1. Silent Hill: Shattered Memories (Wii)

Silent Hill: Shattered Memories (Wii)

Gordijntjes dicht, schoentjes uit en lekker languit op de bank liggen. Ja, zo begin ik het liefst een filmavond waarop ik alleen maar stomme films kijk met lekkere zoutjes erbij. Maar… wacht is, ik had de verwarming toch aangezet? Waarom is het dan zo koud? Rustig loop ik naar dat stomme ding om te kijken of er iets mis is, maar.. HEY daar liep iets langs het raam! Ik heb hier intussen ervaring mee, dus wat doe ik? Ik zet het op een lopen, schreeuw het uit als een bitch en ga achter de bank zitten want dat is het verstandigste om te doen!

In Silent Hill: Shattered Memories ga je als Harry Manson naar het stadje Silent Hill om daar je dochter te zoeken. Voordat je erheen gaat vul je nog snel even een vragenlijst in, onwetende dat dit het verloop van het verhaal drastisch zal veranderen. Dit verhaal speelt zich eigenlijk niet af in Silent Hill zelf, maar in het kantoor van een psychiater. Jij zit daar als Harry (zo lijkt het tenminste..) te praten met jouw psychiater en gaat terug in je herinneringen die jij succesvol moet doorkomen. Jouw keuzes en beslissingen bepalen uiteindelijk hoe het lot zal zijn van zowel Harry als de personen om hen heen.

De game speelt zich dus, reëel gezien, af in het stadje Silent Hill waar Harry Manson’s dochter te vinden zou moeten zijn na een mysterieus auto-ongeluk. Eenmaal daar is het eigenlijk een enorme puzzel om op te lossen waar je dochter, Cheryl, is gebleven in de stad. Als enige kameraad heb je je trouwe zaklamp bij je om de zaak ‘op te helderen’. Vanaf dit punt bestaat de gameplay eigenlijk uit twee delen; het oplossen van leuke puzzels en in je broek zeiken terwijl je zo hard mogelijk wegrent voor vervelende monsters die je achterna rennen. De twee delen werken bijzonder goed samen, zelfs met de WiiMote waar ik in het begin erg sceptisch over was.

De puzzels omvatten allerlei vreemde activiteiten maar zijn met name erg leuk om te voltooien door de altijd innovatieve verhaalvertelling in Silent Hill. Hints zijn altijd te vinden op vreemde plaatsen die een glimlach op je gezicht zullen brengen ondanks dat je met een griezelig gevoel in de woonkamer staat. Zo ben je na een tijdje op zoek naar een sleutel en zie je om de deur een kaartje hangen met daarop dat je op zoek moet naar een bepaalde jas. Als je hem gevonden hebt blijkt het een smerig oud vodje maar gelukkig wel inclusief sleutel! Een ander soort puzzel dat veel voorkomt is bijvoorbeeld die met de mobiele telefoon. Je gebruikt je GPS om je route te bepalen en zult soms foto’s moeten nemen van bepaalde objecten of nummers moeten bellen.

Aan de andere kant van het spel is ook nog het gedeelte wanneer de wereld bevriest en je adem stokt. Wanneer er ijs rond de huizen verschijnt en de sneeuw neerdwarrelt weet jij namelijk dat het tijd is om een extra pamper aan te trekken en hard door te lopen want er komen monsters aan! Aangezien Harry geen wapens heeft ren je eigenlijk alleen maar weg voor de slimme en vooral snelle monsters want de AI is in Silent Hill: Shattered Memories geniaal. Helaas weet je altijd wanneer de achtervolgingsmomenten komen en vallen ze nooit zomaar uit de lucht. Zo zul je tijdens puzzels nooit in je broek schijten van angst wat jammer is want zo gebruik je nooit die nieuwe spijkerbroek! De monsters verschijnen namelijk enkel en alleen wanneer er ijs is en dit valt uiteindelijk zo hard door de mand dat het met zekerheid het grootste minpunt van de game is.

Technisch gezien is Silent Hill: Shattered Memories een van de betere games. Grafisch gezien is alles natuurlijk erg donker, maar wanneer je jouw zaklamp op een voorwerp schijnt onthult zich verbazingwekkend detail dat doorgaat tot de uitleg op flesjes in de supermarkt. Met name de Amerikaanse ‘mall’ (een groot warenhuis met allerlei winkels) springt naar voren als speciaal met zeer gedetailleerde winkels en zelfs een prachtig vormgegeven planetarium. De muziek is beknellend en legt de vinger op de juist plek. Qua lengte is Silent Hill niet enorm lang (zo’n zes uur) maar door de meerdere eindes die zeker interessant zijn haalt de game echt heel veel uit de Wii wat een groot compliment is!

Conclusie en beoordeling

Silent Hill: Shattered Memories is een stap vooruit voor hardcore Wii-games. De gameplay is leuk, origineel en verfrissend tegenover andere games en met name van de WiiMote wordt goed gebruik gemaakt. Een klein minpunt aan de doodsangstaanjagende singleplayer is wel dat alleen wanneer het ijzig wordt in Silent Hill je aangevallen kan worden, anders is het een vrij dood stadje met slechts een paar inwoners. De meerdere eindes en interessante keuzes aan het begin van de game maken de replaywaarde groots ondanks de korte duur van zes uur. Technisch gezien is het spel op en top waar met name de details in gebieden enorm opvallen. Voor mij is Silent Hill: Shattered Memories één van de grootste toppers voor de Wii die er tot nog toe valt te verkrijgen en een must-have voor de hardcore gamer!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Op technsich gebied gezien erg goed
  • Hoge replaywaardes door veel eindes
  • Goed gebruik van WiiMote & Nunchuck
  • Een echte hardcore Wii-game!
  • Minpunten
  • Zo voorspelbaar als wat
  • Alleen eng als het ijzig koud wordt
  • Vrij korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wat een bullshit.Nu gaat de hardcore-gamer lijden onder de casual- gamer:S

  • Jahoor! Hier ben ik niet zo blij mee!:(

  • Jahoor! Hier ben ik niet zo blij mee!:(

  • jammer, altijd wel leuk hardcore shooters

  • Balen!

  • super suf toch maar weer aan de pc dan!

  • Geweldig…-_- Moete we beetje op een houtje bijten tot Ubi weer wat voor ons brengt…

  • als ze gewoon easy maken voor de casual gamers en dan ook echt heeeeeeel easy en dan gewoon hard gewoon veel moelijker maken voor de hardcore players

  • Wat is dat nu weer voor onzin. Ubisoft brengt naar mijn mening de beste shooters uit! Als dit echt zo is, is het volgens mij geen slimme zet van Ubisoft.

  • Maar het gaat denk ik niet alleen om de moeilijkheidsgraad, maar vooral om de grofheid van sommige games. Maar het blijft kut.

  • dus ze gaan meer casual games maken? wat een bullshit:(

  • Als ze de hardcore shooters ook nog maar blijven maken…

  • inderdaad.

    echt een bullshit,.,

  • hier zijn veel mensen niet blij mee..

    Nintendo nam het voortouw.. WE WILLEN (OOK) NON GAMERS AANSPREKEN.. en het is ze gelukt, het lullige voor ons is dat andere bedrijven ook door krijgen dat er geld te halen valt, maar in ons nadeel natuurlijk.

  • Dat is het resultaat van de door Nintendo uitgevonden \"casual\" gamer en bijbehordende k*t games !



    We knallen wel weer een flutgame in elkaar binnen 10 weken, en verkopen deze voor de Wii voor 50 euro. Veel meer winst.

    De Wii gebruikers trappen er weer met beide benen in, kopen kopen kopen want het is voor de Wii………..



    Voor de DS is het nog belachelijker, een game van 64 to 128 MB (90% van de games) gemaakt binnen enkele weken en we vragen er 40 euro voor.



    Bedankt Nintendo !

    Nog meer Braintraining, Fishing Galore en cooking grandpapa……….. :-(

    Nog meer Mii's, omdat de casual gamer dit zo leuk vindt (en omdat de programmers dan geen karakters hoeven te maken, alleen maar verwijzen naar de Mii.)



    Is dit is het einde van de mega games, de games die miljoenen kosten om te maken. ?



    Allemaal de schuld van die kloteconsole die ze Wii noemen…….Grrr



    Dus allemaal Rainbow Vegas 2 gaan kopen, en laat die casual-gamers zich maar vergapen aan de zoveelste braingame.













  • dat bedoel ik dus Koppa

  • Sheize



    Tom Clansey Shooters zijn de shit!



    En indd Koppa preach on!


  • ik sluit mijzelf helemaal aan bij Koppa!!!!!!!!!!!

  • Koppa heeft gelijk! ;)

  • Go koppa!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren