1. Sega Rally (PS3)

Sega Rally (PS3)

In tegenstelling tot wat we het liefst allemaal zouden willen, verkopen goede games niet altijd zo goed als ze zouden verdienen. Terwijl flut licentiegames nog altijd met bakken verkopen, zijn er zat (sub)toppers, die matig tot slecht verkopen, door het ontbreken van een hype of bekende naam. Van die titels die waarschijnlijk voor veel mensen wel ‘leuk’ waren, maar uiteindelijk niet werden gekocht omdat er andere games waren die voorrang hadden op hun lijstje. Sega Rally is waarschijnlijk een goed voorbeeld van de hierboven genoemde soort games. En dat is jammer, want deze game is simpelweg erg goed!

De game stamt inmiddels uit 2007, maar zoals velen waarschijnlijk wel weten, liggen de roots van de game verder terug, in de arcadehallen. Dat is ook te merken, want zodra je Sega Rally hebt opgestart, is de arcadesfeer aanwezig. Groot in beeld staat ‘SEGA RALLY’ en daaronder het bekende ‘press start’ (gelukkig geen ‘insert coin’). Doe je wat er op het scherm gevraagd wordt, dan verwelkomt een motorgeluid je in het menu. Vandaar kan gekozen worden uit de standaard modes, geen rare fratsen. Championship, Quick Race, Time Trail, Multiplayer, the usual stuff. En meer is er ook niet nodig, want hier houdt je je lang genoeg mee zoet! De game heeft lekker felle kleurtjes, die het hele gebeuren vrolijk en fris houden, maar zonder te veranderen in een kleutertekening.

Gewoon goed

Visueel is de game prima in orde, ook nu in 2010 is het zeker netjes te noemen. Het is geen Gran Turismo, maar dat hoeft dan ook niet. De auto’s zien er goed en redelijk gedetailleerd uit, maar een schademodel

ontbreekt. Waar de game mee uitpakt op grafisch vlak is gronddeformatie, met andere woorden: de baan verandert door de bandensporen. Hoewel Motorstorm daar al eerder mee kwam, voegt het hier meer toe. De sporen zijn voelbaar en hebben invloed op de gameplay, in tegenstelling tot Motorstorm waar ze slechts een esthetisch nut hadden. Natuurlijk blijven modder, zand en sneeuw ook bij Sega Rally lekker op de auto plakken en spat alles vrolijk in het rond achter de auto. Omgevingen gaan van de modderige en besneeuwde weggetjes van ‘Alpine’, tot zanderige paden van ‘Safari’, tot de modderpoelen van de jungle in ‘Tropical’. Allemaal lekker kleurrijk en ze voelen ook nooit leeg of steriel aan, mede dankzij vaste scripted events zoals bijvoorbeeld een overvliegend vliegtuig.

Nog iets dat een echte arcade feel geeft aan de game, is de stem van de navigator. Deze gast verteld je wat je te wachten staat op de baan, waarschuwend voor elke bocht welke kant je op moet en hoe scherp of moeilijk deze is. Zo enthousiast als hij ook is, het kan zijn dat hij na een tijdje op je zenuwen gaat werken. Gelukkig kan je hem ten alle tijden zachter of helemaal uit zetten, de pijltjes boven in beeld blijven staan, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. De muziek is erg standaard en bevat geen echte soundtrack, maar past bij de banen en gaat nooit storen. Wel een beetje een gemiste kans, want met pompende beats of goede rock had dit de sfeer kunnen verhogen. Ook het geluid van de auto’s zelf stijgt nooit ver uit boven gewoon ‘goed’, maar doet zijn werk.

Riiiiiiidge Racer!

Mooie graphics is natuurlijk niet alles, de gameplay blijft nog altijd het belangrijkste. Ook die steekt goed in elkaar bij Sega Rally. Ondanks dat de game er redelijk realistisch uit ziet met z’n mooie auto’s, omgevingen en blubberbaden, zal je inmiddels doorhebben dat de focus bij arcade ligt, in plaats van sim. Dit is dan ook geen DiRT, maar eerder een off-road Ridge Racer, met een sprenkeltje meer realisme. Het snelheidsniveau ligt hoog en ook het snelheidsgevoel is goed aanwezig. Lekker hard en driftend door de bochten scheuren, daar gaat het om. Dat wil overigens niet zeggen dat deze game te makkelijk is. De game is zeer toegankelijk, maar oefening is vereist om te winnen. De AI maakt namelijk maar weinig fouten en het is dus belangrijk erg strak te rijden. Ook de eerder genoemde track deformation heeft invloed. Afhankelijk van het soort ondergrond veranderd je grip in de geulen. Ook wordt de boel een stuk hobbeliger en dat kan je ook weer hinderen. Het meeste afremmen doen de waterplassen en soms lopen de achtergelaten sporen ook vol met water als ze aan zo’n plas aansluiten, oppassen dus.

Een andere gemiste kans is het ontbrekende schademodel. Doordat het tempo in de game lekker hoog ligt en het racen spannend is, is het zonde dat hier niet af en toe een spectaculaire crash bij komt kijken. Je kan overigens geen voordeel halen uit het rammen tegen muren, want dat remt je dermate veel af dat je daarmee de race niet gaat winnen. Het had gewoon net dat beetje meer actie en diepgang kunnen brengen wanneer de auto’s in prak gereden konden worden. Over diepgang gesproken, deze game stamt uit het pre-DualShock3 tijdperk, dus helaas, er is geen rumble aanwezig. Ook jammer, al ligt hier natuurlijk de schuld bij Sony. Sluit je echter een stuurtje aan, dan is er wél rumble en force feedback! Het maakt de game veel intenser en ook wat moeilijker. De game ondersteund redelijk wat stuurtjes, inclusief de wat nieuwere Driving Force GT (Al herkent de game deze als een Driving Force Pro). Mocht je dus een stuurtje hebben, aarzel dan niet om het eens te proberen ondanks dat de game geen sim is.

Winnen is niet alles

Men zegt wel eens: Het gaat het niet om het winnen, maar om het meedoen. Zo dachten ze bij Sega Racing Studio ook. Het gaat namelijk lang niet altijd om het winnen. Om extra kleurenschema’s voor een auto vrij te

spelen, is alles wat je hoeft te doen de desbetreffende auto gebruiken. Door kilometers te maken, speel je de extra schema’s vrij. It’s really that simple. Aangezien er genoeg auto’s zijn ben je daar trouwens ook wel even zoet mee. Maar je wilt natuurlijk niet alleen maar nieuwe kleuren, ook nieuwe wagens! Daarvoor moet je terecht bij de Championship modus. Hier zijn de kampioenschappen onderverdeeld in de drie klassen auto’s, die zijn weer verdeeld over competities en die zijn dan weer verdeeld over kleine toernooien van een paar races. Door goed te eindigen scoor je punten. Wil je alle punten, dan moet je alles winnen, maar vaak is dat niet eens nodig om de volgende competitie of wagen vrij te spelen. Dus minder gefrustreerd gedoe omdat je die ene race maar niet kan winnen!

De drie klassen auto’s zijn Premier, Modified en Masters. Premier bevat de moderne auto’s uit de WRC van een paar jaar terug zoals de Subaru Impreza, de Mitsubishi Evo XIII en de Peugeot 206. De tweede klasse bevat wagens die getuned zijn, en daarmee wat sneller, maar moeilijker te besturen. Onder andere een Golf V GTI en een 207 vind je hier. Masters bevat wat de naam al aangeeft: De meesters van de rallysport. De echte legendes vind je hier: Lancia Delta en Stratos, de Audi quattro A2 en Ford Escort. Ook heeft elke klasse een paar speciale verborgen auto’s die unlocked moeten worden via het Championship, zoals bijvoorbeeld een Hummer en een Mini Cooper in de Premier klasse. De handling en performance tussen auto’s in dezelfde klasse verschillen niet veel, met uitzondering van de unlockables, die duidelijk gespecialiseerd zijn in een bepaald vlak. Bij unlockables kan je je set-up namelijk niet wijzigen, maar is deze vast. Deze set-up kies je bij de ‘gewone’ auto’s voor een race of toernooi, en kan het verschil maken tussen winst of verlies. Naar diepgaande tuning hoef je niet zoeken, het wordt gelukkig simpel gehouden: Je kan kiezen uit Off-road en Road, meer niet. De eerste geeft je betere vering en banden voor het ruige werk, de tweede maakt je auto sneller, maar ook minder geschikt voor de zwaardere off-road banen.

Met het aantal banen zit het trouwens ook goed. Er zijn vijf duidelijk verschillende thema’s met elk drie banen waarvan sommige ook in de andere richting gereden kunnen worden, plus een unlockbare speciale baan met eigen thema. Er is ook genoeg variatie tussen de banen binnen een thema onderling, wat betreft uiterlijk en moeilijkheidsgraad. Ook de banen worden via het kampioenschap vrijgespeeld.

2 players 1 cup

Naast de leaderboards van de Time Trail modus, waar je een tijd neer kan zetten tegen de drie mensen die de game nog spelen, is er ook de Multiplayer. Daar heb je de mogelijkheid voor Online en Head to Head. Voor Online hoef je het niet te doen, want er is echt geen hond online. Alleen als je wilt spelen tegen een vriend die de game ook heeft, misschien. Nee, de echte

lol zit hier in Head to Head, oftewel de splitscreen multiplayer! In 1-vs-1 races kan jij het opnemen tegen een vriend, en omdat de game lekker toegankelijk is hoeft hij geen expert in GT5 of Forza te zijn om mee te doen. Omdat de game ook geen sim is blijft hij speelbaar nadat je wat biertjes hebt gehad, ook gezellig! Mocht de andere speler toch duidelijk minder goed zijn, dan kan je hem altijd een auto geven uit een snellere klasse.

Nadeel is echter dat de 3rd-person chase camera’s ronduit slecht zijn. Als je in je eentje speelt valt het nog wel mee, maar in de 2-player modus laten ze vaak een stuk van de baan buiten beeld waardoor je soms bijna gedwongen wordt om de bumper- of hood-camera te gebruiken tenzij je de baan heel erg goed kent. Het probleem is alleen dat je met de andere camera’s niet ziet wat er naast en achter je gebeurt, en door de ontbrekende rumble voel je dit ook niet, tot frustratie van je medespeler die je misschien verwijt dat je hem opzettelijk ramt. Dan is er nog de grootste bug van de splitscreen: Als een van beide spelers een stuurtje gebruikt dan kan het soms zijn dat wanneer je de race restart na het finishen, de game het stuur niet meer ziet als stuur maar als controller (of zoiets), en dus niet meer reageert. Op z’n zachts gezegd raar en ook erg jammer. Laat je ondanks deze punten niet afschrikken, de splitscreen is verder pure fun en zorgt voor uren vermaakt!

Gemiste kansen

Zoals je hebt gelezen heeft deze game niet veel gebreken, maar eerder ‘gemiste kansen’. Waarom die benaming? Omdat de game gewoon goed is. Zijn verkoopcijfers waren dat echter niet en door een wat agressievere reclamecampagne en door toevoeging van een lekkere soundtrack, alsook schademodel met spectaculaire crashes voor wat meer ‘WOW-effect’, had de game waarschijnlijk meer mensen aangesproken en beter verkocht. Sega Racing Studio had er had er net dat beetje meer uit kunnen en misschien ook moeten halen. Jammer, maar zoals gezegd, deze game is gewoon goed en had ook in zijn huidige vorm veel meer verdiend. Net als SRS overigens, dat inmiddels opgeheven is door Sega, maar gelukkig daarna overgenomen werd door CodeMasters. Met deze licht-negatieve toon de review beëindigen zou dan ook niet eerlijk zijn tegenover deze heerlijke racegame en zijn makers. Sega Rally doet wat het moet doen en doet dat heel goed, namelijk je vermaken! Ook als je de game een tijd niet gespeeld hebt, is het leuk hem een keertje weer op te pakken en ook dan speelt het nog lekker weg. Een lange houdbaarheid dus. Mocht je deze game nog voor een prikkie ergens vinden, dan hoef je niet te twijfelen: Kopen die handel!

Conclusie en beoordeling

Sega Rally biedt ongelofelijk veel plezier. Houdt jij van arcaderacers? Of wordt jij ook wel eens depressief van die poep-bruine kleurenfilters van DiRT? Dan heb je zeker plezier met deze game! De game is zowel leuk in je eentje, als met een vriend op de bank en heeft een lange speelduur. De gameplay staat ook na al die jaren als een huis en dat zal ook nog lang zo blijven. Het is jammer dat zowel de game als zijn ontwikkelaar, Sega Racing Studio, een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Deze game is gewoon echt leuk en biedt uren plezier. Misschien geef jij, net als Codemasters deed bij SRS, binnenkort wel een nieuw onderkomen aan een (2e-hands?) exemplaar van Sega Rally? Kom op, de game verdient het!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Toegankelijkheid
  • Lange speelduur en houdbaarheid
  • Goede graphics
  • Track Deformation System'
  • Splitscreen is erg leuk
  • Minpunten
  • ondanks enkele foutjes/bugs
  • AI soms pittig
  • Geen DualShock3 ondersteuning
  • Arcade stijl niet voor iedereen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hier wordt ik nou niet echt blij van……

  • hmmm beetje boring games …

  • 800 vragen voor die brain training is ook een beetje veel

  • Nou eindelijk weer eens iets wat mijn vriendin misschien zal aanspreken, dit is na Catan niet meer gebeurt.

  • saai eigenlijk gewoon braintraining en nog zo'n stom puzzlespelletje

  • Kheb Brain Challenge op de DS en dat is best leuk, maar om zit nou op je Xbox te gaan zitten doen voor 800 punten?..

  • Je kunt wel zien wie de inspiratiebron van Gameloft is geweest..

  • Blijf er allebei zo ver mogelijk vandaan.

  • Ik hoop maar op 1 ding, en dat is dat Golden Eye op XBLA komt.

    Moet overigens zeggen dat ze best langzaam zijn kwa dingen er op zetten.

  • lijken me echt twee onzin games.



    @Metian:

    ja helemaal mee eens zit ook zo te wachten op die titel, maar betwijfel het of hij ooit nog komt.

  • Nee dat is geen harde plasser werk… jammer.

  • Brain training is voor leuk voor een Wii en DS, niet echt voor het echte consolewerk ;-)

  • lijken me niet ècht leuke games

  • Crappy Crap Games

  • Lijken me echt niks dus…

  • meer boutgames

  • Bionic Commander wil ik graag!, Dat wordt echt een toffe arcade game:),

  • Niet echt de leukste games, ze mogen nou wel eens ophouden met dat Brain trainer gedoen elke keer.

  • Tering.

  • Saai, geen toppers denkik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren