1. ModNation Racers (PS3)

ModNation Racers (PS3)

Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen; Ik ben geen raceliefhebber. Nooit geweest ook. Maar blijkbaar ben ik er toch niet zo slecht in als ik dacht. Niet in ModNation Racers in ieder geval. En dat zegt iets over de toegankelijkheid van deze game. Een groot pluspunt natuurlijk, want hoewel de Play, Create & Share-aspecten bijzonder leuke en belangrijke toevoegingen zijn, willen de meeste gamers toch vooral gewoon lekker racen.

In ModNation Racers is er een hoop te doen. Zoveel zelfs, dat het in het begin misschien een beetje overweldigend is. Maar de presentatie van de game zuigt je er binnen een mum van tijd in. Grafisch ziet het er prima uit en is het voorzien van een erg leuke, vrolijke soundtrack. Daarnaast kent de game ook een gestroomlijnd menu, met een aantal unieke leuke extra’s die het sociale aspect bevorderen en het totaalpakket erg toegankelijk maken. Via het gebruikelijke START-menu kun je snel en gemakkelijk de diverse opties en modi doorbladeren. Maar heb je niet zo’n haast en vind je het leuk om zomaar met wat willekeurige mensen rond te rijden, te kletsen en karts/karakters en tracks uit te wisselen, dan kun je even blijven hangen in de zogenaamde ‘ModNation Hotspot’. Dit is een interactief ‘plein’ waar je, als je beschikt over een internetverbinding (iets dat zeker aan te raden is bij ModNation Racers), vrij rond kunt rijden met andere spelers. Het is in essentie niets meer dan een interactief menu waarin je naar de verschillende onderdelen die de game te bieden heeft toe rijdt en zo direct kunt beginnen met spelen, bouwen of delen.

In de ModNation Hotspot worden ook de meest populaire karakters (gemaakt door anderen) tentoongesteld, de beste tijden weergegeven en persoonlijke creaties door andere geshowcased. Daarnaast kun je ook je vrienden en alle toevallige passanten uitnodigen om je te vergezellen in de Hotspot of met zijn allen een race te starten.

Maar later meer hierover. En als je het bovengenoemde allemaal niet zit zitten, dan is er geen reden om te stoppen met lezen. ModNation Racers beschikt namelijk ook over een complete en uitdagende Career-mode. Interessant voor zowel de casual speler, de sociale speler, de verzamelaar, de creator en de hardcore speler. In deze mode heb je verschillende competities, net zoals je in Mario Kart de verschillende ‘Cups’ hebt. Ik maak hier bewust een vergelijking met de kartracer van Nintendo, want beide games hebben nog wel meer met elkaar gemeen. Zo zijn er tijdens de races verschillende power-ups beschikbaar. Deze power-ups geven je karakter een bepaalde soort aanval, of een extra ‘boost’ die je op elk gewenst moment in kunt zetten. Maar pas op, want als je zelf wordt geraakt door een tegenstander, dan ben je direct alles kwijt.

Als je meerdere power-ups op weet te pakken, dan versterk je de aanval die je al had. Er zijn in totaal drie niveaus, waarbij – afhankelijk van de power-up – het hoogste niveau een behoorlijk bereik en impact heeft. Maar er komt meer bij kijken dan dat, in ModNation Racers. Zoals ik al aangaf, kun je in de game dus boost gebruiken. Je kunt je boostmeter vullen door bijvoorbeeld te driften, tegen je tegenstander aan te beuken, of toffe tricks uit te voeren terwijl je in de lucht hangt. Als er voldoende in de boostmeter zit, dan kun je deze ook op een andere manier inzetten, namelijk door het te gebruiken als schild.

Zodra een tegenstander je aanvalt, dan hoor je vlak voor het moment van impact een waarschuwend geluid. Beschik je over voldoende boost, dan is dit het moment om dat om te zetten in een schild. Als je het goed weet te timen, dan kun je op deze manier een aanval afweren en zul je je positie niet verliezen.

Er komt echter meer bij kijken tijdens het racen in ModNation Racers. Zo is het aan jou of je je boost direct gebruikt om zo snel mogelijk de koppositie te veroveren, maar kun je er ook voor kiezen om op safe te spelen. Bijvoorbeeld door je boost te sparen, zodat je altijd een schild hebt om vijandelijke aanvallen af te kunnen weren en op het laatste moment je eigen power-ups in te zetten.

Tijdens de races zijn er ook zogenaamde ‘triggers’ te vinden. Dit zijn zones waar je overheen moet rijden, zodat ze een mechanisme activeren waarmee je de tegenstanders die zich voor je bevinden kunt hinderen met obstakels. Denk aan rollende vuurtonnen, gigantische massieven beelden die omvallen en diverse andere ‘vallen’. Dit levert vaak leuke situaties op, vooral als je je de game in splitscreen speelt met drie andere vrienden.

Tijdens het spelen van de Career-Mode speel je verschillende ‘items’ vrij. Deze kun je dan weer naar hartelust gebruiken in je eigen creaties. Erg leuk zijn ook de bonus items, exclusieve materialen of versieringen die je alleen kunt verdienen door bepaalde ‘challenges’ te behalen in een race, zoals bijvoorbeeld het neerhalen van een bepaalde tegenstander of door alle shortcuts op een track te vinden. Het gaat dus niet alleen maar om het behalen van de eerste plaats in de Career Mode. Er komt veel meer bij kijken en dit zorgt ervoor dat je steeds weer terug komt voor meer.

Bovenstaand wordt allemaal op een leuke manier gepresenteerd middels een simpel, maar vermakelijk verhaaltje met je eigen karakter in de hoofdrol. De races worden van commentaar voorzien door twee geestige verslaggevers en tussendoor krijg je grappige reclames te zien van diverse kartontwerpers- en merken.

ModNation Racers maakt het mogelijk om middels een 4 player split-screen tegen drie vrienden te spelen. Met z’n vieren tegelijk op een baan spelen die je zelf hebt gemaakt, waarbij ieder zijn eigen persoonlijke karakter gebruikt is een geweldige ervaring en biedt vele avonden plezier. Een leuke extra is ook de mogelijkheid om lokaal met twee personen aan een multiplayer-race deel te nemen.

Via het snelmenu (op te roepen door de R3-toets in te drukken) kun je altijd zien waar je PSN-vrienden zich bevinden, wat ze aan het doen zijn en of het mogelijk is ze te vergezellen in Casual Races, of proberen om hun tijd op de zogenaamde ‘Hot Lap’ te verbeteren.

Verder kun je meedoen aan zogenaamde ‘XP races’. Hiervoor krijg je XP toegewezen voor de door jou behaalde resultaten. Samen met je online level, zal zo ook je aanzien stijgen.

Je kunt natuurlijk ook zelf je vrienden uitnodigen in een gameroom en een aantal races spelen volgens jouw regels. Je bent niet altijd afhankelijk van wat anderen aan het doen zijn. In een Custom Casual Gameroom bepaal jij de regels. Je stelt het aantal rondes in en kiest de snelheidsklasse en de tracks waarop wordt geracet. Helaas is het gebrek aan een zogenaamde 'Battle mode', zoals we die kennen uit Mario Kart, wel een beetje een domper. Wellicht is dit nog een leuk idee voor toekomstige Downloadable Content.

In de Casual Gameroom kun je ervoor kiezen om de tracks uit de Career-Mode te gebruiken, maar het is natuurlijk veel leuker om je eigen tracks of de tracks van anderen hiervoor in te zetten. En dat brengt me op misschien wel het grootste speerpunt van ModNation Racers; het maken en het delen van je eigen creaties.

Een ieder die bekend is met LittleBigPlanet heeft al kunnen proeven van de mogelijkheden die dit concept met zich meebrengt. De tools en de sociale middelen die ModNation Racers hiervoor met zich meebrengt zijn van een ongekend niveau. Zo kun je je eigen race-avatars (Ook wel ‘Mods’) maken, je eigen karts tot in de kleinste detail vormgeven en geweldige eigen racetracks maken. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Via het (interactieve) menu kom je bij het zogenaamde ‘Creation Station’, de omgeving waarin het creatieve brein helemaal los kan gaan. Hier heb je de mogelijkheid om je Mods, je karts en je racetracks te maken en te beheren. Per item krijg je een gigantisch arsenaal aan opties voor je kiezen, allen onderverdeeld in sub-categorieën. Bij de mods zijn dit bijvoorbeeld het hoofd, de ogen, de neus, de lippen, de mond, de torso, de huidskleur, accessoires en ga zo maar door. Bij de karts kies je de body, de kleur, het soort lak, het materiaal, de motor, de velgen, de afstelling van het onderstel, het stuur, de stoel... eigenlijk veel te veel om op te noemen. Bedenk het, en het is mogelijk in de Create Mode. Je bent enkel beperkt door je eigen fantasie.

Mocht je inspiratie op willen doen, of zelf geen zin hebben om aan de slag te gaan met het creëren van je eigen content, dan kun je door de gepubliceerde items van anderen heen bladeren en deze downloaden, beoordelen en je reactie er op achter laten. Tracks die je leuk vind kun je opslaan in je favorieten en dowloaden voor gebruik in Casual Gamerooms, of tijdens het racen met je vrienden in de splitscreen-mode. Sommige tracks kun je zelfs naar eigen inzicht aanpassen en zo nóg beter maken, als de originele auteur dit toelaat.

Als je het leuk vind om zelf aan de slag te gaan, dan is het publiceren van je creaties een belangrijk onderdeel van het proces. Hier werk je naartoe. Hiervoor stop je die paar extra uren in het finetunen van je tracks, je karakters en je karts. Hiermee krijg je misschien wel de oneindige room die je toekomt en eindig je tussen de meest populaire creaties in de ModNation Hotspot!

De belangrijkste, en tegelijk ook de meest indrukwekkende tool van het Play, Create & Share-aspect van de game is toch wel de track-editor. Aanvankelijk wilde ik een aantal tutorials bij mijn recensie schrijven, maar aangezien de game zelf over uitstekende en zeer complete video-tutorials beschikt waarmee je binnen een mum van tijd aan de slag kunt, wil ik je alleen nog een handige tip meegeven. Maar hier kom ik zodirect op terug. Eerst iets meer over de werking van de track-editor;

Je bent heel vrij in het vormgeven van je creaties. Van de thematiek en de omgevingen, tot aan de stand van de zon en de snelheid waarmee de wolken zich over het landschap bewegen, je kunt hier heel precies en heel snel veranderingen in aanbrengen.

Vroeger, in oudere racesgames waarin je zelf tracks kon maken, kon je vaak een aantal voorgevormde delen van je circuit achter elkaar leggen. Je was qua mogelijkheden beperkt tot hetgeen de ontwikkelaar voor je had bedacht. Zo was je allereerst erg lang bezig, en was je daarnaast nooit 100% tevreden met het eindresultaat.

Maar niet in ModNation Racers! Als je begint met een track, dan kun je deze als het ware zelf ‘rijden’. Terwijl je met je kart naar voren rijdt en bochten maakt, zal het wegdek zich direct vanuit het niets achter de indicator aan vormen. Je kunt hierbij dwars door gebergtes heen rijden, de hoogte en diepte direct bepalen en de meest mooie of uitdagende bochten creeëren. Wil je onder een stuk hoger geleden wegdek door? Geen probleem. De editor maakt ‘on the fly’ een brug aan.

Wat de omgeving betreft kun je je ook helemaal laten gaan. Met een zogenaamde ‘brush’ kun je hele gebergten ‘tekenen’. Er zijn diverse brushes, elk bedoeld voor verschillende resultaten. Denk aan bijvoorbeeld duinen, maar ook aan hoge puntige bergen en zelfs vulkanen. Op en om je circuit kun je naar hartelust objecten plaatsen. Tunnels, lantaarpalen, bomen, wegwijspijlen, huizen, hotels, bankjes, borden, geanimeerde koeien en kippen; je kunt het zo gek niet bedenken. Ook de diverse gameplay-elementen heb je helemaal in eigen hand. Power-ups, boostpads en jumps kun je nauwkeurig plaatsen en op elkaar afstemmen. Ook kun je de zogenaamde tactische ‘triggers’ die ook in de meegeleverde tracks uit de Career-mode zitten, naar eigen inzicht plaatsen en verbinden met diverse vallen en obstakels.

Dit alles kan een hoop tijd in beslag nemen. En ondanks dat de besturing van de track-editor prima in orde is en het proces hierdoor erg soepel verloopt, blijft het creëren van dergelijke constructies toch een tijdrovend proces met een controller. Het is jammer dat de game geen muis- en toetsenbord ondersteunt. Iets waar de jongens en meisjes van Media Molecule wel gehoor aan zullen geven in LittleBigPlanet 2.

Dan nog de handige tip waar ik het eerder even over had, en een hele aardige toevoeging van de track-editor:

De auto-create tool. Men neemt een digitale kwast, strijkt even langs het wegdek en de editor zal op magische wijze allerlei mooie attributen rondom en op het wegdek plaatsen. Hele dorpen schieten uit de grond en het wegdek ligt opeens vol met gameplay-elementen.

Natuurlijk is dit te makkelijk, en het gaat ook niet altijd helemaal goed. Maar dit geeft je wel een zetje in de rug. Daarna kun je namelijk zelf weer naar eigen inzicht gaan schuiven en de puntjes op de ‘i’ zetten. Soms is het helemáál niet wat je in gedachten had, maar gelukkig is er dan nog de handige ‘rewind’-knop!

Conclusie en beoordeling

ModNation Racers is een fantastische kart-game en weet het Play, Create & Share concept naar nieuwe hoogten te tillen. Zowel de creatieveling als de casual speler zal zich met deze game uitstekend weten te vermaken. En dat hoef je niet alleen te doen. Zowel online als offline kun je tegen je vrienden racen. Dit alles op een vrijwel oneindig aantal fantastische tracks, en allemaal met een persoonlijk en creatief tintje.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Speelt heerlijk
  • Het Play, Create & Share-concept weet zich in deze game wederom te bewijzen
  • player split-screen
  • Minpunten
  • Geen Battle-mode, zoals in Mario Kart
  • Af en toe kleine bugs in de track-editor
  • Laadtijden zijn wel erg lang

Dit artikel delen

Over de auteur

Caemgen Ik speel graag games :-)

Reacties

  • jammer

  • Net de trailer bekeken en ik moet zeggen, het ziet er interessant uit. Even afwachten alleen of het wel iets voor mij is :).

  • Lijkt me best grappig :)

  • Idd jammer lijkt me echt een toffe game

  • ik vond de game er maar doodsaai uitzien, mijn interesse heeft het NOG niet, misschien dat er binnenkort een paar vette trailers uitkomen die mij wel warm kunnen draaien.



    van wat ik tot nu toe heb gezien word ik er in ieder geval niet warm van.

  • ik moet zeggen dat het er goed uitziet!

    maar wel een behoorlijk minpunt, dat die een half jaar later komt dan de PC.

  • Jammer voor de mensen die hem willen kopen, mij lijkt het spel persoonlijk niet veel aan op een 360

  • heb er nog niet eens van gehoord

  • Ik hou die game allang niet meer in de gaten.

  • Ik wacht al 4 jaar op die game ;) maar 4 jaar geleden zag het er nog \"goed\" uit.. de graphics zijn nu zwaar achterhaald.

  • Verdomme!

  • boeiend :)

  • ach downloaden dan maar he niet meer dan logisch ;)

  • dat is een flinke tijd na de PC-versie!

  • ik wacht er naar uit :D

  • Jammer…. ik dacht dat er nooit wat werd uitgesteld voor de 360 want dat was zo'n ontwikkelingsvriendelijke console och furyan? :P

  • PC Ownt.

  • nog nooit van gehoord…

  • T. Gamer



    Laten we het erop houden dat er op de 360 een stuk minder uitgesteld of gecancelled wordt dan op de PS3 :P

  • Zo he!

    Daar zit nogal wat tijd tussen…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren