1. BioShock (PS3)

BioShock (PS3)

‘Daar zien we een Carcharodon carcharias, oftewel mensenhaai. De enige dieren die langer worden zijn de walvishaai, die tot dertien meter lang kan worden, en de reuzenhaai. Deze kan ‘slechts’ tien meter lang worden. Als we op de rotsen kijken, kunnen we de Colpophyllia zien. Simpelweg wordt het hersenkoraal genoemd, hun naam hebben ze te danken aan hun vorm. Als we dieper gaan kijken, dan kunnen we… ‘Huh?’ ‘Wat is dat?’ ‘Even contact opnemen met de studio… sorry kijkers, maar dit lijkt een soort onderwaterstad te zijn. We zullen de uitzending eerder moeten stoppen om dit nader te kunnen onderzoeken, onze excuses voor het ongemak.’

Aangezien Bioshock eerst een exclusive voor de Xbox 360 was, bleven ontgoochelde PS3-bezitters op hun honger zitten. Maar na ongeveer een jaar wachten, kregen ook zij de kans om deze First-Person shooter te spelen.

- De Atlantische Oceaan bedekt ongeveer één vijfde van de aarde -

Bioshock speelt zich af in Rapture, een stad die opgericht werd door ene Andrew Ryan. Het was zijn plan om enkel belangrijke mensen, waaronder wetenschappers en medici, samen te brengen in een gesloten wereld, zonder enige bemoeinissen van het ‘gewone’ of ‘mindere’ volk. Toen de stad nog in opbouw was, werd er een slak gevonden die ‘Adam’ bevat. Dit goedje zorgde ervoor dat mensen zich genetisch konden manipuleren, waardoor ze beter werden in hun specialeiten dan normaal. Dit zou uitdraaien tot de ondergang van de eens zo veelbelovende stad. Een tijd later, in 1960, vliegt Jack, de hoofdrolspeler, met een vliegtuig over de Atlantische Oceaan. Het toestel stort neer en hij blijkt de enige overlevende te zijn. Doorheen brandende brokstukken zwemt hij naar een vuurtoren waar een duikersklok vindt, welke hem vervolgens naar Rapture brengt. Al snel heeft hij door dat er iets niet pluis is, en wilt hij de onderwaterstad verlaten. Maar dit is tegen de wil van Andrew Ryan gerekend, die ervan uit gaat dat Jack een spion is. Met deze gedachte wil hij er alles aan doen om hem om te leggen. Na een tijdje komt Jack in contact met Atlas, hij wilt samen met zijn gezin en hem, de stad verlaten.

Het ijzersterke verhaal wordt verteld door personen die via de radio spreken en de speler opdrachten voorschotelen, maar om meer te weten te komen over het verhaal zijn er geluidsdagboeken te verzamelen. Die zijn achtergelaten door bewoners, waarin ze vertellen over het leven in Rapture, en doen ze hun verhaal. De stemmen die dan te horen zijn, worden met een overtuigende emotie overgebracht waardoor het verhaal nog beter in de verf wordt gezet. Naast deze zullen er doorheen de game meerdere stemmen te horen zijn, waaronder de stemmen van ‘Splicers’ die de lege gangen vullen. Zij waren eerst mensen, maar door een overdosis Adam werden ze gemuteerd. Je hebt ze in verschillende soorten, waarvan de opmerkelijkste de ‘Houdini-Splicer’ is, hij kan opeens uit het niets tevoorschijn komen en zal je in de rug aanvallen. De vele vijanden zorgen voor een goede afwisseling, die het speelplezier zeker ten goede komen. Het belangrijkste middel tegen de vijanden zijn de verschillende wapens, inclusief bijhorende upgrades. Naarmate het spel vordert, krijg je steeds meer wapens ter beschikking. Af en toe kunnen deze via een machine geüpdrade worden. Kies wijs, want één machine is gelijk aan één upgrade. Wapens kunnen tevens verschillende soorten munitie gebruiken, zoals pantserdoorborende kogels. Je kunt hier maar een bepaalde hoeveelheid van meedragen, en het moment waarop je ze gebruikt worden moet juist gekozen worden. Alle keuzes die in Bioshock gemaakt worden, hebben op een diepgaande manier effect op het verdere verloop van het spel.

- De Atlantische Oceaan is ongeveer 3926 meter diep, vanaf 200 meter dringt het zonlicht niet meer door -

Het blijft niet bij deze beslissingen, aangezien de Big Daddy’s, oorspronkelijk degenen die meehielpen aan de bouw van de stad, Little Sisters onder hun hoede genomen hebben. Zoals de naam het al een beetje zegt, zijn dit kleine meisjes. Met een grote injectiespuit schuimen ze Rapture af, op zoek naar Adam. Hiermee zuigen ze het spul uit de lijken, waardoor de meisjes waardevol zijn. De Big Daddy is van nature niet agressief, maar als iemand aan zijn Little Sister komt, is het oppassen geblazen. Dan zorgen ze voor een grote uitdaging, omdat ze zo sterk zijn. Het kan meermaals gebeuren dat, wanneer je gestorven bent, je bij een ‘Vita Chamber’ uitkomt. Dit zijn bepaalde punten in het spel om terug tot leven te komen, welke bijzonder nuttig zijn. Als de Big Daddy verslagen is, moet er opnieuw een morele keuze gemaakt worden. Hoe het einde van het spel eruit ziet hangt van de beslissingen af. Ofwel de Little Sister ‘oogsten’, en zo meer Adam verkrijgen. Of ze vrijlaten, maar minder Adam krijgen, en hopen dat ze voor nieuwe Plasmids zorgen. Dat zijn speciale krachten die meermaals goed van pas kunnen komen. Zo is er de mogelijkheid om elektriciteit uit je vingertoppen te schieten, of bijen uit je aders te laten vliegen. Opvallend is dat de reactie van de omgeving mede de uitkomst van een gevecht gepaald. Een vijand kan je in brand zetten, zodat deze zich gaat blussen in een plas water. Diezelfde plas kan daarna onder elektriciteit gezet worden. Dit alles zorgt voor bijzondere taferelen, maar om dit allemaal te kunnen is er EVE nodig. Die belangrijke stof is te vinden in spuiten, en er moet zuinig mee omgesprongen worden. Bioshock barst van de extra snufjes, daar zijn de Tonics een goed voorbeeld van. Deze verbeteren bepaalde vaardigheden, zoals het hebben van meer kracht en dergelijke. Kijk wel uit, je kunt hiervan maar een paar tegelijkertijd gebruiken. Dit alles kan uit machines gehaald worden, waar wel altijd een bedrag tegenover staat.

In Bioshock valt het geld niet voor het oprapen, daarom kun je veel tijd spenderen door elke ruimte op spullen te doorzoeken. Vaak vind je kogels of geld, en dat is altijd handig meegenomen. Om centen te besparen, kunnen machines gehacked worden. De fanaten onder ons kunnen, om zichzelf te beschermen, vijandelijke apparaten hacken, waaronder robots. Voordat ze aan jouw kant staan, moet je eerst een minigame spelen, waar het de bedoeling is om een connectie van buizen te maken. Na een tijdje valt dit echter in herhaling, waardoor het saai wordt. Hetgeen wat nooit of te nimmer saai wordt, is de geweldige sfeer die steeds rondhangt. Al vanaf het begin valt op wat voor prachtige stad Rapture is, omdat elke omgeving anders is en je steeds een beklemmende sfeer voelt. Je zal meermaals op het puntje van je stoel of zetel zitten. Het prachtige leveldesign, zoals planten die de muren doen verwilderen of de opschriften op muren, dragen bij tot een nog betere sfeer. Hier valt steeds op hoe alle plaatsen eruit hadden gezien, voordat de stad de ondergang vond. De graphics houden dit geheel samen, hoewel ze soms de mist ingaan. Vanop een afstandje ziet een steen er bijvoorbeeld compleet glad uit, maar van dichterbij zijn pas de gaten erin te zien. Deze pop-ups van details zorgen voor enkele storingen in de verder prachtige wereld.

- Men weet dat er al 25.000 vissoorten en 6000 soorten koraal bestaan -

Bij het geheel werden zelfs extra dingen bijgevoegd, om het lange wachten op de PS3-versie een beetje te compenseren. Er is een hogere moeilijkheidsgraad bijgevoegd, de Survival Mode genaamd. Het biedt een serieuze uitdaging, gezondheidskisten zijn in mindere hoeveelheden te vinden, en vijanden zijn een stuk pittiger geworden. Tevens zijn er Challence Rooms, de downloadbare content voor de versie op Xbox 360. Deze hangen totaal los van het verhaal, een voorbeeld daarvan is de uitdaging ‘Worlds of Hurt’. Hier beschik je over alle wapens, plasmids en tonics, maar je krijgt maar een kleine hoeveelheid geld mee. Het is de bedoeling goed na de denken welke voorraden te kopen, om vervolgens de vijanden te verslaan. Al de uitdagingen zijn keer op keer leuk om te spelen en vereisen het nodige denkwerk.

Conclusie en beoordeling

Bioshock is het lange wachten meer dan waard geworden. Het zeer sterke, meeslepende verhaal zorgt ervoor dat de game blijft boeien. Elke ruimte van Rapture ziet er keer op keer prachtig uit. De graphics zijn zeker mooi, maar hebben last van pop-ups. De details komen pas wanneer het object van dichtbij bekeken wordt. Daarnaast wordt het hacken van machines na een tijdje saai. Naast dit is er meer dan genoeg afwisseling te vinden, waaronder verschillende vijanden en snufjes zoals Plasmids en Tonics. Elke gemaakte keuze heeft effect op het verdere verloop van het spel, waardoor er eerst goed nagedacht moet worden. Het geheel wordt vergroot met de downloadbare content. Deze bevat een extra moeilijkheidsgraad en Challenge Rooms. Dit alles zorgt ervoor dat er meer dan genoeg te beleven valt.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Sfeer in Rapture
  • Leveldesign…
  • Vijanden, Plasmids en Tonics
  • Keuzes moeten maken
  • Extra downloadbare content
  • Minpunten
  • Hacken wordt saai
  • maar pop-ups van details

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Iphone Games? Koop gewoon een DS voor een handheld met Touch Screen…

    En gaat Spore nou nu naar de Iphone? Heeft de Iphone nu ook al een bewegingssensor? Gaat Apple nu ook al alles namaken? Hoe moet je die games in de Iphone doen? Micro-SD? Downloaden?

    Ik loop een beetje achter.

    ____________________________________________________________________



    Word lid van de Mario Kart Wii Club!!!



  • \"Naast een touchscreen bevat de iPhone ook een bewegingssensor, die gebruikt wordt voor de besturing van de verschillende aangekondigde games.\"



    Ah, DS meets N-Gage meets Wii. Ik ben benieuwd. Ben zelf niet echt van de gadgets, maar Apple-fanaten gaan hier waarschijnlijk genadeloos hard op.

  • wtf :P

  • Beetje onzin, het word steeds gekker wat je allemaal met je mobiel kan. Ik heb een DS en dat lijkt me gewoon het beste!

  • VET!!

  • Volgens mij is de iPhone wel beter dan de N-Gage.

    Ziet er btw echt goed uit:)

  • lol

  • ochja

  • IG heeft nu ook een IPH icoontje :P

  • Wat is dit voor idiotie. Als ik wil gamen doe ik dat op mijn DS of als ik het groots aanpak speel ik op de computer. Niks geen IPhone of WePhone gewoon gamen…..

  • Ik ga zeker SPORE spelen.. Wohooo!!

  • Spore wordt wel awesome! ;-D Maar niet op een iPhone.

  • Haha LOL!

  • Is dit ook voor de ipod touch sinds die ook gewoon touch screen hebt en een bewegingsensor

  • Haha!

  • Vetjes

  • lol

  • Voor jullie informatie: de DS heeft een touchscreen dat helemaal anders in elkaar zit dan het touchscreen van de iPhone. Op dit moment heeft nog geen enkel bedrijf het touchscreen van de iPhone kunnen evenaren. En ik spreek uit ervaring. Oh en trouwens, volgens mij heeft de iPhone meer kracht dan de DS.

  • @ Orangelight: Da's allemaal leuk en aardig, maar een telefoon koop je om te bellen, een handheld om te gamen. Nu kan de iPhone nog zo goed in mekaar zitten, als de games niet leuk zijn, houd het op. Een touchscreen is een touchscreen, so what dat die van de iPhone beter is dan die van de DS, het blijft een kopie. Ik denk niet dat Nintendo ermee zit dat de iPhone zogenaamd beter is. Nou ja, mischien even, maar die drogen hun tranen heel snel lachend met een paar miljoen dollarbiljetten.

    Daarbij heeft de DS zichzelf allang al bewezen, dat kun je van de iPhone niet zeggen.

  • Werkt dit ook op de iPodTouch?



    @7Threst: De iPhone is niet alleen om te bellen. Als je iets nodig hebt om enkel mee te bellen, haal je maar je oude Nokia uit de kast.

    De iPhone heet ook niet voor niets geen GamePhone of whatever.



    Ik denk ook niet dat Apple een beetje loopt te stelen van Nintendo, beide bedrijven zitten in een heel andere branche…



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren