1. Red Dead Redemption (PS3)

Red Dead Redemption (PS3)

Nadat hij van de boot gestapt is, begeleiden twee mannen in een deftige outfit hem naar het station, zodat hij daar de trein kan nemen naar het stadje Armadillo. Vanaf dat moment staat hij er alleen voor. Eenmaal opgestapt, kijkt hij uit het raam en vangt tegelijk een conversatie op van twee oude dames. Ze praten over hoe het Wilde Westen steeds moderner wordt en dat de oorspronkelijke bevolking hier land door verliest, wat volgens hun normaal is. Voor hem zitten een priester en een jonge vrouw, ook zij is onder de indruk van de ontwikkeling van het land. Mede heeft ze het gerucht opgevangen dat de mens ooit zal kunnen vliegen. De priester gelooft er weinig van, maar het meisje is ervan overtuigd dat dit op een bepaald moment wel zou kunnen gebeuren.

Zo begint Red Dead Redemption, op een rustige, maar sfeervolle manier. Het dringt hiermee al snel tot je door dat het Wilde Westen aan het begin staat van de industriële revolutie. Het hoofdpersonage, John Marston, trekt zich hier weinig van aan, hij heeft namelijk andere dingen aan zijn hoofd. Zijn uiterlijk, met de diepe littekens op de rechterkant van zijn gezicht, verraadt al dat de man niet van de braafste is geweest. Dat is ook zo, jarenlang heeft hij deel uit gemaakt van een bende outlaws, tot dat één van hun overvallen mislukte. John’s kompanen lieten hem toen voor dood achter. Na dit voorval besloot hij, om als een brave burger, zich samen met vrouw en kind terug te trekken op een boerderij. Maar het was hem niet gegund. Mannen van de nieuwe federale regering, The Bureau genaamd, ontvoerden zijn gezin, met de bedoeling dat hij zijn voormalige bendeleden opspoort, opdat zij ingerekend kunnen worden. Voordat zijn zorgeloos leventje werkelijk kan beginnen, heeft Marston nog een hele lange weg te gaan. Een weg die hij zowel aan de goede, als de slechte kant moet bewandelen.

Marston zal dus regelmatig van twee walletjes moeten eten, omdat hij opdrachten krijgt van partijen die elkaar niet kunnen luchten. Denk maar aan de handhavers van de wet en personen met een criminele achtergrond. De missies zijn gebaseerd op het iedereen bekende GTA-principe: ‘doe mij een gunst, en ik zal jou uit de nood helpen’. Dankzij de uitmuntende voice-acting samen met realistische bewegingen, worden alle personages, of het nu je opdrachtgevers zijn of niet, sterk weergegeven. Hierdoor is elk personage anders, waardoor het verhaal extra goed in de verf gezet wordt. Om die reden zijn de filmpjes een lust om naar te kijken en te luisteren. Na het voorfilmpje zul je ongeveer weten wat je doelstelling voor een bepaalde missie is. Het ene moment speel je ambulancechauffeur door een gewonde zo snel mogelijk naar de dokter te brengen, met outlaws op je hielen, terwijl je wat later dood en verderf mag zaaien met een gatling-gun. De vele opdrachten die je voorgeschoteld krijgt, zijn dus zeer gevarieerd. Verveling zal zelden tot nooit de kop opsteken. Zelfs niet wanneer je samen met je opdrachtgever afstanden aflegt. Rockstar probeert namelijk de ‘leegte’ te vullen met onderlinge conversaties en stille Western-deuntjes op de achtergrond, aangezien er in die tijd nog geen radio bestond. Zo kom je misschien nog meer te weten over je taak, of over de gesprekspartner. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het alleen reizen soms saai kan worden. Met de nadruk op ‘kan’, want de ene persoon geniet van de rust, terwijl de andere misschien graag wat meer actie zou willen zien.

Beide type mensen komen aan hun trekken, omdat de game zijn rustige en actievolle momenten bevat. Tijdens het rondtrekken kun je genieten van de prachtige omgeving, er valt even ver te kijken als het oog reikt. De decoratie, waaronder cactussen en stenen, worden met weinig tot geen pop-up op het scherm getoverd. Het oog voor detail zorgt er zelfs voor dat elk stuk grond verschillend is, en de ongerepte natuur mooi wordt getoond. In sommige gevallen vindt er eens een kleine glitch plaats, zoals vogels die zo laag vliegen, dat ze half in de grond lijken te zitten. Gelukkig komen ze maar zelden voor, waardoor het speelplezier geen enkel moment in het gedrang komt. Deze kalme momenten kunnen wel ieder moment verstoord worden door de ‘random events’. Mensen zullen dan in nood verkeren en jou om hulp vragen. Zo zullen er zijn die achternagezeten worden door coyote’s, in schietgevechten verwikkeld zijn, en dergelijke. Je hebt de keuze hulp te bieden of ze te negeren, wat effect heeft op het ingenieuze Honor/Fame-systeem dat je status als ‘held’ of ‘badguy’ bepaald.

Door bijvoorbeeld het slachtoffer te helpen, zul je eer en beroemdheid krijgen. Maar niet als je besluit de bandieten te helpen door het slachtoffer om te leggen en vervolgens de schurken zelf te doden, en zo de ‘buit’ voor jezelf te houden. Door deze criminele acties zul je langzaam maar zeker een steeds hogere prijs op je hoofd krijgen, wat erin resulteert dat premiejagers jacht op je zullen maken. Afhankelijk van de ondernomen keuzes, zijn er verschillende beloningen te verkrijgen. Bij voldoende eer geven winkeliers korting, terwijl bij genoeg beruchtheid een speciaal paard staat te wachten. Beide kanten hebben dus hun bepaalde voordelen, wat zeker handig is, zodat de game op een eigen manier gespeeld kan worden. Tevens kunnen er verscheidene zijmissies gestart worden, die totaal los hangen van de hoofdmissies. Door onder andere een schurk op te sporen en hem –al dan niet- van zijn leven te beroven, verbetert je financiële toestand. Nog meer geld valt te verdienen in minigames als Poker of het jagen op dieren. Met de opbrengst kun je ‘oude’ schietijzers kopen, om het voordeel in een vuurgevecht mee te halen. Deze zijn trouwens zeer intens, opnieuw door de details. Na elk schot hoor je realistische geluiden, gevolgd door tijdelijke rookpluimen in de lucht. De auto-aim maakt het soms wat makkelijk, maar kan uitgezet worden. Als de tegenstand wat overweldigend is, biedt de Dead Eye een uitermate geschikte oplossing. Door een wapen te trekken, te richten en op R3 te drukken, wordt er even in slow motion gespeeld. Hierin kun je vijanden markeren, om meerdere personen op een salvo lood te trakteren. De kans zit erin dat vijanden eveneens aardig raak schieten, maar Marston zoekt met één druk op R1-knop soepel dekking achter verscheidene voorwerpen, zonder al te veel problemen met de camera. Dekking zoeken in Grand Theft Auto IV ging soms wat moeilijk, maar in Red Dead Redemption is dit grotendeels verholpen.

Na ongeveer vijftien uur zit het verhaal van John Marston erop, dertig uur als je écht alles gedaan wilt hebben. Zelfs dan heb je nog niet alles van de game gezien, de online multiplayer bevat nog meer dan twintig uur extra speelbaarheid. Je start in de Free Roam mode, dat als een soort van ‘lobby’ werkt. Je hoeft niet per se te wachten op andere spelers en vervelen behoort niet tot de mogelijkheden, er kunnen uitdagingen voltooid worden of vijanden gedood. Al deze acties geven je ervaring, wat nodig is om in rang te stijgen en nieuwe personages, challenges, of wapens vrij te spelen.

Uiteraard kunnen er op elk moment de ‘echte’ spelmodi opgestart worden, waarvan sommige zich afspelen op bepaalde plaatsen uit de singleplayer. Elk spel begint met een standoff, waar de spelers (of teams) elkaar zo snel mogelijk koud moeten maken. Wie als laatste nog leeft, heeft een klein voordeel, hij kan een strategische positie op de map innemen. Alle aanwezige modi zullen reeds bekend zijn, hoewel ze in een Westernjasje gestoken zijn. Er is Shootout (het klassieke deathmatch waar het elke man voor zichzelf is), Gang Shootout (twee teams moeten elkaar te lijf gaan, met samenwerking als belangrijk onderdeel), Hold Your Own (een variant op Capture The Flag, twee teams moeten hun zak goud in eigen basis zien te houden), Gold Rush (verschillende zakken goud worden over het gebied verspreid, hoe meer je er oppikt, hoe trager je voortbeweegt en wat diegene dus kwetsbaarder maakt) en Grab The Bag (hier is er maar één zak goud voor twee teams, de zak moet je naar je basis brengen). Om je beter te verdedigen, zijn er altijd wapenkisten over de maps verspreid, waarvan de ene al een betere inhoud heeft dan de andere. Het maakt soms weinig uit wat voor wapen je vindt, de Dead Eye maakt opnieuw zijn intrede, echter een tikkeltje anders dan in de singleplayer. De tijd wordt namelijk niet meer vertraagd, maar tegenstanders moeten zo snel mogelijk gemarkeerd worden. Daarna kun je er wederom meerdere tegelijkertijd uitschakelen. Dit is allemaal keer op keer vermakelijk, enkel is de balans soms zoek. Er lopen vaak spelers rond met betere wapens, die je meermaals zullen neerschieten, terwijl jijzelf - als zwakkere partij - een minder goed wapen bezit. Helaas zorgt dit ervoor dat mensen die snel gefrustreerd zijn, het al na een tijdje voor bekeken gaan houden.

Conclusie en beoordeling

Alle elementen van een goede Western-film zitten in ook Red Dead Redemption. De grote wereld is erg prachtig, met ontzettend veel oog voor detail. Hierdoor krijgt de game een geweldig sfeertje mee. Dit mede door de bijzonder goede voice-acting, bewegingen van de personages en intense vuurgevechten. Overal, op elk moment, zijn er zoveel verschillende dingen te doen, dat verveling nooit de bovenhand krijgt. Het Honor/Fame-systeem is op maat gemaakt van je eigen speelstijl en bevat voor beide kanten voordelen. Het alleen reizen kan soms een beetje saai worden, en de kleine glitches die af en toe voorkomen zijn jammer, maar wegen absoluut niet op tegen de ongekende speelervaring. De multiplayer bevat tevens nog talloze uren speelplezier, als je de soms wankele balans erbij neemt. Rockstar flikt het weer.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Prachtige Landschappen
  • Details
  • Voice-acting, bewegingen personages
  • Honor/Fame-systeem
  • Vuurgevechten
  • Erg veel te doen
  • Multiplayer…
  • Minpunten
  • Alleen reizen kan een beetje saai zijn
  • Soms kleine glitches
  • met soms wankele balans

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • LEGO Mario, ftw! Hoewel, Mario op de DS komt al in de buurt met die vierkante characters ;-D

  • Waarom staat dit onder Halo DS? :O

  • Het is maart geen april!

  • Het zou zéker een leuk idee zijn :)

  • gelul ik neem de weddenschap aan tegen iemand die denkt dat het waar is. de inzet is een krat bier

  • wel jammer dat het een grap zou zijn, want het hele Lego-idee vind ik ontzettend leuk!

    (Lego Starwars was ontzettend lachen en Lego Batman/Indiana Jones lijken me ook zeer leuk, dus zou een Lego Halo ook best kunnen werken!)

  • J a en hoe wou je dat nou weer doen dan:p. Persoonlijk langs komen brengen?

  • Het is de 1 april editie! ;)

  • Stond ook al op het forum. Zou wel lachen zijn, die LEGOgames van Star Wars bv zijn ontzettend leuk :).

  • 1 April? Maar tis nog maar begin maart! :D

  • Alsjeblieft mensen ….. Komt er nu van elke topper een lego variant?

    Lego Batman , Lego Indiana Jones , Lego Halo…. Strakjes ook Lego Gears , Lego Forza en Lego DOA ?

    Het zal ongetwijfeld verkopen hoor maar ik heb de lego starwars games nu gespeeld en vind het eigenlijk maar zeer beperkte games.

  • Sorry hoor, maar nog een Halo :P begint op Mario wannabe te lijken xD

  • @ Wout0r



    Lees het derde woord nog eens een keer

  • Of we hierop zitten te wachten :-(



    Leuk voor de kinderen op de Wii misschien, maar dan heb je het wel gehad.



    Doe dan liever een goede (niet zoals halo 3) HALO 4


  • jeezus IG



    dit is idd een aprilgrap



    jullie staan echt scherp


  • Ook al is het een Hoax, lijkt mij leuk… en van mij mogen van alle krakers Lego versies gemaakt worden… Ik zie GRAW al voor me, of Battlefield :P

  • ahah dat word niks:P

  • iemand een glas melk ? :)

  • als dit waar zou zijn kan ik niet wachten op Gears of Lego, want die zal dan ook wel komen

  • Lego-Halo klinkt leuk maar tegenwoordig heb je bijna alles al in de vorm van Lego.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren