1. Red Faction: Guerrilla (X360)

Red Faction: Guerrilla (X360)

Als kleine jongen hield ik al van dingen slopen. Niet omdat ik zo gewelddadig was, maar gewoon omdat het prachtig is om een gebouw in elkaar te zien zakken. Als er een programma op national geographic was waarin een gebouw gesloopt werd hing ik voor de buis. En het leukste aan Brainiac vond ik altijd het biljarten aan het eind. Toen ik ouder werd nam mijn voorliefde voor explosieven en vernielingen alleen maar toe.

Ik heb op het strand hele zandkastelen gebouwd, alleen maar om te zien hoe ze in elkaar zouden storten. Als er thuis iets met een hamer gesloopt moest worden was ik er als eerste bij, en als er ergens een huis tegen de grond ging stond ik langs de zijlijn te kijken. Als ik een potje Age of Empires deed legde ik altijd eerst het gehele vijandelijke kamp in de as voordat ik de overwinning behaalde. In Need for Speed reed ik altijd door zoveel mogelijk tuintjes heen, gewoon om te zien hoe tuinhekjes de lucht in vlogen. Met Red Faction: Guerrilla kon ik mijn geluk dan ook niet op.

We schrijven het jaar 2125 en de mensheid heeft meerdere kolonies gesticht op Mars. Het leven is daar, in tegenstelling tot wat er op aarde gesuggereerd wordt, geen pretje; de Earth Defense Force onderdrukt de mijnwerkers en iedereen die het er niet mee eens is krijgt zonder meer een kogel door zijn kop. Te midden van al deze chaos arriveert Alec Mason op Mars om daar een eerlijke baan te zoeken. Als zijn broer bruut vermoordt wordt besluit hij zich ook aan te sluiten bij de Red Faction.

Hoewel Red Facion: Guerrilla (RF:G) een aardig verhaal bevat is dat eigenlijk maar een excuus om te doen waar het in de game allemaal omdraait: Alles en iedereen met de grond gelijk maken. Een van de verkoopargumenten van RF:G is dat je alles kunt slopen en daar is geen woord van gelogen. Alles wat door mensenhanden is gemaakt kan op tal van manieren kapot gemaakt worden. De actie vindt natuurlijk niet plaats op heel Mars, maar op een klein bewoond gebied. Dit gebied is weer ingedeeld in zes sectoren. In het begin van de game is de EDF in iedere sector aanwezig. Jouw doel is om de sectoren een voor een te bevrijden. De manier waarop je dit doet is eenvoudig: verlaag de EDF control van een sector tot nul, en speel alle missies van de sector uit. EDF control bepaalt de mate van aanwezigheid van de EDF in een sector. Je kunt de control omlaag halen door sidemissions te doen en door belangrijke EDF gebouwen met de grond gelijk te maken. Een voordeel hiervan is dat je hierdoor een echte reden hebt om de sidemissions te doen. Ze variëren van een konvooi overvallen tot het zo snel mogelijk slopen van een bepaald gebouw. Helaas zijn ze niet altijd even leuk: Vooral de transporter missies, waarin je een auto zo snel mogelijk van A naar B moet verplaatsen zijn minder goed uitgewerkt. Behalve het naar beneden halen van control heeft het spelen van sidemissions nog twee redenen: De morale gaat omhoog en het levert je salvage op. De morale geeft aan hoe kolonisten in een sector tegen je aankijken. Vermoord je veel kolonisten dan is de morale laag, hang je de brave Hendrik uit dan is de morale hoog. Hoe hoger je morale hoe meer munitie je in munitiekratten vind. Het systeem is wel goed uitgedacht, maar het werkt jammer genoeg niet zo lekker. Salvage is de munteenheid in RF:G. Dit verkrijg je door gebouwen te slopen en missies te doen.

Het slopen zelf werkt heerlijk. Alec is altijd gewapend met een sloophamer, en kan er mee omgaan ook. Het geluid van een sloophamer op metaal geeft altijd een hoop voldoening. Je kunt de bebouwing op Mars op tal van manieren slopen: je kunt met de sloophamer de funderingen wegslaan, je kunt je auto erin parkeren en je kunt natuurlijk ook de raketwerper erbij pakken. Ook in de algemene gameplay speelt de volledig verwoestbare omgeving een grote rol. Ligt er een vijand in dekking en kun je er niet bij? Blaas het muurtje waarachter de lafaard zich verschuilt op. Moet je snel een verdieping naar onderen? Maak gewoon een gat in de vloer. Om al die gebouwen te slopen heb je tal van vette wapens tot je beschikking. De sticky bombs zijn bijvoorbeeld erg leuk om te gebruiken. Je rent een gebouw in, plaats de explosieven, rijdt weg en laat de hele boel de lucht in vliegen. Tegen de tijd dat iemand iets door heeft ben jij al lang en breed verdwenen. Omdat de game in 2125 speelt zijn er ook futuristische wapens aanwezig, waarvan de bruutste nog wel een soort ‘zwart-gat-bom’ is. Deze genereert een zwart gat die alle materie in de buurt opzuigt. Verder heb je nog een röntgen-geweer en een pistool met doelzoekende kogels. Het shooter element zelf werkt prima en voelt vertrouwd aan. Het is alleen jammer dat het ingebouwde coversysteem dat in Gears of War zo’n succes was hier niet goed werkt. Tegen de tijd dat je eindelijk achter een muurtje zit, is het muurtje allang opgeblazen.

Er is dus genoeg te doen op Mars, maar het is jammer dat de planeet niet echt sfeer uitstraalt. Het speelgebied is redelijk groot en elke sector heeft zijn eigen bouwstijl, maar je krijgt nooit het gevoel dat je echt op Mars bent. Dit komt onder andere door de medebewoners. Het enige dat ze doen is rondlopen en af en toe een zinnetje tekst opzeggen. De intelligentie van de kolonisten is sowieso niet erg hoog. Al is er een kleine burgeroorlog gaande op straat, de meeste burgers rijden er gewoon omheen en schijnen het heel gewoon te vinden. Ook hebben ze er geen problemen mee om over een kapotte brug heen te rijden, waarna ze in de afgrond storten en doodgaan. Hierdoor ervaar jij weer een morale drop wat na een tijdje behoorlijk frustrerend wordt. Gelukkig zijn je tegenstanders iets slimmer dan je medeburgers. Ze zoeken meteen dekking als ze een hinderlaag detecteren en ze schromen niet om het muurtje waar jij achter zit aan gort te schieten. Als je na 15 à 16 uur aan het eind van de single-player bent heb je, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, behoorlijk wat tegenstand gehad. Als je het verhaal hebt uitgespeeld betekent dit overigens niet dat er niks meer te doen is op Mars. Je kunt oude sidemissions nog een keer doen en je records verbreken. Maar verreweg het leukste is om na het uitspelen van de game terug te gaan en alles wat nog overeind staat af te breken.

Als je genoeg hebt van de single-player kun je je sloopkunsten ook online vertonen. De spelmodi zelf zijn niet bijster origineel maar door de volledig verwoestbare omgeving krijgt de multi-player van Red Faction een uniek element. Zo wordt campen vrijwel onmogelijk gemaakt en ook snipers kunnen niet de hele tijd in een toren blijven zitten. Een leuke toevoeging in de multi-player zijn de backpacks. Deze hangen aan het begin van het spel aan een aantal rekken. Als je ze oppakt krijg je klein extraatje, bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor korte tijd harder te kunnen lopen. Dit lijkt een beetje op de perks uit Call of Duty en het werkt gewoon erg goed. Aan het begin van elk potje wordt er voor iedereen dezelfde willekeurige startuitrusting uitgekozen. Er is wel een levelsysteem, maar dit geeft je alleen de mogelijkheid om je personage er anders uit te laten zien. Voordeel hiervan is dat je nooit in het nadeel bent tegen spelers die al langer spelen dan jij. En als je thuis met vrienden op de bank een potje wilt doen biedt wrecking crew uitkomst. Hierin is het simpelweg de bedoeling om in korte tijd zoveel mogelijk te slopen. Dit is erg verslavend en leuk om te doen. Het is wel vreemd dat wrecking crew niet online te spelen is.

Conclusie en beoordeling

Red Faction: Guerrilla is grafisch niet geweldig. Ook zitten er een aantal irritante bugs in en is de kunstmatige intelligentie niet om over naar huis te schrijven. Maar al deze kleine minpunten vallen in het niet bij de gigantische fun-factor die Red Faction heeft. Het slopen van gebouwen voelt heerlijk en werkt erg verslavend. Dit komt mede door het grote arsenaal aan toffe wapens dat in de game zit. De single-player houdt je uren aan de buis gekluisterd en als je daar mee klaar bent is er altijd nog een leuke multi-player. Ook met vrienden op de bank kun je je sloopkunsten testen in de wrecking crew modus. Al met al is Red Faction: Guerrilla een bijzonder goede sandbox game waarin je vele uren kunt steken.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Slopen werkt geweldig
  • Toffe wapens
  • lekker pittig
  • genoeg te doen
  • goede multi-player
  • wrecking crew
  • Minpunten
  • slechte AI
  • weining sfeer
  • Irritante bugs
  • wrecking crew niet online

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel een slim idee, maar weten ze dan niet dat mensen het spel te kort vonden ofzo?

  • Het is geen slecht idee om dit zo te doen.



    @ remon_1: jawel, want dat stond in alle reviews. Oftewel: daar gaan ze als dat kan, iets aan veranderen… me dunkt.

  • Wel vette ideeen maar dan hoop ik wel dat ze de game ook 2x zo lang maken =)

  • geeen slecht idee, en had best lol met eerste deel.

  • Altijd goed

    Informneren bij de gamers is uiteindelijk toch wel een beter resultaat

  • Hopelijk wordt Heavenly Sword 2 wel beter dan 1.

    Maar dat moet wel goed komen met deze feedback.

  • kan… niet… wachten…

  • Deel 1 was echt heel tof, alleen een beetje aan de korte kant.

  • downloadbare content hadden ze bij het eerste deel
    ook beloofd indien ie goed werd verkocht dacht ik… ?

    Awel, 'k wacht nog altijd -_-'

  • Mooie om naar de mening te vragen van de gamers. Kan het vervolg alleen maar beter op worden.

  • Het eerste deel was goed alleen te kort. Als ze deel 2 langer en nog beter maken dan hebben ze weer topper op de PS3

  • Nou zolang het hoofdpersonage maar die vrouw blijft komt er wel een deel 2 denk ik =P

  • kan serieus een topper worden.

  • idd

  • 2. The main character will be a –MALE– with martial arts background



    3. The main character will be Kai, but –SHE– will be a more mature woman.



    word het nou een man of een vrouw


  • LEkkers!

  • hoop dat ze er ook op letten, want zo kan je wel goed je games verbeteren

  • dezelfde gameplay+ de heerlijke graphics +een beetje langer dan de vorige keer =een toppertje.

  • @system, is denk ik gewoon om te informeren of ze het bestaande personage willen houden of overgaan tot een mannelijk hoofdpersonage



    tenminste ik neem aan dat kai het meisje was van deel 1, heb hem zelf niet gespeeld

  • 'k hoop een vrouw, dan kan ze weer gaan kereunen als je combo's maakt ^_^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren