1. Dragon Age: Origins (PS3)

Dragon Age: Origins (PS3)

Op verschillende plaatsen in het eens zo vredige Ferelden, vinden tragische gebeurtenissen plaats. Vele veldslagen zijn namelijk aan de gang en het geluid van kletterend staal en oorlogskreten is tot ver in het rijk hoorbaar. Een dwerg hakt genadeloos in op een grotesk wezen, een elf wordt elders de keel opengesneden door een soortgelijk wezen. Vrouwen en kinderen worden het slachtoffer van moord, folteringen, mishandelingen. Genade… het is een woord dat geen betekenis heeft, want wie ook maar één teken van zwakte vertoont zal al snel zijn laatste adem uitblazen. Naargelang de duisternis valt trekken de facties zich tijdelijk terug onder de rode gloed van de ondergaande zon. Een teken dat er te veel bloed vergoten is, maar dat trekken ze zich niet aan. De dreiging van het kwade is nog nooit zo groot geweest en alleen een hechte alliantie tussen de verschillende rassen die het rijk bevolken kan het tij doen keren. Hopelijk zien ze dit op tijd in… hopelijk is het niet te laat.

Het verhaal vindt plaats in het koninkrijk Ferelden, een rijk vol mistige bergdorpjes, onderaardse dwergensteden, moerasgebieden en imposante gebouwen. Het wordt bevolkt door een variatie aan elven, mensen en dwergen die een ogenschijnlijk welvarend leven lijden. Dit is echter maar schijn, want de barbaarse Darkspawn terroriseren het landschap en proberen de macht te grijpen. Dit is al eeuwenlang het geval en vond haar oorsprong in het aanbidden van The Maker. De bevolking zag hem namelijk als de schepper van het leven en als een houvast in moeilijke tijden. Een machtige groep magiërs wilde echter de macht overnemen van hun schepper en trachtte The Golden City te onderwerpen aan hun tirannie. Een alliantie tussen de elven, mensen en de dwergen was gelukkig in staat hen hiervan te weerhouden en de rust in het koninkrijk relatief te herstellen. De magiërs die hun aanval zagen mislukken, veranderden al snel in The Darkspawn en bleven door de eeuwen heen regelmatig het rijk bestoken. De bevolking wist deze aanvallen keer op keer te weerstaan, mede dankzij de moedige Grey Wardens –een elite eenheid bestaande uit de beste krijgers en magiërs uit Ferelden- die dapper vochten.

Eenmaal je de game aanvangt maak je een sprong van maarliefst veertig jaar, naar een toekomst waar koning Maric overleden is. Zijn zoon Cailin is nu de regerende koning en bevindt zich in een benarde situatie. De Darkspawn, die er overigens grotesk uitzien, staan namelijk op het punt om een allesvernietigende aanval te ontketenen die het einde van Ferelden zoals we het kennen zou kunnen betekenen. Ze hebben daar echter ook een reden voor, want een almachtig wezen genaamd ‘The Archdemon’ staat op het punt te herrijzen. Duncan, een menselijke krijger en tevens één van de laatste Grey Wardens, is dan ook in allerijl op zoek naar nieuwe rekruten. Hier kom jij aan bod. Je kan namelijk kiezen tussen drie rassen die elk nog eens in twee verschillende klassen onderverdeeld zijn. Elk ras heeft zo haar eigen specialiteiten en de keuze die je maakt alvorens je daadwerkelijk start is dus van belang voor het doorlopen van het verhaal. Duncan zal je immers al snel rekruteren en dien je als kersverse Grey Warden het koninkrijk wederom te herenigen om de dreiging van de Darkspawn uit te schakelen.

Helaas voor jou zal dit niet zo simpel zijn dan het op het eerste zicht lijkt, veel groepen staan namelijk erg cynisch tegenover de dreiging van de Darkspawn. Ze zijn dan ook vergeten hoe heroïsch hun voorouders gevochten hebben tegen deze wezens en hebben hun aandacht op bekrompen politieke spelletjes gericht. Het is dus aan jou om de eeuwenoude alliantie terug in het leven te roepen door het uitvoeren van talloze quests. Elk ras zal dit echter op haar manier proberen te realiseren. Het is overigens niet zo dat je na het voorverhaal ook steeds hetzelfde plot zal ervaren. Je herkomst speelt tot diep in de game een rol en zal de game soms subtiel, maar bij momenten ook ingrijpend beïnvloeden. Daarnaast weet een ander aspect diezelfde gevolgen teweeg te brengen. Je moet gedurende het avontuur namelijk talloze beslissingen nemen die het verloop van het verhaal drastisch kunnen veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld een relatie aangaan met één van je medestrijders of zelfs met meerdere! Als je meerdere personages probeert te bekoren zal je echter de gevolgen erbij moeten nemen. Zij geven je immers bijkomende informatie en een gekwetst personage zou ervoor kunnen kiezen om informatie achter te houden.

Goed nadenken over je acties is dus vaak een vereiste en ook tijdens de gevechten zal je het niet kunnen veroorloven om een ondoordachte handelingen uit te voeren. Dragon Age: Origins is erg hardcore qua opzet en zal de onervaren speler genadeloos de grond in boren. Je zal jezelf dan ook vaak betrappen op het pauzeren van de gameplay om je volgende zet zorgvuldig te plannen. Dit is op zich niet zo erg, maar als je ook nog eens te maken krijgt met een slecht uitgebalanceerde moeilijkheidsgraad, dan zal je al snel gefrustreerd raken. Je zal vaak dungeons vloeiend weten te doorkruisen om dan vervolgens een eindbaas voorgeschoteld te krijgen die werkelijk in alle opzichten superieur is. Het tijdelijk verlagen van het niveau is dan ook een optie die je geregeld zal toepassen. Gelukkig zien de gevechten er stuk voor stuk spectaculair uit en passen perfect in het bloederige en duister sfeertje. Het doorboren van je tegenstander zijn hart, het inhakken op hun ledematen… dit zijn nog maar enkele voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is tijdens de gevechten.

Er zijn namelijk vele handelingen die uitgevoerd kunnen worden en je beschikt over een uitgebreid arsenaal van wapens, spells en skills. Het is zelfs mogelijk deze te combineren om op die manier je vijand nog effectiever aan te vallen. Als je dan toch in een benarde situatie terecht zou komen, dan heb je nog altijd de nodige herbs, traps en potions achter de hand die je zelf kan creëren met items die je vindt in de omgeving of koopt in de winkeltjes. Daarnaast kan je natuurlijk wel wat hulp van je medestrijders gebruiken, maar er zal wel wat tactisch inzicht aan te pas komen. Met simpelweg je teamgenoten op een vijand te storten zal je namelijk niet ver komen. Het is dan ook de bedoeling om hen te voorzien van vooraf ingestelde handelingen zodat ook zij doeltreffend te werk kunnen gaan. Er zijn nog talloze andere opties aanwezig in Dragon Age: Origins, maar je zal ondertussen al wel een beeld gevormd hebben over hoe veelzijdig de mogelijkheden wel niet zijn tijdens de gevechten.

Al weet het camerastandpunt soms voor wat vervelende situaties te zorgen. Het standpunt zorgt er tijdens gevechten op grote schaal namelijk voor dat alles een beetje onoverzichtelijk wordt. Dit is echter geen onoverkomelijk probleem en je zal al snel vrede nemen met dit kleine obstakel. Grafisch zal dit iets moeilijker worden, want op dat vlak laat Dragon Age: Origins wat steekjes vallen. In gesloten ruimtes ziet alles er mooi afgewerkt en gedetailleerd uit, maar wanneer je op avontuur gaat in de buitenwereld dan zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden. Pop-ups verschijnen regelmatig en ook de textures laten hier en daar te wensen over. Dit heeft echter een vrij logische oorzaak. De game is zo immens groot en voorzien van talloze side quest en personages, dat dit bijna onvermijdelijk was. Ik ben dan ook blij dat men gekozen heeft voor een werkelijk epische verhaallijn en het bezorgen van een unieke ervaring, boven het grafisch perfectioneren waardoor de gameplay misschien minder subliem was geweest.

Conclusie en beoordeling

Hoewel Dragon Age: Origins grafisch geen hoge toppen scheert, wil dat niet zeggen dat we niet te maken hebben met een onvoorstelbaar sterke game die zich op het gebied van de verhaallijn met verven weet te onderscheiden. Het is namelijk een game die je met het bloederige en duistere sfeertje meteen bij de lurven weet te grijpen en gedurende het zeventig uur durende spektakel niet meer los te laten. Zelfs de kleine onafgewerkte details weten geen roet in het eten te gooien en zelfs de grootste criticus zal moeten beamen dat we hier te maken hebben met een meesterwerk. De onervaren gamer zal echter wel wat tijd nodig hebben om te wennen aan de klassieke gameplay, maar voor de hardcore RPG-fan zal de game werkelijk niet te versmaden zijn.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sublieme verhaallijn;
  • enorm replaywaarde;
  • doordrenkt van sfeer;
  • relatiesysteem;
  • veelzijdig vechtsysteem.
  • Minpunten
  • Grafisch niet imponerend;
  • moeilijkheidsgraad uit balans.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niet vreselijk informatief ;)

  • het zou leuk zijn om wat beelden van deze games bij dit nieuwsbericht te zien.

  • Jullie hebben een speciale layout voor PSS en XBLA topics zag ik laatst, maar niet voor Wii VC?

    Overigens niet al te interessante titels. *Wacht tot Nintendo Super Mario Kart erop zet!*

  • Operation Wolf was oorspronkelijk zelfs een Amiga game volgens mij.

  • niet bijzonder

  • http://hol.abime.net/2318 C64 FTW!



    Veel plezier ermee. .. lol

  • Niet echt mijn games.

  • Operation Wolf, helemaal kapot gespeeld vroeger.

    Super R type is heeeeeel erg moeilijk. Nooit uit kunnen spelen dat spel.

  • hmm nooit van gehoord

  • Operation Wolf, vet! Jammer dat je die natuurlijk gewoon met de Classic Controller of GC controller moet spelen, en niet met de Wii-gun, zoals de game eigenlijk hoort. En R-type, hardcore! Ikaruga fans kunnen die blind aanschaffen.

  • Nee, trekt me niet zo aan…

  • Wanneer komen ze nou met GoldenEye :P

  • Super R-Type was echt een supergame, leuke power ups, het ging snel vooruit, relatief lange levels, eindbazen, alles wat zulk spel in zijn tijd moest hebben. Van mij mag die ook op XBLA verschijnen ^^

  • Neuh! Ga ik niet downloaden!

  • Super R-TYPE no miss, no item clear 1 of 3:



    http://www.youtube.com/watch?v=zxD_zeqEp30

  • Vetjes!! Vind ik echt een van de grote voordelen van deze generatie consoles, dat je oude games voor een prikkie kan downloaden. (*kuch*uitgezonderd MS*kuch*)

  • Super R-Type… één van de coolste games ooit imho.

  • Operation Wolf oorspronkelijk op de Amiga?? WTF de arcade versie was er eerst natuurlijk. Die heeft vroeger aardig wat guldens opgeslokt van me..

  • mijn Points niet waard :]

  • Dat waren nog eens spellen! :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren