1. Eternal Sonata (X360)

Eternal Sonata (X360)

Frédéric François Chopin, een grote naam in de wereld van de klassieke muziek. Niet alleen heeft zijn muziek invloed op de muziek van nu, de armen van zijn aanstekelijke prachtige muziek hebben zich zelfs al gespreid naar de gamewereld. Daaruit onstaat een wereld vol magische wezens, prachtige omgevingen en verbluffende muziek. Welkom in het spel genaamd: Eternal Sonata.

Het spel start in de kamer van Chopin waar de frans-poolse componist in een diepe coma ligt. De arts weet niet goed wat hij ermee moet en legt aan de vrouw in de kamer uit dat mensen prachtige beelden zien en meemaken als ze in een coma liggen. Dit is wat er ook gaande is in het brein van onze componist. In zijn coma ontdekt hij een prachtige wereld die in het teken van de muziek staat. Zo zul je vaak muziek termen tegenkomen als allegretto en falsetto. Deze pracht wereld heeft ook magische elementen. De mensen die aan een ernstige ziekte leiden en niet lang meer te leven hebben bezitten magische krachten. Hoe korter je te leven hebt des te krachtiger worden de krachten. Polka, een aardig jong meisje bezit over sterke magie. Ze is ontzettend lief maar toch krijgen de mensen in het dorp spontaan een paniek aanval als ze haar zien. De mensen denken dat als je magie bezit je dan ook "gezonde" mensen kunt besmetten. Chopin ontmoet Polka en hij mag haar wel. Ze krijgen een speciale band die zeer goed is uitgewerkt. Je voelt echt mee met de personages, vooral Polka, en er borrelde toch echt wat woede in mij op toen ik door het dorp liep en door iedereen werd nagekeken en rot opmerkingen naar mijn hoofd kreeg geslingerd.

Tijdens de game ontmoet je ook nog het dynamische duo Allegretto en Beat. Het zijn straat kinderen die stelen om te overleven. Ze zijn net als Polka en Chopin, die besloten heeft met haar mee te gaan, ook op weg om de problemen in hun gebied voor te leggen bij het bestuur van het land zelf.

Onderweg ontmoeten ze meerdere reisgenoten met leuke muziek namen en ook met hun krijg je een prachtige band. Tijdens het avontuur zul je ook de nodige obstakels zoals monsters tegenkomen. Het vechtsysteem werkt erg fijn. Je begint het gevecht met drie mensen. Je kunt buiten de gevechten om deze personages natuurlijk ook omwisselen. Er is ook een mogelijkheid een gevecht te ontlopen door LB ingedrukt te houden. Dit moet gebreuren voordat je aanvalt anders kan het niet meer. Maar goed, het vechten is een mix van real-time en turn based combat. Je hebt een soort balk aan het begin van het gevecht die, naarmate je beter word, snel leegloopt. Tijdens het dalen van de van de tijd heb je de kans om vrij rond te lopen en aan te vallen. Als de balk eenmaal leeg is dan is de vijand aan de beurt om jou aan te vallen. Tijdens deze aanvallen kun je wel blokkeren als je goed timed en kunt na een tijdje zelfs counteren.

Het level systeem is redelijk simpel uitgewerkt en zou naar mijn mening wel iets anders mogen zijn. Degene die de meeste schade tijdens een gevecht heeft gedaan krijgt ook de meeste ervaringspunten die ik even afkort als xp. Naarmate je meer xp krijgt, levelt je personage, krijgt hogere stats en krijgt hij betere skills of spells. Dit is opzich wel goed gedaan alleen krijg je naarmate je de game langer speelt grote gaten in het verschil van level. Als je bijvoorbeeld één personage veel gebruikt zal hij sterker worden dan de rest en dan dus ook vaker worden gebruikt in gevechten. Je krijgt dan dat de anderen een beetje worden verwaarsloosd en het gebeurde mij dus dat ik één sterk personage had en twee slappe. Dit was best hinderlijk bij de moeilijkere eindbaas gevechten. Deze gevechten zijn trouwens ook een vermelding waardig want ze zijn zeer leuk maar lijken wel veel op elkaar. Het is bijna de hele tijd een episch gevecht tegen een wezen dat een paar spectaculaire aanvallen op je afvuurt.

Eternal Sonata maakt gebruikt van zogenaamde Cell-shading graphics. Deze graphics zijn een ware lust voor het oog. De personages hebben prachtige kostuums aan die zeer goed meebewegen bij de bewegingen van het personage.

De omgevingen zijn ook echt prachtige. Van fluorescerende wouden in het nachtlicht tot prachtige rijkelijk bevruchte uitgestrekte vlaktes in het zonlicht. Ook zul je in de omgevingen weer muziek elementen aantreffen. Zo heb je bomen waar muzieknoten in hangen en save-punten in de vorm van een G-sleutel. De save punten ben ik overigens minder over te spreken. Op de momenten dat je ze echt nodig had staan ze er niet en bij gebieden waar amper iets gebeurd staan er genoeg. Dit was zeer irritant voor de moeilijke gebieden waar er maar één in het uur stond.

Eternal Sonata heeft ook erg goede puzzel elementen in het spel weten te stoppen. Zo heb je een enorm kasteel waar je je weg door zult moeten vinden doormiddel van het omzetten van schakelaars. Dit soort puzzels zul je vaak tegenkomen. Ook heb je vaak dat je door allerlei teleporters moet gaan om zo uiteindelijk het doolhoof van monsters en teleporters te verlaten. Tijdens deze en eigenlijk alle momenten in het spel zal het bewandelen van de wereld worden begeleid door prachtige muziek. Het meeste gecomponeerd door meneer Chopin zelf.

Tijdens het spelen zul je ook stukjes geschiedenis over zijn werken en de man zelf tegenkomen. Het is er met de beste bedoelingen in gedaan maar het verpestte soms wel degelijk de spel ervaring. Je hebt net een geweldig eindbaas gevecht achter de rug en opeens krijg je een wit scherm te zien met een stukje geschiedenis erop om daarna weer terug te keren naar de sprookjes wereld. Dit hadden ze beter als een extra in het menu kunnen plaatsen in plaats van midden in het spel.

Dan is er nog de co-op die Eternal Sonata bezit. Deze is wel goed uitgewerkt maar voegt niet veel toe aan de speelervaring. De speler die bij je komt kan alleen maar één of twee personages in het gevecht besturen. Verder zitten er geen extra features bij voor de co-op. Dit is zeker een gemiste kans aangezien ze er best leuke dingen als minigames of een extra mode bij zouden kunnen doen. Als we dan toch over minigames spreken, dit zit slechts naar mijn weten één keer in het spel. Het is erg jammer dat Eternal Sonata daardoor zo lineair is. Je moet je perfect aan de verhaallijn houden wat verder is er niet veel te doen. Het spel mist side quests. Natuurlijk zullen er mensen zijn die dit geweldig vinden maar dit vond ik toch wel jammer.

Conclusie en beoordeling

Eternal Sonata is een prachtige RPG met geweldige graphics en heerlijke muziek maar mist hier en daar een paar dingen zoals een goede co-op. Als je over de kleine fouten heen kunt kijken dan heb je een prachtig spel dat een echt aanrader voor elke (J)RPG liefhebber is.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Band met personages
  • Muziek
  • Graphics
  • Puzzel element
  • Vechtsysteem
  • Minpunten
  • Lineair
  • Slechte co-op
  • Level systeem
  • Geschiedenis stukken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nog nooit van gehoord.

  • idd als het meer op een japanse rpg lijkt dan hoef ik hem niet hou die video beelden wel in de gaten

  • We worden doodgegooit met RPG's, ik hou deze met één oog in de gaten.

  • Doodgegooit met RPG's? Sorry, maar de leuke RPG's (Japanse dus, persoonlijk, ik weet het) komen maar mondjesmaat naar het westen. Laat deze game dus maar komen!

  • De trailer en gameplay presentatie van deze game zagen er erg leuk uit. Ik hou deze in de gaten, al vrees ik wel dat ik weer mn pc zal moeten upgraden…

  • Nog nooit van gehoord, maar klinkt wel interessant.

  • Intresting….

  • Realtime JPRG, joepie!

  • interesant

  • Ken het niet!

  • Ik houd wel van Mythologische games, houd dus deze zeker in de gaten.

  • …nooit van gehoord

  • nooit van gehoord, maar als liefhebber van griekse mythes lijkt het me een hele vette game

  • Ik vond dat gevecht in die trailer er nog best wel vet uitzien. Dus dit wordt misschien nog wel wat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren