1. E3: Pariah

E3: Pariah

Midden tussen al het FPS geweld heeft ook HIP Interactive een ruwe diamant in handen. Pariah, van de makers van onder andere Unreal, was speelbaar op de booth van HIP. Wij kregen een introductie van een van de leidinggevende ontwikkelaars.

Het jaartal is 2520, en je bent ingehuurd door de militairen om een bepaalde gevangene naar een gevangenis te begeleiden. Onderweg naar deze gevangenis wordt je schip neergeschoten. Door wie, door wat, waarom? Het zijn vragen waar je tijdens het spelen de antwoorden op zult vinden. Na de crash is het allereerst zaak een grote toren de veroveren. De vrouwelijke gevangene die je moest begeleiden zal het mechanisme van deze toren in werking proberen te stellen. Eenmaal in werking bezorgt deze toren alle andere, ontsnapte gevangenen helse pijnen. Zij zien dit echter aankomen en zullen je dus proberen te beletten deze toren te behouden. Het viel me op hoe makkelijk het was om tegen meerdere vijanden te vechten. De besturing is heel soepel waardoor je heel snel achter elkaar door kunt blijven schieten.

Na dit level kom je nog in allerlei verschillende werelden terecht. Uiteraard zitten deze werelden vol met vijanden die het jou allerminst makkelijk zullen maken. Gelukkig heb je een behoorlijke lading wapens tot je beschikking. Het leuke van deze wapens is dat ze volledig te tweaken zijn. Door de zogenaamde Weapon Power Cores op te rapen, kun je niet alleen je wapens op verschillende punten aanpassen, maar ook dingen aan jezelf verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld je armor versterken.

Behalve de singleplayer modus heeft Pariah ook verschillende multiplayer modi. Allereerst zijn er drie bekende modi, namelijk Deathmatch, Team Death Match en Capture the Flag. Pariah kent echter ook twee nieuwe modi. In de Siege modus is het de bedoeling dat je, dan wel alleen, dan wel in een team golven tegenstanders van je afslaat. Doel hierbij kan zijn een bepaald iets te beschermen, of juist om alle tegenstanders zo snel mogelijk uit te roeien. Het is wel een modus die wat gewenning vereist; ik kon enkele malen de verleiding om zelf ‘op jacht’ te gaan niet weerstaan waardoor ik een stuk sneller afgemaakt werd. Naast deze modus is er ook nog de Assault modus. De Assault modus heeft veel weg van de Onslaught modus van Unreal Tournament 2004. Het is de bedoeling om de punten op de map de veroveren om uiteindelijk de basis van de tegenstander aan te kunnen vallen. Niet zo innovatief als men op de stand van HIP ons wilde laten geloven, maar goed uitgewerkt en bovenal leuk om te spelen.

Grafisch zal Pariah geen nieuwe standaard zetten. Het spel zag er goed uit, maar ‘gewoon goed’ is tegenwoordig niet goed genoeg meer. De werelden zien er zeker niet slecht uit, en dankzij een redelijk goede physics engine beweegt alles behoorlijk natuurgetrouw. Toch zette ik vraagtekens bij de manier waarom lichamen van vijanden naar beneden vielen: een beetje te langzaam. Dient echter wel opgemerkt te worden dat deze engine nog steeds flink aangepast en verbeterd wordt.

Pariah is nog niet klaar, en zoals men op de booth ook al tegen ons zei, er moeten nog veel puntjes op de verschillende i’s worden gezet. Zo duurde het vaak wel erg lang voordat je tegenstanders eindelijk eens dood had, en waren er zelfs nog een aantal (speelbare!) multiplayer mappen waarin de bots nog niet goed ingesteld waren, waardoor ze niet op je schoten of tegen bomen aan renden.

Desalniettemin sloeg Pariah op de E3 zeker geen slecht figuur. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het spel de leiding in het FPS genre zal pakken, want met concurrentie van Half-Life 2, Doom 3 en het in maart uitgekomen Far Cry is dat ook niet makkelijke opdracht. HIP Interactive en ontwikkelaar Digital Extremes hoeven zich echter niet te schamen voor Pariah, en voor mij is het een titel die ik, te zijner tijd, zeker eens aandachtig wil bekijken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • dit kan best wel eens interessant worden denk ik zo.

  • dat hoop ik ook

  • Het ziet er goed uit en het is van een goede ontwikkelaar, we zullen zien.

  • Niet interessant goenoeg, het is een FPS zonder XboxLive :-'(

  • Ziet er goed uit hoop dat het wat word want heb toch geen live dus dat maakt voor mij niet uit.

  • heeel intressant

  • hmm het duurt nog wel even voordat deze uitkomt

  • Zit er wel tof uit

  • Lijkt wel een toffe game te worden, hopelijk brengen ze snel een speelbare demo uit.

  • Dat is ook een minpuntje dat ik wellicht nog had moeten noemen. Ik ben een beetje bang dat tegen de tijd dat dit spel uitkomt, het al verouderd zal zijn. Ik vraag me sowieso al af of dit spel UT2004 zou verslaan, terwijl dat spel ruw genomen een jaar eerder uit is dan Pariah…

  • mwa, lijkt me veel minder dan f.e.a.r., doom 3 en hl²

  • Waarom zeurt iedereen over Xbox Live! als t spel voor de pc is :S een beetje raar naar mijn idee maar ach..

  • uh… tis voor zowel PC als Xbox ;-)



    Parallele ontwikkeling :)

  • ow sorry zag t niet staan zie nu pas dat er een filmpje voor de xbox te downen is mijn fout.

  • cool, zal wel goed wezen, het zijn de maker van unreal duzz..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren