1. LittleBigPlanet (PSP)

LittleBigPlanet (PSP)

Een familie kan erg groot zijn, maar ook beperkt blijven in grootte. Vroeger waren gezinnen nog acht man sterk, terwijl de ouders in de tegenwoordige tijd veel minder goed hun best lijken te doen. Zij kiezen voor een kleiner gezin –wat logisch is- van vijf man en vaak nog minder. De lezers die uit een gezin komen van vier of meer gezinsleden, zullen mijn volgend dilemma wel herkennen. Je hebt een grotere broer. Die broer heeft al veel goed gedaan en je ouders verwachten niet anders dan dat jij hetzelfde gaat behalen. Het legt een bepaalde druk op je schouders, waar je mee moet leren omgaan. Op een gegeven moment ontstaat er zelfs de drang om beter te presteren dan die grotere broer of zus, maar dat lukt lang niet altijd en kan bovendien behoorlijk frustrerend werken. Hetzelfde geldt voor LittleBigPlanet die reeds is uitgekomen op de Playstation Portable. Zijn grotere broer ligt alweer tijden in de winkel en heeft grote successen behaald. Sony die de rol als ouder vervult, wil dat het kleine broertje op de PSP dezelfde ervaring gaat bieden. Ze hebben er daar alles aan gedaan om de game net zo goed te laten zijn op dit kleine platform, maar of het ook daadwerkelijk gelukt is? Ik ging met mijn Sackboy de hele wereld rond in de hoop dat dit inderdaad het geval was.

Het begint in de hete woestenij van Australië, het continent van kangaroes en boemerangs. Daar zal je met je Sackboy een inheems opperhoofd moeten helpen om uiteindelijk naar een ander continent te kunnen verhuizen. Dat is de manier waarop Sony geprobeerd heeft er enigszins een verhaal in te stoppen. In de eerste level wordt je geconfronteerd met het probleem en dan alle levels daarna zal je proberen hun probleem te verhelpen. Dit varieert van het verjagen van een draak, tot het repareren van een klok. Elke keer dat je iemand succesvol geholpen hebt, kan je naar het volgende continent verhuizen, waar het volgende probleem voor je klaar ligt.

Niet heel gek dat het ‘verhaal’ niet veel voorstelt, want denk even aan de Mario games, die hebben ook een minimaal verhaal. Red de prinses en versla Bowser, meer is het niet. Bij platformers draait het altijd om de gameplay. Hoe speelt het spel en hoelang blijft het leuk. Sony heeft zijn best gedaan om de PS3 versie naar zijn handheld te porten, qua gameplay natuurlijk. De speelwereld in KleinGrotePlaneet is geen 2D, maar 2 ½ D. Dit betekent dat je niet alleen rechtdoor kan lopen, maar dat je ook iets naar achteren en voren kunt in de wereld. Het geeft de gameplay de nodige verdieping, want bij het puzzelen zal je goed naar je omgeving moeten kijken om de mogelijkheden optimaal te benutten. Dat is essentieel in LittleBigPlanet, want anders mis je de nodige bubbeltjes, iets waar ik later op terug kom. Het 2 ½ D werkt prima en het is veel leuker dan gewoon 2D. Het is ook fijn dat de game automatisch wisselt tussen voor en achter, zodat je niet als een gek met je stick hoeft te zigzaggen als je Sackboy dit moet doen, dat gebeurt dus geheel automatisch. Het is alleen niet foutloos en dat zorgt soms voor een extra moeilijke opgave. Terwijl je een sprong maakt over een diepe kloof, verandert ‘de automatische piloot’ je positie en knal je vol tegen de zijkant van een rots aan. Je valt naar beneden en zal de hele klus opnieuw moeten klaren.

Ik zie platform games heel kort door de bocht als volgt: je verzamelt items in de level en probeert het einde te bereiken. Het doorlopen van de level hebben we nu gehad, dus ga ik over op het verzamelen van de items. Deze zitten verpakt in een bubbel. Je hebt grote bubbels waar kledingstukken en stickers inzitten en daarnaast nog de kleine bubbels voor punten. Nu moet je niet denken dat je geen punten krijgt voor de grote bubbels, want daar krijg je zelfs meer punten voor! Hoe meer bubbels je in korte tijd pakt, hoe groter je ‘multiplier’ wordt. Je zal dus je talent in het platformen moeten tonen, om aan echt hoge scores te komen. Aan het eind van elke level ga je voor een groot tv scherm staan en worden je punten ‘gewogen’. Dan is het een kwestie van de volgende level betreden en het allemaal nog eens gladjes overdoen. Geloof me, het lijkt iedere keer hetzelfde, maar dat is het totaal niet!

Dit komt doordat elk continent zijn eigen thema heeft. Elk thema brengt weer zijn eigen sfeer en muziek met zich mee. In Australië hoor je daarom weleens didgeridoos. De muziek zal je lang niet altijd opvallen, omdat je te druk bezig bent, maar je merkt wel dat het goed bij de level past. LittleBigPlanet onderscheidt zich van andere platformers door een thema te kiezen voor elk continent en dat tot in de detail uit te werken. Het spreekt allemaal ook erg tot de verbeelding en niet negatief bedoeld, maar ze spelen ook met de stereotypes van dat continent. In Azië moet je een wit geschminkte keizerin helpen om de draak van haar land te verjagen. Als je aan draken denkt, denk je natuurlijk aan China en in China zijn er mensen met spleetogen en hadden de rijke mensen vroeger een wit geschminkte huid. Het is gewoon heerlijk om door elke level rond te banjeren, te genieten van de prachtige vormgeving, de heerlijk ondersteunende muziek en dan overal kenmerken te herkennen van dit gebied. Het oogt dus lekker, maar kan natuurlijk nooit tippen aan zijn grotere broer. De PSP beschikt lang niet over dezelfde grafische kracht, maar toch is het Sony gelukt om deze game grafisch prima in orde te krijgen.

Tot zover zijn de versies vrijwel identiek te noemen, maar er is één punt of eigenlijk twee waarop de PS3 versie zich onderscheidt van deze bescheiden handheld game. Het motto op de PS3 was samen spelen, samen delen en dat hele onderdeel mis ik in LittleBigPlanet op de PSP. Je kan de levels niet doorlopen met een vriend met behulp van Wi-fi of Ad Hoc. Een groot gemis, want dit is een belangrijk ingrediënt wat de console variant zo populair maakte. Daarnaast is de level editor op de PSP lastig te bedienen en gaat er veel tijd in zitten. Tijd die je liever in andere zaken steekt zonder enorm gefrustreerd te raken. Kortom, de singleplayer ervaring is voor zover je het mag vergelijken hetzelfde, maar het gemis van een goede level editor en de co-op optie maakt het niet tot een regelrechte overzetting van de ervaring van de PS3 naar de PSP. Het verzamelen van alle soorten kleding is een voorbeeld van iets dat zijn functie verliest, door dit gemis. Ik geef er persoonlijk geen zier om hoe mijn Sackboy eruit ziet, als ik het toch niet kan delen met mijn vrienden. Er is dan geen lol aan om je Sackboy te veranderen in een lompe zombieclown, er is namelijk niemand die met je meelacht hoe bespottelijk dat er wel niet uitziet. Gelukkig is het niet het einde van de wereld, want al moet je dit alles doorlopen in je eentje het blijft een geweldig spel.

Conclusie en beoordeling

LittleBigPlanet op de PSP heeft de strijd met zijn grote broer verloren. Dat je het spel niet samen kan spelen met je vrienden is een onoverkomelijke fout, die ik Sony nog niet wil vergeven. Het is dan wel weer zo dat de singleplayer ervaring echt geweldig is en een exacte overzetting van de PS3 versie. Het is daarom juist zo jammer dat je het spel niet samen kan doorlopen. Maar de game doet zo zijn best om je te overtuigen van zijn pracht en praal, dat je dit uiteindelijk wel vergeet. Ik denk nu: ‘Het had een mooie toevoeging geweest en een enorme verbetering, maar helaas pindakaas, volgende keer beter’. LittleBigPlanet is nog steeds een aandoenlijke game, alleen ligt hier de nadruk op Little, omdat het op de handheld is en het net iets minder brengt dan zijn completere broer. Een aanrader voor elke PSP bezitter, want het blijft een onvergetelijke ervaring! Ook in je uppie.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Geweldig leveldesign
  • Thema per continent en majestueuze sfeer
  • Sackboys blijven aandoenlijk
  • Verveelt nooit!
  • Minpunten
  • Geen co-op...
  • waardoor de scores er bijna niet toe doen!
  • Moeilijke leveleditor

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lego wordt echt opeens heel populair. Binnenkort komt er het LEGO console met alleen LEGO spellen.

  • hahah lache



    p.s. is het vandaag onzin nieuws zondag?? :D

  • leuk gedaan, maar iets te lang imo….op het laatst heb ik maar doorgespoeld

  • Volgens mij is Siem een beetje Zelda fanaat, met z'n posts. Zou jij jezelf niet opgeven als man voor die vrouwelijke Zelda? :)

  • Straks heb je ook nog LBP lego. >__>

    Zou wel mooi kunnen trouwens. Goed idee van mij. :P

  • Whaha ja hoor de Lego-hype =D

  • droog maar wel grappig filmpje

  • @Jakfire: het is een beetje Zelda-zondag vandaag. :P

  • Wauw, dit filmpje zit echt knap in elkaar! Laat ook nog maar eens horen hoe geweldig Zelda-muziek wel niet is :D.



    Ik hoopte eerst op een echte Lego Zelda, als in Lego Star Wars, exclusief voor de Wii :P. Jammer, maar helaas. Zou leuk kunnen zijn, als de mensen achter de Legospellen met Nintendo zouden samenwerken… :)

  • Lego….

  • Kansloos ! =P

  • Dit is echt Freaky Sunday :p

  • ik vind dit filmpje eigenlijk niks…

  • echt masterlijk!!

    dat gerudo deuntje brengt heerlijke herinneringen op :P

  • Ik vind het filmpje ook wel meevallen wel knap gemaakt hoor,,, maar toch!!

  • hahahaha ik vind deze egt skôn zeg :P xD

    mooi gemonteerd (Y)

  • Someday, the lego's will conquer the world! I tell you! :)



    Anyway, leuk gedaan. Volgens mij hebben ze er aardig lang over gedaan maar dan heb je ook wat.. :P

  • haha deze zondag moet niet veel gekker worden!

  • Ja idd zelda zondag.



    Word het volgende week fifa vrijdag?

  • Vet hoor! Maar wat een vage zondag! En erg veel zelda items!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren