1. Pirates of the Caribbean: At World's End (NDS)

Pirates of the Caribbean: At World's End (NDS)

“Why should I sail with any of you? Four of you have tried to kill me in the past... one of you succeeded.” (Jack Sparrow, Pirates of the Caribean 3). Deze quote uit Pirates of the Caribbean: At World's End de film, geeft de intentie van Captain Jack duidelijk weer... Hij wil liever niet op stap met de metgezellen die hem zijn komen “redden”. De DS game wordt de laatste tijd veelvuldig aangeboden als pack met een ander Disney spel voor een aantrekkelijke prijs. Maar of het spel daadwerkelijk aantrekkelijk is, of dat we beter een andere haven aan kunnen doen is nog maar de vraag.

Een game maken van een film is natuurlijk geen nieuw concept. Waar je bij een film passief achterover hangt, popcorn weg kauwend en je mede-kijkers verveeld met opmerkingen hoe jij denkt dat de film verder zal gaan, is een game interactief. De gamer speelt echt een rol in het spel en dat is vaak, maar niet altijd, die van de hoofdrolspeler van de film. Vervolgens loopt de gamer rond in het decor van de film, en vaak loopt hij of zij dan de hoogtepunten uit de film door. Het einde van het spel zal daarom niet verrassend zijn, maar de gameplay zelf hoeft er niet per se onder te lijden. In Pirates of the Caribbean: At World's End de game, is dit niet veel anders. De ontwikkelaars hebben er voor gekozen om de gamer met drie filmpersonages te laten spelen.

Zo kruip je in de huid van Elizabeth, Will en natuurlijk de onnavolgbare Captain Jack.

Een spel over piraten moet zwaardvechten centraal hebben staan. En hierin stelt de game dan ook niet teleur. Hoewel elk personage zijn of haar eigen wapen heeft, het zijn altijd één of meerdere zwaarden. Het wapenarsenaal van een piraat blijkt echter ook te beschikken over verschillende soorten bommen, een dolk en een zweep(?). Dit zou gevechten zeer interessant kunnen maken, maar helaas blijft het bij het standaard hack-and-slash werk, waarbij je voornamelijk je zwaard gebruikt. Om grote afstanden door de lucht te overbruggen kun je gebruik maken van een polsstok of een touw slinger met haak aan het eind. Daarnaast beschik je in de game over een fakkel om vuurtjes te stoken en de handen van Captain Hook (alhoewel hij een piraat van andere grandeur is) om aan touw weefsels te kunnen hangen.

De variatie in hulpmiddelen zorgt dat de game in ieder geval niet gaat vervelen. Na een korte introductie, gebaseerd op het einde van film deel 2, leer je hoe om te gaan met het zwaard. Naast een standaard gevechtmodus zijn er ook gevechten die door moeten gaan als boss fights, waarin je een andere manier van zwaardvechten gebruikt. In deze modus moet de stylus gebruikt worden om commando's te geven aan het personage. Dit doe je door een streep, U-vorm of Z-vorm over het touchscreen heen te trekken. Dit resulteert in een bepaalde actie van het personage. Verdedigend gebruik je het D-pad. Echter, deze gevechtmodus is niet real-time en voelt daarom onnatuurlijk aan. Als het commando getekend is, zit er zo'n twee seconde tussen voordat het personage de klap uitdeelt. Dit resulteert in enigszins langzame gevechten, waarbij je uit frustratie je stylus steviger tegen het scherm aandrukt, wat niet helpt overigens.

Gelukkig is het aantal gevechten dat op deze manier uitgevoerd moet worden zeer gering, onder leiding van gezellige piraten deuntjes, de ene meer herkenbaar dan de ander, doorloop je vooral levels waarin tegenstanders met behulp van de XABY-knoppen verslagen moeten worden. Ondertussen zoek je schatten, bouw je een grote berg met goud op, en zoek je stukken van een schatkaart, dat is ten slotte waar piraten het voor doen! De levels zijn gesitueerd in de film decors die er grafisch acceptabel uit zien. Het grootste minpunt is echter de camerapositie. De camera wordt voortdurend achter bepaalde props geplaatst, waardoor je zicht geblokkeerd wordt door een balk of een ander stuk schip. Hierdoor heb je een totaal gebrek aan controle over je personage, wat erg frustrerend werkt. Met elk personage speel je een ander gedeelte uit de film na. Helaas is Captain Jack zelf pas helemaal aan het eind pas bespeelbaar en dan is eigenlijk ook de lol van het spel al verdwenen. Gelukkig, en dat zeg ik niet vaak, duurt dit spel niet erg lang. Er zijn een beperkt aantal levels die ruwweg in 10 a 12 uur uit te spelen zijn. Na de eerste side-quest, het unlocken van een extra level(!), bleek dat deze ook niet de moeite waard zijn.

So why should I sail with any of you?, is een gerechtvaardigde vraag, gesteld door het personage wat je in de eerste 60% van het spel achterna rent, om er uiteindelijk een paar levels mee te spelen. Ik zou niets anders kunnen bedenken dan, “Because I like the movie” of “Because I have nothing else to do”. Bij de echte fans mag dit spel natuurlijk niet ontbreken, maar als je op zoek bent naar een leuke, spannende en speelbare game dan kun je deze rustig voorbij laten gaan.

Conclusie en beoordeling

Op de vraag waarom Captain Jack met zijn metgezellen mee moet zeilen heb ik helaas een niet al te enthousiast antwoord. De film is stukken beter dan het spel, en mijn opluchting nadat ik het spel eindelijk uitgespeeld had, was meer omdat ik geen zin had in nog meer heen-en-weer geren, dan dat ik voldaan was. De game blijft heel dicht bij de film, wat het nog enigszins aantrekkelijk maakt in mijn optiek, maar uiteindelijk is Pirates of the Caribbean: At World's End de game niets meer dan hoe hij nu door Disney aangeboden wordt. Een budgetgame waar je niet meer dan 10 euro aan zou moeten besteden.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Beleef de film op een interactieve manier
  • Minpunten
  • Camera standpunt blokkeert soms zicht op personage
  • Captain Jack pas heel laat bespeelbaar
  • Korte speelduur
  • Weinig uitdaging of spanning in gevechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Naar hawai, toe maar. Zou ik als ontwikkelaars ook verzinnen ;)

  • hopelijk wordt motorstorm 2 net zo vet as 1 :)



    jeeej m'n eerste keer dat ik als tweede heb gepost:)

  • De locatie vind ik wel perfect voor Moterstorm 2.

  • De Locatie is idd best vet, ik kijk uit naar die Trailer.

  • Hierbij zegt men echter dat de eerste trailer voor MotorStorm ook een CG-trailer was en de game er uiteindelijk beter uitzag en dat dit met MotorStorm 2 weer het geval zal zijn.



    Geloven ze dit zelf of denken ze nu echt dat het PS3-publiek echt zo achterlijk is? Laat de twijfelaars anders even vergelijken



    O.T. leuke locatie


  • Ik weet het niet met de locatie, maar het kan best vet worden, ligt echt totaal aan hoe ze het gaan uitwerken



    @ Gemini: De game is uiteindelijk echt niet mooier geworden dan de CG-Trailer, daar heb je helemaal gelijk in.

  • @Gemini



    De gameplay is idd mooier dan de render, je hebt gelijk.

  • LOL ze waren gewoon op vakantie in hawaii en dachten ineens: he laten we deeltje 2 lekker op hawaii laten afspelen!

  • Doe normaal CerandoX, het uiteindelijke game is niet lelijk maar komt niet eens kort bij.

    Dit is gewoon WEER es marketingshit.



    Hetgeen niet wil zeggen dat het geen vermakelijke game kan worden.

  • lekker vor de xbox 360 bezitters

  • Nice!! Wel even afwachten hoe de locatie wordt maar als ze het goed uitwerken….. Dat ze naar Hawai gingen om inspiratie op te doen lijkt me onzin, ze wilden gewoon ff een dikke vakantie xD.



    Over CG- trailer en Gameplay doe ik geen uitspraak, in het filmpje zie je twee verschillende plekken van de game…..

  • zeker vet, ben benieuwd wat ze ervan maken

  • oke..maar vond deel 1 niet zo geslaagd….

  • Geef mij maar die woestijnen. Dat heeft toch iets agresiefs, maar ik zal moeten wachten op gameplay beelden voordat ik mijn oordeel kan vellen.

  • in het officieel playstation 3 magazine? Bestaat dit magazine of is het in het officieel playstationmagazine dat dit staat?

  • Ik ben zeer tevreden over deel 1, dus laat maar komen met dat tweede deel.

  • Jippoie :P.

  • Hmm even afwachten dan maar. Deel 1 leek me wel leuk, echter nooit gespeeld.

  • lekker vor de xbox 360 bezitters

    Eh?



    Eerste deel was enorm vermakelijk. Zie dan ook enorm uit naar het tweede deel en ben heel tevreden dat ze voor een andere locatie hebben gekozen… de toevoeging van water zou deze game wel es enorm fijn kunnen maken. Ben benieuwd.

  • ja lijkt me wel lachen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren