1. Army of Two: The 40th Day (PS3)

Army of Two: The 40th Day (PS3)

Nu online gaming de overhand neemt tegenover het kleiner wordende aantal singleplayergames lijken coöperatieve games steeds meer buiten de boot te vallen. Natuurlijk hebben we Left 4 Dead 2 gehad en kijken we vooruit naar de DLC van Dante’s Inferno die co-op zal toevoegen, maar enorm veel games met deze functie zijn er niet meer. Toch zijn er gewaagde games die puur en alleen voor een coöperatieve ervaring op de markt zijn, velen van jullie brengen nu al de woorden Left 4 Dead langs hun lippen, maar niet te vergeten is Army of Two, een kleine franchise dat in 2007 zijn eerste game voortbracht en het goed genoeg deed voor een vervolg. Is Army of Two: The 40th Day nogmaals het bewijs dat er nog wat in zit voor gamers die graag samen op de bank tactische plannen willen smeden, of is het een duidelijk teken dat we ons meer moeten richten op online shooters?

Army of Two: The 40th Day is het vervolg op het eerste deel uit de franchise, heel toepasselijk Army of Two genaamd, en speelt zich af in Sjanghai. Rios en Salem, het tweemansleger uit het eerste deel, zijn voor een simpel lijkende opdracht in de grote Chinese stad, maar wanneer terroristen de metropool binnenvallen wordt alles iets gecompliceerder. Wanneer gebouwen instorten, mensen gegijzeld worden en de chaos uitbreekt hebben de twee echter geen enkel doel, behalve gewoon de stad uitrennen met de staart tussen hun benen. Een bijzonder zwak en misplaatst verhaal voor twee gasten die in het begin op twee doorgewinterde en harde soldaten lijken en daarna geen enkel doel hebben buiten het vluchten uit een stad. Deze verhaallijn komt er dan ook verder op neer dat je doelloos door Sjanghai heen schiet om maar door de oneindige stroom aan vijanden heen te komen.

Maar hoe doelloos dit schieten dan ook mag zijn, je kunt niet ontkennen dat het af en toe enorm leuk is om de Chinese onderdrukkers een kogel door hun harses te jagen. Dit gebeurd in Army of Two: The 40th Day vrij standaard, echter is er een fris vleugje bij genaamd Aggro. Aggro houdt simpelweg in dat de ene persoon de aandacht krijgt van de vijand waardoor de ander praktisch onzichtbaar is voor de vijand tot hij erg dichtbij komt. Dit unieke systeem is wat deel één zo leuk maakte en wat deel twee opnieuw een vernieuwende tint geeft tussen alle standaard shooters van tegenwoordig. Het Aggro-systeem is natuurlijk gemaakt voor een coöperatieve game en zonder twijfel komt het tweede deel uit de Army of Two-franchise dan ook het meest tot zijn recht wanneer je hem samen met een vriend op de bank speelt. Het spelen samen met een computergestuurde partner is ten opzichte van deel één al een stuk verbeterd, maar blijft toch vaak onhandig in de kogelregens staan en gaat op onfortuinlijke momenten dood.

Naast het Aggro-systeem is er nog veel meer dat ervoor zorgt dat het spel leuker is om samen te spelen. Zo zijn er tussendoor de vele moraalmomenten waarop jij en je medespeler bepalen wat er gaat gebeuren: Schiet je die tijger neer voor wat extra kogels of laat je hem leven omdat hij een bedreigde diersoort is? Deze beslissingen hebben vaak onverwachte gevolgen, zo kan de tijger wat van je belagers opeten en kan de man van wie jij de wapens niet gestolen hebt ze weer doorverhandelen aan de terroristen. Ook dit is opnieuw een reden waarom met twee mensen op de bank zitten en spelen een stuk beter is dan over de headset met een klein gefrustreerd Amerikaans jongetje te spelen: tactieken uitwerken en samen beslissen is en blijft gewoon veel leuker. Daarom durf ik ook met alle eerlijkheid te zeggen: Army of Two: The 40th Day is alleen te genieten in de coöperatieve modus.

Wat ook nog opvallend is aan Army of Two Two is de zeer uitgebreide Weapon Customization die je in de campaign kunt gebruiken. Wapens kunnen op standaard onderdelen als Silence, Accuracy en Clip (voor Ammo), maar met name het uiterlijk van je geweer aanpassen is fantastisch. Er zijn tientallen verschillende looks en allemaal veranderen ze bepaalde dingen aan je geweer, mijn persoonlijke favoriet: Pimp; je geweer wordt helemaal goud en dit brengt je Aggro-niveau met één of twee schoten naar maximaal! Daarnaast is er ook nog een tool om je eigen masker te maken voor in de multiplayer en singleplayer en een eigen armor voor in de multiplayer, dit alles is voor eventjes leuk, maar laat net zoals de gehele game niet een hele grote indruk achter. De campaign duurt zelfs met deze dingen erbij maar vijf tot zes uur wat natuurlijk belachelijk weinig is en is overigens verschrikkelijk lineair.

Naast de gewone campaign is er ook nog een complete multiplayermodus aan deel twee uit de franchise toegevoegd net als in deel één, maar dan wat uitgebreider. Ook al is de modus wat uitgebreider, nog steeds zijn er nog maar vier verschillende modi om in te spelen; Co-op Deathmatch (welke heel erg voor zich spreekt), Control (hierin speel je vaak vijf tegen vijf en krijg je punten voor het veroveren en onder controle houden van gebieden), Warzone (teams van vijf tegen vijf die verschillende opdrachten moeten voltooien op de map) en Extraction (een soort Hordemode waarin de spelers tegen waves van vijanden vechten). Er is op zich niks mis met de multiplayer en alles werkt erg goed zonder lag, maar de game weet nooit heel memorabel te worden op het onlinegebied en na een tijdje heb je het wel weer gezien. Een paar dingen die de ervaring wel beter maken zijn bijvoorbeeld de uitstekende matchmaking, die je ook kunt laten liggen om zelf naar bepaalde games op zoek te gaan, daarnaast is er ook nog de ‘host migration’ die ervoor zorgt dat wanneer de host van een game vertrekt er automatisch een nieuwe wordt aangewezen. Echter is het limiet van tien spelers per game ouderwets en komt het op de grotere mappen de game ook totaal niet ten goede.

Op technisch gebied is Army of Two: The 40th Day ook niet van een geweldig hoog niveau. De graphics zijn af en toe oké, maar liggen het grootste deel van de tijd onder de maat. Zo zou een uitzicht over een geweldige stad als Shanghai je versteld kunnen doen staan, maar ik schrok in Army of Two: The 40th Day meer van het lage level aan detail. Aan de andere kant zijn er echter ook betere momenten voor de graphics: zoals wanneer je door een dierentuin loopt en je zelfs kleine details als sleutelgaten en dergelijke tegenkomt. De AI van de computergestuurde vijanden en eventuele vriend zijn dan weer wel goed, al wil je medespeler wel eens groots de mist ingaan. Qua soundtrack is er niet veel bijzonders te bespreken, de muziek dient af en toe als een leuk achtergronddeuntje voor het schieten, maar is verder niet bijzonder. En helaas is ook dat het gevoel dat achterblijft na het spelen van de game: alles is wel leuk maar het stijgt nooit boven de middenmoot uit en het spel zal vandaar ook snel weer in het hoesje verdwijnen.

Conclusie en beoordeling

Army of Two: The 40th Day is een leuke shooter die je een weekend zeker vermaakt. maar daarna nooit meer je console in zal gaan. De game stijgt nooit boven zichzelf of anderen uit en voelt als een lineaire rit door Sjanghai zonder enig nuttig doel dan gewoon.. wegkomen. Wanneer je toch aan dit avontuur begint kun je je alsnog met een vriend geweldig vermaken door tactische plannen te maken en eventueel nog Greenpeace plagen. Daarnaast is er nog een leuke Weapon Customization, een vermakelijke multiplayer en de mogelijkheid om samen met vrienden op de bank gefrustreerde Amerikaanse jongetjes te verslaan! Ofwel: Army of Two: The 40th Day is een leuke game, maar zal niet lang in je geheugen gegrift staan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Puur weekendvermaak
  • Een verademing op co-op gebied
  • Weapon Customization
  • Multiplayer is nog vrij vermakelijk...
  • Morele keuzes zijn interessant
  • Minpunten
  • Puur weekendvermaak
  • Erg lineair
  • Slap verhaal
  • maar zal geen virtuele potten breken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 2 Miljard :O

  • ik zou het nemen als iuk hun was, na gta 4 zijn veel games uitgesteld en is ma te zien of ze nog mooi jaar kunnen aflsuiten.

  • 26 dollar per aandeel is erg veel.

  • lachen op elke manier probeert ea take two in te nemen tis alleen wel jammer als het zo door gaat dan is binnenkort bijna elke game studio van ea

  • Ik vond het een doen idee, als Take-Two nog iets wil verkopen na de komst van zoveel goede spellen hebben ze veel geluk nodig of ze verkopen de boel en hebben dikke winst…Ik zou verkopen die handel voor 2.000.000.000

  • Wat een onzin om te zeggen dat dit een fantastische kans is voor de aandeelhouders van TakeTwo. Onzin! Misschien op de korte termijn ja, maar op lange termijn is dit echt niet goed voor het bedrijf. Ik hoop dat de aandeelhouders dit ook inzien.

  • Niet echt een nette manier om zaken te doen. Ben bang dat als Take Two dan toch via deze manier in handen van EA komt dat er een hoop mensen op zullen stappen binnen het bedrijf (Take Two dus).

  • haha, 11 april, oftewel ze willen de verkopen van GTA nog even meepakken en daarna de boel opdoeken ofzo.



    Naja, zolang ze 2 miljard kunnen missen zal het wel rond komen, maar vraag me af of dit niet al ten koste gaat voor de andere games van EA aangezien ze met een hoop nieuwe franchises bezig waren.

  • EA wordt veel te machtig. Ik kan het begrijpen dat ze Take-Two willen kopen, maar het is niet goed voor de industrie.

  • Het bod staat tot 11 april, dus tot dan hebben de aandeelhouders van Take-Two de tijd om op het aanbod in te gaan. Electronic Arts slaat hiermee het management van Take-Two dus over en het lijkt er op dat ze het bedrijf goed-, dan wel kwaadschiks, wilt overnemen.





    Ik neem aan dat het management van Take-Two ook een groot deel van de aandelen in handen heeft. Daarnaast zal Take-Two bij een eventuele kwaadschikse overname leegstromen om elders overnieuw te beginnen. In dat geval geeft EA veel geld uit voor iets waar ze alleen maar verlies op gaan maken.

  • daar gaaat gta4!!! ik heb net zo een hekel aan EA als aan microsoft in het algemeen met hun instelling van.. dat ze alles willen hebben!!

  • Had ik maar een aandeeltje XD.

  • Zou ik 27 dollar bieden? lol

  • Ik vind het helemaal niks dat EA Take2 probeert over te nemen.

  • Go EA!!!!!!

  • Laat ze maar gaan ze zoeken het maar uit verder. Dit soort grootmachten hou je niet tegen als ze echt wat willen. Alles voor geld zullen de aandeelhouders gaan denken.

  • EA neemt nu dus de agressieve weg….

    Ben bang dat we net zoals bij Bullfrog en Westwood gedag kunnen zeggen tegen Take Two. De kwaliteit zal immens omlaag gaan, omdat een kwaadschikse overname altijd voor leegloop zorgt. Daarnaast kun je ook nog eens gedag zeggen tegen alle 2k sport titels… *zucht*

  • Hostile takeover, zo kennen we EA weer. Kstel voor dat we een wereldwijde boycot van die klootzakken organiseren.

  • Ik weet niet wat ik erover moet denken. EA gaat de laatste tijd wat vooruit maar de feit blijft dat monopoly niet gunstig is.

  • ik wil ook aandelen in take 2 :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren