1. Might & Magic: Clash of Heroes (NDS)

Might & Magic: Clash of Heroes (NDS)

Wat lijkt het me toch fijn om veldheer te zijn. Iedere soldaat luistert naar je bevelen, je vergaart roem en glorie wanneer je wint en het geeft toch zeker een kick van jewelste als je plan precies vergaat zoals het hoort en daarmee de vijand helemaal de grond in boort. In Might & Magic: Clash of Heroes staat de speler ook aan het hoofd van zo’n leger, klaar om de vijandelijke troepen in de pan te hakken.

De Might & Magic-serie is een langlopende franchise van computer-RPGs die dateert uit 1996. Na talloze spin-offs en compilaties brengt Ubisoft de serie naar de Nintendo DS. Weet ontwikkelaar Capybara, bekend van iPhone- en PSN-titel Critter Crunch, het succes van de eerdere delen te evenaren?

Het verhaal speelt zich veertig jaar af voor de gebeurtenissen van Heroes of Might & Magic V. De tijd van de zogenaamde Blood Moon breekt weer aan, waardoor de demonen uit Sheogh de kans krijgen om rijken van de elfen, mensen, Necromantiërs en tovenaars op het continent Ashan aan te vallen. Om dit te verhinderen komen de leiders van alle imperia bijeen, maar door een demonenaanval komen deze allemaal om het leven. De taak is nu aan hun kinderen om het rijk te verdedigen tegen alle verschrikkingen die de demonen voor hen in petto hebben. Dit verhaal is doorspekt met allerlei intriges en plottwists, terwijl de speler de vijf kinderen volgt in ieder hun afzonderlijke queeste om de demoneninvasie te verijdelen. Bij de side-quests komt er ook nog eens flink wat humor om de hoek kijken, dus voor zowel voor de liefhebbers van serieuze verhalen met hier en daar wat epiek als voor fans van luchtige verhalen is er ieder wat wils.

Het verhaal is allemaal leuk en aardig, maar wat Clash of Heroes echt doet uitblinken is de ongelofelijk verslavende en innovatieve manier van spelen. In plaats van de ‘standaard’ RPG- of strategische gameplay is er gekozen voor een puzzelsysteem. In gevechten beveelt de speler drie soorten eenheden met elk hun kleur. Om aan te vallen moet op het speelveld een verticale rij gemaakt worden van eenheden in dezelfde kleur. Deze rij van aanvallers charged dan een paar beurten, waarna ze naar de vijand toegaan en aanvallen. De bedoeling is dat de troepen de aanvoerder zien aan te vallen en zo zijn gezondheid tot het nulpunt laten dalen. De tegenstander laat dit echter niet zomaar gebeuren: de kunstmatige intelligentie is uitermate sterk, wat ervoor zorgt dat men bij elke zet die gemaakt wordt moet worden nagedacht. Elke beurt bestaat namelijk uit drie zetten, die door slim spelen uitgebreid kan worden. Door troepen te verwijderen van het speelveld kunnen er namelijk ook aanvallen of verdedigingen in werking worden gezet, dit kost dan geen zet. Door slim eenheden te verwijderen en te plaatsen kunnen er in één beweging zo vier aanvallen in beweging worden gezet. Ook kunnen aanvallen gelinked worden door eenheden van dezelfde kleur met eenzelfde charge-tijd te laten aanvallen; dit zorgt voor extra aanvalskracht. Verder kunnen rijen van aanvallers gefuseerd worden, dit zorgt ook voor een extra sterke aanval.

Naast het puzzel-strategische element van het spel is er ook nog een overduidelijk RPG-element. De legeraanvoerder en zijn of haar troepen kunnen allemaal in niveau stijgen, waardoor ze extra gezondheidspunten en aanvalskracht krijgen. Een beetje grinden is ook zeker geen overbodige luxe, want zoals eerder gezegd is het spel behoorlijk pittig. Dit gaat gelukkig niet vervelen; ieder gevecht is immers anders doordat elke keer de eenheden in andere posities staan. Dit brengt een zekere geluksfactor met zich mee, want als er al drie eenheden achter een elite-eenheid staan is het natuurlijk een peulenschil om snel een krachtige aanval op te zetten. Af en toe kan dit ook een beetje frustrerend werken: het is redelijk vervelend als de tegenstander non-stop sterk kan beginnen en de speler niet. Desondanks mag dit de pret niet drukken. Met wat fatsoenlijk denkvermogen komt men al een heel eind en kan het gevecht dan alsnog gewonnen worden. Verder is er nog een typische Might & Magic-touch aan het spel toegevoegd: het verzamelen van artefacten. Net zoals in andere delen uit de reeks kunnen deze artefacten gebruikt worden om een specifieke eenheid extra sterk te maken, de held extra gezondheidspunten te geven of om de muren extra sterk te maken. Om al deze artefacten te verzamelen moet er af en toe flink geside-quest worden, maar dan heeft men ook wat.

Buiten de normale gevechten om zijn er ook speciale puzzel- en baasgevechten. Bij de puzzelgevechten is het de bedoeling om in één beurt te tegenstander uit te schakelen. Door slim eenheden te verwijderen, hier en daar een muur neer te zetten en alle troepen te chargen moet dit gedaan worden. Dit gaat echter niet zomaar: de puzzelbattles zijn vaak extreem moeilijk en vergen meestal meer dan één keer proberen. Het geeft de speler dan ook enorm veel voldoening om zo’n puzzel te halen. De baasgevechten zijn al net zo moeilijk als de puzzelbattles; in tegenstelling tot de normale gevechten is het hier niet de bedoeling om zoveel mogelijk schade te doen aan aanvoerder achter de vijandelijke linies, maar om de baas-eenheid te raken. Deze verplaatst zich vrij over het speelveld, waardoor het af en toe echt zeer lastig is om met de eigen niet-bewegende troepen de baas te raken. Daarbij moet ook nog eens de feiten worden opgeteld dat deze bazen vaak zichzelf genezen en dat ze extreem veel schade aanrichten: een gegarandeerde succesformule voor een game over-scherm.

Op het grafische vlak is Clash of Heroes betrekkelijk simpel gehouden. Eenvoudige sprites trekken door een kleurrijke, doch simpele wereld. Dit maakt voor een strategisch spel gelukkig niet zo veel uit, want zo blijft het spel gewoon goed overzichtelijk. Wel zijn de portretten van alle figuren mooi uitgewerkt en zijn de stills die hier een daar worden vertoond ook mooi uitgewerkt. Op muzikaal gebied daarentegen is niks eenvoudig te noemen. De ontwikkelaar heeft her en der composities gebruikt uit bijvoorbeeld Dark Messiah- en Heroes of Might & Magic, wat de sfeer alleen maar ten goede komt. Ook zijn er nog eigen songs, die minstens zo goed klinken.

Wat de speelduur betreft komt Clash of Heroes niks te kort. De hoofdverhaallijn is in zo’n twintig uur uitgespeeld, en dan zijn de side-quests nog niet meegerekend. Buiten de Campaign-modus zijn ook nog alle tutorials door te lopen en is er ook nog een Quick Play-optie, waarin er zonder gedoe snel ingevoerd kan worden welk van de vijf rassen de speler is, hoe goed de tegenstander is en welke held wordt gebruikt. Verder is er ook nog een offline multiplayer, waarin men het tegen een vriend kan opnemen. Het is erg leuk om je tactische inzicht te gebruiken tegen een menselijke tegenstander, dus het is dan ook erg jammer dat Clash of Heroes geen online-modus ondersteund met leader-board. Een gemiste kans, maar wellicht een idee voor een sequel?

Conclusie en beoordeling

Might & Magic: Clash of Heroes is een topper van jewelste geworden. Met de innovatieve en verslavende gameplay, gevarieerde gevechten en toffe offline multiplayer hebben de kleine minpuntjes zoals de geluksfactor en het ontbreken van een online modus niks te betekenen. Qua muziek en verhaallijn is het spel weer op en top Might & Magic, wat zeker voor de fans van de serie leuk is. Gamers, let op: Might & Magic: Clash of heroes is één van dé toppers van de Nintendo DS!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verslavende en innovatieve gameplay
  • Variërende gevechten
  • Een echte Might & Magic-sfeer
  • Offline multiplayer is leuk...
  • Minpunten
  • Geluksfactor
  • maar waarom geen online?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goeie actie, ik heb dit spel zelf nog nooit gespeeld…

  • Happy Bday :)

  • nice

  • Feli!

  • Gefeliciteerd dan maar!

  • 14 uitbreidingen! Dat is best veel, nog meer dan The Sims :P

    Everquest nooit gespeeld alleen, door de maandelijkse kosten.

  • Lang…

  • Nice…… tijdje gespeeld, was een van de eerste MMORG\"s….. Hulde aan SOE!!

  • Ik heb dat spel nog ergens in me kast staan. Kwam er pas later achter dat je er voor moest betalen..

  • Gefeliciteerd want 9 jaar is best wel lang.

  • proficiat everquest, wie u dan ook moge zijn

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren