1. Assassin's Creed II (PC)

Assassin's Creed II (PC)

De familiebezoekjes waren vroeger altijd wel leuk. Eten, drinken, gezelligheid en het samenzijn met het hele gezin. Steevast kreeg ik de vraag: ‘Wat wil je later worden?’, te horen. Een vraag die eigenlijk overbodig is omdat niemand dat op zulke jonge leeftijd al kan voorspellen. Toen een niet al te snuggere tante me dezelfde vraag voor de zoveelste keer stelde, antwoordde ik trots: ‘Huurmoordenaar!’. “Huu.. huurmoordenaar?”, stamelde ze met haar mond vol tanden. Ik knikte heftig. Deze droom viel in duigen toen ze mij vertelde dat je op school geen vak kan volgen waar je de kunsten van het huurmoorden leert. Jaren later bood Ubisoft me toch deze kans aan in de vorm van Assassin’s Creed. Het moorden met het hoofdpersonage Altaïr was vermakelijk maar ik had het gevoel dat er toch iets miste. Hopelijk maakt de uitgever ieders verwachtingen waar in Assassin’s Creed II!

Waar je in het begin van het eerste deel nog een korte inleiding kreeg over het verhaal, begint het tweede deel meteen al met keiharde actie. Desmond Miles is het blijkbaar beu om als laboratoriumrat te functioneren voor het bedrijf Abstergo. Daarom besluit hij om de verdere proeven die het bedrijf hem eventueel zou opleggen, te ontvluchten. Samen met de hulp van zijn bevallige assistente Lucy lukt het hem om uit het gebouw te ontsnappen en naar een veiligere schuilplaats te rijden. Daar wordt de nodige uitleg gegeven door Lucy en haar medewerkers voordat Desmond weer plaats neemt in een Animus. Je keert niet terug naar de middeleeuwen maar kruipt in de huid van Ezio Auditore da Firenze, het hoofdpersonage van Assassin’s Creed II. Jij hebt als speler het voorrecht om bij Ezio’s geboorte aanwezig te zijn en er zelfs actief aan deel te nemen. Dit is ook het enige wat je van die schattige baby te zien krijgt want niet veel later krijg je de controle over een bijna volwassene Ezio. Voor de mensen die het eerste deel niet aan zich hebben voorbij laten gaan, zal het meteen opvallen dat Ezio speelser is dan zijn voorouder Altaïr. Hij schuwt het niet om zijn mond open te trekken en gaat geen vechtpartij uit de weg. Zijn charmes spelen ook een groot voordeel, want hij kan elke vrouw laten smelten als boter in de zon.

Jammer voor Ezio blijft zijn leven er niet rooskleurig uitzien. Het neemt een cruciale wending wanneer zijn vader en twee broers worden opgepakt en veroordeeld tot de dood wegens verraad. Ubisoft heeft een mix gecreëerd tussen een realistische weergave van het gehele spel en ijzersterke dialogen. Hierdoor kijkt niet alleen Ezio met lede ogen toe, maar ook de speler zal meeleven met het hoofdpersonage wanneer zijn familie sterft aan de galg. Je zal Ezio willen troosten en hem maar al te graag helpen tijdens zijn zoektocht naar wraak. Laatstgenoemde is een belangrijke drijfveer in het spel, aangezien dat onderwerp steeds terugkeert. Het blijft natuurlijk allemaal nog een mysterie. Je gaat dan wel met Ezio op pad en moordt er rustig op los, maar het lijkt alsof er nog veel verborgen ligt onder het stof. Dit stof wordt bij elke moord steeds meer van het verhaal geveegd, en zo krijgt Ezio te horen van zijn oom dat zijn familie afstamt van de assassijnen. Het genootschap zoekt naar de ‘Appel’, oftewel een deel van het paradijs en probeert hem zo uit handen te houden van de vijandelijke tempeliers. Het komt er dus op neer dat je verschillende verhalen kan volgen en je dus niet vast moet houden aan het hoofdverhaal.

Ezio Auditore da Firenze is geboren en getogen tijdens de renaissance in Firenze, de stad die aan de oorsprong ligt van zijn naam. De steden zijn open en vrij om te verkennen, zoals we al gewoon waren van uit het eerste deel van Assassin’s Creed. Tijdens de vele verkenningstochten valt het op dat Ubisoft zichzelf heeft overtroffen. De steden liggen er wondermooi bij en zijn een lust voor het oog. Schitterende details en mensen die hun eigen ding doen maken het plaatje compleet. Waar je in het eerste deel nog rondhuppelde tussen de daken als een volleerde aap, zijn de pittoreske straten dit keer een beter alternatief want daar valt veel meer te beleven. Zo kan je het carnaval bijwonen in Venetië, de werkplaats van Leonardo da Vinci bezoeken in Firenze of rondrijden te paard op het platteland in Toscane. Er staat een database tot je beschikking waarin de nodige uitleg staat over de verschillende gebouwen en personages die je tegenkomt tijdens het spelen. De missiestructuur is helemaal omgebouwd ten opzichte van het eerste deel. In plaats van saaie of eentonige taken te vervullen, is er nu een gigantische keuze aan verschillende optionele missies. De ene keer moet je een brief binnen de tijd zien te leveren naar de aangewezen persoon, terwijl je de andere keer een ontrouwe echtgenoot in elkaar slaat of een stealth-kill uitvoert op een bepaald doelwit.

In het hoofdverhaal zijn er verschillende kopstukken die Ezio moet ombrengen om zijn einddoel te bereiken. Het pad dat hij volgt zit vol met gevaren maar gelukkig creëert hij naast vijanden ook bondgenoten. Eén van deze bondgenoten is de excentrieke Leonardo da Vinci. Hij was zijn tijd ver vooruit en kon wapens bouwen die van grote waarde zijn voor Ezio. De kopstukken die je een kopje kleiner moet maken, zijn allemaal omringd door tig aantal wachters. Laatstgenoemde kan je naar het hiernamaals sturen door er als een bezetene op in te vliegen, maar een subtielere methode is vaak verstandiger in Assassin’s Creed II. Het is namelijk zo dat de wachters nu meer bedreven zijn in het vechten en ingedeeld zijn in verschillende categorieën. Zo heb je de gewone lijfwachten, de behendige en snelle bewakers en de zwaarbewapende logge wachters. Om ze af te leiden, kan je de hulp inroepen van andere bondgenoten zoals prostituees, gewapende strijders of dieven. Zij zullen tegen betaling de wachters aanvallen of verleiden, zodat de weg naar je bestemming vrij ligt. Komt het dan toch tot een clash met de lijfwachten, kan je de wapens gebruiken die Leonardo je doorheen het verhaal zal schenken. Hierin valt de keuze tussen het pistool, een rookbom of het tweede hidden-blade. Omdat de wachters nu een levensbalk hebben, kan de speler inschatten wanneer ze het loodje zullen leggen. Wanneer het doelwit dan uiteindelijk is vermoord, zal je moeten vluchten totdat je weer onbekend bent. Verdwijnen in de massa is een mogelijkheid, maar ook omroepers omkopen of wanted-posters verwijderen, zorgen ervoor dat Ezio’s populariteit zakt. Natuurlijk kan je ook eventjes een duik nemen in een beekje want aangezien wachters om de een of andere reden niet kunnen zwemmen, zit Ezio daar voorlopig veilig.

               Leonardo da Vinci: “That woman is as dangerous as she is beautiful.” 

                                                    Ezio: “Then she is just my type!”

Een ander nieuw en uitgebreid onderdeel is het economische systeem. Door bovenstaande missies tot een goed einde te brengen, valt er geld te verdienen. Geld speelt een belangrijke rol want je kan het eventueel bij de smid besteden voor een nieuwe uitrusting. Ezio draagt standaard een zwaard en een dolk, maar deze collectie kan je nog uitbreiden door een kromzwaard of een strijdhamer te kopen. Wanneer Ezio er slecht aan toe is, biedt de genezer met zijn wondermiddeltjes een goede oplossing. Ook zal er in elke stadregio een kunsthandelaar te vinden zijn, waar je schatkaarten en schilderijen kan aankopen. Deze kunstwerken kan je plaatsen in de familievilla die in het dorpje Monteriggioni gelegen ligt. Dit dorpje wordt eigendom van Ezio nadat zijn vader sterft, en hij kan het dus naar hartenlust inrichten en upgraden. Door gewoonweg de architect aan te spreken en hem te vertellen wat er moet veranderen, kan je van het grijze boerengat een gezellig stadje maken. Kortweg een simpel maar efficiënt systeem.

Een ander aspect dat je waarschijnlijk zal bijblijven na het spelen van de game is het zweven met de vliegmachine van Leonardo da Vinci. Tijdens de missies maakt onze jonge sluipmoordenaar er al kennis mee zodat hij ongezien een paleis binnen kan geraken. Ook buiten de opdrachten door kan je een rondje maken met Leonardo’s machine. Er is een heuse dag- en nachtcyclus in het spel verwerkt, en dus bieden de steden ’s nachts vanuit de lucht een prachtig uitzicht. Dat de dagen voorbij gaan, kan je ook aan Ezio’s uiterlijk merken. Aangezien er in die tijd nog geen scheerapparaten bestonden, zal de speler zichzelf tevreden moeten stellen met zijn ietwat oudere uiterlijk. Het verhaal van het tweede deel houdt rekening met eerste deel, en dus wordt er regelmatig een link gelegd met Altaïr. Jammer genoeg is er bij al dat goeds ook iets slechts te melden: de PC-versie heeft regelmatig last van pop-up. Niet zodanig dat het stoort, maar toch opvallend genoeg dat het een doorwegend minpunt is. De muziek is daarentegen wederom een must om naar te luisteren en hoewel het velen irriteerde, kon ik me absoluut vinden in het einde dat zich in Rome afspeelt. Toen de aftiteling van Assassin’s Creed II na 28 uur spelen van mijn scherm rolde, had ik een voldaan gevoel.

Conclusie en beoordeling

Ubisoft heeft zichzelf overtroffen: Assassin’s Creed II overstijgt het eerste deel in alle opzichten. De prachtige Italiaanse steden zijn tot in detail nagemaakt en ook de dialogen lijken levensecht. Ezio is een speelvogel en een personage waar je vanaf het begin al een band mee creëert. Het verhaal zit boordenvol intrige, verraad en moord, wat het des te spannender maakt. De mensen in de steden doen allemaal hun eigen ding en ook jij klimt en moordt er nog steeds rustig op los. Het economisch systeem biedt een meerwaarde aan het verhaal en ook het herbouwen van je eigen stad is erg leuk om te doen. Jammer genoeg is er af en toe sprake van pop-up maar dit kan de speelervaring zeker niet bederven. Het einde in Rome smaakt enkel naar meer, meer en nog eens meer!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Ubisoft is een goede luisteraar
  • Realistisch uiterlijk
  • Prachtige, grote en levendige steden
  • Urenlang speelplezier
  • Minpunten
  • Pop-up

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niks bijzonders.

  • Niks voor mij :(

  • …saai

  • Alleen maar 2 demo's deze keer?

  • 0 demo's voor de europese.

    2 zou veel zijn.

  • de laatste tijd zijn er weinig echte updates op de PSS. nou maar hopen dat home snel komt.

  • de laatste tijd zijn er weinig echte updates op de PSS. nou maar hopen dat home snel komt.

    Nou, ik ben een Home betatester en ik moet eerlijk zeggen dat ik de hele hype rond Home nog steeds niet begrijp. Ik vind er namelijk geen zak aan :D

  • Saai, alweer

  • 3 demos hoor

    waarvan echocrome egt de tofste is ik heb zon zin in die game.

    maar ehm slimdavy ik snap jou niet:P ik zie jou al 10 keer ongeveer dat gepost hebben van dat je niet snapt wat dehyper er om heen is, maar waarom vind je niet tof dan, ken je mis dlb vanyoutube hij laat filmpjes zien enzo hoe het er aan toe gaat en hij zegt dat egt tof is dat je mensen gewoon kan aanspreke etc..

    en voor avatar gekke zoals ik is tog leuk om aracde games in een gamehall te spelen je avatar te customizen en je appartement enzo is tog best leuk.



    trouwens ik ben SUPEEEEEEEEEEEEEEEER jaloers op je.



  • vreselijk saaie maand!

  • dat Echochrome gaat best diep, volgensmij is het nog best vermakelijk!

  • Vreselijk saaie maand idd…

  • waarvoor is de update 2.17 die gisteren uit kwam iemand?

  • Echt niets aan

  • boooooooooring

  • Niet zo'n intressante update.. Helaas..

  • @LASTMINELAYER ja ik wist helemaal niets van 2.17.

    @insidegamer meldden jullie dat voortaan alstublieft???

  • @ Chaoskiller: Jah idd



    Maar de kwaliteit van de PSS gaat de laatste tijd ff achteruit, er moeten weer wat vettte demo's in

  • Van het forum:



    Firmware Update (v2.17)

    + Posted by Jeff Rubenstein // Social Media Manager

    If you’ve signed in to the PLAYSTATION Network tonight on your PS3, you probably noticed that you were prompted to upgrade the system’s firmware to v2.17. In case you were wondering what it’s all about (and a quick Google search indicates that yes, you are) the operating stability of some online PS3 titles has been improved.

    Hope that clears things up!





    Van: Playstation Blog






  • Nou, ik ben een Home betatester en ik moet eerlijk zeggen dat ik de hele hype rond Home nog steeds niet begrijp. Ik vind er namelijk geen zak aan :D



    wat is er dan niet leuk an mij lijk het wel leuk



    betatester is toch dat je iets mag wat nog niet af is ken uitproberen en later pas uitkomt


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren