1. Fragile Dreams (Wii)

Fragile Dreams (Wii)

Helemaal alleen op de wereld zijn. De grootste nachtmerrie van waarschijnlijk de meeste mensen. Niemand om mee te praten en ervaringen mee te delen. Alleen de aarde over wandelen en nooit een mens tegenkomen. Uitgestorven straten en vergane gebouwen aan alle kanten. Wanhopig zoek je alles af op zoek naar andere overlevenden, want je kunt niet geloven dat je de enige bent die over is.

Deze wanhopige zoektocht naar overlevenden maakt Seto in Fragile Dreams. Nadat zijn opa overlijdt aan het einde van de zomer is Seto weer helemaal alleen op de wereld. Accepteren dat hij de enige is doet hij niet en hij gaat op zoek naar andere overlevenden. Al vrij snel komt hij het zilverharige meisje Ren tegen. Een erg lange ontmoeting is het niet en al vrij snel gaat Ren er vandoor. Toch geeft de ontmoeting Seto de hoop dat er werkelijk nog iemand naast hem op de wereld rond loopt. Seto besluit op zoek te gaan naar het zilverharige meisje. Een tocht die hem op allerlei sfeervolle, verlaten locaties brengt.

Het begrip “alleen” wordt in Fragile Dreams niet zo heel nauw genomen. Hoewel Seto misschien de enige mens is komt hij toch de meest kleurrijke karakters tegen tijdens zijn zoektocht. Ik zal niet teveel verklappen over deze karakters, maar onder hen bevindt zich o.a. een geest met een flinke boezem en een sprekende, draagbare computer. Naast een aantal karakters dat je tijdens je zoektocht tegen komt zul je ook moeten vechten tegen demonen en geesten die nog steeds over de verlaten wereld dwalen.

Een verlaten wereld heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Seto’s zoektocht brengt hem onder meer bij een verlaten attractiepark met een enorm reuzenrad in het midden en een ondergronds winkelcentrum. Alle locaties hebben een prachtige visuele sfeer mede door het oog voor detail. Het lijkt net alsof de hele wereldbevolking midden op een drukke dag compleet is verdwenen. Daarbij komt nog eens dat overal gras en mos is gaan groeien en dat bepaalde bouwwerken compleet zijn ingestort. Op visueel gebied kan het niet veel beter wat mij betreft. Het straalt perfect de sfeer uit die de game wil bereiken. Al deze prachtige locaties zul je vaak door de game heen zien. Misschien een beetje te vaak. Het gebeurt te vaak dat je een missie moet uitvoeren die van je vraagt om weer helemaal terug te gaan naar een eerder bezochte locatie. Ze hadden wat mij betreft daarom best wel wat meer locaties mogen toevoegen. Met het concept van een verlaten wereld moeten er toch nog zat andere interessante locaties zijn waar je een karakter heen kan sturen.

De besturing in Fragile Dreams is een geval apart. Op het scherm is te allen tijde een groen puntje te zien. Dit puntje bestuur je met je Wii afstandbediening. Seto zal automatisch zijn zaklamp schijnen op de plek waar je met je Wii afstandsbediening naar toe wijst. Dit bestuurt dan ook meteen de camera. Lopen doe je gewoon door middel van de Nunchuck. Hoewel de besturing op zich niet slecht is, laat het tijdens gevechten flink wat steken vallen. Vijanden komen vaak van meerdere kanten en de camera in combinatie met de Nunchuck draait langzaam om Seto heen. Dit resulteert vaak erin dat je flink wat klappen te verdragen krijgt voordat je überhaupt zelf een klap kunt uitdelen.

In veel rpg’s zal de held meteen naar een flink zwaard grijpen en de demonen even een kopje kleiner maken. Voor Seto wordt dit wat moeilijker. Hij zal het moeten doen met stokken, bezemstelen en hamers om maar een aantal voorbeelden te noemen. Het arsenaal aan wapens die je hebt is behoorlijk en zal ook niet snel vervelen. Erg realistisch aan de wapens is dat deze naar verloop van tijd zullen breken.

Fragile Dreams grijpt een beetje terug naar de wat oudere games op het gebied van de opslag van voorwerpen. Helaas is dit geregeld met een koffersysteem zoals in de Resident Evil games. Dit systeem houdt in dat je een bepaald aantal vakjes hebt waarin je spullen kan doen. Het systeem is enorm onhandig en uit de tijd. Bij een game als Fragile Dreams werkt dit al helemaal niet. Bijna na elk gevecht kun je wel bepaalde voorwerpen oppakken en die kosten vaak behoorlijk veel ruimte. Dit leidde voor mij tot de nodige irritatie, want dit overkwam mij ook als ik een sleutel of een ander belangrijk voorwerp moest oppakken. Dan moest ik weer teruglopen naar een kampvuur, dit dient als savepoint, om daar mijn voorwerpen weer te wisselen.

De soundtrack is een pareltje. Het is eigenlijk gek om te zeggen, omdat het merendeel van de tijd je alleen Seto’s voetstappen hoort. De momenten waarop wel muziek is te horen is het prachtig. De muziek geeft op de meest belangrijke scènes een bepaalde lading mee aan het geheel. Dat het stemmenwerk in de game ook op Japans kan is prima geregeld. Ik zelf heb de game met de Engelse stemmen gespeeld en dit was ook zeker niet slecht. Het is in ieder geval al fijn dat de keuze er is.

Hoe het moet voelen om alleen op de wereld te zijn, zal je niet meteen duidelijk worden in Fragile Dreams. Daarvoor ben je toch net niet alleen genoeg. Toch is de game bijzonder door zijn geweldige visuele sfeer, sterke, emotionele verhaal en een prachtige soundtrack. Het concept van een verlaten post apocalyptische wereld is erg geslaagd uitgewerkt. Je zult alleen even moeten doorbijten door de wat vervelende camera en besturing en het verouderde koffersysteem.

Conclusie en beoordeling

Fragile Dreams is een opvallende Wii titel. De game is niet alleen bijzonder door zijn aparte setting, maar ook door zijn bijzondere samenstelling aan personages. De game is zeker de aanschaf waard voor alleen die redenen al. De game kent een aantal mankementen, maar als je daar langs kunt kijken dan heb je zeker één van de betere Wii titels in huis.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Visueel prachtige wereld
  • Sterke soundtrack
  • Bijzondere en originele karakters
  • Goed plot
  • Minpunten
  • Vervelende camera en besturing op sommige momenten
  • Het ouderwetse koffersysteem
  • Te vaak moeten backtracken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat ze die games dan alleen voor die landen uitstellen he. Je zal ze snel engels zien leren.

  • ik hoop ook dat ze hun belofte kunnen waarmaken.

  • Ze beginnen in ieder geval al goed met FF:CC voor de DS. Die verschijnt in Europa 2 weken later dan de VS.

  • Komt omdat die sukkels hun games in hun eigen taal willen, wat imo de gehele voice cast van een game verpest.

    Kheb één keer in een hotel in Duitsland The Matrix in het duits gekeken… echt té zielig.

  • FF XIII wordt de knaller voor de ps3,en kijk er enorm naar uit.Hopelijk moeten wij niet zo lang wachten,2 a 3 maanden kan nog net,maar een jaar op zijn MUST-HAVE moeten wachten is bijna een marteling voor velen RPG fans.

  • Ik hoop het dat het ze lukt..

  • Vooral de Engelse zitten al jaren te zeuren waarom hun niet gewoon de Amerikaanse versie kunnen krijgen, aangezien het voor hen al helemaal geen reet uitmaakt.

    En groot gelijk geef ik ze, bizar hoe lang we af en toe moeten wachten.

  • Dat gebeurd niet mits ze direct bezig gaan met vertalen zodra de Engelse stemmen en dialogen worden geschreven.

  • Gewoon niet vertalen, engels is een taal die je moet kunnen, wordt overal geleerd



    Misschien kunnen ze na een tijdje een taal addon op het internet zetten waarmee die eppo's ze toch nog in hun eigen taal kunnen spelen

  • Dat ze fijn Engels leren, wereldtaal goddomme!

  • dit roepen ze al sinds ffIX dus neem dit bericht maar met een zak zout..

  • ffs.. is het zo moeilijk een jp-bericht naar het nederlands te vertalen? Waarom wordt er hier nooit vanuit de daadwerkelijke bron gequote. Kotaku is namelijk niet de bron. Anyway ze hebben het over een simultaneous release, maar jullie maken er \"vertraging europa minder lang\" van. Natuurlijk is het minder lang, maar Square-enix PROBEERT voortaan hun games wereldwijd gelijktijdig te releasen. Niet beloven. Weer iets wat hier fout staat.

    Ik moet het iig nog allemaal maar zien. Ze beloven namelijk niets, maar geven enkel aan dat ze het gaan proberen. Hopelijk doen ze het wel, want het zal anno 2008 namelijk wel eens tijd worden.

  • Dat is mooi, Laat die mensen maar lekker engels leren allemaal dan hoeven we tenminste niet zo lang te wachten.

  • Als die idioten nou gewoon Engels leren kunnen ze het ook eerder uitbrenge.. luie honde

  • Ik zou zeggen voor Nederland niet eens naar het engels vertalen die boel. Alleen subtitels en PAL gooien dat spel. Japanse voice acting is toch veel beter.

  • @Raem ik neem aan dat je FF:Crisis Core voor de PSP en niet de DS bedoeld?

  • Zou tijd moeten worden…

  • Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejh

  • Final Fantasy XIII is de reden dat die PS3 er bij mij in huis staat, dus als er nou 1 hooguit 2 maanden verschil dan hoor je mij niet klagen. Maar 1 hele jaar zoals Final Fantasy XII dat was eigenlijk best wel aso.

  • goed, nu nog dragon quest voor de wii uitbrengen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren