1. Battlefield: Bad Company 2 (PS3)

Battlefield: Bad Company 2 (PS3)

‘Aaah… de sneeuw’ zit ik te denken, terwijl ik uit het raam blijf staren. Het is toch mooi om te zien hoe de sneeuwvlokjes elegant naar beneden dwarrelen en zich verenigen met het witte pak dat al op de grond ligt. Opeens zie ik in de verte schimmen afkomen, die ik Russisch hoor spreken. Een afgevuurde kogel zorgt ervoor dat mijn raam aan diggelen ligt. ‘Wat gebeurt er?!’ De sneeuwvlokken kunnen me niets meer schelen, ik wil nu enkel wegkomen. Ik loop al zigzaggend de deur uit om een nieuwe kogelregen te ontwijken. De schoten houden op en uitgeput laat ik me in het witte sneeuwtapijt vallen. Al zuchtend zeg ik tegen mezelf: ‘van dat slecht gezelschap heb ik geen last meer’. Maar als ik naar boven kijk, zie ik een soldaat met een Russische vlag op zijn uniform en de loop van zijn geweer dat hij tegen mijn voorhoofd houdt.

Battlefield: Bad Company 2 start met een level dat zich in de Tweede Wereldoorlog afspeelt, Operatie Aurora genaamd. De Japanners zouden een massavernietigingswapen bezitten, en het is de taak van enkele Amerikaanse militairen om een Japanse wetenschapper op te halen. De missie verloopt zonder al te veel problemen, maar net als de mannen denken dat hun missie geslaagd is, klinkt er het oorverdovende lawaai van het massavernietigingswapen. Hierna wordt het verhaal terug de moderne tijd in gekatapulteerd met het befaamde Bad Company-team dat zijn opwachting maakt. Aangezien de Russen dit wapen nu in handen hebben, is het de taak van het zootje ongeregeld om het te vinden en vervolgens onschadelijk te maken.

De mannen van Bad Company nemen deze opdracht blijkbaar serieus, want de komische ondertoon uit het vorige deel is helaas in mindere mate aanwezig. Begrijp het niet verkeerd, de geweldige humor zit er wel degelijk in, maar minder geregeld. Gelukkig heeft dit geen effect op het speelplezier, waar veel afwisseling in te vinden is. Zo zal het verhaal zich in veel gebieden afspelen, waaronder mooie sneeuwlandschappen en de prachtige jungle van Bolivia. Deze schoonheid wordt echter een tikkeltje teniet gedaan door de gemiddelde afwerking van details, planten zien er van dichtbij namelijk wazig en ongedetailleerd uit. Uiteraard kan elke omgeving in puin gelegd worden, dankzij de welbekende destructie uit het vorige deel. Opvallend is dat de destructie naar een iets hoger niveau gebracht werd, omdat huizen nu volledig in kunnen storten. Natuurlijk moet hier wat moeite voor gedaan worden, maar het schouwspel achteraf is het meer dan waard. De vernietiging heeft nog meer te bieden, zoals elke vorm van dekking dat aan flarden kan geschoten worden. Als effect geeft dit dat de speler bijna nergens veilig is en het oorlogsgevoel meer de kop opsteekt. Dat gevoel is mede af te leiden uit de geluidseffecten die prachtig worden weergegeven, zoals het holle effect van geweerschoten in gebouwen. Opnieuw speelt de afwerking hier parten, want datzelfde effect zal vaak opnieuw als hol weergeven worden, zelfs als de muren van een huis weggeblazen zijn.

Perfectionisme bestaat dus niet, en ontwikkelaar DICE is hier geen uitzondering op, maar ondanks enkele slordigheden komt deze game toch bijna in die richting. Alle wapens zijn uiterst gedetailleerd nagemaakt en klinken allemaal anders. Zelfs vijanden gaan op een geloofwaardige manier tegen de vlakte, afhangend op welke manier ze gedood zijn. Zo worden ze, door een welgemikt schot op een gastank, vele meters weggeslingerd. Uiteraard legt de speler zelf al eens het loodje, zonder te kunnen rekenen op de eeuwig helende spuit uit het eerste deel. Deze is namelijk niet meer van de partij, en juist daarom moet er iets ‘voorzichtiger’ gevochten worden. Hier wordt opnieuw het oorlogsgevoel versterkt, want in de echte oorlog zijn er geen magische spuiten.

De singleplayer is op vele vlakken sterk, en wie eraan weerstaat om deze aan één stuk door te spelen, zonder de multiplayer op de starten, verdient een pluim. Een tweede pluim mag uit de vogel getrokken worden – figuurlijk bedoeld, sorry Greenpeace – voor het multiplayerluik van het spel. Opvallend is dat het aantal modi bij Bad Company 2 niet bijster groot is, maar wel enorm veel speelplezier biedt. In totaal zijn er ‘slechts’ vier modi te spelen; de Conquest-modus (teams moeten vlaggen veroveren en deze verdedigen), Rush (alle vijandelijke kampen proberen vernietigen terwijl het ander team dit moet voorkomen), Squad Deathmatch (vier teams van elk vier spelers die met elkaar strijden) en de Squad Rush-mode (twee teams van vier spelers die vechten om enkele wapenkratten). De maps waar de modi zich op zullen afspelen hebben het juiste formaat om voor intense vuurgevechten te zorgen, met elk een afwisselend design. Van dichtbegroeide oerwouden tot woestijndorpen, de afwisseling zit zeker goed. Hetgeen wat onveranderd blijft is het teamwerk, wat noodzakelijk is om te winnen. Bij het begin van ieder spel kan de speler kiezen om in een squad (team) te zitten, wat altijd aan te raden is, omdat teamleden een mobiel spawnpunt vormen. Wanneer de speler de strijd wilt hervatten, na gestorven te zijn, is er de keuze om te beginnen bij bepaalde basissen of bij teamleden. Deze laatste optie plaatst je vrijwel meteen in de strijd, zonder eerst lange afstanden af te leggen, wat bijzonder handig is. Vele klassen zullen het strijdtoneel bevolken, met elk andere wapens en zogenaamde ‘kits’. De assault heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om koffers met munitie te droppen zodat anderen, of hijzelf, zich opnieuw kunnen kunnen bevoorraden.

Bevoorrading is essentieel, reden hiervoor is de hoeveelheid munitie en gezondheid die beiden sneller inkrimpen dan gedacht. Indien geraakt te zijn door vijandelijk vuur, herstelt het personage namelijk niet meer terug tot zijn volledige gezondheid. Dat resulteert erin dat iedereen vaker dekking moet zoeken en meer tactisch gaat spelen, wat op zijn beurt voor meer spanning zorgt. Voor zowat alle handelingen kunnen er punten verdiend worden, zoals vijanden uitschakelen of vlaggen veroveren. In het begin zal het echter moeilijk zijn om rangen te stijgen, en zal er veel het loodje gelegd worden, omdat vele anderen betere wapens zullen gebruiken. Zie het als een trage dieselmotor die traag opstart, maar steeds sneller gaat. Kortom, het vergt aardig wat doorzettingsvermogen, maar eens de speler betere wapens vrijgespeeld heeft, gaat het makkelijker om zelf mensen op kogels te trakteren. De balans wordt dan erg evenwichtig, maar deze lijkt verstoord te worden door de voertuigen die op elke map te vinden zijn. Gelukkig is hier op goede wijze een mouw aan gepast, doordat tanks en andere voertuigen met enkele RPG-schoten redelijk makkelijk uit te schakelen zijn.

Conclusie en beoordeling

Battlefield: Bad Company 2 is een waardig deel in de serie geworden. De singleplayer staat garant voor veel speelplezier en afwisseling, mede dankzij de prachtige landschappen. De afwerking van details, zoals planten en geluidseffecten, laat soms wel te wensen over. Maar dat valt ontwikkelaar DICE best te vergeven. Uiteraard mocht de destructie niet ontbreken, die zelfs verbeterd is met de mogelijkheid om huizen te doen instorten. De heerlijke multiplayer is te vergelijken met een trage dieselmotor die traag opstart, en een evenwichtige weegschaal, die mede voor erg veel speelplezier zorgt. De nadruk ligt op het teamwerk, en dat komt het totaalplaatje alleen maar ten goede.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sterke singleplayer
  • Mooie, afwisselende gebieden…
  • Destructie net wat verbeterd
  • Geluidseffecten…
  • Heerlijke en evenwichtige multiplayer
  • Minpunten
  • middelmatige afwerking van details
  • maar gaan soms de mist in

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk zo'n samenwerking, ben benieuwd, maar Happy Feet was gewoon stom :P.

  • Tof!

    God of War II is echt een geweldige game dus ik ben benieuwd :)

  • Nog iemand die verhalende spellen wil gaan maken! Niet het eerste nieuwsbericht met dat idee van vandaag :).

  • Tof, ben benieuwd!

  • brainstormer



    of je voelt je te volwassen voor zulke films

  • Ga with the Flo!

  • ben benieuwd…

  • Veel nieuws vandaag:P

  • Kan wel leuk worden op zich.. Afwachten maar..

  • Hopen dat ie niet openbarst en alles in een keer verspild, dan hebben we er nog een tijdje plezier van.

  • Mooi!

  • Lol

  • Verhalend indrukkwekkende games zijn er veel te weinig!

  • Nou met twee zulke mannen komt het wel goed met hun games verwacht ik..

  • goede combinatie XD

  • Zo te zien worden die Games best goed.

  • God of war 2 was geweldig ben benieuwd wat deze man voor ons in petto heeft.

  • oke ben benieuwd!!

  • Tja, iedereen heeft goeie ambities

  • cool, ik hou wel van een goed verhaal in een goede game

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren