1. Shin Megami Tensei: Strange Journey (NDS)

Shin Megami Tensei: Strange Journey (NDS)

"First!" Dat is wat je normaal overal op het internet zou zeggen , gevolgd door vele andere gebruikers die je zitten te flamen omdat ze zo jaloers zijn op je geweldige prestatie: de eerste zijn. En nu ben ik "first" om een recensie van Shin Megami Tensei: Strange Journey te schrijven!

MegaTen in Space ?

Dat was mijn reactie toen ik voor de eerste keer de cover van Strange Journey zag. “Een Cyberman rip-off die met zijn geweer staat te zwaaien onder een zwart gat in de ruimte, dat menen ze niet…” Maar wat was ik toen verkeerd! De Cyberman was een soldaat in zijn Demonica, oftewel Demountable Next Intigrated Capability Armor, die klaarstaat om de Schwarzwelt te betreden, een zwarte zone die ondertussen al heel Antarctica overtrekt. Hij maakt deel uit van één van de vier schepen die naar de zwarte zone zijn gestuurd voor onderzoek en mogelijke vernietiging. Zoals je kunt verwachten van een spel uit de Shin Megami Tensei serie, zit de Schwarzwelt vol met demonen waarmee je natuurlijk kan vechten, maar ook kan communiceren.

Potverdorie

De gameplay van Strange Journey lijkt op die van de eerste Shin Megami Tensei games: het is een dungeon crawler RPG dat in het first-person perspectief afspeelt. Het navigeren door de dungeons gebeurt vakje bij vakje, waardoor het soms een beetje statisch kan aanvoelen. De gangen van de Schwarzwelt zijn gevuld met vele vallen, teleporterende zones, loopbanden waar je niet van af kunt stappen en vloertegels die wat van je levenspunten afnemen. Dit zorgt voor wat variatie, maar als je voor de zoveelste keer verplicht bent om een heel stuk terug te gaan omdat je geteleporteerd werd of door de grond zakte door zo’n irritante pitfall zal je vast “potverdorie” zeggen. Elke dungeon heeft aan het einde een boss die je moet verslaan om door te kunnen naar de volgende dungeon. Dit betekent helaas wel dat er niet zo veel bosses in het spel zitten, iets wat we van Shin Megami Tensei toch gewoon zijn. De bosses zijn wel zeer leuk om te bevechten, dus dat maakt veel goed.

Demon Co-op

De gevechten in Strange Journey doen ook denken aan de oudere spellen in de serie, maar ook aan de nieuwere. Ze verlopen turn-based, maar hebben geen “Press-turn”-systeem zoals Nocturne of Digital Devil Saga op Playstation 2, maar eerder hetgeen wat Devil Survivor op hetzelfde platform gebruikte. Je kiest je skills, waarna je ze samen met je vijanden uitvoert. De volgorde hangt van enkele statistieken af.

Elke demon heeft sterkten of zwaktes voor bepaalde elementen. Als in een gevecht de zwakte van een demon ziet te raken, voeren je eigen demonen een “Demon Co-op” aanval uit op je vijanden, wat doet denken aan de “All-out Attacks” uit de latere delen in de Persona-subserie.

Be my Demon

Maar als je elke demon die je tegenkomt afmaakt, zal dit voor problemen zorgen. De mogelijkheid om met je vijanden te praten is een heel belangrijk element van de game, hiermee kan je namelijk nieuwe kompanen rekruteren. Later kan je ze ook combineren door fusion: door twee (of drie) demons samen te smelten, krijg je een nieuwe, sterkere demon. Je kan maximaal drie demonen in je party hebben. Deze gaan van een simpel elfje, tot machtige goden als Thor of Shiva. Alle demons zijn dus gebaseerd op mythologische wezens, wiens informatie je kan lezen in het game zelf. Je zal dus ook ’t één en ’t ander opsteken van deze game!

Buy Buy Buy

Strange Journey is een game op DS, dus van de graphics kan je technisch niet al te veel verwachten. Het desing van de dungeons is in orde, elke zone van de Shwartzwelt reflecteert telkens één van de slechte kanten van de mensheid. Zo gaat de eerste zone over oorlog en zal je door een gebombardeerde stad lopen. Een andere zal een groot winkelcentrum zijn, met teksten zoals “Buy Buy Buy”. Heel origineel dus, hoewel je na een tijdje de textures die vaak herhaald worden binnen dezelfde dungeon beu bent. Kazuma Kaneko's design van alle demonen is zoals gewoonlijk zeer goed. Er zijn vele sprites overgenomen uit vorige Shin Megami Tensei games, maar dat maakt het ook weer leuk. Iets minder geslaagd vindt ik het nieuwe design van sommige vertrouwde demonen zoals Titania en Oberon, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

De soundtrack bestaat vooral uit liederen met zware trommels en diepe demonische stemmen. En weet je wat? Ze zijn geweldig! Zelfs het normale battle theme ben je nog niet beu na het al meer dan honderden keren gehoord te hebben. Om over de bosses nog maar te zwijgen! Shoji Meguro heeft weer fantastisch werk afgeleverd.

Conclusie en beoordeling

Shin Megami Tensei Strange Journey is een leuke dungeon crawler à la Nocturne, met een goed plot en een fantastische soundtrack. Na een tijdje kan je het repetitieve design van sommige dungeons beu worden en het aantal bosses is wat minder dan dat we van Shin Megami Tensei gewoon zijn, maar nog is deze game een mooie 9+ waard.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Veel demonen om te rekruteren
  • Interessant plot
  • Lange Speelduur
  • Origineel design van de dungeons
  • Tactisch battlesysteem
  • Zeer leuke bosses
  • Sublieme soundtrack
  • Minpunten
  • Textures worden soms teveel herhaald
  • Minder bosses dan normaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • netjes

  • Mooi, nu maar hopen dat dit zo blijft en dat Sony of Microsoft niet gaat whinen :).

  • Laten hopen, maar ik denk dat zoiezo MS het niet gratis wil vanwege de serverkosten.

  • Dit is wel chillend nieuws, ze willen de consument niet verder uitbuiten dan nodig is



    so we've collected their fifty bucks at the start,



    het staat hier letterlijk xD

    vet nieuws voor diegene die TF2 in hun bezit hebben



  • Nou dat hoop ik ook!

  • Lijkt me stug dat Sony er wel geld voor wil vangen, dat doen ze bij UT3 ook niet. Van Microsoft daarentegen verwacht ik het wel.

  • ik wil TF2 best wel =D

  • Stoer, Valve ownt.

  • :)

  • netjes hoor!

  • Heel erg mooi!

  • Als Sony het gratis doet zal MS toch wel moeten?

  • Hopelijk wordt het gewoon Gratis en gaan Sony en M$ er geen geld voor vragen.

  • Ik vind het belachelijk dat themes op xbox live punten kosten:S

  • Mooi zo!

  • goeie instelling!

  • laten we het maar hopen kben een grote TF2 fan

  • voor de minder wetenden onder ons… ze doelen niet op ms en sony, want er zijn zoveel bestanden te downloaden die gratis zijn (dus niks te maken met server kosten ofzo), maar eerder met ea want die is de uitgever…

    en ea verkoopt ook andere online content voor hun andere games, dus vandaar…

    maar ik verwacht dat ea gewoon luistert naar de developers

  • Valva is kwaliteit !

  • Valve + betaalde DLC = de dag dat pasen en pinksteren samen vallen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren