1. Aliens vs. Predator (PS3)

Aliens vs. Predator (PS3)

Inmiddels zijn we 31 jaar verder sinds de eerste alien film is verschenen.

Ook predator is inmiddels al redelijk bejaard sinds deze voor het eerst zijn opwachting maakte in 1987. Door de jaren heen zijn er al talloze alien en predator films plus games verschenen, waar de één weer beter (of slechter..) was dan de ander. Nu is het tijd voor de nieuwste aliens vs predator game, waarin de legendarische sci-fi monsters het weer tegen elkaar opnemen en wij als mensen er als slacht vee doorheen mogen rennen.

Nieuw? nee... Vermakelijk? ongetwijfeld.

"This time theres more" (Aliens 1986)

Zoals bekend kan je in Aliens vs predator in de huis kruipen van drie fracties. De Alien, predator en de badass marine. Ik ben begonnen als marine en zal daar dus ook als eerste op ingaan. Je word wakker op een brancard in een donkere kamer met knipperende lichten,creepy geluiden en krijgt te horen dat jouw team vanwege de omstandigheden alsvast vooruit moest en jouw helaas achter moesten laten.Gezellig? niet dus. De toon is al gezet en je mag met niets anders dan een pistooltje (met oneindig munitie),een zwak zaklampje en een uiters handige maar zenuwslopende motion tracker op beestjes gaan jagen. In het eerste gedeelte heeft de game erg veel weg van een survival-horror game. Schrikmomenten gegarandeert. Hoe verder je je door de game baant hoe meer het spel zich toch vormt tot in een simpele shooter. Jammer,want de sfeer die de eerste levels met zich meebrengen houd je in spanning, terwijl het later op deja-vu begint te lijken. En dit vooral door de vaak her gebruikte textures.

Het arsenaal aan wapens is beperkt van een pulse rifle tot aan een vlammenwerper. Hiermee heb ik al ongeveer 50 % van de wapens benoemd die voor jouw beschikbaar worden gesteld. De gameplay werkt echter wel weer lekker! Gewoon niet te veel na denken maar op alles schieten dat beweegt en dit beweegt snel! Mocht je bijna dood zijn, gebruik dan een stim pack om je weer op te knappen zo dat je weer op bug hunt kan. Hier en daar heb je nog interactie met een deur of moet je een pc hacken dit gaat echter allemaal automatisch. Simpel maar vermakelijk voor de ongeveer 3 uur durende campaign.

"If it bleeds, we can kill it!" (Predator 1987)

Wie wilt er nou geen brute rasta alien van drie meter hoog met beren kracht en technische snufjes zijn? Niemand! Of? In Avp begin je als predator in een ring waar je als youngblood een paar simpele tutorials moet behalen om vervolgens als elite benoemd te worden. Ging alles maar zo makellijk... Maar goed om niet af te dwalen mag je als eerste echte opdracht het schedeltje van een menselijke officier gaan bemachtigen. Je word gewoon onzichtbaar en trekt die kop van die romp! Helaas gaat dit niet zo makellijk. Je krijgt coole gadgets tot je beschikking zoals een shoulder canon, wrist knifes plus nog wat andere leuke snufjes die je later krijgt. Maar waar predator bekent om staat is tot echt de mogelijkheid om onzichtbaar te worden. Mijn god wat werkt dit slecht! probeer niet te bewegen op een afstand van 100 meter want je wordt alsnog gezien. Daarintegen loopt je invisibility cammo ook nog op een soort batterij. Dezelfde batterij waar je shoulder cannon zijn energie vandaan haalt. Schiet 5 keer en ej batterij is leeg... Weg stoere laser en weg mogelijkheid om te verdwijnen. Natuurlijk is er de mogelijkheid om deze op te laden. Deze mogelijkheid is echter erg schaars, dus kan je het voor de rest doen met je wrist knifes. De mogelijkheid om in bomen te springen om je vijanden van bovenaf te belagen werkt simpel maar is ook erg scripted. Vijanden afmaken doormiddel van een brute finishing move kan, maar je bent wel kwetsbaar voor vijandelijk vuur tijdens deze soms wel 10 seconde durende slachtertjes en zo veel kogels trekt de predator niet. Mochten er nou te veel man op één plek zijn kan je ze weg lokken door geluiden na te bootsen op bepaalde plekken en de vijand blijft er in trappen. Ook deze campaign is simpel maar vermakelijk voor ongeveer 3 uur.

"In space no one can hear you scream" (Alien 1979)

Als alien begin je in gevangenschap en ontsnap je uit eindelijk om de grote gruwelijkheid de queen te dienen. Je kan als alien heel snel bewegen,over mren en plafonds rennen. De besturing hiervoor werkt redelijk simpel en soepeler dan in vorige delen. Het is dan ook vermakelijk om alle lichten uit te slaan in een kamer, je slachtoffer van boven te besluipen om vervolgens zijn kop eraf te slaan. Je kan er ook voor kiezen om een face hugger op zn gezicht te plakken.Dit is grappig maar heeft weinig tot geen toevoeging aan het spel. Ook dit gaat na verloop van tijd vervelen maar is na ongeveer 3 uur weer voorbij.

Multiplayer

Leuk is de multiplayerfunctie die het spel bied. Sluit je aan bij een van de drie rassen om te strijden wie het sterkst is of waag je aan predator hunt waarbij één speler de predator bestuurt. Wordt deze gedood is het aan iemand anders om de rol van jager op zich te nemen. De servers lopen soepel en er is weinig tot geen lag. Als is het af en toe moeilijk om een server te vinden.

Conclusie en beoordeling

Aliens vs predator bevat al weinig verhaal dus hoefde ik daar ook niet veel over te vertellen. Het spel heeft hier en daar wat leuke momenten maar is toch wel erg herhaald. Voor de graphics hoef je het spel niet te halen, maar ben je van het niet lullen maar schieten type is het spel het zeker waard om een keer te proberen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Geluids effecten
  • Drie stoere characters
  • Spannende momenten
  • Multiplayer functie
  • Minpunten
  • achterhaalde graphics
  • Herhaalde level textures
  • Geen replayability
  • verhaal?
  • been there, done that, have a t-shirt!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oookeeey

  • Ik vind het juist andersom…!

  • Ze kunnen het wel bestuderen, maar het meester worden van de kunst der games worden SOMMIGE japanse ontwikkelaars nooit.

  • Japanners zijn naar mijn mening gewoon erg laks geworden in het bedenken van verhalen en plotten, wat ik zeer jammer vind want daardoor was ik vroeger verliefd geworden op Japanse games. Er schiet er soms nog wel eentje tussendoor hoor, maar het meerendeel is naar mijn mening te weinig over nagedacht.

  • Turn-basedgame, daar zal ie vast op doelen. En daar zit wat in, de trage kant van Lost Odyssey is bijvoorbeeld een van de groote minpunten. Dat aanvalssysteem is gewoon niet snel genoeg, en veel 'Westerse' gamers pikken dat niet.

  • Wat een onzin de Japanse gamemarkt is nooit zo goed bezig geweest als de afgelopen jaren. Jappenners hebben een erg aparte stijl die het Westen misschien minder begrijpt. Maar vergeet niet dat de beste games daar nog steeds vandaan komen.

    Japanse ontwikkelaars hebben nog steeds de beste concepts voor games.

  • Het feit dat Japanners kijken naar wat goed is en wat slecht is en verbeterd moet worden, noemt men \"Kaizen costing\"



    Het probleem zit erin dat hun directe consumenten gewoonweg sneller tevreden zijn dan wij. Westerse producers proberen juist daarom innovatief uit de hoek te komen.

  • Japanse games zijn nog steeds zonder twijfel de beste games. Alleen het FPS genre is voor de westerse markt untouchable .. maar voor de rest..



    Final Fantasy > Mass Effect

    Metal Gear Solid > Splinter Cell

    Virtua Fighter/Tekken/ DOA > Mortal Kombat

    Gran Turismo > Forza/Project Gotham

    Resident Evil > Alone in the Dark

    Pro Evo > Fifa



    laten we eerlijk zijn.







  • @ WiiZzhole: jij vindt het aanvalssysteem niet snel genoeg. Ik ken echter ook mensen die het liefst alle RPG's nog met klassieke turn-based gevechten zien. Die zien zoiets dan ook als een pluspunt. Het is echter wel zo dat deze laatste groep erg snel slinkt.



    ————–



    Judd is dus nog enigszins optimistisch over Japanse spelontwikkelaars, die vanuit de westerse wereld de laatste tijd steeds vaker worden bekritiseerd vanwege het gebrek aan bijvoorbeeld vernieuwing. \"Veel mensen praten over de Japanse industrie alsof deze verloren is, bijvoorbeeld in design en dergelijke. Ik denk dat niet. Ik denk dat ze terugkomen.\"



    Sowieso moet hierbij verteld worden dat vernieuwing niet altijd een positief iets is. Daarbij vind ik het design van Japanse games vaak vele malen aantrekkelijker dan dat wat Westerse designers naar voren brengen.




  • Er zijn wel toffe Japanse spellen, als ze maar engels gesproken worden!

  • Eens met k1ng

  • @ k1ng, dat dus zo'n bullshit. Resident Evil > Alone in the Dark? Als het aan mij ligt niet. En veel gamers zullen Mass Effect ook tien keer zo goed vinden dan de FF serie. Plus de eerste Forza en de tweede Project Gotham Racing zijn twee hell of AAA games.

  • @ k1ing

    Helemaal met je eens.

  • Japanners maken eenmaal betere games. Dus ik vind niet dat hier Japanse games afgeschilderd moeten worden als een minder iets.

  • K1ng heeft een punt

  • Het is altijd zo leuk om te zien dat mensen hier het als een feit bestempelen dat Japanse games beter zijn.

  • Final Fantasy vergelijken met mass effect is onzin, FF is turnbased en ME realtime en bovendien spreekt het design van ME mij meer aan. Daarnaast weet pes al een aantal jaren niet meer te verassen en is het met de 2008 editie voorbijgestreefd door fifa. GT kan qua AI en racegevoel het handje van forza niet eens vasthouden. En metal gear en splinter cell zijn ook niet echt te vergelijken, daar sc realistischer is. Voor de rest klopt je lijstje wel K1ng.

  • PEs voorbijgetreefd door FIFA :') Mochten ze willen! PES is en blijft de koning van de voetbalgames, de enige reden voor de lage cijfers was het gebrek aan vernieuwing. FIFA is beter aan het worden maar komt nog niet in de buurt van de uitgebreide gameplay van PES. Maar dat merk je pas als je de game langer dan een uur of 40 speelt. Dan wordt PES echt leuk!!

  • De status die Final Fantasy heeft zal Mass Effect nooit evenaren. Hoe goed Mass Effect ook is het zal nooit zo een grote invloed op de industrie hebben als Final Fantasy VII bijvoorbeeld.



    Resident Evil heeft vernieuwing gebracht, niet alleen in het genre maar voor de hele industrie. Capcom is erin geslaagd de japanse besturings cultuur te matchen met die van het westen zoiets huge zal een Alone in the Dark niet doen.



    Forza en PGR zijn idd 2 hele sterke games maar Gran Turismo is en blijft koning in het race simulatie genre. Als Proloque uitkomt binnenkort zal dit weer bewezen worden.


  • ME zal idd nooit die bepaalde status evenaren, maar betekend dan dat het beter is? Nee. Als Mass Effect een paar jaar eerder was uitgekomen (dus niet qua techniek, maar concept etc) zou het ook een grote invloed hebben gehad. De standaard is vandaag de dag gewoon veel hoger.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren