1. Medal of Honor: Airborne (PS3)

Medal of Honor: Airborne (PS3)

Duits afweergeschut neemt onze vliegtuigen zwaar onder vuur. Vanuit de deuropening zie ik dat één van onze vliegtuigen geraakt is, en gewoon in twee stukken breekt. “We moeten nu springen, maar het is te gevaarlijk!” hoor ik achter me roepen. We moeten eerst wachten op het groene licht. “Vergeet dat licht, we springen nu!” roept onze sergeant. Plotseling wordt ons vliegtuig geraakt en worden we flink door elkaar geschud. We springen één voor één. Terwijl we in de lucht zweven zien we hoe onze kameraden uit de andere vliegtuigen ook springen. Ik zie velen al dood in de lucht hangen. Zij zijn al neergeschoten… zelfs voor ze één voet op de grond hebben gezet. De lucht hangt nog altijd vol met parachutisten. Ikzelf land in een boom, ik snijd mijn parachute af en neem mijn wapen. Velen hebben het niet gehaald en liggen roerloos op de grond. Geen tijd om te treuren, want voor ons is de hel pas begonnen. En of ik de oorlog overleef, dat hangt van de vijand af… en hun kogels.

Terwijl Call of Duty zich begeven heeft op het moderne slagveld, blijft Medal of Honor nog trouw aan de setting van de Tweede Wereldoorlog. Het is goed om te zien dat deze laatste zijn origineel concept nog behoudt, ongeacht de concurrentie. Deze Medal of Honor-game doet het wel anders dan we gewend zijn, omdat de levels niet meteen op vaste grond starten. Zo kruipt de speler in de huid van de Amerikaan Boyd Travers, hij is parachutist bij de 82nd Airborne. Dit zijn de soldaten die uit vliegtuigen springen om zo achter vijandelijke linies te landen. Het spreekt voor zich dat de speler dit zelf mag ondervinden.

Dankzij deze manier wordt de Tweede Wereldoorlog op een andere manier weergegeven, wat zeker als vernieuwend beschouwd mag worden. Elke missie begint in een vliegtuig, waar uitgesprongen moet worden. Vanuit het vliegtuig zijn de verschillende landingszones te zien. Door te sturen met de parachute kan er zowat overal geland worden; in de veilige zone (de zone met bevoorrading), ergens afgelegen of dichtbij de vijand (zoals op het dak van een huis). Eigenlijk valt deze laatste ten strengste af te raden. De kans om hier snel te sterven is erg groot. Dit maakt dat er in feite maar twee echte landingszones zijn. Na het landen in één van de zones begint de strijd. Er moeten verschillende objectieven voltooid worden die over het level verspreid liggen. Hier is de speler vrij om te bepalen wat hij eerst wilt doen. Hoewel ze zowieso allemaal gedaan moeten worden. Eerst het afweergeschut vernietigen? En daarna het munitiedepot saboteren? Het is allemaal de keuze van de speler. Dit zorgt ervoor dat de missiestructuur niet zo lineair aanvoelt, wat de game zeker ten goede komt. Het leveldesign draagt hier mede toe bij. Zo zijn de omgevingen lekker afwisselend en zijn meerdere routes naar het doel mogelijk. Hoewel het soms vervelend is om te verdwalen in de kleine steegjes. Gelukkig valt er in dit geval te kijken naar het kompas.

De weg naar het doel mag dan altijd aangeduid zijn, dit maakt het er zeker niet makkelijker op. Om de Duitse soldaten af te weren, zijn natuurlijk schietijzers nodig. Deze bevatten uiteraard de klassieke wapens uit de Tweede Wereldoorlog. Een nieuwigheid die niet strookt met de realiteit is dat deze geüpgrade kunnen worden. Naarmate een wapen meer gebruikt wordt, zal deze sneller upgraden. Hiermee wordt bijvoorbeeld de schade die het aanricht verhoogd. Helemaal niet historisch correct, maar het is best een leuke toevoeging. Doorheen de singleplayer zijn de strijdtonelen erg verschillend. Zo wordt er gestreden op verschillend Europees grondgebied. De landen Frankrijk, Italië, Griekenland en zelfs Nederland komen elk aan bod.

Dit kan allemaal overweldigend overkomen, maar zo is het niet. De singleplayer bevat in totaal zes levels die elk ongeveer één uur duren. Natuurlijk hangt de duur van de moeilijkheidsgraad af. De game is dus wat aan de korte kant, en dat is jammer. Op de normale moeilijkheidsgraad is de AI van de tegenstanders afwisselend. Op momenten is het uitermate goed, omdat vijanden de speler proberen te flankeren, maar soms is het beschamend slecht. Dit komt doordat vijanden soms als een kip zonder kop rondlopen of gewoon blijven stilstaan. Dit is precies hetzelfde geval met teamgenoten. Zij kunnen de vijand soms niet van dichtbij raken. Trouwens, met teamgenoten heeft de speler helaas geen enkele binding, wat je bij de Brothers in Arms-serie wel hebt. Wat de speler wél bindt aan de game, is de muziek. Zoals gewoonlijk zorgt de muziek voor de juiste ondertoon. Reken hier nog de diverse andere audio-effecten bij, zoals de schreewende Duitsers of het geluid van de wapens, en de sfeer zit helemaal goed. De graphics daarentegen, zijn een heel ander verhaal. Op het eerste zicht ziet de game er erg mooi uit, maar de oneffenheden beginnen al snel op te vallen. Er zijn veel pop-ups en wazige textures te zien. Naast deze zitten er kleine foutjes in de game, zoals vijanden die op een rare manier in de grond lijken te zitten. Dit alles voelt een beetje onafgewerkt aan, en doet denken dat Electronic Arts er meer mee had kunnen doen.

Zelfs de multiplayer had meer potentie. De speelduur van de singleplayer wordt verlengd met een multiplayer. Het aantal maps en spelmodes is schaars, maar kunnen toch voor uren speelplezier zorgen. Vooral aan de kant van de geallieerden is het leuker om te spelen. Zij beginnen in de lucht, terwijl de Duitsers op de begane grond starten. Hierdoor is het aan de Duitse kant wat ‘saaier’ om te spelen. De multiplayer is niet zo diepgaand, maar best de moeite om uit te proberen.

Conclusie en beoordeling

Medal of Honor: Airborne is helaas geen topper van formaat geworden. Het springen uit het vliegtuig is wel vernieuwend te noemen en de missiestructuur voelt gelukkig niet zo liniair aan. Ook het leveldesign is lekker afwisselend te noemen. Het upgraden van de wapens halen de historische correctheid wat uit de game, maar al bij al is het een leuke toevoeging. Uiteraard is de sfeervolle muziek weer aanwezig. De overige audio staat ook als een huis. Helaas lijken de grafische oneffenheden onafgewerkt. De AI is afwisselend en schommelt vaak tussen 'geniaal' en 'slecht'. De multiplayer zorgt voor uren extra speelduur, maar is helaas niet zo diepgaand. Al bij al is dit een game waar de gemiddelde shooterfanaat zich zeker mee zal vermaken.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Trouw aan de Tweede Wereldoorlog
  • Parachutespringen
  • Voelt niet zo lineair aan
  • Leveldesign
  • Upgradebare wapens…
  • Soms geniale AI…
  • Sfeervolle muziek en andere audio
  • Multiplayer best leuk…
  • Minpunten
  • maar is niet historisch correct
  • maar ook soms erg domme AI
  • Grafische oneffenheden
  • Korte singleplayer
  • maar niet zo diepgaand

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ze gaan 'r gang maar, GTA 4 begraaft Saint's Row 2.

  • hhahahhahaha saints row 2 is kapot gruwlijk



    die gta is opzich wel vet maar ziet er gaar uit… siants row 2 is gewoon gangster en heeft 100 x meer mogelijkheden dan gta

  • dat denk je maar Dakhaas NL, SR1 was ook veel beter dan alle eerdere GTA's bij elkaar (mijn mening :P). deze komt ckr in mijn collectie

  • Deel 1 was ook heel erg tof… deel 2 ga ik zeker halen.

  • @mr gans: Nee vind je het gek, SR1 kwam ook veel later uit dan de vorige GTA's, waarom zou je die met elkaar vergelijken? GTA 4 en SR2 komen beiden dit jaar uit…

  • Heb deel 1 op de 360, maar deeltje 2 zal ik voor ps3 halen aangezien GTA IV natuurlijk op de 360 komt.

  • Alvast voor al die mensen die al gaan roepen van: \"Ja, GTA IV is veel vetter!\" en \"Saint's Row 2 red het toch niet!\". Ten eerste komen ze op twee hele verschillende momenten uit, wat wel beter is. Ten tweede, zijn de verschillen groter dan je denkt. En Saint's Row 1 was stukken beter dan GTA: San Andreas bijvoorbeeld.



    Ookal wordt GTA zo gehyped en lijkt het het de betere te zijn, jullie hebben beide games niet gespeeld, dus kun je er niks over zeggen.



    Nu over SR II, hij lijkt me heel tof, en ik ga hem ook zeker halen! :D


  • Saints Row 1 was te goed zo veel beter uitgewerkt dan menig GTA game. (behalve Vice City) Dus ik haal deel 2 blind op de release.



    En ja GTA IV koop ik ook. (collecters edition besteld bitches)



    Altijd die mensen die zeiken GTA is beter… stik in je GTA en post ergens anders dan :)


  • Dit wordt denk ik gewoon Saints Row 1.2…-_-'

  • Saints Row 2's grootste troef ten opzichte van GTA IV was de online multiplayer, tot een paar dagen terug…



    Vraag me af of wat ze nu gaan doen…

  • ik zit echt op GTA 4 te wachten maar saints row I was ook zo vet dus nog maar zien welke vetter word.

  • Gelukkig komen Gta 4 en SR2 op verschillende momenten uit..dan kan ik eerst van gta genieten en daarna overspringen naar stilwater saints row dus

  • Saints Row 1 eens spelen vanmiddag. Heb er nu al zin in, eerst es ff eten :D.



    En ik ben het eens met Eelco (Dakghaas NL) dat Saints Row beter was omdat het later uitkwam. GTA IV begraaft Saints Row inderdaad. Vervolgens is het aan SR 2 weer om te zien wat ze daartegenover kunnen zetten :D.

  • Ik ga eerst ff deel 1 kopen over 2 tientjes :-).

    Daarna GTA4, daarna dit deel :-)

  • Of je haalt ze gewoon alle 2 als ze uit zijn. Dubbel de fun!

  • ik vind san andreas wel beter dan saints row.. ok saints row zag er beter uit

    mooier opgepoets enz maar het verhaal was egt klote.. er zat niet eens een verhaal in! die gozer heeft in het hele spel 3 woorden gezegt!

    ik hoop dat ze bij sr2 wel iets aan het verhaal doen.. vind ik wel belangrijk



    ik haal ze zoiezo alle 2 en die bommen op dingen plakken kon in alle gta's al je kon altijd explosiven op auto s enz plaken en laten afgaan



    tog lijkt saints row 2 me een vette game




  • ja hehe zwakzinnigen.



    Saints Row stamt uit 2006, GTA4 launcht in 2008 tuurlijk gaat GTA er dan overheen.

    Zou een schande zijn als ze dat niet doen.

    Ik haal GTA4 en SR2



    trouwens, explosieven op mensen plakken lijkt me echt gaaf




  • Deze ga ik ook zeker halen, net als deel 1 verwacht ik een goeie game!

  • nu weet ik echt niet of ik gta 4 of sainst row 2 ga halen

  • @Wiizzhole



    Nu snap ik je niet want je spreekt jezelf tegen.



    Eerst zeg je dat Saints row beter is omdat het later uit kwam dan de gta serie en dan zeg je dat GTA 4 beter is dan saints row. Maar GTA4 kwam toch ook later uit dan saints row? dus wat is het nou?



    En dat mensen zeggen dat GTA saints row begraaft is zwaar overdreven want anders hadden ze nooit Saints row 2 kunnen maken als het geen ene succes had behaalt.



    @joey043

    San andreas was bagger man. pop ups van hier tot tokio nee geef mij maar vice city. dat spel was pas goed. san andreas was gewoon een hype.



    Denk zelf dat GTA 4 wel weer hoge ogen gaat gooien.









Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren