1. Monster Hunter Tri (Wii)

Monster Hunter Tri (Wii)

Hoe geweldig sommige mensen de Wii ook vinden, niemand kan ontkennen dat de console het afgelopen jaar een status heeft verkregen van een spelcomputer voor kinderen. Met honderden titels die vooral gericht zijn op de jongere doelgroep stelt de console de hardcoregamer enorm teleur. Na overwegen te hebben de Wii te verkopen, komt Nintendo eindelijk met een titel die echt bedoelt is voor de fanatieke gamer: Monster Hunter Tri. Natuurlijk ben ik gelijk naar de winkel gerent om de game te halen en met nu al uren speeltijd achter de rug en wallen onder mijn ogen vertel ik hier mijn bevindingen.

Monster Hunter is een reeks die in Japan een enorme gekte heeft opgeleverd. Geen metrostation is meer veilig of je ziet iemand met een PSP en één van de vele Monster Hunter games die het land rijk is. Niet zo gek is dan ook dat Capcom de reeks ook in het westen populair probeert te maken. Met een titel op de PS2 en drie games op de PSP heeft Capcom het westen proberen te veroveren maar helaas nog niet met het succes wat ze eigenlijk hadden verwacht. Omdat de Wii nog niet zoveel hardcore games heeft, maar toch ontzettend veel verkocht wordt, heeft Capcom besloten de titel naar de Wii te brengen. Wederom is het in Japan een succes geworden en het zal mij niet verbazen als dat in het westen ook gaat gebeuren.

Maar wat maakt Monster Hunter Tri dan zo verslavend? Die vraag kan ik beantwoorden als we naar de gameplay gaan kijken. Ondanks het feit dat men in Monster Hunter niet kan levelen, ben je toch bezig met het verbeteren van je character. Dit doe je door verschillende quests op te lossen en daarmee geld en voorwerpen te verdienen. De quests bestaan uit verschillende opdrachten: Het jagen op een soort monster, het verslaan van een extra sterk monster of het verzamelen van bepaald voorwerp. Dit laatste kan ook erg uitgebreid zijn: je zal moeten vissen, mijnen, zoeken en een bepaald monster op een bepaalde manier moeten verslaan om een specifiek voorwerp te vinden. Dit houd , ondanks dat de quests elke keer weer op elkaar lijken, het toch leuk om de game door te blijven spelen. Het geld kun je gebruiken om je harnas en wapens te verbeteren. Ook kun je door speciale voorwerpen te verzamelen speciale harnassen en wapens laten maken die je extra zullen helpen bij de quests.

Ondanks dat men Monster Hunter een RPG noemt, wijkt het toch wel op een aantal punten af. Behalve dat je niet in ervaringspunten sterker kan worden, is de wereld ook niet zoals we gewent zijn. Je start in een dorp waar je al je benodigdheden kunt krijgen en kiest vervolgens een quest uit. Je verlaat vervolgens het dorp naar één van de werelden. Deze kunnen verschillen van een gebergte tot een woestijn. Elke wereld is weer opgedeeld in verschillende gebieden waartussen je elke keer loopt. Het laadscherm dat elke keer verschijnt wekt de indruk dat je je daarom niet in één omgeving bevindt. Echter hoeft het spel net een seconde te laden waardoor het absoluut niet stoort. En toch is het knap wat de mensen van Capcom hebben neergezet. Ondanks de geringe laadtijd toveren ze toch prachtige beelden op het scherm die bijna het niveau van de Xbox 360 en PlayStation 3 evenaren. De werelden leven echt en de monsters bewegen zich natuurlijk voort. Ook nieuw is dat de monsters zowel in jonge als volwassen vorm voorkomen. Daarnaast vallen ze elkaar ook aan als de soorten een conflict elkaar hebben. Deze laatste zijn natuurlijk kleine details, maar ze maken de game wel een stuk echter. Wel zie je dat Capcom het uiterste uit de Wii heeft gehaald omdat er wel eens een framedrop voorkomt. Gelukkig komt dit niet te vaak voor maar irritant is het soms wel, zeker midden in een groot gevecht.

Ook iets nieuws binnen Monster Hunter, is dat er nu een verhaal in zit. In de voorgaande delen was je gewoon een persoon die zich steeds hoger op werkte door steeds moeilijkere beesten te verslaan. Nu ben je een nieuwkomer in een dorp die getroffen is door een aantal grote zeemonsters. De lokale bevolking wil het dorp herbouwen en daar hebben ze jouw hulp bij nodig. De burgemeester zal je daarom ook vragen om een aantal punten te verdienen door het verslaan van beesten en het verzamelen van grondstoffen. Voldoe je aan deze punten dan zal je dorp langzaam bij beetje groter worden en worden er een aantal nieuwe winkels of mogelijkheden toegevoegd. Één daarvan is Cha-Cha een personage dat je kunt inzetten bij jouw quests. Naarmate hij meer werk verricht zal hij in ervaringspunten stijgen en sterker worden. Daarnaast zal hij speciale vaardigheden krijgen die goed van pas kunnen komen tijdens het jagen. Het principe van dit personage was al eerder duidelijk in Monster Hunter Freedom Unite voor de PSP, maar in Monster Hunter Tri is het nog beter uitgewerkt.

Als laatste hebben we nog de optie die het spel echt als een Next-gen game doet aanvoelen: de online multiplayer-modus. Deze selecteer je simpel voordat je het spel gaat beginnen, en jouw personage zal inclusief zijn spullen uit de singleplayerstand naar de online stad gestuurd worden. Nadat je de server en stad hebt gekozen kun je je aanmelden bij een bepaalde server waar je met een aantal vrienden of onbekenden speciale quests kunt voltooien. Daarnaast kom je met deze mensen in een aparte stad terecht waar je voorwerpen kunt kopen en jezelf kunt voorbereiden op de quests. In de kroeg waar je de multiplayerquests aangaat zitten ook een aantal dingen verstopt die het leuk maken om op andere spelers te wachten. Zo kun je armpje drukken of aan tafel dronken worden waardoor je later in slaap valt. Ook dit zijn een aantal details die het spel ten goede komen.

Tijdens het jagen moet men communiceren. Capcom heeft hier alle mogelijkheden voor uit de kast getrokken. Zo kun je gebruik maken van een willekeurig USB-toetsenbord. Daarnaast is WiiSpeak ondersteunt. Om het als een RPG aan te laten voelen kun je door het voltooien van quests in rang stijgen. Je doet ervaringspunten op om nieuwe quests uit te spelen. Speciaal hiervoor heeft Capcom ook andere servers opgezet. Zodat mensen met een hoog niveau geen quests hoeven op te lossen voor mensen die net beginnen. Daarnaast brengt het een enige verslavinsfactor met zich mee, omdat je altijd bezig bent hogerop te komen. Daarnaast biedt het online gedeelte ook voordelen voor de offline gameplay. De items die je online verzameld gaat gewoon weer mee naar het offline gedeelte. Dit zorgt ervoor dat het spel één geheeld blijft en je altijd aan je personage kan blijven werken.

Conclusie en beoordeling

De Wii heeft haar eerste Next-Gen titel eindelijk binnen. Dit spel voelt aan alsof men het op een PlayStation 3 of Xbox 360 speelt, wat een enorme mijlpaal voor de Wii genoemd mag worden. De prachtige werelden gecombineerd met een dergelijk interessante gameplay en een online optie maken het spel helemaal af. Omdat je zowel online als offline aan hetzelfde personage werkt wordt het spel één geheel en kun je niet anders dan beide eens uit te checken. Kortom: een must-have voor iedere hardcoregamer die zijn Wii nog niet verkocht heeft!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Hardcore op de Wii!
  • Graphics
  • RPG-systeem
  • Veel mogelijkheden
  • Dorp uitbreiden
  • Online Multiplayer
  • Alles uit de Wii gehaald
  • Minpunten
  • Framedrops
  • Voor beginners lastig inkomen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren