1. Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (X360)

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (X360)

De makers van Ubisoft komen dan eindelijk met de nieuwe Splinter Cell waar we met zijn alle al, en dan overdrijf ik niet, jaren op hebben gewacht. Oorspronkelijk zou de game op 16 november 2007 uitkomen. Dit had ook wel logisch geweest aangezien er tussen elke nieuwe Splinter Cell één jaar verschil zat. Helaas was dit niet het geval en werd splinter cell: Conviction meerdere malen uitgesteld. Dit allemaal vanwege het 1ste concept dat het spel van oorsprong zou krijgen. Er werd daarom nog eens rond de tafel gezeten en uiteindelijk hebben we een nieuwe splinter cell aan onze collectie kunnen toevoegen. Maar is dit deel goed genoeg om een volwaardige opvolger te zijn of laten wij deze in de schaduw liggen?

This time it’s personal

Splinter Cell: Conviction speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen uit Splinter Cell: Double Agent af. Voor de inmiddels wat verouderde Sam Fisher is de wereld helemaal veranderd. Zijn dochter is vermoord en hij heeft de banden verbroken met Third Echelon, de geheime dienst waar hij jarenlang trouw aan was. In Splinter Cell: Conviction volgen we Fisher die op zoek is naar de moordenaar van zijn dochter. Echter zal al snel een veel groter plot zich ontvouwen. En blijkt het allemaal ingewikkelder in elkaar te zitten dan gedacht. Maar Sam is woest en zal niet rusten totdat hij de moordenaar heeft gevonden, “This time it's personal”. Het verhaal wordt verteld door een oorlogsveteraan van Fisher, zijn naam is Victor Coste. Sam wordt bijgestaan door Victor en Anna Grimsdottir, een ex-collega van Third Echelon. Maar wanneer Sam alle hulp kan gebruiken, staat hij er helemaal alleen voor.

Het verhaal in Conviction wordt voornamelijk verteld met flashbacks, flash forwards en cutscenes.

Het valt dan ook meteen op dat er geen laadschermen zijn. Een level wordt geladen tijdens een cutscene, dus je zult aan één stuk door het verhaal kunnen volgen en je niet vervelen tussendoor. Wat dan meteen gezegd mag worden is dat de campaign dramatisch kort is; met zo'n 7 a 8 uur kan je het al uitgespeeld hebben (ook op de moeilijkste graad). En dit is jammer want Conviction kent een goed verhaal welke dus vroegtijdig eindigt. Zoals ik al zei wordt het verhaal via verschillende methodes verteld. Flashbacks worden op de muren geprojecteerd. Dit gebeurt meestal wanneer Sam door de missies heen zijn brute ondervraging methodes gebruikt en stukje bij beetje informatie los peutert bij zijn vijanden. Bij elk stukje informatie wat Sam losslaat krijg je weer een projectie te zien. Zo zullen er wc potten sneuvelen, spiegels, fornuizen, deuren en ander meubilair. De 'interrogate' gedeeltes zijn erg bruut uitgewerkt en voelen echt aan. Er gaat niets boven iemand met veel geweld door het meubilair heen rossen.

Third person shooter

Het stealth gedeelte waar de Splinter Cell serie om draait (en om bekend om staat) is erg afgezwakt in Conviction en dit vind ik echt zo zonde. Begrijp mij niet verkeerd, want er is zeker nog wel stealth aanwezig, maar het is op veel gedeeltes zo afgezwakt dat je soms het idee krijgt dat je een third person shooter speelt... Zo is er een level in Irak waarbij Sam Fisher zelf gevangen zit en jij gewoon een totaal ander personage bestuurt. Daarnaast was er geen spoortje stealth te bekennen in dit gedeelte van het verhaal en ik kreeg het gevoel alsof ik Matt Damon was in Greenzone. Daarnaast viel het mij op dat er een visuele downgrade was en zag het er gewoon allemaal wat minder uit. Op de wat grimmige plekken zijn de graphics wat mooier (komt omdat er minder belichting is), maar ik vind dat Splinter Cell: Conviction stukken beter had gekund voor deze generatie.

De snelheid ligt dit keer vele male hoger en de spanning zal ook stijgen, maar door deze verhoogde snelheid is er weinig ruimte voor het echte stealth werk. Nu is de snelheid gelukkig wel goed uitgewerkt, maar past dus niet echt bij de Splinter Cell serie. Je zult dus gaan mee maken dat je veel vaker iemand een kogel door zijn hoofd moet jagen om niet iedereen te alarmeren. Alles en iedereen vermijden op de stealth wijze zit er helaas niet meer in; soms word je gewoon gedwongen om iemand neer te knallen en zo verder te komen. Dit was nog wel het geval in Chaos Theory. Zit je een keer wel in een stealth positie? Plan dan goed je route uit omdat je de fout in kan gaan om niet meer in de schaduw te blijven en snel de kans loopt om gezien te worden, wat dan weer uitdraait op een luidruchtig vuurgevecht. Dit kan soms ook komen door het cover systeem die op sommige momenten niet helemaal soepel loopt en je dus een verkeerde move kunt maken die je je kop kost. Gelukkig zijn de controls voor de rest dik in orde.

Gadgets

Omdat Sam grote confrontaties met vijanden niet kan vermijden heb je deze keer een uitgebreid arsenaal aan wapens. Deze blijven niet bij pistolen met silencers, maar ook shotguns en SMG's zijn aanwezig in alle soorten en maten en heb je ook nog paar leuke gadgets zoals (EMP) granaten, flashbangs etc. Naast een uitgebreid arsenaal heeft Conviction ook een upgrade systeem. Door challenges te halen verdien je punten welke je vervolgens kan spenderen aan wapens of gadgets. Een upgrade zorgt er bijvoorbeeld voor dat je accurater schiet, meer ammo hebt of meer schade aanricht. Ook veranderd je geweer van uiterlijk doordat er meerdere onderdelen op worden geïnstalleerd. Dit ligt dan maar net aan welke upgrade je koopt. Wat jammer is, is dat Sam soms geen deuk in een pakkie boter kan schieten van een meter afstand en het lijkt af en toe wel alsof je met 'ghost bullets' schiet... De spread range van de kogels zijn soms zo achterlijk hoog dat vuurgevechten nog wel eens lastig kunnen uitpakken. Een ding wat zeker is, is dat je vaak de 'reload from last chekpoint' knop zal moeten gebruiken. Inzoomen is dan ook aan te raden en niet vanuit de losse pols gaat schieten.

Een groot nadeel voor mij was dat áls je stealth kon spelen alles om je heen vervaagde naar zwart-wit. We leven in de 21ste eeuw en het zwart-wit tijdperk is volgens mij al lang voorbij... Nou hoeft dit natuurlijk geen nadeel te zijn voor iedereen, want het is een leuk concept en weer eens wat anders. Maar voor mij werkte het gewoon niet lekker. Het is natuurlijk handig om te weten dat je je in de schaduw bevindt als alles vervaagt van kleur. Maar ik heb alles veel liever in kleur zoals in het echt en dat maakt het voor mij wat realistischer. Ze hadden naar mijn mening beter het grimmige sfeertje van Chaos Theory kunnen behouden.

A.I.

De A.I. In Conviction is niet bijster slim te noemen, maar ook zeker niet dom. In veel situaties zullen ze je snel vinden en voor je het weet lig je dood op de grond. Zo zullen ze, als jij aan een riggel onder het raam hangt, met hun wapens naar buiten richten en je proberen kapot te schieten. Dekking nemen achter een stuk muur gebeurt ook vaak, hun zaklamp aandoen als het pikkie donker is en je proberen te zoeken en zelfs flanken kan soms voor lastige situaties zorgen. Daarnaast gaat de vijand naar de plek toe lopen waar ze jouw voor het laatst gezien hebben en zul je je dus goed moeten verstoppen als je toevallig een klein kamertje niet meer uit kan. Maar vooral in groepen zijn je vijanden het meest dodelijk. Helaas zijn ze niet de slimste en zullen ze je vaak niet zien ook al sta je pal naast ze. Ook als het warning balkje afloopt en bijna op detected komt te staan, waarna je snel in dekking gaat en ze je niet meer zien is niet echt realistisch te noemen. Maar zonder dit zou Conviction te moeilijk worden en is het dus vereiste zaak.

Mark & execute

Éen van de vette nieuwe features in Conviction is het mark & execute systeem. Nadat je iemand met een melee aanval dood hebt gemaakt zul je een paar executes kunnen maken. Dit doe je door aantal vijanden te marken. Het te markeren aantal vijanden hangt af van je geweer en de upgrades erop. Nu is het allen nog op het juiste moment wachten en BAM BAM BAM BAM binnen no time liggen er vier vijanden dood op de grond. En dit allemaal in een tijd van twee seconden. Dit geeft een gevoel van macht en blijft heerlijk om uit te voeren. Naast mark en execute heb je ook nog de gewone melee aanvallen. Sam Fisher kent deze keer namelijk weer een portie dodelijke bewegingen die er tof uit zien. Als je iemand van achter besluipt en deze met de melee optie wilt omleggen zijn er verschillende animaties. Deze variëren van een nek breken tot een clean shot in het hoofd nadat de vijand op de grond is gewerkt.

Co-op

Wat vrijwel de vetste toevoeging is in Conviction is de co-op modi. Zo is er een apart verhaal gemaakt speciaal voor twee spelers en speelt zich af tussen Double Agent en Conviction en zal dus een apart einde hebben. Dit is een leuke toevoeging en verlengt de duur van het spel, waardoor het weer een beetje compenseert met de korte single player campaign. De andere modi zijn gebaseerd op waves van vijanden tegenhouden en bijvoorbeeld de EMP te verdedigen, het tegen elkaar opnemen en diegene die de meeste kills heeft gemaakt wint de game. Ook is er een modus om samen gebouwen met vijanden schoonvegen en de checkpoint te bereiken op het einde. Nou had ik er in iedergeval erg veel moeite om het einde te bereiken met mijn mede co-op spelers, omdat er altijd wel iets fout ging waardoor iedereen gealarmeerd werd. Maar dat kan ook wel allemaal aan mij liggen, omdat ik er niets van bak. Sowieso is het niet makkelijk om het einde te halen en ben je dus wel even zoet hiermee. In co-op heb je ook nog de mogelijkheid om opties in te stellen zoals: pistols only of 'no gadgets' welke het leuker/moeilijker kunnen maken. Ook kun je outfits kopen en deze upgrade zodat je meer ammo of armor hebt. Hierdoor veranderd het uiterlijk van je outfit en kun je zelf iets leuks in elkaar flansen. Het belangrijkste in co-op is dus wel dat je met iemand speelt die een goeie taktiek heeft en niet als een Modern Warfare 2 maniak alles kapot gaat knallen.

Conclusie en beoordeling

Helaas is Sam Fisher niet meer de 'sneaky bastard' zoals wij hem kende, maar gaat het meer de kant op van James Bond. Ik denk dat het probleem zit in het 1ste concept, hierdoor hebben ze veel tijd verloren. Het spel is al meerder malen uitgesteld, maar had nog wel een keer uitgesteld mogen worden. Splinter Cell: Conviction is zeker niet een slecht spel, maar laat toch her en der wat grote steken vallen, waardoor het de kans verpest om Chaos Theory van de troon te stoten. Misschien dat het volgende deel weer overgaat naar het oude vertrouwde stealth gevoel en dat ze leren van hun fouten. Ik ben benieuwd.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal is goed verteld...
  • wat weer gecompenseerd wordt met het co-op verhaal
  • Challenges en upgrade systeem
  • Mark & Execute
  • Co-op
  • Ubisoft stelt elke week gratis DLC beschikbaar
  • Minpunten
  • welke helaas van korte duur is...
  • Waar is de stealth gebleven?
  • Graphics kunnen stukken beter voor deze tijd
  • Soms het gevoel dat je een third person speelt
  • Zwart-wit stealth systeem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het werd tijd.

  • Ben benieuwd waar EA mee komt.

  • nou kom maar op de proppen met iets nieuws, originels én goeds! ea.. ik heb er nu al weinig vertrouwen in.

  • Nou nou, een beetje enthousiaster mag wel…





    Go EA!:D

  • Ik heb er sinds jaren weer vertrouwen in maar dat komt meer door dat Peter Moore nu bij EA sports zit. Als er iemand EA sports bovenop kan helpen is dat Mr Moore wel.

  • Waterpolo game, i hope so

  • hopelijk krijgt EA die F1 licensie, ik vond de EA F1 games echt veel beter dan die van Sony toen ze beide nog F1 games mochte maken.

  • Ze kunnen het beter opgeven… Als je jezelf als bedrijf al zo negatief beoordeelt, is het wel heel erg gesteld met EA.

  • Ok, laat maar wat zien.

  • Mooi! Ben benieuwd!

  • Ok ze zijn wakker , goed nieuws:)

  • Een tennis game natuurlijk

  • Vraag me af wat de reden is achter het uitblijven van een F1 game. Dacht dat Sony de rechten niet meer had of is dat anders ?



    Ik hoop al een tijdje op een goeie F1 game.

  • Curling, Bowlen, Schaatsen, Darten en Schaak. :)

  • Ik ben benieuwd, hopelijk een leuke sport, want ik zit niet echt te wachten op dammen 2008 of iets als curling 2008.

  • klinkt veel belovend :)

  • EA, ik wens jullie veel succes!

  • Hopelijk geen onozele sporten, wel lacrose ofzo :D

  • Ben benieuwd!

  • Hopelijk kunnen ze hiermee dan dat imago probleem oplossen:p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren