals altijd uitgesteld worden. Mensen hoeven niet bang te zijn dat Rockstar opeens niet meer creatief zal zijn onder EA.

  • alles wat in handen van ea komt wordt verkracht weg ermee!!!! waardeloos kut bedrijf!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren