1. A Boy and His Blob (Wii)

A Boy and His Blob (Wii)

Vriendschap. Een klein woord, maar met zulke grote gevolgen. Vriendschap zorgde ervoor dat Link Hyrule verliet, dat Iolaos Hercules hielp bij het verslaan van de gevaarlijke Hydra van Lerna en dat ik mijn favoriete roze-met-geel gestreepte onderbroek uitleende aan mijn beste vriend, om zo maar een paar voorbeelden te geven. Dit klinkt misschien wel allemaal heel heftig, maar het is allemaal maar kinderspel in vergelijking met de vriendschap die ontstaat in A Boy and and His Blob.

A Boy and His Blob is een remake van de NES-titel A Boy and His Blob: Trouble on Blobolonia. Dat spel werd over het algemeen goed ontvangen, mede door de hoge moeilijkheidsgraad en de (voor die tijd uiteraard) mooie omgevingen. Ontwikkelaar WayForward Technologies brengt de titel naar de Wii.

Een kwaadaardige keizer neemt de macht over op de verre planeet Blobolonia en onderwerpt alle bewoners aan zijn kwaadaardige regime. Eén van die bewoners ontvlucht dit alles en gaat naar de Aarde op zoek naar hulp om zijn wereld te redden. In plaats van koene krijgers en machtige magiërs vindt hij een onschuldig jongetje, die hem echter net zo graag van dienst wil zijn. Samen gaan ze op een hartverwarmend avontuur om de kwaadaardige keizer te verslaan en zo blob’s thuisplaneet te redden. Het verhaal klinkt niet om over naar huis te schrijven, maar naarmate het spel vordert zal er tussen de jongen en zijn blob een mooie band van vriendschap ontstaan die zeker mag vergeleken worden met de relatie tussen Ico en Yorda uit ICO of Ash en Pikachu uit de Pokémon-animé.

Maar hoe mooi het verhaal ook is neergezet, is A Boy and His Blob toch meer een spel dat gespeeld wordt voor de gameplay. De game is een puzzel-platformer en wordt gespeeld met of de Wii-afstandsbediening + Nunchuk-combinatie of Classic Controller. De speler zal met het jongetje (vanaf hieraan Boy-boy) moeten springen en lopen, maar het is vooral blob die de show steelt. Door het eten van verschillende jelly beans verandert het witte mannetje in een uitgebreid scala voorwerpen, zoals een aambeeld, trampoline of gat. Aan de speler is het de taak om de blob om de goede plaatsen te manoeuvreren en aldaar van vorm te laten veranderen. Zo kan de speler Boy-boy een jelly bean laten gooien om in een gat te veranderen, terwijl er juist een groot monster aangerend komt. Deze valt door het gat, landt op een paar stalagmieten en is uitgeschakeld. Ook puzzels worden op dit soort manieren gedaan. Die puzzels variëren flink in moeilijkheidsgraad: op het begin zit men als het ware met twee vingers in de spreekwoordelijke neus te gamen, terwijl er in de latere levels flink wat nagedacht en juist getimed moet worden om zo’n breinbreker te verslaan. Desondanks staat er geen enkele druk op de speler; overal zijn checkpoints en er is geen limiet op doodgaan.

Wat wel redelijk irriterend is, is het feit dat Boy-boy regelmatig zijn witte kameraad moet roepen. Dit zou op zich nog niet eens eens zo’n probleem zijn, ware het niet dat blob af en toe een bekijk-het-maarattitude heeft en pas na drie keer schreeuwen naar zijn vriend toe gezweefd komt. Hiervoor heb ik persoonlijk wel een leuk systeempje voor ontwikkeld: komt- ie meteen, dan knuffel ik hem, komt- ie pas na drie keer, dan sla ik ‘m af. Er is namelijk zowel aan een knuffel-knop als aan een mep-knop gedacht. Dit versterkt (of juist niet) de band tussen de speler en blob des te meer en het is dan ook een leuke toevoeging.

In elk level dat de speler met Boy-boy doorloopt staan drie schatkisten. Door deze te verzamelen worden er extra bonussen vrijgespeeld voor in de thuisbasis van Boy-boy en zijn blob. Zo kunnen er ridderharnassen, vaandels, altaren en andere hebbedingetjes worden unlocked. Maar niet alleen deze souvenirs zijn er om vrijgespeeld te worden, maar ook verborgen levels staan beschikbaar na het vinden van schatkisten, iets wat ervoor zorgt dat men lang nadat het level gehaald is alsnog op zoek gaat naar die goed verborgen kisten. Deze liggen namelijk niet netjes op het pad van Boy-boy, integendeel zelfs. Er moet goed naar gezocht worden en de speler zal vaak eerst wat puzzels van het wat moeilijker allooi moeten uitvogelen. Dit verlengt de speelduur van het spel aanzienlijk, want alleen zo kan men het spel voor de volle honderd procent uitspelen. Eigenlijk zijn de schatkisten dus een soort van in-game achievements, wat erg handig is voor de achievement-loze Wii.

Eén van de grootste pluspunten aan A Boy and His Blob is de grafische stijl. Deze bestaat namelijk uit stuk voor stuk mooie handgetekende omgevingen en figuren. Nu is dit op zichzelf staand al tof, maar in combinatie met het level-design komt dit pas helemaal tot haar recht. Less is more zal WayForward hebben gedacht toen het spel in ontwikkeling was, want de omgevingen zijn stuk voor stuk prachtig, doch onopgesmukt. Er is geen aandacht voor overbodige franjes en dergelijke, waardoor het magische effect van een treurig moeras of een eenzaam gebergte versterkt wordt. De werelden ademen haast, alles voelt zó precies goed aan. Qua muziek vergaat het het spel precies zo. Rustige deuntjes en simpele melodietjes klinken keurig op de achtergrond, maar overheersen nergens.

Wat de speelduur betreft zit de game precies goed. De speler zal in zijn of haar avontuur om de kwaadaardige keizer te verslaan vier werelden die allemaal ook weer uit tien levels bestaan doorlopen. Voor een noest gamende gamer zal dit in no-time gefixed zijn, ware het niet dat het spel een ontzettend laag tempo heeft. Zoals eerder gezegd is alles aan het spel eigenlijk rustig, niks is schreeuwerig en vereist een hogere snelheid. Boy-boy loopt rustig, de muziek speelt rustig, de werelden zijn rustig, en zo zal ook de speler rustig moeten spelen om het spel in volle glorie te zien. Voor de spelers die een game enkel voor de hoofd-verhaallijn spelen is de lengte precies goed, zo’n zestien uur. Dat is voor fans van het spel misschien niet zo lang, maar voor de mensen die daarna nog verder willen is er het verzamelen van de schatkisten in alle veertig werelden en het halen van de bonus-levels.

Conclusie en beoordeling

A Boy and His Blob is een remake geworden die het origineel ver overtreft. De prachtige werelden in combinatie met de schitterende handgetekende stijl overtreffen de redelijk korte duur en een paar irritaties met het roepen van blob zonder meer. Het hartverwarmende avontuur, de vaak lastige puzzels en de rustige achtergronddeuntjes zullen spelers nog lang bijblijven. Twijfelaars, aarzel niet langer: A Boy and His Blob is het kopen meer dan waard!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Prachtig vormgegeven
  • Overtreft het origineel
  • Toffe platform-puzzelactie
  • Schatkistenjacht
  • Een hartverwarmend avontuur
  • Knuffel- en mep-knop
  • Minpunten
  • Hate it or love it
  • Enkele irritaties met roepen blob

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • aah nice :)



    Ook al ben ik geen fan van MMO's, maar ik verwacht wel dat Sony het goed gaat doen :D

  • Kan vooralsnog niet xD Er zijn nog geen eens zoveel PS3's verkocht als actieve spelers van WoW. ;) Flauw, ik help het Sony hopen. Ben best een MMO'er :)

  • Eerst zien dan geloven ;)

  • GEEN Elfen&monsters-MMO PLEASE!!!!!!!



    Gewoon ff Normaal!

  • Voorlopig impossible. De installed base is zo groot nog niet eens.



    Overigens, dit wordt misschien wel dé grote aankondiging die ze p de E3 willen gaan doen?:P

  • Nice :)

  • Leuk :) Hoop dat het wat wordt

  • HAHAHAHAHAHHAHAHA…..mochten ze willen….

  • Dat zullen we nog eens gaan zien!

  • Ik denk dat een PS3-MMO wel groot kan worden, maar nooit zo groot als WoW. Maar goed, we zullen zien wat het wordt.

  • ik denk dat een toetsen bord wel handig is met een mmo, dus ik denk het niet

  • Zeggen ze van alles, al zoveel wannabe wow-beaters geweest.

  • A la Borat…











    ….NOT




  • als da waar is gaat da zeker e succes worde

    ps3 heeft de beste gratis multiplayer dus…

    bye bye xrommel

  • wat een bullshit verhaal dit. De installed base van de PS3 is veel en veel lager dan een PC die WoW kan draaien. Ook is het volk die een MMORPG niet te vinden op de PS3 , en is de markt in de MMO zo krap dat er geen ruimte is voor meer MMO's dan WoW (zie hoeveel MMORPG's geflopt zijn sinds WoW er is die anders veel meer gespeeld waren geweest…).



    MMORPG op console = flop, welke ontwikkelaar het ook maakt. Of het op 360 is of PS3, zeggen dat het net zo succesvol zal zijn als WoW = retard. Sony maakt zichzelf belachelijk

  • kan best wel

  • Denk dat het weinig kans maakt. Niet zo zeer omdat World of Warcraft groot aantal spelers heeft..

    Trouwens weet ik niet eens of het lekker speelt met een controller. En ik voorspel veel lag op server als het gratis wordt.

  • Ja echt niet dus..

  • Veel geluk, haha, kan nooit!

  • Ik geloof ook dat dat mogelijk is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren