1. Prince of Persia: The Forgotten Sands (PS3)

Prince of Persia: The Forgotten Sands (PS3)

Vrouwen, de meest mystieke wezens op aarde. Mannen begrijpen ze niet en doen volgens hen altijd wel ‘iets’ verkeerd. Waarom willen mannen dan altijd indruk maken op vrouwen? De drang om zich voort te planten is een instinctief gevoel dat in de mens leeft, geeft de wetenschap dan als verklaring. Maar om indruk te maken, moet je natuurlijk aan bepaalde voorwaarden voldoen, waarvan eentje “spieren” zijn. Om spieren te kweken moet je sporten, en sporten betekent moeite doen, wat dan weer iets is waar de meeste gamers een hekel aan hebben. Dan richten we ons op onze idealen, de gamepersonages die alles zijn waar we alleen maar van kunnen dromen. Schoolvoorbeeld hiervan is de Prince of Persia, een kerel die op muren kan lopen, aan palen kan slingeren en op pilaren kan klimmen. Na een minder succesvol deel in een getekende stijl, besluit Prince of Persia terug naar zijn roots te gaan met Prince of Persia: The Forgotten Sands.

The Forgotten Sands situeert zich qua verhaal tussen The Sands of Time en Warrior Within. Nadat de prins de zanden heeft bevrijd en oog in oog stond met de vizier, besluit hij een bezoekje te gaan brengen aan zijn broer, Malik. Eenmaal in het koninkrijk, merkt de prins dat zijn broer in een burgeroorlog zit. Malik moet koste wat het kost zijn koninkrijk beschermen, en besluit daarom de enige overgebleven optie te overwegen. Volgens een legende roep je het dodenleger van King Solomon op als je in de schatkamer het medaillon van een stenen muur haalt. Precies wat Malik nodig heeft om de relschoppers uit zijn paleis te jagen! Tegen zijn verwachtingen in, keert het leger zich tegen hem en wordt de situatie alleen maar erger. Het verhaal is uitgelegd in een typische Prince of Persia manier: een beeldschone cutscene aan het begin en voor de rest wat in-game dialogen met goed ingesproken teksten. Hier en daar laat de voice-actor wel een steekje vallen, maar over het algemeen zijn het ouderwets goed ingesproken dialogen die het gemakkelijk maken om het verhaal te volgen. Het blijft wel jammer dat het verhaal een déjà-vu gevoel oproept, en overgenomen lijkt te zijn van het verhaal van ‘The Sands of Time’.

De game is nog steeds onderverdeeld in een aantal essentiële aspecten zoals in elk deel van de Sands trilogie, met voornamelijk platforming en combat. Het platformgedeelte is prachtig uitgewerkt in dit deel. De acrobatie is zoals vanouds, met toch een paar toevoegingen die het hele platformgebeuren net iets dieper doen aanvoelen dan in de delen van de vorige generatie. De leukste toevoeging van al dezen is zonder twijfel de mogelijkheid om het water te bevriezen. Als je een knop ingedrukt houd kan je water bevriezen en het als een platformobject gebruiken om ergens op te klimmen, dus bijvoorbeeld een waterval als muur en een fontein als slingerpaal. Deze kracht, gecombineerd met de andere unieke krachten van de prins, zorgen voor erg uitdagende en vermakelijke platformsessies. Vooral tegen het einde toe vormen zij zelfs de basis voor puur elk van de prins zijn acties. Echter eerder in de game, is het een stuk minder leuk doordat het platformen te gemakkelijk is en niet van niveau van de gebruikelijke Prince of Persia game. Dit is aan de ene kant goed voor nieuwkomers, en aan de andere kant geeft het een beetje een ‘been here, done that’ gevoel bij de liefhebbers van de franchise.

Hoewel het platformen afgezien van een aantal toevoegingen hetzelfde is gebleven, heeft de combat een flinke beurt gekregen. Zo gaat het nu niet meer om combo’s uitvoeren zoals in eerdere delen, maar is de combat een ‘Dynasty Warrior’ achtige tour opgegaan. Hiermee bedoel ik dat je tegen een hele horde tegenstanders moet gaan vechten, maar dit met maar één enkele zwaardcombo en een kickaanval. De bekende sprongaanval mag dan nog behouden zijn gebleven, het hele gebeuren voelt aan als een opeenvolging van knoppen indrukken zonder enige diepgang. De combat in eerdere delen was al niet de beste ooit, het is bij deze nog verergerd en is op de meeste momenten gewoon niet leuk om te doen. Het enige goede aan al dit is dat het een beetje variatie biedt tussen de platformgedeeltes door, en dat de speciale krachten nog best leuk om te gebruiken zijn. Gelukkig ben je hier niet zo lang mee bezig in de game en haalt het het hele gebeuren niet onderuit. Hoe dan ook, de combat blijft ondermaats, vooral als je het met veel sterkere titels vergelijkt in het genre als Assassin’s Creed.

Wat me ook erg opviel, was het gebrek aan originaliteit in de game. Je ziet niet bijster veel originele omgevingen in het spel, iets dat ik toch wel erg miste. In The Two Thrones werd Babylon in oorlog erg mooi weergegeven, en er waren zeker ook een paar unieke omgevingen in Warrior Within en Sands of Time. Helaas ben ik in The Forgotten Sands geen enkele memorabele plek tegengekomen, behalve dan bij het eindgevecht. Daarnaast zijn er ook een aantal dingen gewoon overgenomen van andere games, in het bijzonder van God of War. Zo krijg je nu rode orbjes als ervaringspunten om je krachten te verbeteren als je tegenstanders gevloerd hebt, en moet je nu ook op kraaien springen om langs een stuk open lucht te komen. Regelrecht ‘knip- en plakwerk’ dus. Hoewel deze elementen best goed geïmplementeerd zijn en tof zijn om uit te voeren, blijft het jammer dat Ubisoft niet zelf iets heeft verzonnen.

The Sands of Time werd toentertijd voor vele dingen geprezen. Grote pluspunten aan de game waren zeker de sfeer en de puzzels, die essentieel waren om de ervaring soepel en fijn te doen verlopen. Dit zit gelukkig nog helemaal goed in The Forgotten Sands, de puzzels zijn erg goed gevonden en tof om uit te voeren, en de sfeer is erg goed weergegeven dankzij prachtige muziek. De verslavende flow die je de dwingt de game tot het einde door te spelen, is ook weer aanwezig. Het uitspelen zelf duurt overigens niet zo heel erg lang. Na een negental uurtjes zie je de credits al scrollen. Er mag dan wel een optionele challenge mode zijn of de mogelijkheid om met Ezio Auditore da Firenze van Assassin’s Creed te spelen, aangezien de combat net niet leuk is wil je daar liefst zo ver mogelijk vandaan van blijven. De mogelijkheid om van skin te veranderen is wel erg leuk, vooral omdat de prins nu een erg onaangenaam gezicht heeft verkregen na zijn incidentje met de vizier in The Sands of Time.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia: The Forgotten Sands is een ode aan de liefhebbers, maar heeft een aantal gebreken die de ervaring aanzienlijk minder charme geven. De combat is gewoon slecht, het gebrek aan originaliteit is teleurstellend en er is veel te weinig content. Desalniettemin is het platformgedeelte nog nooit zo goed geweest, en is de sfeer nog altijd dik in orde. Ubisoft had de game niet zo snel moeten uitbrengen, en hadden wat meer tijd moeten gebruiken om de game te optimaliseren. Helaas, heeft het uitbrengen met de film toch duidelijk effect gehad op het eindproduct van The Forgotten Sands, ondanks dat de film er helemaal niets mee te maken heeft. Hierdoor voelt het product incompleet, en stelt het op teveel vlakken teleur om zich te kunnen meten met voorgaande delen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Platformgedeelte
  • Sfeer
  • Puzzels
  • Flow
  • Beginnersvriendelijk
  • Minpunten
  • Voelt incompleet
  • Teveel déjà-vu gevoelens voor kenners
  • Combat
  • Content
  • Gezicht van de prins

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • w00p w00p

  • Ready At Dawn is echt in korte tijd een van mijn favoriete ontwikkelaars geworden. Daxter en God of War zijn parels. Okami schijnt ook heel goed te worden.



    Ik zou graag een nieuwe franchise van Ready At Dawn op de X360/PS3 willen zien.

  • Ja consoles zijn gewoon de shit. Wie wilt er nou voor de handhelds nog wat maken :P. Wel beter dat ze het doen.

  • Hier gaan we zeker mee van horen. Deze gasten weten wat ze doen en als je ziet wat ze uit de PSP halen is dat echt geweldig.

    Mag hopen dat Sony zo slim is om ze in te lijven.



    Trouwens als je denkt dat ze niets kunnen op de consoles….

    Think twice:

    gasten komen uit de console / PC wereld. Werknemrs zijn veelal afkomstig van Blizzard en Naughty Dog.



    @ Rano: Clover/Seed is verantwoordelijk voor het fantastische Okami.

    Ready at Dawn maakt alleen de, naar verwachting uitstekende, port






  • Toffe ontwikkelaar! Tis te hopen dat die niet worden opgekocht door een groter bedrijf.

  • @ Brainstormer



    Handhelds en homeconsoles kunnen ook aanvullend zijn hoor. Ik speel Gears of War/COD4/PGR4 het meest thuis op groot scherm en binnenkort God of War op de PSP in het vliegtuig, op vakantie of gewoon 's avonds ff hangend op de bank.



    Zijn gewoon twee verschillende gamemogelijkheden


  • hopelijk zijn ze net zo getalenteerd voor de consoles.

  • @ TheMart

    Ben het volledig met je eens, en wat betreft GowCoO,
    hopelijk *koop* je hem dan, ookal is het een *Sony*-exclusive… :p

    OT; Spijtig voor de psp natuurlijk, beste psp-devs imo… :-(

  • Hun psp-games zijn zo'n beetje het beste wat er voor de psp te krijgen is, dus ben ik benieuwd wat ze voor de console te voorschijn kunnen toveren!

  • aaa kom maar naar de wii !!

  • We zullen zien wat ze er van gaan maken :)

  • GoW3 natuurlijk ben benieuwd wat ze nog meer gaan doen.

  • Dit bedrijf heeft echt verstand van ontwikkelen. Al 2 PSP Toppers en Okami die komt er ookal aan.

  • ben benieuwd wat die nieuwe franshise zal gaan worden.

  • Daxter was echt geen topper, ik wacht af op de nieuwe God Of War; Ik hoop dat ze nog leuke PSP-games gaan maken, overigens mogen ze nieuwe games maken voor de PS3.

  • Ready at Down _O_

  • Mooi voor ze.

  • als ze al zulke heerlijke games op de psp kunnen maken, hoe vet zou het dan worden als ze games gaan ontwikkelen voor de ps3 en de xbox!

  • Ik ben eerst nog benieuwd naar Okami. Wanneer ze daar een mooi product van afleveren, dan heb ik verder vertrouwen in de studio. Dat heb ik eigenlijk toch al, want Daxter en GoW zijn beide erg goede games.

  • Ehh God of War voor 360? :p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren