1. Etrian Odyssey (NDS)

Etrian Odyssey (NDS)

Verslavende RPG's zijn er in soorten en maten. Ik heb zelf een voorkeur voor zware dungeon crawlers, van die games die je laten grinden, het verslaan van zoveel mogelijk tegenstanders, om zo experiencepoints te verdienen waardoor je sterker wordt, totdat je eenmaal sterk genoeg bent om het tegen een bepaalde tegenstander op te nemen. Etrian Odyssey trekt dit wel heel erg door en is bijna een logische opvolger van klassieke westerse RPG's als The Bard's Tale en games uit de Wizardry serie.

In Etrian Odyssey ben jij een naamloze avonturier die aan het hoofd staat van een zelf samengesteld team van vechters. Je bevindt je in het stadje Etria wat vooral bevolkt wordt door allerhande avonturiers en gelukzoekers die allemaal maar een doel hebben: de schatten vinden die zich in het labyrint Yggdrasil bevinden, een uitgestrekt woud nabij Etria wat meerdere ecosystemen (zogenaamde stratums) kent die weer opgedeeld zijn in verdiepingen. Aan het begin wordt je meteen verteld dat je een groepje vechters kunt samenstellen uit allerhande personages. Al deze vechters hebben weer verschillende eigenschappen met voor en nadelen. Je kunt meerdere personages aanmaken, maar er maar 5 tegelijkertijd meenemen om het labyrint te verkennen. Belangrijk is dus om je team verstandig samen te stellen en voordat je het labyrint betreedt te bedenken welke personages je in je team wilt hebben, om een vroegtijdige dood te voorkomen.

Dat voorkomen is makkelijker gezegd dan gedaan want je gaat veel, heel veel dood in deze game. Maar dat hoort erbij, het maakt deel uit van de spanning in de game. Net even te lang doorgaan om “dat ene level te halen” en je legt het loodje. Kortom, dit is old school dungeon crawling op het hoogste niveau, maar dan wel met de gemakken van vandaag de dag. Zoals de functies die het touchscreen van de DS de game biedt. Voorheen moest je bij dit soort games zelf pen en papier ter hand nemen om de labyrinten uit te tekenen en hierop plaatsen markeren die van belang waren. Denk hierbij aan schatten, sterke vijanden, gesloten deuren etcetera. Dit is in deze game mooi opgelost met het touchscreen. Terwijl je het labyrint verkent en je tegen vijanden vecht markeer je op het touchscreen waar je loopt, waar er zich muren bevinden, waar je schatten kunt vinden, waar zich sterke vijanden ophouden en noem maar op. Tevens kun je opmerkingen plaatsen op elke willekeurige plek in het labyrint. Dit klinkt als een vervelende klus, zeker in een tijd waarin we gewend zijn geraakt aan games die automatisch een map genereren van plekken die we hebben bezocht. Maar het werkt verrassend simpel, leuk en zeer intuïtief. De game geeft je bijvoorbeeld standaard iconen voor allerhande zaken die zich in het labyrint bevinden waardoor je deze alleen maar naar je getekende map hoeft te slepen. Tevens helpt dit om het labyrint te memoriseren wat handig kan zijn bij het grinden.

Want ja, een moeilijke game vereist kracht van je personages. Dit bewerkstellig je door vijanden te verslaan. Voor het verslaan van vijanden krijg je experience points die verdeeld worden over de personages die zich in je party bevinden. Hiermee stijgen ze in level en worden ze krachtiger. Ook krijgen ze naarmate de levels toenemen meer skills om zich te verweren tegen al het gespuis dat het labyrint rijk is. Ik ontdekte dat het echt fun is om doelloos op pad te gaan met personages die amper skills en levels hadden, het labyrint ternauwernood te overleven en eenmaal terug in Etria te ontdekken dat je personages een flink stuk sterker zijn geworden. Heerlijk, progressie!

Deze progressie vindt ook plaats bij het verslaan van mini-bosses in de game, zogenaamde F.O.E.'s, oftewel Foedus Obrepit Errabundus, oftewel het zwervende monster waar men op achterbakse wijze naartoe sluipt (vrij vertaald, duh). Deze bevinden zich op vaste plekken in het labyrint en dienen als graadmeter om te kijken hoe sterk je bent, en of je wellicht al in staat bent om het volgende niveau en stratum te bereiken. Deze verslaan levert echter meer op dan alleen voldoening, want ook de experience en de items die deze monsters achterlaten zijn meer dan welkom. En wanneer ze verslagen zijn blijven ze ook weg, wat niet bepaald een minpunt is in een game die de speler al zo dwars zit!

Een ander leuk iets in de game is de manier waarop je geld verdient. Met het verslaan van tegenstanders verdien je geen rooie rotcent, maar wel krijg je wel allerlei items. Deze zijn over het algemeen onbruikbaar, maar wanneer je deze in Etria verkoopt verdien je dus, jawel, geld. Niet alleen dat, verkoop genoeg van bepaalde items en je speelt weer meerdere soorten wapens en uitrustingen vrij die er in de shop in Etria verkocht worden. Je personages met nieuwe wapens en uitrustingen aankleden is een belangrijke factor in het overleven van de game. Op zoek gaan naar vijanden die bepaalde items achterlaten wanneer ze verslagen zijn werkt zeer verslavend, en als je dan eenmaal genoeg van een bepaald soort item hebt en je deze verkoopt om eindelijk dat wapen of die uitrusting te kopen is de voldoening extreem.

Die voldoening komt natuurlijk ook met het maken van voortgang door de game. Deze voortgang vindt plaats met behulp van quests en missies. Quests zorgen voor de voortgang terwijl missies gezien kunnen worden als zij-missies. Beiden leveren echter wel geld en items op. Daarnaast heb je toch een doel om het labyrint te betreden en vervolgens ergens naartoe te werken. Dit houd je scherp, vooral in een moeilijke game als deze. Want je zult heel vaak weer terug keren naar Etria omdat je bijna het leven laat of omdat je de verkeerde personages mee het labyrint in genomen hebt. Dit leidt toch wel met regelmaat tot een dip, dat je niet eens meer zin hebt om de game te spelen. Maar wanneer je dan toch weer op pad gaat en je merkt dat je sterker wordt en langer weet te overleven maakt de dip al weer snel plaats voor een triomfantelijk gevoel. Wanneer je dan daadwerkelijk een moeilijke quest hebt afgerond en een volgend niveau in het labyrint hebt bereikt verdien je dan ook echt wel een schouderklopje want makkelijk is het niet maar je hebt het toch maar mooi gedaan. Zowel de game als de voldoening is zo old school als het maar kan, en dat is een pluspunt in my book.

Conclusie en beoordeling

Deze game is moeilijk, extreem moeilijk. Maar wat een heerlijke game! Zo worden ze niet meer gemaakt, en dat is ook duidelijk de bedoeling geweest om aan te geven met deze game. zo old school als dit vind je enkel nog in de vele gratis Rogue-clones die het internet rijk is. Voor liefhebbers met een DS raad ik echter Etrian Odyssey van harte aan!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Old school RPG
  • Tof gebruik van het touchscreen
  • Geeft veel voldoening
  • Minpunten
  • Soms iets te moeilijk
  • Doodgaan is maar moeilijk te accepteren...

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • spionnen-game :)

    Vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken, klinkt wel goed :)

  • Klinkt best grappig

  • Hmmm, klinkt best ok. KOTOR 2 schijnt toffe shit te zijn, dus de ontwikkelaar kan er best eens wat van maken :D.

  • Hm.. als Mass Effect? Denk niet dat ze die game snel zullen toppen haha. KOTOR2 heb ik nog niet gespeeld, misschien ooit nog halen, het origineel was wel tof:)

  • BioWare en Obsidian hebben redelijk dezelfde ideeen hoe een RPG nu in elkaar moet zitten, vandaar dat BioWare KOTOR2 ook uitbesteede aan Obsidian.

  • klinkt vet,

  • Kan wat worden, maar niks voor mij denk ik.

  • die wil ik toch wel hebben :D

  • Obsidian is goede ontwikkelaar dus ik houd deze game in de gaten…

  • Deze houd ik in de gaten.

  • PC ook!

  • Eventjes in mijn achterhoofd bewaren :).

  • Klinkt wel vet, maar nog tijdje wachten

  • De eerste delen van beide games waren beter imo. Hoewel dat niet betekent dat ze slecht waren.

  • Dat klinkt zeker niet slecht. Ik hou deze game denk ik ook maar even in de gaten.

  • Hmm…

  • Kan wat worden!

  • hmm hmm klinkt best intressant, ben benieuwd

  • mass effect was naar mijn mening de betse game van vorig jaar(en een van mijn all time favorites) dus als dit in de buurt komt dan kan het zeker leuk worden.



    deze game maar ff in de gaten houden

  • Klinkt nu al veelbelovend =)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren