1. Dungeons & Dragons Online: Unlimited (DL)

Dungeons & Dragons Online: Unlimited (DL)

Ergens in een willekeurige zolderkamer is het bijna compleet donker. Er brand alleen een klein kaarsje op de tafel die in het midden van de kamer staat. Op deze plek worden er epische gevechten uitgevochten die misschien wel te gruwelijk, gewelddadig en bloeddorstig zijn om echt te kunnen plaats vinden. Inderdaad, een ander familielid doet de deur open en vraagt of de aanwezigen vampieren zijn…

Het bovenstaande zal waarschijnlijk menigeen die ooit Dungeons and Dragons heeft gespeeld bekend voorkomen. Hoewel ik mijzelf niet tot die groep reken, heb ik de actualiteiten wel gevolgd. Het is ooit allemaal begonnen eind jaren 70 met pen en papier toen de ‘nerds’ van die dagen epische verhalen verzonnen voor hen zelf verzonnen karakters. Toen gaandeweg over de jaren er ook Roleplaying games uitkwamen werd dit wat meer algemeen geaccepteerd. Dit gebeurde met wisselend succes waarvan Neverwinter Nights nog steeds tot de top behoord. Verheuging rondom alle RPG fans dan ook toen in 2006 de eerste pure online game uitkwam in de serie, Dungeons and Dragons Online: Stormreach. Helaas sloeg deze verheuging al snel om in een enorme teleurstelling toen bleek dat het spel nog maar half af was en niet de gewenste gameplay atoombom bevatte waarop was gehoopt. Al snel gingen de abonnementen achteruit en moest ontwikkelaar Turbine actie ondernemen. Het resultaat daarvan is Dungeons and Dragons Online: Ebberon Unlimited, een gratis te spelen heruitgave van het origineel uit 2006. Is het nu wel een geslaagd of brand de draak het spel af tot as?

Met Dungeons and Dragons Online heeft Turbine geprobeerd om redelijk trouw te blijven aan de pen en papier versie van het spel terwijl tegelijkertijd werd getracht om het spel toegankelijk te houden. Hierdoor is het spel enorm origineel in een verzadigde markt met ‘World of Warcraft klonen’. In het trouw blijven aan de licentie is men goed geslaagd. Zodra je een karakter aanmaakt wordt je bijna overspoeld met opties die allemaal verstrekkende gevolgen hebben. Zo heb je de keuze uit in totaal vijf rassen waarvan er initieel maar drie te spelen zijn voor gratis spelers namelijk, de Mensen, de Elven en de Dwergen. Deze rassen hebben allemaal verschillende sterke punten en zwakke eigenschappen die worden uitgedrukt in een aantal statistieken. Voor de standaard RPG speler zijn deze statistieken nogal bekende kost. Zo heb je de bekende strenght die je aanvalskracht bepaald, de dexterity die uit maakt hoe behendig je bent en hoe goed je met een pijl en boog kan omgaan en verschillende anderen. Op zich lijkt dit nogal simpel maar de volgende stappen zijn verre van dat. Zo heb je de keuze uit een aantal klassen die op zich ook weer subklassen hebben! Ook is het mogelijk om een standaardklasse helemaal om te bouwen naar je eigen smaak. Dit zorgt voor een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden en veel mensen maken er dan ook een sport van om een zo goed mogelijke opbouw te creëren voor hun karakter. Helaas is dit sterke punt ook een behoorlijk nadeel voor de nieuwkomer. Zo faalde mijn eerste karakter behoorlijk omdat ik te weinig healing punten had geselecteerd als healer. Als nieuwkomer ben je dus behoorlijk lang bezig voordat je een goed karakter op poten hebt gezet.

Na het nodige onderzoek te hebben gedaan en je karakter compleet is wordt je geplaatst in het starter gebied. Al meteen valt op dat Dungeons and Dragons Online behoorlijk anders is dan de andere enorme hoeveelheid aan online RPG’s. In plaats van een weide open wereld waar geen laadschermen zijn kiest het spel voor een andere aanpak waar de gebieden klein zijn en er veel laadschermen zijn. Ook zijn alle gebieden, op uitzondering van de verzamelplaatsen, ‘instanced’. Dit wil zeggen dat jij en je groep de enige zijn die op dat moment in het stukje wereld voorkomen. Het systeem is te vergelijken met Guild Wars en Diablo waar dit met succes werd toegepast. Je hebt namelijk geen last van andere spelers die net dat beestje afmaken waar je een uur naar hebt lopen zoeken. Ook stelt dit systeem de ontwikkelaar in staat om de opdrachten (elke opdracht is één instance) specialer te maken dan het type Koreaans waar het principe ‘slacht x van y af’ tot in den treuren wordt toegepast. Ook spelen de meeste instances als een level uit een willekeurige offline RPG. Je hebt hoogteverschillen, kan klimmen, springen, klauteren en schakelaars omhalen. Ook hebben instances verschillende moeilijkheidsgraden waardoor je ook een groot deel van deze in je eentje kan doen, mocht je geen andere mensen kunnen vinden. Het is en blijft echter een spel wat je met een groep moet spelen en in deze categorie spellen behoort Dungeons and Dragons Online zeker tot de top. Ook is het gemakkelijk om andere mensen te vinden voor een instance aangezien er gebruikt wordt gemaakt van een makkelijke tool waarmee je andere mensen kunt vinden. Als je echter niet zo sociaal bent wordt het waarschijnlijk helaas moeilijk om het spel echt leuk te vinden. Het instance systeem heeft echter wel als nadeel dat je niet het gevoel hebt deel uit te maken van een grote wereld waarin je iedereen kan tegenkomen op elk moment.

Het vechtsysteem werkt ook compleet anders dan in de meeste online RPG’s. Hoewel het casten van spreuken op de traditionele ‘ik druk op een knop en het gebeurd’ manier worden uitgevoerd, is dit anders met conventionele wapens zoals een zwaard en pijl en boog. Om met deze wapens te kunnen aanvallen moet je met de muis richten naar de vijand en de linker muisknop indrukken. Dit systeem is vergelijkbaar met dat van een actie RPG. Hoewel je huisgenoten waarschijnlijk tureluur zullen raken van je ‘mouse bashing’ zorgt dit er wel voor dat het vechtsysteem een stuk meer invoer van de speler verreist. Dit zorgt ervoor dat het nooit saai wordt. Er zullen echter, in de goede Dungeons and Dragons gewoonte, nog wel een hoop virtuele dobbelstenen op de achtergrond meedraaien of je de vijand nu wel of niet raakt. Dit laatste heeft ook te maken met je huidige level wat ook compleet anders werkt dan de hedendaagse norm. Zo bestaat elk levels uit vijf rangen. Wanneer je genoeg ervaring hebt verkregen ga je over naar de volgende rang. Hierbij krijg je één zogenaamde ‘Action Point’. Deze punten gebruik je om zogenaamde ‘Feats’ te kopen die één bepaald onderdeel van je karakter sterker maken. Zo kreeg mijn healer karakter de mogelijkheid om de healing spell net wat sterker te maken of dat ik meer schade deed tegen undead met mijn wapens.

Over de presentatie van Dungeons and Dragons Online is het net zoals met de rest van heel het spel. Er zijn heel wat positieve punten op te noemen maar ook een aantal andere irritaties die het dan weer verpesten. Met de her-release van vorig jaar heeft het spel een aantal updates gekregen in de effecten waaronder DirectX 10 ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat de schaduwen en magische effecten echt heel mooi gedaan zijn. Daartegenover staan dan weer de wat mindere texturen die duidelijk dus niet dezelfde behandeling hebben gekregen. De gebouwen en de grond zijn nog heel goed te doen maar de texturen van de gezichten zijn echt ondermaats. Deze zijn namelijk erg vaag en onduidelijk wat ervoor zorgt dat een hoop van de karakters er nogal als ‘creeps’ uitzien. De grafische update heeft heel erg een ‘Al geef je een aap een gouden ring, het is een blijft een lelijk ding’ gehalte. Hoewel het spel absoluut niet lelijk is had er wel degelijk wat aan de texturen kunnen worden gedaan. Hetzelfde kan gezegd worden over het geluid. De omgevingsgeluiden zijn van de bovenste plank en ook de geluiden tijdens het vechten zijn goed gedaan. Helaas is de muziek dan weer niet overal goed. Sommige nummers zijn ongelofelijk repetitief en het gevechtsdeuntje komt je op een gegeven moment de spuigaten uit.

Hoewel Dungeons and Dragons Online gratis is volgens de ontwikkelaars, is dit niet helemaal waar. Het spel maakt namelijk gebruik van een microtransactie systeem waar je bepaalde items kunt kopen voor zogenaamde Turbine Points. Ja, er is een hoop content gratis en ja, zonder één euro uit te geven kom je een heel eind. Echter, op een gegeven moment loop je als gratis speler tegen een soort plafon aan waarna je niet meer kan verder levellen. Dit kan worden verholpen door het kopen van een zogenaamd ‘Adventure Pack’. In tegenstelling tot de meeste spellen die gebruik maken van microtransacties worden er in Dungeons and Dragons Online niet alleen maar cosmetische items verkocht. Er worden namelijk ook pakketen met extra instances verkocht. Dit is het beste te vergelijken met een extra opdracht of missie zoals we die zagen in bijvoorbeeld Fallout 3. Hoewel die bij laatstgenoemde compleet optioneel zijn is dit niet hier het geval. Je zult op een gegeven moment een pakket moeten kopen of anders kan je niet het hoogste level (20) van het spel halen. Dit is bijzonder jammer aangezien er naar mijn mening al genoeg wordt verdiend met de cosmetische items. De oplossing die de meeste gratis spelers hebben gevonden voor dit probleem is om ‘Favor’ te grinden. Favor wordt verdiend door het succesvol volbrengen van instances. Bij elke 100 Favor die je hebt verdiend krijg je 25 Turbine Points cadeau. Aangezien de duurste Adventure Packs rond de 900 punten zweven, houdt dit dus in dat je enorm veel moet grinden met verschillende karakters om dit te kunnen halen. Ontwikkelaar Turbine moet vast hebben gedacht: ‘Voor wat, hoort wat.’ Een snellere oplossing is om een abonnement af te sluiten maar dan is het spel niet meer gratis natuurlijk.

Conclusie en beoordeling

Dungeons and Dragons Online Ebberon Unlimited is helaas niet een enorme topper van een spel. Het is met de her-release echter wel een stuk beter spel geworden. Ontwikkelaar Turbine heeft er goed aan gedaan om het spel opnieuw uit te brengen met behoorlijk wat verbeteringen want het resultaat is een heel stuk beter dan in 2006. Daarbij komt ook dat je nu gratis kan instappen als speler. Helaas moet er wel enorm veel gegrind worden wil je het spel echt gratis willen blijven spelen en is de leercurve behoorlijk stijl. De presentatie van het spel is echter wel heel goed met uitzondering op de karakter modellen en de wat zwakke muziek. Concluderend kan gezegd worden dat het spel een absolute aanrader is voor iedereen die de gebruikelijke online RPG’s even zat zijn.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Gratis instappen
  • Originele gameplay
  • Afwerking instances
  • Grafisch
  • Minpunten
  • Grinden om echt gratis te spelen
  • Texturen en deuntjes
  • Grote leercurve
  • Met een groep spelen noodzakelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yeah kan ik eindelijk me G25 weer vanuit het stof halen.

  • Nog ff wachte dan :P

  • Ik denk dat de ps fanboys hier heel blij mee zullen zijn =D

  • Die gast hierboven :|

  • Ik ben er blij mee!

  • ze zijn evenduur, heb ik toch liever een doosje erbij:)

  • Ik wacht op GT5 volledige game, maar deze proloque is zeker zijn geld waard

  • ik heb d'r zin an!

  • Beste wel vet!

  • Wie gaat er nu zo zot zijn om daar zo veel geld voor te betalen? Voor nen demo? Ok, uitgebreide demo? Nee jong, het is gewoon uitmelken…

  • Interessant. Vooral als je van plan was al een PS3 te halen.

  • Hoe kan de download nou even duur zijn als de game zelf? Er vallen toch een aantal partijen af die dus geen winst meer hoeven te maken waardoor de prijs makkelijk naar beneden kan.



    Schandalig.

  • Koop de box versie als het daadwerkelijk zelfde prijs is, laat je nie afzetten met die internetprijs. Boycotten die prijzen

  • Het boeit me echt helemaal geen fuck, want in deze game Gt5p zit al meer werk dan in menig andere volledige game die voor 60 euro in de winkel ligt. Ik noem Juiced 2.

    De echt Hardcore Gt fans zoals ik, zijn zo zot om hem te kopen en ik had hiervoor ook al de Japanse versie gekocht. Dus ik ben knetterzot, maar heb wel een topper op mijn PS3 met Full HD beeld.

  • Mooi dus niet zo lang meer wachten dan.

  • zeker halen

  • ook ik vind 40 euro voor een halve game veel, maar dat moet ieder voor zich weten.

    Waar ik van baal is dat er nog steeds geen dual shock 3 controller bij zit

  • Koop dan een dualshock uit Japan.

    Voor degene die het nog niet wisten. De 6de track die in GT5 prologue zal zitten is HIGH SPEED RING

  • De echt Hardcore Gt fans zoals ik, zijn zo zot om hem te kopen en ik had hiervoor ook al de Japanse versie gekocht. Dus ik ben knetterzot, maar heb wel een topper op mijn PS3 met Full HD beeld.



    slimme zet dus..

    op dit soort mensen gaan de makers dus heel veel geld verdienen

    met een demo!.. ;)


  • superchille bundel btw.!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren