1. Metro 2033 (X360)

Metro 2033 (X360)

Voor mij zijn een aantal factoren bij het spelen van games erg belangrijk. Allereerst de "inlevingsfactor" hiermee doel ik op dat een goede game je op laat gaan in de wereld van die game. Dat de lijn met het character wat je speelt in de game vervaagd en je echt "in het spel" zit voor je gevoel. Een tweede factor is de speelbaarheid, controls moeten goed werken, er moet een gezonde uitdaging zitten in de moeilijkheid van het spel en de game moet bovenal leuk zijn om te spelen. Naast deze twee factoren zijn de graphics en het geluid natuurlijk ook erg belangrijk voor een toffe game-ervaring.

Jammer

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik Metro 2033 heel erg graag leuk WIL vinden. Ook WIL ik heel graag kunnen zeggen dat de post-apocalyptische wereld van Metro 2033 me totaal heeft opgeslokt en ik het gevoel heb de afgelopen dagen door de tunnels heb gezworven met slechts een zelfgemaakte shotgun, een gasmasker en een zaklamp op zak. Wat zou ik graag net zoals bij Fallout 3 compleet de tijd vergeten en er opeens achter komen dat het 4 uur 's nachts is, maar toch nog even dit segment van de game MOET afmaken.

Helaas is al het bovenstaande niet waar. Ik heb deze game met veel interesse gevolgd en toen hij eenmaal uit was de meeste recensies van verschillende gamesites bekeken. Het overwegend positieve geluid stemde mij hoopvol en ik heb de game gehaald. Toen ik eenmaal in de gamewereld van Metro 2033 stapte dacht ik eerst dat het een kwestie van wennen was. De controls voelen erg vreemd en niet lekker aan, het schieten gaat ongelooflijk moeizaam en voor mijn gevoel had het geweer in mijn handen net zoveel kracht als een PVC-buis met een papieren pijltje erin.

Nee, dit kon toch niet kloppen? Dit spel werd vergeleken met Half Life! Ook werd de sfeer vaak naast die van Fallout gezet... Natuurlijk zijn er met laatstgenoemde titel veel overeenkomsten (post-apocalyptsiche wereld, zelfgemaakte rammelguns) maar juist de dingen die in Fallout zo goed werken, doen voor mij het tegenovergestelde in Metro 2033.

Slappe hap

En daarmee landen we aan bij juiste die eerste factor die zo belangrijk is voor een game. Inleving. Dit is voor mij totaal niet het geval bij Metro. De waardeloze voice-acting, de pikdonkere tunnels en de rare scripted events zorgen bij mij alleen maar voor een totaal chaotische spelervaring. Het verhaal is flinterdun, wat mij ook doet fronsen over het feit dat deze game een "boek-vergaming" is (bij gebrek aan een beter woord). De karakters zijn stuk voor stuk inwisselbaar en de hoofdpersoon klinkt als een verkouden Borat.

Gezelligheid

Aankomend bij het tweede punt wat een game goed maakt, de besturing en de lol die een game biedt faalt Metro 2033 ook episch. Het hele stealth-element wat in de game zit is waar-de-loos. Een voorbeeld: in een level moet je nazi's killen, je begint in het donker en het idee is dat je vanuit de schaduwen je vijanden kan killen. Nu had ik op het metrostation voor dit level van een wapenhandelaar een sniper-rifle gekocht. Dat deze gun kogels schiet die écht als propjes overkomen is tot daar aan toe, maar dat ik als ik in de totale duisternis goed vertopt een vijand snipe die 30 meter verderop staat opeens van alle kanten wordt belaagd gaat gewoon te ver. Dit is echt slappe hap x 10 mensen.

Een ander voorbeeld gebeurde in een van de segmenten van de game waarin de speler bovengronds komt. Samen met een erg irritante NPC ga je op verkenning uit en moet je door een gebouw heen. Hier is het ontzettend onduidelijk wat je precies moet doen. Je hebt een compas maar 9 van de 10 keer geeft dat alleen een vage hemelsbrede indicatie van waar je uiteindelijk heen moet. Nou vind ik zelf exploren in games heel erg leuk, maar niet als er te pas en te onpas hysterische irritante vijanden op je af springen die je niet kan killen, en als je ammo na 4 vijanden op is.

Ik heb het nog niet eens gehad over de belachelijke beslissing van de gamemakers om kogels als geld te gebruiken, wat ervoor zorgt dat je geen fatsoenlijke guns MET ammo hebt of juist wel ammo maar geen gun. ARGH!

Dan de graphics,.. De levels zijn saai, donker, niet goed afgewerkt (meerdere malen zat ik vast in decorstukken zoals bankjes / railingen etc) en de sporadische momenten dat er meer te zien is dan 10 meter donkere rails overtuigen ook niet echt. Deze momenten voelen alsof het spel je even wil laten zien ook nog bovengronds te kunnen afspelen.

Qua geluid is de game wel sfeervol, de geluiden in de metrogangen zijn erg goed en zorgen voor een spannende ondertoon. Helaas beginnen de nep-russen om de haverklap te lullen en dit werkt echt eerder lachwekkend dan sfeerverhogend. Om nog maar eens de vergelijking met Fallout te maken: in Fallout had je ook genoeg mensen met een debiele stem (super-mutant cookiemonster stem anyone?) maar het leuke was dat het daar gewoon bij de game paste.

Wat rest...

Helaas helaas,.. Ik wou echt dat ik positief kon zijn over deze game maar ik kan er niet meer dan een 5 van maken voor de moeite. Totale frustratie en de miskoop van 2010 voor mij.

Conclusie en beoordeling

Helaas helaas,.. Ik wou echt dat ik positief kon zijn over deze game maar ik kan er niet meer dan een 5 van maken voor de moeite. Totale frustratie en de miskoop van 2010 voor mij. Metro 2033 is een game die zeker niet voor iedereen is, als je van games houdt die er qua besturing uitzien als een shooter maar het absoluut niet zijn qua vibe en knallerij, dol bent op slechte russische accenten en een flinterdun verhaal vol inwisselbare personages en domme, totaal niet enge monsters helemaal geweldig vindt dan is dit DE game voor jou. Anders zou ik hem lekker laten liggen.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Grafisch zijn de metrostations erg sfeervol.
  • Minpunten
  • Vreselijke besturing / Wapens voelen super slap aan / AI vijanden zuigt / Gebrek aan ammo zorgt voor frustratie in plaats van verrijking game-ervaring.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik weet eigenlijk niet of dit wel een pluspunt is…

  • Geldt dit ook voor de PS3 versie?

  • Noooes nog steeds die 12 jarige UK jongetjes die met 120 decibel in je oor zit te schreeuwen :(

  • nou …. het is wel beter dat je geen krachttermen en gescheld hoort. Die amerikanen zijn altijd wel erg luidruchtig. Een beetje te als je het mij vraagt.

  • Dit las ik al op de achterkant van het hoesje ja. Och, zo erg vind ik het niet. Binnen Europa heb ik sowieso (met FIFA bv) een betere verbinding. En Amerikanen die ik ken waartegen ik wil gamen zijn er niet :D.

  • Mja, vind dit niet zo vet eigenlijk. Maar ja…

  • dus als de gamer later online rustig word en je weinig gamers kan vinden is er een heel continent met spelers waar jij niet tegen kan spelen..

    Bovendien kan je dan wel de hele wereld afsluiten want uit elk land heb je wel van die irritante gasten, eerst bij Call of Duty 3 zat zo'n nederlander de hele tijd te schelden dat anderen door muren konden schieten en cheaten omdat hij zogenaamd te goed was om geraakt te worden..

  • ik vind wel jammer maar ik w8 nog af met deze game

    mis over maandje dat ik hem koop.

  • Van de Fransen en Engelsen hebben we overigens nog steeds last.



    :D

  • Heb nooit zo last van de Engelsen…wat is er trouwens mis met Engelsen Jelle? Die Fransen nou dat is echt bagger want ze weigeren Engels te spreken…

  • Misschien moeten we helemaal ophouden met generaliseren…

  • ik vind het eigenlijk wel jammer, maar ja nu heb je meer kans om nederlanders tegen te komen en dat is soms ook wel leuk

  • Tja ik weet niet of dit nu positief of negatief is. Lijkt mij eerder negatief vooral als het spel minder populair word is elke online speler welkom.

  • maakt mij niet uit, ze hebben dat communicatie systeem in co-op zo goed uitgewerkt dat je geen headset nodig hebt



    je geeft gewoon een van de drie commandos, luistert ie geef je een high five, zoniet sla je hem voor zn kop



    makkelijker dan een fransoos door de headset uitleggen dat jij gaat flanken en hij jou dekking moet geven


  • @ mindgame : das meestal geen kwestie van weigeren. Ze zijn gewoon te achterlijk om het te kunnen.

  • Jammer dat er héél veel Amerikanen zijn en minder Europeanen, waardoorer misschien niet altijd games beschikbaar zijn..

  • Speel dit spel sowieso niet online, CoD4 all the way!

  • lekker handig multiplayer EU only maken ja fijn

  • Geen Amerikanen = Geen iritante mensen :p



    Geen Amerikanen = Geen iritante lag :P

  • nu die 12 jarige engelse kutkindjes nog :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren