1. Assassin's Creed II (PS3)

Assassin's Creed II (PS3)

Het zou toch eens wat zijn, als de theorie van 'Ancient Astronauts' waar was? Dat er ergens duizenden jaren geleden een ET is geland en ons, de moderne mens, heeft helpen ontwikkelen. En wanneer wij vroegen waar deze wezens vandaan kwamen, zouden zij hun wijsvinger niet op de oceaan richten, maar omhoog richting de 'hemel'. Volgens een handjevol wetenschappers zou daar het goddelijke idee vandaan komen. Evenals bouwwerken als Stonehenge, de piramiden en de Nazca lijnen. Zij zouden fungeren als marker om te landen, als de bezoekers ooit terug mochten komen.

Tja, wat moet ik ervan zeggen. Het is wel apart dat de mens uit zijn hol kwam en opeens piramiden ging bouwen, maar het is ook wel weer simpel opgelost dat de verklaring direct buitenaards moet zijn. Onze geschiedenis zit gewoon ingewikkeld in elkaar, maar sommige dingen weten we wel zeker, dankzij het schrift. Gelukkig weet Ubisoft daar handig gebruik van te maken. Het resultaat is Assassins Creed II en deze game gaat verder waar het eerste deel ophield. De hoofdpersoon, Desmond Miles, weet succesvol te ontsnappen uit Abstergo en sluit zich aan bij de Assassins om de oorlog tegen de Templars voort te zetten. Hiervoor wordt hij getraind via de welbekende animus door zijn betoudovergrootvader genaamd Ezio Auditore da Firenze. Het idee hierachter: als Desmond de herinneringen van Ezio doorspeelt, zal hij zijn vaardigheden als sluipmoordenaar overnemen. Dit neemt 95% van het verhaal in beslag en ik heb daar als gamer gulzig gebruik van gemaakt.

Overigens is het verhaal van Ezio ook niet oninteressant. Nadat zijn familie is verraden, uitgemoord en getraumatiseerd, neemt hij het werk van zijn vader over om zo wraak te nemen op de samenzweerders die zijn familie hebben uitgemoord, zijn vader was uiteraard sluipmoordenaar. Dit is natuurlijk een prachtig intro voor een mooi en meeslepend verhaal. En warempel, deze game kent een mooi en meeslepend verhaal. Het weet te verrassen op de juiste momenten en voelt op geen moment langdradig of kleurloos aan. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het verhaal zich afspeelt tijdens een bloeirijke periode in de geschiedenis. Logisch dat Italië ten tijde van de renaissance uit de bus kwam. Het is namelijk ongezond leuk om door de straten van Florence of Venetië te banjeren. De steden en hun omgevingen zijn prachtig in beeld gebracht en lijken, geloof me, net echt. Als je ooit in Florence bent geweest, herken je de kerken, straten en rivieren meteen. Van de torens van het Toscaanse San Gimignano tot aan de grachten van Venetië, alles is tot in de puntjes uitgewerkt en er ontbreekt geen detail.

Wat dan wel mooi uitpakt is het feit dat de makers van al dit pracht en praal ook nog eens het succes van het eerste deel weten te verwerken in dit vervolg. Ik heb het hier natuurlijk over het free-runnen. Want in deel twee is het weer ontzettend leuk om over daken heen te rennen en torens te beklimmen tot je een ons weegt. Klimmen en klauteren, bestijgen en dalen, je hebt er talloze synoniemen voor, maar het beschrijven kan in één woord: GE-WEL-DIG. Ik heb hier ontzettend veel plezier aan beleefd en datzelfde plezier zal de komende weken niet afnemen.

Allicht kent deze game ook wat vernieuwingen ten opzichte van deel één. Want met het geïntroduceerde economische systeem, dat uitmuntend goed werkt, wordt de diversiteit in deze game vergroot. Met het verdiende geld kun je gaan shoppen in de handelsstraten van de Italiaanse steden. Zo kun je wapens kopen bij de plaatselijke smid en je hebt de mogelijkheid om je ateliertje te vullen met de schilderijen die je bij een kunstwinkel kunt kopen. Wat, naarmate je meer geld verdient, een leuke tijddoder is. Tevens wordt deze diversiteit ook weer vergroot door afwisselende voorbereidende missies. Voor elke moord doet Ezio altijd weer wat anders; van het achtervolgen van een wachter tot het infiltreren in een paleis, alles zul je tegen komen. Hierbij beleef je niet dat herhalende en eentonige gevoel uit deel één, desalniettemin lijken de meeste missies een beetje op elkaar, want ze eindigen bijna allemaal in een heerlijk, gruwelijke moord.

En Ezio heeft een talent voor moorden. Alles wat in zijn broekzak zit verstopt kan hij gebruiken om het zijn vijand zuur te maken. En dat werkt nog eens verdomd goed ook. Je hebt een aantal leuke en noemenswaardige moves tot je beschikking; je kunt je tegenstanders ontwapenen, wrede counter-attacks uitvoeren en je kunt zelfs letterlijk iemand de keel doorsnijden. Waar het in deel één ophield bij vastpakken en weggooien, kun je nu ijsbeentjes geven, kopstoten en moorden. En dat kan met een heleboel verschillende wapens, je hebt namelijk een twintigtal aan verschillende wapens. Zo heb je knotsen, zwaarden, dolken en zelfs slagersmessen om de tegenstander de buik open te rijten.

Iets wat bij mij de buik openrijt wordt gekenmerkd onder de naam bugs. Ook in Assassin's Creed II zitten een aantal slordige fouten. Weliswaar klein, maar toch opvallend en soms zelfs storend. Ik heb het hier natuurlijk over de befaamde 'zwevende lijken'. Maar niet alleen de zwevende lijken zijn het probleem, water schijnt in deze game een zwart gat te zijn waarin soldaten en burgers ingezogen worden en nooit meer boven komen drijven als ze erin vallen. Natuurlijk heb je hier geen last tijdens het spelen, maar het is wel erg nep. Hierbij moet ik wel vertellen dat Ezio, maar dan ook alleen Ezio, kan zwemmen en duiken. Wat wel handig uitpakt in Venetië.

Conclusie en beoordeling

Ubisoft heeft met Assassins Creed II een zeer vermakelijke game neergezet, die ik met veel plezier heb mogen spelen. Het moorden met je serviesgoed blijft erg leuk, maar vooral het free-runnen ben ik erg over te spreken. Daarnaast hebben ze ook nog eens een geweldig vechtsysteem weten neer te zetten en blijkt wraak weer een mooie lanceerbasis voor een verhaal te zijn. Afgezien van een paar kleine bugs heb ik mij alleen maar geamuseerd met deze game. En ik denk dat jij dat ook zal doen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Interessant verhaal; met name dat van Ezio
  • Steden worden mooi in beeld gebracht
  • Free-runnen
  • Vermakelijk vechtsysteem
  • Minpunten
  • Hier en daar een slordige fout of bug

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren