1. New Play Control! Donkey Kong Jungle Beat (Wii)

New Play Control! Donkey Kong Jungle Beat (Wii)

Wat een uitmelkerij, het zou verboden moeten worden! Hoe kan Nintendo nu een stel Gamecube games wederom uitgeven als Wii games die ik al heb! Een greep uit enkele opmerkingen toen Nintendo zijn New Play Control! lijn introduceerde. De reactie tegenover deze zet werd onthaald met morrende geluiden, maar of deze daadwerkelijk terecht zijn is nog maar de vraag. De NPC games moeten gezien worden als een budget re-release zoals het gebeurt bij films. Er zijn genoeg mensen die de film in kwestie al hebben en deze re-release niet nodig hebben. Daar staat tegenover dat er ook genoeg mensen zijn die de film nog niet bezitten en voor een aangenamer prijsje de game binnen kunnen halen. Klinkt logisch toch? Sterker nog, meer games zouden re-releases moeten hebben. Donkey Kong Jungle Beat verdient dan ook zeker een tweede leven in de winkelschappen.

In de Gamecube periode was Nintendo druk aan het experimenteren, wat in de meeste gevallen wel een leuke verrassing opleverde. Zo was er één game die te spelen was met een plastic bongo controller. Hoe knullig dit wellicht klinkt, hoe leuk het eigenlijk is. Het gaat natuurlijk over Donkey Kong Jungle Beat, een platformer. Door op de bongo´s te trommelen en te klappen in je handen moest Donkey Kong bestuurd worden. Hoe vreemd dit ook klinkt het werkt. Door deze vreemde combinatie werd Jungle Beat goed ontvangen door enthousiastelingen, maar ondanks de positieve geluiden bleef een groot verkoop succes uit. Inmiddels is er het succes verhaal de Wii en al zijn nieuwe klanten... wellicht dat zij wel interesse hebben in de apenstreken van de heer Kong?

Het moge duidelijk zijn dat Jungle Beat in feite hetzelfde spel is, nu dan wel met de besturingsmodelijkheden van de Wii. Nu schuilt er in dit soort conversies het gevaar dat de game niet goed wordt overgezet, maar dat is niet het geval bij deze NPC versie. Sterker nog, de twee versies lijken in controls erg veel op elkaar. Van de bongo’s kreeg de gemiddelde speler last van rode handen na een langdurige speelsessie. In het geval van de Wiimote en nunchuck zal men last krijgen van zere polsjes na teveel tijd met Jungle Beat. Dat klinkt als een minpunt, maar dat hoort ook deels bij de charme van de game. Laat deze opmerking je niet afschrikken, want de besturing is pico bello te noemen. In deze versie heb je door middel van de controlstick wel meer controle over DK dan met de bongo’s. Het aanvallen en het vastgrijpen van objecten gaat nu met een subtiele beweging van de Wiimote. Vijanden in elkaar rammen gebeurt nu door middel van de Wiimote en nunchuk op en neer te bewegen. De controls zijn dus prima vertaald naar deze Wii versie, al blijft die bongo controller wel een bepaalde charme houden. Een optie om deze controller te gebruiken in deze versie had zeker niet misstaan.

Toch draait deze game niet alleen om de controls, het draait ook om de inhoud zowel op gameplay en grafisch gebied. En deze blijft in 2010 ook prima overeind. Zeker op grafisch gebied is Jungle Beat nog steeds een genot om naar te kijken. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien het team achter Jungle Beat ook verantwoordelijk is voor een titel genaamd Super Mario Galaxy (2). Diezelfde kwaliteiten zijn dus ook terug te vinden in Jungle Beat, van het leveldesign tot en met de vijanden. Het is allemaal uitstekend en veegt zelfs in vele gevallen de vloer aan met vele andere titels die op de Wii gereleased worden. Klinkt wellicht wat treurig voor sommigen onder ons, maar dit toont in principe ook de kracht van de game. Het idee achter Jungle Beat is om de verschillende kingdoms te bevrijden van de verschillende badguys in de game. Hiervoor moet DK drie levels per kingdom voltooien en dat gaat bizar snel. Zo’n kingdom is in sommige gevallen binnen een minuut of 7 uit te spelen en dat is misschien wel wat te snel. Wat meer “content” was zeker niet weg geweest, al kun je ook beargumenteren dat door de korte duur het wellicht meer uitnodigd om vaker te herspelen.

Want dat herspelen kan weleens gebeuren omdat Jungle Beat een heel tof combo systeem heeft. Naast het uitspelen van de Kingdom in kwestie is het de bedoeling om zoveel mogelijk bananen te verzamelen. En daar komt het combo systeem om de hoek kijken. Het principe van combo’s bestaan uit (om zonder de grond te raken) het constant gebruik maken van DK’s eigen acrobatische vaardigheden en de omgeving waarin hij zich bevindt. Zo kan hij trampoline-achtige voorwerpen, lianen en bijvoorbeeld walljump’s gebruiken om geweldig lange combo’s te maken. Hiermee is het dus mogelijk om het aantal verzamelde bananen te vermenigvuldigen. Natuurlijk is er het risico dat dit soort capriolen mislukken door foute acties of vijanden, maar dat valt allemaal onder het mom oefenen totdat je erbij neervalt. Dankzij het strakke leveldesign wordt het maken van combo’s ook aangemoedigd. Wanneer spelers het maken van combo’s onder de knie hebben, zullen ze dus ook genoeg bananen verzamelen waarmee emblemen gescoord worden. Deze bemachtigde emblemen zorgen er weer voor dat er extra levels ontgrendeld worden, waarvan sommigen compleet nieuw zijn. In andere woorden, Nintendo heeft bij de re-release wel wat nieuwe levels toegevoegd, wat deze versie weer iets extra’s meegeeft.

Daar moet wel bij gezegd worden dat deze nieuwe mogelijkheden pas beschikbaar worden wanneer er aan het einde van een kingdom een bossbattle voltooid moet worden. Na twee levels vol met platform actie moet DK zijn vuisten ballen en het opnemen tegen een boss, die in de meeste gevallen niet bepaald pushovers zijn. Ze zijn niet alleen sterk, maar kunnen ook de bananen die verzameld zijn door de speler als het ware wegmeppen zodat hoge scores behoorlijk ingedamd kunnen worden. Deze bananen duiden ook de levensenergie van DK aan en wanneer deze de nul bereiken, dan is het voorbij. Ook hier luidt het advies oefenen, oefenen, oefenen. De bazen komen in vier smaken en dat is wel wat zuur. Hoewel elke nieuwe vorm van een nieuwe boss een stuk moeilijker zijn te bedwingen, vallen ze wel in herhaling. Men kan dus met gemak dezelfde strategie aanhouden bij bepaalde gevechten, wat wel een smet is op een verder zeer toffe game. Jammer, maar helaas. Dat is ook maar één van de weinige minpunten van de game, want voor de rest is Jungle Beat een uiterst robuuste titel. Het mag dan wel een Cube game en sommigen kunnen het uitmelken noemen: met Jungle Beat anno 2010 is er weinig mis. Deze re-release is niets meer dan terecht.

Conclusie en beoordeling

Donkey Kong Jungle Beat is nog steeds een geweldige titel en de inhoud is bijna identiek aan de Cube release uit het jaar 2005. Het is heel duidelijk dat deze game niet gericht is op de mensen onder ons die de Cube versie hebben, maar dat wil zeker niet zeggen dat een re-release van deze titel niet gewenst is. Naast de aangepaste controls voor de Wii en de extra content die wordt aangeboden voor een prijsje is € 30 is Jungle Beat een koopje voor spelers die pas deze generatie om de hoek komen kijken. Ze krijgen een uitermate strakke titel die lekker in elkaar steekt. Natuurlijk zijn mankementen zoals de korte speelduur en de nogal repetitieve eindbazen nog steeds aanwezig, al tasten deze niet de algehele ervaring aan. Voor de spelers onder ons die Jungle Beat hebben gemist: een uitstekende aankoop.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitstekende Wii conversie
  • Nieuwe content
  • Geheel blijft sterk
  • Minpunten
  • Herhalende bossfights
  • Korte levensduur
  • Polsen kunnen een te lange sessie niet volhouden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou maak me gek. :P

  • Zolang qualiteit maar de kroon mag spannen bij de ontwikkeling.

  • lachen

  • Fail.

  • @Kings Amen!

  • Vergeet de handhelds en consoles niet, id Software!

  • id Software wil crappy games gaan ontwikkelen voor de iPhone

  • Hmmmm…. maar eens zien.

  • hetzelfe verhaal als de n-gage.

  • Eerst zien dan geloven, mocht het een succes worden dan staat ID met de neus vooraan.

  • Eerst zien dan geloven…

  • Dat ze eens heel gauw opflikkeren met die Kfone!

  • Fuck die Ifone.

  • ik heb op neen gestemd, maar langs de andere kant, waarom ook niet, dit is eigenlijk een leuke toevoeging voor de mensen die in het bezit zijn van een iphone, maar een meerwaarde bid dit niet.

  • Kom liever met een next-gen titel voor de 360 of de PS3, een iPhone game trekt mij totaal niet aan.

  • ik vind dit maar zo zo,



    ik heb het eerder gezegd en ik zeg het weer



    handhelds=gamen, mobile telefoons=bellen/smsen… hoe goed de games ook zijn die er op GSM's uit mogen komen


  • kansloos

  • id software vraagt faillissement aan, vanwege crappy games op de iphone



    LOL!



    De games op de iPhone kunnen wel aanslaan, maar de mensen die een iPhone kopen zijn toch echt mensen die een zakcentje hebben en dus zakenmannen of in ieder geval de mensen die geen 'volwaardige games' spelen op hun telefoons. Het mag dan wel een multimedia-apparaat zijn, maar voor hetzelfde geld kan men aparte apparaten aanschaffen die gespecialiseerd zijn in hun functie, wat mij uiteraard beter dunkt.

    Ik meen dat het gaat floppen, tenzij ze met leuke verslavende minigames komen, zoals bijvoorbeeld tetris en space-invaders.



  • Oke kijken wat ze gaan maken:P

  • Grappig

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren