1. Star Wars: The Force Unleashed (PS3)

Star Wars: The Force Unleashed (PS3)

Krachten; als je het aan je natuurkundedocent vraagt, zal het iets uitleggen over vectorgrootheid en verwarrende formules. Anderen interpreteren het als een soort god; iets wat alles bestuurt. Het laatstgenoemde is natuurlijk fictief en geïntroduceerd door George Lucas, hij bedacht jaren geleden de zesdelige Star Wars saga. Deze populaire filmreeks boekte veel successen en weet ook tegenwoordig het publiek te raken. Er wordt namelijk nog steeds gewerkt aan het plot, want tussen de episodes in zitten vaak jaren tijd. En ook de negentien jaar tussen deel III en IV wordt deels gevuld door Star Wars: The Force Unleashed.

Het verhaal begint een paar jaar na de Revenge Of The Sith als Darth Vader, voorheen de uitverkorene, zich geroepen voelt om de Jedi uit de Melkweg te verwijderen. Wanneer hij beet heeft, ontdekt hij een klein jongetje dat zeer sterk in The Force is. De gulle man neemt het jongetje mee en met zijn zeer bijpasselijke naam voedt hij hem op tot een ware Sith. Eenmaal opgegroeid wordt het jongetje, AKA Starkiller (echte naam is Galen Marek), ingezet door Vader om de rest van de Jedi op te speuren en uit te roeien, maar daar houdt het niet op. Nee, Lord Vader wil The Emporer onttronen met behulp van de opgegroeide Starkiller. Maar dat gaat niet zonder tegenslagen, vanaf het begin tot het eind zit je voor het beeldscherm gekluisterd, wachtend op het volgende stukje verhaal. Ook weet het de personages juist neer te zetten en kent het verrassende elementen op momenten wanneer je het niet ziet aankomen.

Het bovengenoemde verhaal wordt prachtig gepresenteerd door hoogstaande CGI-filmpjes. Deze zien er weerzinwekkend gedetailleerd uit; van de finesse in het gezicht tot aan de lichtval op Lord Vaders hoedje. Dit kan ik helaas niet zeggen van de in-game momenten, alhoewel het er over het algemeen goed uitziet, mist deze game soms gebrek aan detail. Want wanneer de grond onder je voeten beweegt of heen en weer schuift als een aardbeving hobbelt Starkiller niet leuk mee, in tegenstelling, hij blijft met zijn lichaam op hetzelfde Napniveau staan, zonder ook maar één spier te bewegen. Maar het was vooral de kunstmatige intelligentie van bepaalde tegenstanders die bij mij de mond snoerden, want de stormtroopers in deze game kunnen kennelijk alleen stil staan en schieten. Niks geen dekking zoeken of tactisch te werk gaan, alhoewel de wat robuustere vijanden wel logisch kunnen nadenken, maar het blijft slordig.

Bij Lucasarts hebben ze de tijd ergens anders ingestoken dan AI. Star Wars: The Force Unleashed introduceert namelijk een aantal nieuwe technieken op het gebied van physics. Glas breekt als glas en het hout splintert op een manier waarbij men zijn mondhoeken omhoog krult en haar kin omlaag laat vallen. Zelfs metalen deuren en kooien kun je op realistische wijze ombuigen met je medi-chloriane krachten. Want dé reden om deze game wellicht te spelen is dat je een goede controle hebt over The Force. Niet dat je zoveel krachten bezit, maar meer het combineren van die Forces met elkaar en het aller-bekende neonstokje-vechten is een aangename toevoeging. Zo heb je tig moves die je kunt gebruiken om stormtroopers het leven zuur te maken en je omgeving als een orkaan omver te blazen. Supervet, als je het mij vraagt, want ik heb mij erg vermaakt met het optillen van Jawa’s, om ze vervolgens te elektrocuteren, doorboren en een hectometer weg te schieten. Om dit nog eens op te leuken krijg je extra punten bij het uitvoeren van de meer pittige combo’s. Van die punten kun je Starkillers force powers upgraden of nieuwe moves ‘kopen’.

Maar ook hier zit weer een klein missertje van de game, want actie overheerst en er zitten weinig platform- en puzzelelementen in dit product verwerkt. Het leek mij onvergeeflijk leuk om met deze krachten lastige, Uncharted-achtige puzzels op te lossen of om op de meest aparte wijze van A naar B te rennen, springen of klauteren. Jammer genoeg heeft de ontwikkelaar de gamer beperkt tot het openblazen van deuren of het weghalen van rotsblokken. Natuurlijk zit er wel één of twee lastige passages in die leuk zijn om te doen, maar het merendeel is vaker absent dan aanwezig. Een element dat gelukkig wel sterk aanwezig is, wordt gecomponeerd door John Williams. De muziek is weer een lust voor het oor; elk deuntje wordt op een toepasselijke plaats ingezet en weet vanaf de opmaat tot Dal Segno al Fine de gamer sterk te amuseren en een glimlach op het gezicht te toveren.

Er is slechts één plaats in de gehele game waar ik mij telkens weer aan ergerde en is tot mijn spijt in overmaat aanwezig: laadtijden. Het zijn er immens veel, daarnaast saai vormgegeven en duren naar mijn mening nog eens te lang ook. Zelfs als je even naar het menu wil gaan om, bijvoorbeeld, de controls te checken, komt dit duivelse werk in beeld. Dit is duidelijk weer een kenmerk van slordigheid en had makkelijk verhinderd kunnen worden. Maar buiten dat om heeft de ontwikkelaar nog wel wat geinigs toegevoegd om het al eerder genoemde te compenseren; je hebt de mogelijkheid om het hoofdpersonage te customizen naar jouw smaak. Starkiller is namelijk een hippe Sith die in elke missie een ander, toepasselijk, kostuum aan heeft. Je kunt uiteraard ook zelf kiezen welk pakje je aan doet met de vrijgespeelde of gevonden complets. En dan als toetje op de slagroom heb je de keuze om de kleur van je lightsaber te selecteren. Van rood tot paars en zelfs goud is van de partij, maar voordat je deze kleuren kunt gebruiken, moet je ze eerst vinden.

Conclusie en beoordeling

Afgezien van wat kleine foutjes en missertjes is deze game echt het proberen waard. Hij is uniek in zijn soort, mede dankzij de revolutionaire physics en Force powers. Voor de echte Star Wars fan is dit een welkome tussen episode in de al bestaande saga, want het vertelt een verhaal van ongekende spanning en sensatie. Voor mij was dit een uitstekende game waar ik mij prima mee vermaakt heb en daarom raad ik het jou aan deze game toch eens te proberen.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Goed verhaal
  • Physics
  • The Force
  • Muziek
  • Customizen
  • Minpunten
  • Af en toe gebrek aan detail
  • Weinig platform- en puzzelelementen
  • Laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk!

  • Nog steeds die tweede wereld-oorlog-poep !

    Kom eens met iets nieuws/origineels AUB , en stop met het uitmelken van uitmelken en uitmelken van die games !!!!!

  • hmmm er komt de laatste tijd veel crap uit voor XBLA maar ben wel altijd fan geweest van dit soort top down vlieg shooters dus dat word ff afwachten

  • Dit spel is echt zòòòò leuk, ik zweer probeer het mij favo klassieker! K-U-T WII!:D(die ik dus heb dus dit spel niet kan downloaden;) niks fanboy-achtig;))

  • Klinkt goed.

  • Hmm…

  • Geinig.

  • Deze laat ik aan mij voorbij gaan. Pixeljunk moet meer PSN games maken :D

  • suf

  • zonde van me geld

  • Niet veel van te verwachten…

  • Leuk …

  • Mwoah

  • Damn hoopte op een port van online Battlefield 1942, ach je mag dromen. Misschien de Next-gen dat je dat soort spelletjes kan downen.

  • lijkt me niks

  • Lijkt mij ook niet zoveel

  • Mwuah, ze moeten niet de hele tijd oude koeien uit de sloot halen.

  • ik weet het niet…

  • Nog steeds die tweede wereld-oorlog-poep !

    Kom eens met iets nieuws/origineels AUB , en stop met het uitmelken van uitmelken en uitmelken van die games !!!!!

    Het is een freaking remake van een game uit 1984, so STFU!

  • Weer Een '39 '45 game

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren