1. Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (X360)

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (X360)

Er zijn mensen die vrezen voor het moment dat de zon onder gaat. Die bang zijn voor het feit dat alles om hen heen slechts zal bestaan uit schaduwen zodra het licht plaats maakt voor de duisternis. Velen van ons mijden daarom duisternis, maar er is één onder ons die zich juist thuis voelt in deze schaduwen en ze gebruikt om de vijand te verslaan. Zijn naam is Sam Fisher.

Na vier lange jaren is het eindelijk tijd voor onze grote vriend om weer terug te keren en na Double Agent zijn levensweg te vervolgen in Splinter Cell Conviction. Zoals de titel al doet vermoeden staat Sam er echter een stuk slechter voor dan in de vorige delen. Hij is namelijk voortvluchtig nadat hij weg is gegaan bij Third Echelon, het bedrijf waar hij lange tijd voor heeft gewerkt. Sam kampt met vele problemen, wordt achtervolgd door Third Echelon en wordt dus gedwongen onder te duiken in Washington. Third Echelon weet hem echter te vinden en Sam wordt wederom geconfronteerd met het ongeluk waarbij zijn dochter Sarah om het leven is gekomen, of was het geen ongeluk?

Deze vraag speelt gedurende de game de hoofdrol, Sam komt namelijk te weten dat dit ongeluk te maken heeft met een nog veel groter complot dat Third Echelon tegen hem opgezet heeft. De manier waarop deze vraag beantwoord wordt is echter totaal anders dan in voorgaande delen, het is namelijk een totaal andere game dan hiervoor. Natuurlijk spelen we nog steeds met Sam Fisher en spelen duisternis en stealth nog steeds een belangrijke rol, maar in tegenstelling tot de oudere delen is Sam veel agressiever geworden. Waar het in de oude delen belangrijk was om zo onopgemerkt mogelijk door een level heen te komen is het in Conviction al snel de bedoeling om in korte tijd vele vijanden af te maken met alle gruwelijke technieken die we al van Sam kende. Zo kan je mensen vastpakken om deze als menselijk schild te gebruiken, kan je een “Death from above” uitvoeren door op iemand te springen en daarbij zijn nek te breken of kan je uit een raam gaan hangen om vervolgens je vijand naar buiten te trekken en naar beneden te gooien. In dit deel maakt het echter niks uit als er alarmen afgaan of er lichamen ontdekt worden. Het draait veel meer om het behalen van je doelen en de manier waarop dit gebeurt doet er eigenlijk niet heel veel meer toe.

Uiteraard kent Conviction ook nieuwe features die je helpen om deze doelen te behalen. Allereerst maakt het spel gebruik van zogenaamde projecties, waarbij de doelen van je missie op je omgeving worden geprojecteerd. Hierbij krijg je een filmisch effect waarbij je continu met de verhaallijn geconfronteerd wordt zonder dat deze onderbroken wordt door cut-scenes. Deze zijn namelijk alleen aanwezig tussen de verschillende missies in.

Een andere nieuwe feature is de zogenoemde Mark & Execute feature. Hierbij is het mogelijk om, nadat je eerst hardhandig een vijand hebt afgemaakt met een melee kill, een aantal andere vijanden te markeren en ze vervolgens allemaal in één keer te vermoorden. Dit is een goed uitgewerkte en innovatieve functie die, als je hem goed gebruikt, erg goed van pas kan komen als je de game bijvoorbeeld op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt. Hierdoor wordt het namelijk een stuk makkelijker om een grote groep vijanden uit te schakelen zonder ontdekt te worden. Ook kan je vijanden marken via de benodigde gadgets, zo kan je onder de deur door kijken om ze te markeren of kan je gebruik maken van je splinternieuwe goggles. In Conviction zijn namelijk ook je goggles vernieuwt. In plaats van de oude nachtvisie en thermal goggles heb je nu sonar goggles. Met deze goggles kan je door je omgeving heen kijken en zo vijanden markeren. Later kom je tegenstanders tegen die zelf ook van deze techniek gebruik maken en dit zorgt er zeker voor dat het waardige vijanden zijn. Buiten de goggles heb je natuurlijk ook de oude bekende gadgets zoals Flashbang en normale granaten, van afstand bestuurbare mijnen en ook de Sticky Camera’s zijn weer van de partij.

Nog een nieuwe feature in Conviction is het feit dat alle wapens en gadgets die je gedurende het spel vrijspeelt ook kan upgraden zodat ze beter worden. In het spel kan je namelijk challenges volbrengen waardoor je punten krijgt en daarvan de upgrades kan betalen. Ook kan je voor de multiplayer modes je kleding upgraden, zodat je beter beschermt bent tegen vijanden.

De vijanden in de game zijn wel een stuk slimmer geworden in de tijd van Sam’s afwezigheid. Zodra ze je hebben gezien gaan ze namelijk direct naar the plek waar ze Sam het laatst gezien hebben. Oftewel de “Last Known Position” feature. Als Sam wordt gezien verschijnt er een silhouet van hem waarvan de soldaten denken dat Sam nog op die plaats aanwezig is. Hierdoor kan je in Conviction gebruik maken van nieuwe tactische handelingen. Zo kan bijvoorbeeld zorgen dat ze je zien en vervolgens omlopen om de vijand van achter te verrassen.

De vele nieuwe features spelen natuurlijk een belangrijke rol in de game, maar ook dankzij de gelikte graphics, het goede geluid (waarvan natuurlijk de stem van Sam het hoogtepunt is) en de verhaallijn neemt het spel je mee langs dit deel van het leven van Sam. Dit gaat allemaal heel snel en de gebeurtenissen in deze verhaallijn volgen zich heel snel op. En dat is eigenlijk één van de grootste minpunten van de game want veel veranderingen kunnen positief opgevat worden, maar van het oude Splinter Cell gevoel is eigenlijk weinig meer over. Als je de oude games gespeeld hebt en je met Conviction begint kom je er snel achter dat je toch probeert om stiekem rond te sluipen, maar dit totaal geen zin heeft en je beter de vele vijanden zo hard mogelijk kan treffen. De echte Splinter Cell fans zullen hier niet blij mee zijn, aangezien het spel meer op een FPS begint te lijken dan een Stealth Action game waar de serie zo bekend mee is geworden. Gelukkig blijkt dat als je dit gewoon accepteert en je het spel speelt zoals het bedoelt is, het alsnog een game is die goed in elkaar zit ondanks dat het een totaal andere game is. Een ander nadeel van de snel opvolgende gebeurtenissen is de speelduur van de game. Je doet immers net zoveel als in de oude delen, maar omdat sluipen plaats heeft gemaakt voor rennen ben je binnen een behoorlijk korte tijd door de Singleplayer heen. Persoonlijk had ik hem in 5 uur al uitgespeeld in tegenstelling tot de oude delen waar ik 15 tot 20 uur per game in had zitten.

Gelukkig zijn er nog andere manieren om je met de game bezig te houden, er is immers een nieuwe Co-op modus geïntroduceerd en ook de Multiplayer van deze game is groter dan ooit. In de Co-op modus kan je missies spelen binnen een aparte verhaallijn die zich afspeelt voor de verhaallijn van de Singleplayer. Dit verlengt niet alleen de speelduur van Conviction, maar hierdoor begrijp je ook meer van het verhaal. Gelukkig is in deze modus wel veel meer het oude Splinter Cell gevoel aanwezig, omdat stealth een veel grotere rol speelt. En bovendien is niets leuker dan met elkaar vijanden te marken en vervolgens in slow motion deze af te maken met Mark & Execute. De Multiplayer van de game is een stuk groter, zo zijn er verscheidene modes die je kan spelen en dit kan je doen in de vele maps die de game bied. Ook in de Multiplayer en Co-op kan je de challenges behalen om zo je wapens en kleding te upgraden zodat je uitgroeid tot een professionele moordenaar.

Conclusie en beoordeling

Splinter Cell Conviction is een uitstekende aanvulling in je gamescollectie. Het bied een sterke verhaallijn die ondersteunt wordt door goede graphics en geluid (denk hierbij ook aan de filmische effecten en de stem van Sam). Het bied vele nieuwe en innovatie features die we ongetwijfeld in andere nieuwe games nog terug gaan zien. Het spel gaat echter door de nieuwe speelstijl wel veel sneller en de gebeurtenissen volgen zich snel op, waardoor de speelduur van de game een stuk korter is dan we gewend zijn. Hierdoor verdwijnt ook het Stealth Action gevoel uit de game en maakt het meer plaats voor een FPS. Toch is het een hele goede game die iedere gamer veel plezier kan geven.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Nieuwe features
  • Goede graphics en geluid
  • Goede verhaallijn
  • Nieuwe Co-op en Multiplayer modes
  • Minpunten
  • Korte speelduur
  • Veel minder Stealth Action

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • BEHETER!!!

  • Vette shit, bioshock was een toffe game

  • YES YES YES ik heb er nou al zin in IK WIL HEM ZO GRAAG. Bioshock is mijn favoriete first person shooter:D

  • Bioshock! _O_

  • NOICE!

  • cker goed nieuws deel 1 was super

  • deel 1 draaide jammer genoeg niet fatsoenlijk op mijn pc, maar ik heb me er ondanks erg mee vermaakt. Hulde aan een shooter die zo goed een verhaal weet te bevatten.

  • Vet, deel 1 was ongelofelijk goed en hoop dat deel 2 dit nog is gaat overtreffen!

  • That's hot!




  • Ik hoop niet dat het te veel van hetzelfde wordt, wat ik wel vrees..

  • Beter!



    Was we lte verwachten, maar ik ben er in ieder geval wel blij mee :-)

  • Dope, Deel 1 was en is een van de beste shooters hopelijk kunnen ze hetzelfde niveau halen!

  • hopelijk blijft ie exclusief voor de 360 en komt ie niet op de PS3..



    Damn wat een toppers komen er toch op de 360 uit..

  • Een vervolg op het beste spel ooit gemaakt. Kan iemand mij niet vertellen dat dit het beste nieuws van 2008 is? :)

  • Yes



    Can't wait!

  • Was te verwachten natuurlijk. Wel goed dat Levine er nog bij betrokken wordt.

  • Nice, nu een beter einde en wat meer actie, minder creepy bullshit

  • minder creepy bullshit. maar dat vond ik juist geweldig:P

  • Leuk weer een pc game erbij , jammer dat 360 geen exclusief games heeft.

  • ja, je hebt gelijk Solar.



    ik verveel me echt te pletter met die stomme 360. Staat al maanden stof te happen omdat er gewoon geen goeie games uitkomen voor dat ding ;-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren