1. inFamous (PS3)

inFamous (PS3)

‘Though no one can go back and make a brand new start, anyone can start from now and make a brand new ending’ – Author Unkown. Het begin van een nieuwe toekomst van Empire City is aangebroken en is in jouw handen. Je kan de stad in schaduw hullen of met het licht van de zon laten overstromen. De stad is niet meer het zelfde na een tragisch incident en jij bevindt je er midden in.

Na een mysterieuze explosie die Empire City in chaos verandert, ben jij getransformeerd in een elektrisch wonder die de stad een nieuw tijdperk in zal luiden. De stad is veranderd in een wereld waar elke vorm van autoriteit is verdwenen. Criminele bendes hebben de straten in handen genomen, de bewoners leven in angst en hun dagelijks leven is volkomen ontregeld. Jij kan inspelen op de angst en de stad naar je hand zetten. Met je nieuw verkregen krachten kan je de stad doen zwichten. Je kan ook de stad aan de mensen teruggeven doormiddel van goede daden en door de mensen hoop te geven op een goede toekomst.

Dit wordt allemaal bijgehouden door een karmameter die de goed- of slechtheid van je acties bijhoudt. Laat je iemand aan een lantaarnpaal hangen als je langsloopt? Ga je iemand zijn gestolen waar terughalen wanneer deze is gestolen? Die keuzes worden aan jou opgelegd. Deze zijn van invloed op de krachten die je verkrijgt aan de hand van de status van je karma. De ene keer kan je een held zijn, de andere keer ben je een gevreesde schurk die de straten onveilig maakt. Mensen zullen uit onvrede stenen naar je gooien of uit angst voor je weg rennen. Wanneer zij vertrouwen in je hebben, zullen ze je fotograferen en bewonderen op straat.

De meeste missies in Infamous houden je karma bij. Als een missie ten einde loopt kan de speler gevraagd worden hoe deze wordt afgesloten. Het kan vreedzaam, maar met een omweg worden voltooid of doormiddel van een verkorte kwaadaardige manier. De keuze is aan jou. Gelukkig zijn de missies zeer gevarieerd, de ene keer moet je informatie verzamelen. De andere keer moet je een vrachtwagen vol gif vernietigen. Verveling zal daarom niet snel toeslaan in Infamous.

Het verhaalt volgt, zoals de meeste verhalen met keuzemogelijkheid, een rode draad. Er is een vooropgesteld einde die je hoe dan ook tegemoet gaat. Het verhaal is echter wel voorzien van verschillende tussenfilmpjes die in een stripverhaal jasje zijn gehesen, dat als de rest van het verhaal een bepaalde DC Comics vibe heeft. Toch heb ik het gevoel van echte keuzevrijheid gemist. Het verhaal voelde lineair aan. De keuzes lijken meer te betrekken op het soort krachten en ‘the look and feel’ van de stad, in plaats van een verhaal dat reageert op jouw acties. We hebben hier echter niet te maken met een Heavy Rain, waar de nadruk volledig op het verhaal berust.

Het mysterie van het verhaal ontpopt zich met jou als nieuwe held tot een complot verhaal waar verschillende partijen het lot van de stad willen bepalen. Je komt in contact met Moya, een vrouw die in ruil voor je medewerking je vrijheid terug kan geven. De stad wordt namelijk van enig contact van buiten uitgesloten. Toch kom je verder in het verhaal nog mysterieuzere figuren tegen die niet alleen jouw vrijheid garanderen, maar op zoek zijn naar wat jou die unieke krachten heeft gegeven. De bron van je krachten is namelijk ‘The Ray Sphere’, dat diep beveiligd in de stad ligt. Alleen iemand met superkrachten zoals jij, zou het ondoordringbare fort kunnen binnen vallen.

Zelf sta je op het punt om je nieuwe krachten te ontdekken. Je kan elektrische granaten afvuren of een schokgolf opwekken om je vijanden te verslaan. Deze krachten kan je upgraden om ze krachtiger te maken. Naarmate je de stad ontdekt worden de vijanden ook steeds sterker. Dat mag ook wel, want het algehele niveau ligt vrij laag in Infamous. Die extra weerstand is daarom ook een welkome verrassing. Naarmate je je krachten upgrade worden je aanvallen steeds krachtiger, wat zou betekenen dat de vijanden aan het begin van je avontuur slechts kleine obstakels zijn die je pad kruisen. Tevens word je nog getrakteerd op verschillende eindbazen, waarvan sommige veel weg hebben van een levende vuilnisbelt, die je vervolgens aan stukjes moet knallen. De eindbazen vergen wel enige creativiteit, ze zijn namelijk maar op weinig manieren te verslaan.

Net als in Assassin’s Creed kan je vrijwel alles beklimmen wat er beklimbaar uit ziet. Je kan dus de hoogste wolkenkrabbers bewandelen met de geringste moeite. Empire City is in dit opzicht een waar spektakel. Alles ziet er namelijk beklimbaar uit en reikt tot ver aan de horizon. Toch is niet elk gedeelte van de stad even levendig. Het gebied rondom de explosie is ernstig in verval. Grote delen van de stad zijn ook niet meer voorzien van stroom. Jij moet deze weer van energie voorzien, omdat je je krachten uit lantaarnpalen en andere elektrisch geladen objecten moet halen. Om deze delen van stroom te voorzien moet je een ondergrondse generator activeren die alleen toegankelijk is via het rioolsysteem. Daar is het donker en hangt het nodige gespuis rond om het reisje nog een tikkeltje onaangenamer te maken.

Onderhand is het wel duidelijk dat je veel dingen kan doen met je verkregen krachten. Bepalen of je het gebruikt voor het goede of het kwade is een ding. Je kan je karma nog voeden door bepaalde submissies te voltooien die goed of slecht van aard zijn. Helaas is de impact minimaal op het verhaal. Maar het is genoeg om je te laten bepalen of je de stad in angst of vertrouwen achter laat.

Conclusie en beoordeling

Infamous opent met een episch begin dat een avontuur introduceert die je op het puntje van je stoel houdt. In het loop van het verhaal leer je het mysterie rondom je krachten kennen en worden je vele morele dilemma’s door het verhaal heen voorgeschoteld. De variatie van de missies is goed om je lang door te laten spelen. Het element om je krachten te upgraden geven de extra dimensie aan het verhaal en maken van jouw een ware held of een ongekende schurk. De impact van je acties is weliswaar niet zo groot, de ontwikkelaar heeft in ieder geval gezorgd voor verschillende cutscenes in een verfrissend comic hoesje. Ik kijk daarom uit naar het volgende deel om het mysterie verder te ontrafelen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Stijl
  • Verhaal
  • Krachten
  • Karma
  • Minpunten
  • Minimale impact karma op verhaal
  • Niveau

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Had ik nu maar Xbox Live :P

  • ja hoeveel gamepoints heb je dan nodig?

  • @Predator_DH

    400 microsoft points

  • Toffeshit!

  • Ik geloof dat je met een 500 tal wel zal toekomen? Het is 6 euro voor 500 microsoft points.

  • Ik heb geen Mass Effect maar voor de mensen die het hebben is dit echt wel goed nieuws

  • Leuk!

  • alleen jammer dat me 360 net is overleden, even wachten dan maar….

  • Leuk voor de gene die de game hebben. Alleen persoonlijk vind ik het best duur. Ma dat vind ik met heel veel dingen op XBoxLive.

  • Aii leuk man..

    maar jongens ik heb wat voor jullie ik heb een lullig geownd plaatje van chatman.

    chatman en ownen \";)

    neem een kijkje zou ik zeggen.

  • Leuke toevoeging.

  • Als je het plaatje wilt zien kijk op mijn profiel.

  • Ik heb wel Mass Effect, maar ga dit niet downloaden.

    Ben uitgekeken op dat spel. Vet lang gespeeld:p

  • ik vind het gewoon onzin 400points voor 90min

    ik koop liever dan 9 nieuwe maps voor graw 2

  • zonde van je geld als je het mij vraagt, voor 90 min spelen, pff, ms afzetterij

  • Vijf euro voor anderhalf uur? Das niet veel @ hierboven. Das gewoon een nette prijs…

  • halen die shit..

  • Als mijn Mass Effect het nu eens doet zonder die 'unreadable disc' bug, zucht.

  • Download ik zo wel effe.

  • YEEEH!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren