1. Shenmue (DC)

Shenmue (DC)

Het is dinsdag 6 November 2000, de wekker gaat. Ik steek mijn hoofd boven de dekens en word direct geconfronteerd met ondraaglijke kou. Wanhopig probeer ik mijn broek te vinden, zonder succes want het is nog donker en zie geen hand voor ogen. Ik strompel naar mijn deur en doe het licht aan. Ik kijk op mijn horloge, het is inmiddels 08:15…een onmenselijke tijd. Wat doe ik zo vroeg op?! Werk? Nee, ik ben 15 en werk is voor mij nog een onbekend begrip. School? Nou…nee. Ik kies ervoor om vandaag geheel zonder schuldgevoel te spijbelen. Als mijn leraren ook gamers waren geweest was dit niet noodzakelijk geweest en had ik een dag vrij gekregen. Maar helaas, ik heb te kampen met onbegrip en onwetendheid en ben daarom genoodzaakt te spijbelen.

Ik loop naar beneden, begroet mijn ouders en krijg een broodje kaas voorgeschoteld. Genieten. ”Hoe laat moet je vandaag beginnen?” vraagt mijn moeder. ”Niet, ik ben vandaag vrij wegens vergaderingen”. Nonsens uiteraard, maar mijn moeder gelooft mij. Ik kijk naar de pc en zie mijn broer ervoor zitten. ”Wat ben je aan het doen?” vraag ik. ”Kraaijen” antwoordt mijn broer. Kraaijen is inmiddels een werkwoord bij ons geworden. Davilex fans weten wellicht over welke game het gaat. Ik kijk op de klok, het is bijna half 10. Tijd om op de fiets te stappen en naar mijn lokale gameshop te fietsen.

Vol enthousiasme fiets ik richting centrum, mijn hart pompt en de adrenaline giert door mijn lichaam. Het is bijna zover, binnen enkele minuten is ”hij” in mijn bezit. Ik heb dagenlang achter internet gezeten, Amerikaanse recensies gelezen en uren naar plaatjes zitten staren. Maar binnen een uur is het lange wachten dan eindelijk voorbij. Ik sta voor de deur van de winkel en word verwelkomt met een aangename warmte. Ik ren naar de Dreamcast sectie en daar ligt ”hij”!

SHENMUE!!

Met knikkende knieën loop ik naar de toonbank, smijt het geld op de balie en fiets als een bezetene met een overdosis RedBull naar huis. Eenmaal aangekomen trap ik de deur open en ren naar boven. Ahhh…daar staat hij dan vol trots en geheel zonder zorgen: De Dreamcast. Ik doe het klepje open, haal ietwat gewelddadig Crazy Taxi eruit en stop vol enthousiasme Shenmue erin. De eerste CD weliswaar want het spel bestaat maar liefst uit 3 CD’s (+ een Passport Cd).

Ik word getrakeerd op een hele cinematische opening sequence. We zien de held Ryo Hazuki naar huis rennen en het eerste wat mij opvalt zijn de adembenemende graphics! Ongelooflijk, wat ziet dit er vet uit! De characters bestaan uit veel polygonen en de omgeving ziet er eveneens onzettend mooi uit. Maar voor nu even verder met de opening sequence. Anyway, we zien Ryo naar huis rennen. Eenmaal aangekomen loopt hij naar de Dojo. Er is een gerommel. Ineens wordt de deur met een hoop geweld open gegooid en Ryo’s trouwe vriend (en geadopteerde broer) Fukuhara-san wordt eruit gekickt. Hij brabbelt nog even wat voordat hij knock-out gaat. Ryo loopt de Dojo binnen en ziet zijn vader staan, tegenover hem staat Lan Di, een mysterieuze, duistere man geheel gekleed in een fluwelen of zijden gewaad. Lan Di vraagt waar de ”mirror” is, maar de vader van Ryo weigert dit te vertellen. Er volgt een gevecht waarbij de vader het onderspit delft. Ryo pikt het niet langer en valt Lan Di aan, maar wordt genadeloos neergeslagen. Lan Di richt zich op Ryo, pakt hem op van de grond en dreigt zijn leven te beëindigen als zijn vader niet vertelt waar de ”mirror” is. De vader geeft toe; ”It’s burried…under the cherry tree” vertelt hij. Lan Di neemt de ”mirror” in ontvangst en vermoordt Ryo’s vader.

Lan Di...The Man, The Myth, The Legend.

Op dit moment begint de game pas werkelijk, Ryo Hazuki zweert wraak op de man die zijn vader vermoordde en begint zijn zoektocht. Het spel begint in het dorpje genaamd Dobuita waar de speler direct een vertrouwelijk gevoel ervaart. Het dorpje is klein en iedereen kent elkaar. Het is opmerkelijk hoeveel detail in dit spel verwerkt zit. Er lopen kinderen rond die herhaaldelijk vragen om met ze te spelen, bekenden die je begroeten, honden die blaffen en ouderen die je om hulp vragen. Regelmatig kom je ook fending machines tegen waar je speelgoed kunt kopen zoals kleine Sega action-figures (b.v Virtua Fighter characters, Sonic characters maar ook dobbelstenen en ander speelgoed). En dit is niet het enige, want er is zelfs een arcadehal aanwezig waar de speler zijn skills van Space Harrier en Hang-on kunnen testen!

Het is werkelijk ongelooflijk dat anno 2000 er een spel is uitgebracht met zo ontzettend veel vrijheid en mogelijkheden.

Naarmate het later wordt beginnen winkels te sluiten en begint het uitgaansleven. Cafe’s en discotheken gaan open en het sfeertje wordt duisterder. Regelmatig lopen er dronken mannen over straat die met je beginnen te praten of zelfs met een fles op je hoofd slaan. Elk uitstapje is een avontuur en je weet nooit wat je kunt verwachten, en dat is wat dit spel zo ontzettend goed en revolutionair maakte. Dit aspect verhoogt ook sterk de replay value. Zelfs na het spel 3 keer te hebben uitgespeeld krijg ik nieuwe situaties te zien en blijf ik verrast worden door de grootte van dit spel.

Uiteraard moet de zoektocht naar Lan Di hervat worden en is het de taak van de speler om informatie te verzamelen over deze mysterieuze man. Dit gebeurd logischerwijs door mensen te ondervragen. Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot want niet iedereen stelt Ryo nieuwsgierigheid op prijs. Je raakt daarom ook regelmatig verwikkeld in een gevecht. Het vechtsysteem leent zich veel van het Virtua Fighter vechtsysteem en werkt verrassend goed binnen deze context.Ook kom je Q(uick) T(ime) E(vents) tegen waarbij de speler op specifieke momenten een bepaalde knoppen combinatie moet invoeren om een sequence geslaagd af te ronden. Deze events zullen gamers ook later terugvinden in games als God of War en Heavenly Sword.

Dit alles gaat gepaard met een fantastische soundtrack van componist Yuzo Koshiro die ook games als Streets Of Rage en Shinobi heeft voorzien van een soundtrack. Shenmue is een game die een warm plekje in mijn hart heeft veroverd en ik vind het daarom ook moeilijk negatieve punten van dit spel te benoemen. De enige noemenswaardige minpunten zijn de framerate problemen die af en toe de kop opsteken en natuurlijk het feit dat wij nooit een slotstuk hebben mogen ontvangen van dit pareltje. Het verhaal is unfinished en dat doet mij als Shenmue fan toch een beetje pijn. Maar who knows. Sega heeft aangegeven wel geinteresseerd te zijn in het maken van een nieuwe Shenmue, maar enkel als Microsoft, Nintendo of Sony bereid is om een deel van de ontwikkelingskosten te dragen. Dit uiteraard in ruil voor exclusiviteit.

Conclusie en beoordeling

Shenmue is een adembenemende game die de test der tijd naar mijn mening heeft doorstaan. Het paradepaardje voor de Dreamcast en een game die iedereen gespeeld moet hebben. Grenst aan perfectie.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Revolutionaire graphics.
  • Leuke en interessante personages.
  • Uitmuntende soundtrack.
  • Ongekende vrijheid.
  • Minpunten
  • Af en toe wat framerate issues.
  • Waar is Shenmue 3?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • die japanners zijn zo gek !?!? je moet er maar opkomen

  • En ja hoor, het is weer zondag. Tijd voor het nieuws wat geen nieuws is…

  • HAHAHAHAHAHAHAHA GENIAAL!!!!

  • Oke het is niet 100% hetzelfde, maar toch is dit zeker een van de bizzarste dingen ooit :)

  • Geweldig!

  • WTF…¿

  • Oke, doe dat maar na:)

  • Haha grappig

  • lol xD

  • Weer een 'WTF' artikel xD

  • leuk, maar niet echt bijzonder

  • WTF…

    >__>

  • Dat zag ik een paar dagen terug al op GameTrailers, echt leip :D.

  • Deze stond al heel lang op game 1 hoor ;) maar toch wel knap wat die vent doet^^

  • wahahaha

  • Dat zag ik een paar dagen terug al op GameTrailers, echt leip :D.

  • Heel erg geinig….

  • Whahaah ! Jappeners zijn gestoord! xD

  • haha

  • zit gewoon een fluitje in =') XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren